Mos af kartoffel og jordskok
Fra : Ukendt

Dato : 18-01-07 17:26

Jeg syntes bestemt jeg kan huske at have spist en bagt mos af kartoffel og
jordskok, men jeg kan ikke finde en sådan opskrift. Er der nogen der kan
hjælpe?

Mvh Tommy

Fra : Peter Westh

Dato : 18-01-07 18:25

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> skrev i en meddelelse
> Jeg syntes bestemt jeg kan huske at have spist en bagt mos af kartoffel og
> jordskok, men jeg kan ikke finde en sådan opskrift. Er der nogen der kan
> hjælpe?

Du laver det ligesom alm. kartoffelmos, af cirka halvt jordskokker og halvt
kartofler der koges møre sammen og moses i en kartoffelmoser eller en sigte.
Der skal nok ikke så meget væde (mælk) i til sidst som du ellers ville, for
jordskokkerne giver en tyndere mos (det gælder alle former for rodfrugtmos).
Put derimod så meget smør i, som du synes du kan tåle, og smag til med s+p.

Hvis du også vil bage den, kommer du mosen i et smurt fad, drysser med reven
ost (parmesan og/ eller emmenthalertype) og måske rasp og hakkede
hasselnødder. Igen, kom så mange smørklatter på som du synes du kan tåle, og
brun mosen i ovnen på høj varme.

/P