Nyt fra Yimou Zhang (Hero / House of Flyin~
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-02-07 15:59

Hej

Er der nogen der har set den nye Yimou Zhang film - "Curse of the
Golden Flower"? Jeg kan se at han ogs`har lavet en der hedder "Riding
Alone for Thousands of Miles" sidste år, men jeg har ikke hørt noget
om den på trods af at den har fået god bedømmelse på imdb. Måske er
det fordi der ikke ser ud til at være noget action i den. Yimou Zhang
uden action må være lidt ligesom en hotdog uden pølse.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : konstman

Dato : 03-02-07 16:48

On 3 Feb., 15:59, "Lars Hoffmann" <l...@intercambiodvd.com> wrote:
> [...]
> det fordi der ikke ser ud til at være noget action i den. Yimou Zhang
> uden action må være lidt ligesom en hotdog uden pølse.

Jeg kalder ham altså Zhang Yimou - men imdb "vender" altså nærmest
alle kinesiske navne - i forhold til det, der står på covers og andre
steder! Fx "Li Gong" i stedet for "Gong Li". (Scope har Yimou
registreret med begge navne - og hver sin filmofrafi!) Og så har han
faktisk lavet flere non-action film end action film. Så hvis man mest/
kun er til "martial arts"-film, så skal man nok gå uden om "Riding
Alone for Thousands of Miles" og fx "Vejen hjem", som jeg sætter lige
så højt som fx "House of Flying Daggers" og "Hero". Hans dramaer er
for voksne mennesker, der også kan rumme andet end tju og bang. Det er
ekstremt smukke og poetiske film. Yimou er den bedste asiatiske
instruktør siden Akira Kuroswa - men det står selvfølgelig til
diskussion.
"Curse of the Golden Flower" er endnu ikke kommet på DVD med engelske/
danske undertekster... Og der er vist heller ingen biografpremiere
rundt om hjørnet.

Jan K

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 05-03-07 18:47

konstman skrev:

> [...]
> steder! Fx "Li Gong" i stedet for "Gong Li". (Scope har Yimou
> registreret med begge navne - og hver sin filmofrafi!)

Ja, han hedder Zhang Yimou. Familienavnet (efternavnet) står forrest på
kinesisk. Den tradition er der ingen grund til at lave om på. Laserdisken
har også både en "Zhang Yimou" og en "Yimou Zhang", og de har såmænd lavet
forskellige film. Amatøragtigt.

> Så hvis man mest/
> kun er til "martial arts"-film, så skal man nok gå uden om "Riding
> Alone for Thousands of Miles" og fx "Vejen hjem",

Årh, hvad? Der er da de vildeste biljagter og eksplosioner i "Vejen hjem"

> Yimou er den bedste asiatiske instruktør siden
> Akira Kuroswa - men det står selvfølgelig til diskussion.

Nej, det er et faktum.

--
Mvh. Peter

Fra : Tue Sørensen

Dato : 03-02-07 16:49

> [...]
> det fordi der ikke ser ud til at være noget action i den. Yimou Zhang
> uden action må være lidt ligesom en hotdog uden pølse.

Meget svært at have set, da den kun har spillet i Asien og på nogle få
filmfestivaller. Den kommer til Europa (Danmark? Vides ikke) om en
måneds tid.

- Tue

Fra : Tue Sørensen

Dato : 03-02-07 17:02

On 3 Feb., 16:48, "konstman" <jan.konstm...@gmail.com> wrote:

> Jeg kalder ham altså Zhang Yimou - men imdb "vender" altså nærmest
> alle kinesiske navne - i forhold til det, der står på covers og andre
> steder! Fx "Li Gong" i stedet for "Gong Li".

Kinesisk skik byder dem at lade efternavnet stå forrest. Men de laver
det jo om i Hong Kong, hvor de påtager sig et vestligt fornavn, og har
efternavnet bagerst (Jackie Chan, Andy Lau, Cecilia Cheung, etc.). Så
jeg forstår godt forvirringen. Jeg er også, rent automatisk, begyndt
at kalde instruktøren for Zhang Yimou, fordi det er hvad de fleste
gør. Men jeg vil da helst sige Gong Li i stedet for Li Gong, og jeg
foretrækker også at sige Ziyi Zhang i stedet for omvendt (selvom det
vist efterhånden mest bliver sagt omvendt). Men faktisk ved jeg ikke
om det er Gong eller Li der er Gong Li's for- eller efternavn. Jeg gik
ud fra at Li var hendes efternavn, men det slår mig at Gong vel ligeså
godt kan være efternavnet...

