Juhuu.. i aften er det den traditionsrige ~
Fra : Jess Hansen

Dato : 20-01-07 13:21

Vil bare udtrykke min glæde over det endelig er den traditionsrige
Choucroute garnie aften i aften.

se: http://mapage.noos.fr/marchac/Images/Myspace/choucroute.jpg

Mvh,

Jess

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-01-07 13:24

"Jess Hansen" <vin@rus.dk> writes:

> Vil bare udtrykke min glæde over det endelig er den traditionsrige
> Choucroute garnie aften i aften.
>
> se: http://mapage.noos.fr/marchac/Images/Myspace/choucroute.jpg

Kogt kål og mig er ikke kompatible. Okay, jeg kan godt spise rosenkål,
men ellers...

Så her står den på genopvarmet flæskesteg med kartofler og brun sovs.
Og den flæskesteg var altså rigtig god. Den havde fået 6 timer ved 180
grader, så den kunne slet ikke skæres ud. Men vi skulle lige noget og
så blev det sent. Men hvor var det godt!

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 20-01-07 16:21

Ja det er jo nok mishandling af godt kød, og har sikkert intet med moderne
kødtemperaturer at gøre.
Men når man har prøvet at spise en sej ribbensteg, især det mørke kød
omkring eller lige over benet, på trods af at den er stegt til rigtig
temperatur, så er det altså befriende at spise en der efter moderne tider
har fået for meget.
Det lyder måske mærkeligt at noget rigtigt overstegt svinekød der falder
totalt fra hinanden faktisk har en fantastisk smag, og hvis bradepanden en
enkelt gang nåede at koge tør så skyen blev brunet inden nyt vand kom på.
Det giver verdens bedste sovs.

mvh
Jørgen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-01-07 16:32

"Jørgen Hess" <joergen.hess@ahva.dk> writes:

> [...]
> enkelt gang nåede at koge tør så skyen blev brunet inden nyt vand kom på.

Det var faktisk lige præcist det der skete. Vi skulle liiige hente
noget, og det duftede lidt brændt da vi kom hjem. Lige et par
deciliter vand på og så var der en fantastisk sovs. Og så fik
bradepanden lov til at stå med lidt vand, da vi havde taget det vi
skulle bruge. Det fik hunden og var glad.

Mvh Trine

Fra : Peter Westh

Dato : 20-01-07 14:15

"Jess Hansen" <vin@rus.dk> skrev i en meddelelse
> Vil bare udtrykke min glæde over det endelig er den traditionsrige
> Choucroute garnie aften i aften.
>
> se: http://mapage.noos.fr/marchac/Images/Myspace/choucroute.jpg

Øv, nu blev jeg sulten!

/P

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-01-07 14:23

On Sat, 20 Jan 2007 13:20:56 +0100
"Jess Hansen" <vin@rus.dk> wrote:

> Vil bare udtrykke min glæde over det endelig er den traditionsrige
> Choucroute garnie aften i aften.
>
> se: http://mapage.noos.fr/marchac/Images/Myspace/choucroute.jpg

Siger mig ikke rigtigt noget, men sådan har jeg det med meget fransk
mad. Her står den på en seriøs omgang chili con carne som er lavet på
en del af dette års høst af hjemmedyrkede chilier MUMS.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Morten S Hansen

Dato : 20-01-07 16:53

> Siger mig ikke rigtigt noget, men sådan har jeg det med meget fransk
> mad. Her står den på en seriøs omgang chili con carne som er lavet på
> en del af dette års høst af hjemmedyrkede chilier MUMS.

Wow kan man selv dyrke dem?! hvor køber man en chilliplante - hvor stor
er den og skal den stå inde eller ude?

Sådan én må jeg da klart også ha!

/morten

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-01-07 17:17

Kim Schulz skrev:

> Her står den på en seriøs omgang chili con carne som er lavet
> på en del af dette års høst af hjemmedyrkede chilier MUMS.

Hjemmedyrkede chilier, årgang 2007 - det er stærkt gået. :·)

--
Herluf :·)

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-01-07 17:25

On Sat, 20 Jan 2007 17:17:26 +0100
"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> Hjemmedyrkede chilier, årgang 2007 - det er stærkt gået. :·)

Jeg skrev da høst, ikke årgang har lige fældet den sidste plantet og
ordnet chilierne til at blive tørret de blev dog sået i foråret 2006

Fra : Margit

Dato : 20-01-07 18:21

"Jess Hansen" <vin@rus.dk> skrev i en meddelelse
> Vil bare udtrykke min glæde over det endelig er den traditionsrige
> [...]

