Das Boot - Hvilken version
Fra : Markus B

Dato : 03-02-07 00:38

Sagsøg mig endelig hvis dette er den forkerte gruppe. Jeg er i tvivl om Das
Boot er at betragte som en film eller en tv-serie.

Min bror og jeg er gået i gang med den helt store krigsfilm-kanon og nu er
tiden så kommet til Das Boot. Jeg vil gerne sikre mig at vi får set den helt
"rigtige" version. Er det denne:
http://axelmusic.dk/productDetails/5050582266498 ?

På forhånd tak

Fra : P Kaasing

Dato : 03-02-07 00:48

Jeg vil mene at det er denne udgave der er den "rigtige"
http://axelmusic.dk/productDetails/5708758233668

Den du linker til er miniserien lavet over filmen.

Vh

Poul

Fra : sniper_Nolight

Dato : 03-02-07 01:02

> Jeg vil mene at det er denne udgave der er den "rigtige"
> http://axelmusic.dk/productDetails/5708758233668
>
> Den du linker til er miniserien lavet over filmen.

film og miniserie er samme materiale - jeg ville nok tage den Markus selv
linker til og 'få det hele med' - eller rettere, det har jeg gjort
--
sniper_Nolight

Fra : P Kaasing

Dato : 03-02-07 01:08

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> film og miniserie er samme materiale - jeg ville nok tage den Markus selv
> linker til og 'få det hele med' - eller rettere, det har jeg gjort
> --
> sniper_Nolight
Ja, hvis det er tilfældet ville jeg også gøre det, også set i lyset af at
den jeg henviser ikke kan fåes

Vh

Poul

Fra : sniper_Nolight

Dato : 03-02-07 01:18

> Ja, hvis det er tilfældet ville jeg også gøre det, også set i lyset af at
> den jeg henviser ikke kan fåes

og så er den godt nok billig - en så god film til 60,- må siges at være et
godt køb. Næsten 5 timers underholdning i streg.
--
sniper_Nolight

Fra : Markus B

Dato : 03-02-07 01:21

"P Kaasing" <kaasingFJERN@hotmail.com> wrote in message

> "sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, hvis det er tilfældet ville jeg også gøre det, også set i lyset af at
> den jeg henviser ikke kan fåes

Tak for hurtig respons. Jeg skulle alligevel bestille noget fra axel.

Fra : Per Hansen

Dato : 03-02-07 11:57

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> mentioned this

> film og miniserie er samme materiale - jeg ville nok tage den Markus
> selv linker til og 'få det hele med' - eller rettere, det har jeg
> gjort

Poul er også forkert på den.
Das Boot var oprindeligt en TV serie, delt over 6 afsnit:
Folge 1: Operation Im Atlantic
Folge 2: Auf Suchkurs
Folge 3: Der erste angrif
Folge 4: Himmelfartskommando
Folge 5: Auf grund
Folge 6: In der heimat

De 6 episoder blev presset sammen til en TV film, der udkom i 2 versioner.
Den første film kom på VHS i 80'erne og med DVD'ens indtog kom så den de
fleste har stående idag: Directors Cut.
Senere hen blev så hele serien renset godt af, smidt 5.1 lyd på
og udgivet på DVD.

TV Serien kan købes på 2X DVD i Tyskland uden DK tekst, koster rundt regnet
100kr dernede.

Angående Directors Cut kan man lige så godt købe Superbit versionen og få
DTS med også, for den smule ekstra materiale der er på den alm. DVD release
er der ikke noget ved overhovedet.

--
Per Hansen

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-02-07 12:34

Per Hansen wrote:

> TV Serien kan købes på 2X DVD i Tyskland uden DK tekst, koster
> rundt regnet 100kr dernede.

Den kan som sagt købes for 60 kr hos AxelMusic incl danske
undertekster...

--
Jesper Lund

Fra : Hanne

Dato : 03-02-07 16:30

> [...]
> fleste har stående idag: Directors Cut.
> Senere hen blev så hele serien renset godt af, smidt 5.1 lyd på

Er lettere forvirret - den version DR1 sender søndag aften er det så den
"rigtige" eller hva'?

mvh
Hanne

Fra : Per Hansen

Dato : 03-02-07 17:44

"Hanne" <hb@duerikke.dk> mentioned this

> Er lettere forvirret - den version DR1 sender søndag aften er det så
> den "rigtige" eller hva'?
>

> mvh
> Hanne

Det er Director Cut versionen på 200min.

Hvis DR viste "the whole thing", så ville folk sidde og se den til længere
ud på natten, da den er på sammenlagt 282min.