Men efterhånden som de kinesiske skuespillere bliver mere kendte i
Vesten, vil de fleste af dem nok påtage sig vestlige fornavne. Zhao
Wei kalder sig f.eks. nu for Vicky Zhao.

- Tue

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-02-07 17:04

On Feb 3, 4:48 pm, "konstman" <jan.konstm...@gmail.com> wrote:

> "Curse of the Golden Flower" er endnu ikke kommet på DVD med engelske/
> danske undertekster... Og der er vist heller ingen biografpremiere
> rundt om hjørnet.
>
> Jan K

det er også sandt jeg har fundet den på
http://www2.cd-wow.com/detail_results_2.php?product_code=1875787, men
jeg havde ikke lige set at det var en pre-release.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : konstman

Dato : 03-02-07 17:20

On 3 Feb., 17:04, "Lars Hoffmann" <l...@intercambiodvd.com> wrote:

> [...]
> jeg havde ikke lige set at det var en pre-release.

Ja, og jeg så lige at den var kommet alligevel (Region 3 14/2 - med
bl.a. engelske undertekster) - og nåede at bestille den alt for dyrt
på yesasia ($ 21,33)! Men tak for linket. Jeg bestiller hos CD-WOW i
stedet - og sparer lidt ved at bruge dette link som startlink til CD-
WOW= http://www13.cd-wow.com/index.php?affid=15560, hvor den så kan
fås til £ 7.99.

mvh
Jan Konstmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-02-07 23:28

On Feb 3, 5:01 pm, "Tue Sørensen" <sorenson...@gmail.com> wrote:

> Jeg er også, rent automatisk, begyndt
> at kalde instruktøren for Zhang Yimou, fordi det er hvad de fleste
> gør

Jeg kan alligevel ikke finde du af at stave til halvdelen af alle de
kinesiske navne, s`jeg plejer at lave en copy/paste fra imdb. Jeg har
for lang tid siden opgive at finde ud af hvad der er for og
efternavn.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-02-07 23:31

On Feb 3, 4:48 pm, "Tue Sørensen" <sorenson...@gmail.com> wrote:

> Meget svært at have set, da den kun har spillet i Asien og på nogle få
> filmfestivaller. Den kommer til Europa (Danmark? Vides ikke) om en
> måneds tid.

Heldigvis kommer den til hjemmebioen inden da

Fra : Peter Rongsted

Dato : 04-02-07 11:23

On 3 Feb 2007 06:59:11 -0800, "Lars Hoffmann"
<lars@intercambiodvd.com> wrote:

> [...]
>det fordi der ikke ser ud til at være noget action i den. Yimou Zhang
>uden action må være lidt ligesom en hotdog uden pølse.

Den hed 'Min Lange Rejse' på dansk. Den havde premiere 1 dec sidste år
og blev også vist ved Natfilmfestival, hvor jeg så den. Det er helt
klart ikke nogen aktionfilm, men erabsolut værd at se.
http://scope.dk/film.php?id=4892

Peter

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 15-02-07 15:41

Iøvrigt vises en række af hans film for tiden i Århus:
http://filmklub.au.dk/

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 05-03-07 18:43

Lars Hoffmann skrev:

> Er der nogen der har set den nye Yimou Zhang film - "Curse of the
> Golden Flower"?

Ja, jeg så den i Kina, og det er endnu en fantastisk film fra Zhang Yimous
hånd. Det er en fascinerende beskrivelse af det rænkespil, der kan foregå på
magtens tinde, og Zhangs fremragende farvesætning understreger
kongefamiliens kvalmefremkaldende facade. Filmen danner dermed en
interessant kontrast til Hero, der plæderede "al magt til kongen". Her ser
vi så, at den filosofi er knap så smart, hvis kongen er et dumt svin.

Jeg var på forhånd lidt skeptisk over, at popsangeren Zhou Jielun spiller en
fremtrædende rolle i filmen. Det svarer lidt til at caste Nik & Jay til
Krøniken, men han gør det overraskende godt. Chow Yun-Fat og Gong Li spiller
skræmmende godt.

> Yimou Zhang uden action må være lidt ligesom
> en hotdog uden pølse.

Uha, nej. Det overraskende ved Zhang Yimou er netop, at han efter sine mange
historiske dramaer pludselig beviste, at han også kan kunne instruere film
med action.

--
Mvh. Peter