Hej Jess

Det ser da godt ud. Men er det kål eller salat? Og hvordan?

Hilsen Margit

Fra : Peter Westh

Dato : 21-01-07 18:23

"Margit" <has@has.dk> skrev i en meddelelse

> Det ser da godt ud. Men er det kål eller salat? Og hvordan?

Det er surkål, typisk braiseret med vin og gåsefedt, og serveret med
kartofler diverse charcuteri. Hvis man kan lide gule ærter, sprængt
oksebryst med peberrodssovs og den slags, er der en sandsynlighed for at man
også vil værdsætte choucroute garnie.

/P

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-01-07 11:47

Peter Westh skrev:

> [...]
> sprængt oksebryst med peberrodssovs og den slags, er der en
> sandsynlighed for at man også vil værdsætte choucroute garnie.

Det ser faktisk ud til at "choucroute" er den franske måde at sige
"Sauerkraut" på. Retten med surkål skulle i øvrigt stamme fra
det (historisk skiftevis) tysk/franske Alsace/Elsass.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sauerkraut

"Sauerkraut" kaldes også af og til "Weinkraut" på tysk.
I ovennævnte wiki-link nævnes også at surkålen er
'fermenteret'.

--
Herluf :·)

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-01-07 00:03

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in message
> [...]
> kartofler diverse charcuteri. Hvis man kan lide gule ærter, sprængt
> oksebryst med peberrodssovs og den slags, er der en sandsynlighed for at

*bræklyd.mp3*
Godt, så ved jeg at jeg ikke skal prøve dét, uanset hvor fisefornemt det så
måtte lyde på fransk!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 24-01-07 22:08

"Aragorn Elessar" <AragornDK@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Godt, så ved jeg at jeg ikke skal prøve dét, uanset hvor fisefornemt det
> så
> måtte lyde på fransk!

Du ved ikke hvad du går glip af...

/P

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 21-01-07 11:34

Jess Hansen skrev:
> Vil bare udtrykke min glæde over det endelig er den traditionsrige
> [...]

Hmm vist ikke så traditionsrigt her i Danmark
Ligner Østrisk Sauerkraut. Smager udmærket. Men det er en for fed
omgang mad til vores maver desværre.

LN

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-01-07 09:35

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> on onsdag 24. januar 2007 at 22:08
+0100 wrote:

>Du ved ikke hvad du går glip af...

Det er simpelthen solid god fransk bondemad som man kan finde det flere
stedere i Alsace, navnlig hvis man forlader turistruterne og finder nogle
steder der primært er beregnet for franskmændene selv.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 25-01-07 14:21

> uanset hvor fisefornemt det så
> måtte lyde på fransk!

??

Det er en fransk ret, så den har et fransk navn.

--
padre

Fra : Padre

Dato : 25-01-07 14:29

> Du ved ikke hvad du går glip af...

Jeg fik sauerkraut da jeg var i Berlin i oktober. Det mindede meget om
vores hjemlige rødkål, blot uden det søde. Til gengæld var dne
lavet med kommen, og der var en meget fin balance mellem eddike- og
kommensmagen. Den blev serverte som tilbehør til de mest fantastiske
pølser, jeg nogen sinde har smagt. Til gengæld må jeg sige, at
knödel bliver jeg nok aldrig fan af. Jeg forsøgte at skære en over,
og måtte sidde og vifte med kniven for at få den der tennisbold til
at slippe knivbladet. De mindede mest om tennisbolde lavet af
melklister og araldit. Det er tankevækkende fordi resten af maden var
utroligt veltillavet, så hvis de knödel, jeg fik, var på samme
niveau, tør jeg slet ikke tænke på, hvordan de er, når de er
*dårligt* lavet.

--
padre

Fra : Peter Westh

Dato : 26-01-07 00:25

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>utroligt veltillavet, så hvis de knödel, jeg fik, var på samme
>niveau, tør jeg slet ikke tænke på, hvordan de er, når de er

Jeg har ikke smagt knödel i Tyskland, men jeg har spist det i Tjekkiet. Jeg
synes egentlig det er meget sjovt, men ikke ligesfrem noget jeg ville bryde
mig om at spise dagligt. Det samme gælder Nsima, som jeg dog kun har smagt
en gang eller to på restaurant her i DK.

Jeg har sukkersyge, og kan fortælle at knödel får blodsukkeret til at stige
virkelig voldsomt - det er en uhyre energitæt spise. Det hænger selvfølgelig
sammen med, at det er en form for bondekost, som vi ikke rigtig spiser
herhjemme mere, hvor melbollen vist er knödelens sidste, levende slægtning
(ved siden af de importerede Gnocci). For nogle generationer siden havde vi
adskille af den slags spiser: Hvidpølse, kløser, kropping, trilleboller osv.