--
Per Hansen

Fra : ML-78

Dato : 04-02-07 22:32

Per Hansen skrev:

> Senere hen blev så hele serien renset godt af, smidt 5.1 lyd på
> og udgivet på DVD.

Desværre er den originale tv-serie ikke præsenteret optimalt på
DVD-udgaven. Det hele kører som én lang film - der er ingen
afsnitsinddeling. Desuden er billedet beskåret fra 4:3 til 1,85:1. Alt i
alt en skuffende behandling, men alligevel er serien at foretrække frem
for den ellers udmærkede filmversion.

ML-78

Fra : sniper_Nolight

Dato : 04-02-07 23:16

> Desværre er den originale tv-serie ikke præsenteret optimalt på
> DVD-udgaven. Det hele kører som én lang film - der er ingen
> afsnitsinddeling.

Syes netop det er fedt da det giver en god intens oplevelse.
--
sniper_Nolight

Fra : sniper_Nolight

Dato : 03-02-07 01:16

> [...]
> tiden så kommet til Das Boot. Jeg vil gerne sikre mig at vi får set den

A 293-minute version touted as the "original uncut version" and released on
DVD in the US in 2004 is actually the original German television miniseries
version. This previously aired in the U.S. on cable television's Encore
channel.

Det er den og den er helt fantastisk. Se den på tysk!
--
sniper_Nolight

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 06-02-07 22:51

> [...]
> on DVD in the US in 2004 is actually the original German television
> miniseries version. This previously aired in the U.S. on cable

Det skal tilføjes, at når Axel sælger en 282min. udgave til 60,- så er det
DEN SAMME lange TV-film som den 293min. udgave amerikanerne nævner her.
('Das Buut' som i 'støvle' som de kalder den Over There...)
Forskellen i tid ligger kun i formatforskellen mellem NTSC (293min) og PAL
(282min). NTSC er lidt længere om at afspille den samme strimmel film. (Har
aldrig fattet hvorfor...)

Mere forvirrende kan det sgu næsten ikke blive...

Se også
http://dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=5567 (Tv-serien)
http://dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=675 (Director's Cut)

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 06-02-07 23:25

C. H. Engelbrecht skrev:

> Forskellen i tid ligger kun i formatforskellen mellem NTSC (293min)
> og PAL (282min). NTSC er lidt længere om at afspille den samme
> strimmel film. (Har aldrig fattet hvorfor...)

Forsøg på forståelig forklaring: Biograffilm samt tv, video og dvd i
NTSC-format viser 24 billeder i sekundet, mens tv, video og dvd i
PAL-format viser 25 billeder i sekundet. Det samme materiale tager
derfor kortere tid at vise i PAL-format, nemlig 24/25 x 100 = 96% af
tiden.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Per Hansen

Dato : 07-02-07 11:35

"C. H. Engelbrecht" <chris@bitfrost.dk> mentioned this

> [...]
> Forskellen i tid ligger kun i formatforskellen mellem NTSC (293min) og
> PAL (282min). NTSC er lidt længere om at afspille den samme strimmel

Det kan jeg snildt forklare, enda med 2 lydforskelle PAL vs NTSC:
http://www.sendspace.com/file/vc4bdo

Dette er en ZIP med kendingsmelodien til Friends (Venner) fra den
samme episode i henholsvis PAL og NTSC.
Grunden til den store forskel i lyden ligger ved at PAL har
25 billeder pr.sek og NTSC har 30 billeder pr.sek
Som man tydeligt kan høre går det meget hutigere ved PAL end ved NTSC.

--
Per Hansen

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-02-07 20:42

Per Hansen wrote:

> [...]
> 25 billeder pr.sek og NTSC har 30 billeder pr.sek
> Som man tydeligt kan høre går det meget hutigere ved PAL end ved

Meget og meget... Film er 24 fps. Ved overførsel til NTSC bruges en
teknik som hedder 2:3 pulldown, så man får 29.97 fps ved at gentage 1 ud
af 4 fields (i den oprindelige hastighed, eller helt præcist 0.1%
procent langsommere, dvs. 23.976 fps). Ved overførsel til PAL med 25fps
forsøger du hastigheden så der vises 25 fps, hvilket betyder at filmen
og lyden kører ca. 4% hurtigere.

Amerikanske TV serier som Friends er skudt på 35mm film.

--
Jesper Lund

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-02-07 23:14

Per Hansen skrev:

> Grunden til den store forskel i lyden ligger ved at PAL har
> 25 billeder pr.sek og NTSC har 30 billeder pr.sek

Som Jesper skriver, er den reelle forskel 25 hhv. 24. Det passer også
bedre med længden på dine klip (45 sek. og 43 sek., som svarer til de
4%).