/P

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-01-07 14:53

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> on torsdag 25. januar 2007 at 14:29
+0100 wrote:
>De mindede mest om tennisbolde lavet af
>melklister og araldit.

det er nok den mest rammende og præcise beskrivelse af knödel jeg
nogensinde har set. Knödel bliver jeg aldrig venner med, ligesom jeg
heller ikke synes at afrikanernes nsima er noget man behøver at bruge ret
meget tid på. Nsima er majsmel der er kogt tyk indtil det får en
konsistens som pulverkartoffelmos med for lidt vand i. Mere end
almindeligt kedelig…

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-01-07 15:17

Frank Løkkegaard skrev:

> [...], ligesom jeg heller ikke synes at afrikanernes nsima
> er noget man behøver at bruge ret meget tid på.

Her er jeg af en helt anden opfattelse: Jeg holder meget af nshima
(som grøden kaldes i Zambia), og ville ønske at det ikke var så svært
at finde hvidt majsmel herhjemme.

> Nsima er majsmel der er kogt tyk indtil det får en konsistens
> som pulverkartoffelmos med for lidt vand i. Mere end almindeligt
> kedelig

Smag og konsistens afhænger meget af hvilken type mel der bruger.
Den grove 'roller' kan give en meget bastant nshima, mens 'breakfast
meal' kan give en fin og delikat grød. Ikke overraskende betyder
tillavningen osse en del, og så skal man huske at nshima som udgangs-
punkt ikke spises alene, men altid med et tilbehør af fx en krydret
sovs, stegte grøntsager (eller kød, fisk eller insekter) el.lign.

Uhm!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 25-01-07 15:24

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> punkt ikke spises alene, men altid med et tilbehør af fx en krydret
> sovs, stegte grøntsager (eller kød, fisk eller insekter) el.lign.

Hmm, det synes at minde lidt om Polenta - er jeg helt forkert på den?

Ebbe

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-01-07 16:09

Ebbe Kristensen skrev:

> Hmm, [nshima] synes at minde lidt om Polenta - er jeg helt
> forkert på den?

Egentlig ikke. Dvs., nshima tilberedes som en stiv grød, men stadig
så blød at den kan formes med hånden. I Zambia står der gerne en
stor tallerken med nshima midt på bordet, og hver deltager i måltidet
har så sin egen tallerken med 'relish'. Men tager en klump nshima
fra den store tallerken og former den til en bolle med den ene hånd.
Man dypper så bollen i sin egen relish inden man spiser den.

Her er nogle billeder af nshima som det typisk ser ud i Zambia (og
visse andre lande i nabolaget):

· http://africafood.tripod.com/id6.html
· http://www.est.ryukoku.ac.jp/est/yuhma/FLM-pamph/FLM_E_5.html
· http://www.rikkyo.ne.jp/~z5000002/malawi/south/zomba/0508-nshima.htm

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-01-07 16:07

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> on torsdag 25. januar 2007 at
15:16 +0100 wrote:
> [...]
>punkt ikke spises alene, men altid med et tilbehør af fx en krydret
>sovs, stegte grøntsager (eller kød, fisk eller insekter) el.lign.

Det er helt korrekt at tilbehøret betyder en masse og selvfølgelig hvilken
mel man bruger. Men når det er sagt, så bliver jeg sgu aldrig glad for
det, selvom jeg efterhånden må have sat et par hundrede kilo til livs. Men
bortset fra det, så kan det afrikanske køkken være ganske spændende -
sådan en gang ristede græshopper med masser af koldt øl til, og
selvfølgelig i selskab med en masse gode folk, der gerne synger og dansere
natten lang.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-01-07 16:34

Frank Løkkegaard skrev:

> [...]
> spændende - sådan en gang ristede græshopper med masser af koldt
> øl til, og selvfølgelig i selskab med en masse gode folk, der

Du slår bare på tråden når vi skal afsted!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-01-07 16:08

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> on torsdag 25. januar 2007 at 15:24
+0100 wrote:
>Hmm, det synes at minde lidt om Polenta - er jeg helt forkert på den?

Næh, vi er i samme boldgade - det synes jeg også er ustyrligt kedeligt

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 26-01-07 21:31

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message

> Næh, vi er i samme boldgade - det synes jeg også er ustyrligt kedeligt

Har du prøvet at lave en *meget* tyk polenta, som du afkøler og skærer i
skiver, som du så steger i olivenlie ved meget høj varme? Fedtindholdet er
ubehageligt højt, men smagen er herlig.

--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,