> Som man tydeligt kan høre går det meget hutigere ved PAL end ved
> NTSC.

Personligt synes jeg ikke, det er spor tydeligt at høre, men folk har
givetvis forskellig grad af følsomhed.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Max

Dato : 03-02-07 16:33

Hej Markus

> Sagsøg mig endelig hvis dette er den forkerte gruppe. Jeg er i tvivl
> om Das Boot er at betragte som en film eller en tv-serie.

Da den først kom i biografen i 1981 og på TV i 1985, ja så må
det vel betragtes som en film.

http://en.wikipedia.org/wiki/Das_Boot

--
Mvh Max

Fra : gb

Dato : 04-02-07 14:51

"Markus B" <mm@m.com> wrote in

> http://axelmusic.dk/productDetails/5050582266498 ?

http://www.imdb.com/title/tt0082096/
- fed film, har lige set den.

Kan bestilles her til 8.00 UK£ for alm. version, 19.99 UK£ for
Directors' Cut:
http://preview.tinyurl.com/2ptebv

Ellers er det muligt Fona kan skaffe den.

--
GB

Fra : konstman

Dato : 04-02-07 22:53

> [...]
> fleste har stående idag: Directors Cut.
> Senere hen blev så hele serien renset godt af, smidt 5.1 lyd på

Og heller ikke det er rigtigt!

Filmen er oprindeligt lavet BÅDE som en biograffilm (1981) OG en TV-
miniserie. INGEN tv-film fra 80'erne er i Widescreen-format, de er
alle i 4:3-format. Og jeg så den i biografen, da den blev vist i
81...

fra allmovie.com: "Originally edited by writer/director Wolfgang
Petersen as both a two-and-a-half hour theatrical release and a six-
hour German miniseries, (...)"

Den blev så i 1997 udgivet igen med yderligere 1 time film... (til
TV)...

mvh
Jan K

Fra : konstman

Dato : 04-02-07 23:05

On 4 Feb., 22:52, "konstman" <jan.konstm...@gmail.com> wrote:

> [...]
> hour German miniseries, (...)"
>
> Den blev så i 1997 udgivet igen med yderligere 1 time film... (til

Og så er der "director's cut"-udgaven på 216 min. (Reg-2-udgaven) og
miniserien på 4t og 42 min (Reg.2) og... og... og...
....måske rekord i flest forskellige udgaver af samme grundmateriale...

mvh
Jan K

Fra : konstman

Dato : 06-02-07 12:32

> Per Hansen skrev:
> (...) Desuden er billedet beskåret fra 4:3 til 1,85:1.(...)

Siden den nu er filmet i en eller anden form for widescreen format
(til brug for både biograf- og tv-version - se mit tidligere indlæg),
så ville det vel være en 4:3-udgave, der var en beskæring!

Jeg kan ikke huske, at jeg før har hørt om en "beskæring" TIL
widescreen FRA 4:3!?

Med undren
Jan K

Fra : sniper_Nolight

Dato : 06-02-07 15:43

>Siden den nu er filmet i en eller anden form for widescreen format
>(til brug for både biograf- og tv-version - se mit tidligere indlæg),
>så ville det vel være en 4:3-udgave, der var en beskæring!

Ikke nødvendigvis.

>Jeg kan ikke huske, at jeg før har hørt om en "beskæring" TIL
>widescreen FRA 4:3!?

Sagtens.
Open matte.
35 mm film beskæres til widescreen fra 4:3. Det originale filmamteriale er
4:3 og man bruger kun det midterste 16:9 billede af hele det firkantede
billede til en widescreen version - dermed beskåret til widescreen fra 4:3.

Jeg tror ikke engang filmen er beskåret i biografen, blot skjult af
projektoren.

>Med undren

Der er osse mange formater faktisk
--
sniper_Nolight

Fra : ML-78

Dato : 05-02-07 17:27

konstman skrev:

> Siden den nu er filmet i en eller anden form for widescreen format
> (til brug for både biograf- og tv-version - se mit tidligere indlæg),
> så ville det vel være en 4:3-udgave, der var en beskæring!

Det kan du have ret i. Jeg tog udgangspunkt i, at miniserien oprindeligt
blev lavet som 4:3, men det afgørende må selvfølgelig være hvilket
format materialet oprindeligt var tiltænkt. Ved vi med sikkerhed at
billedet blev komponeret til 1,85:1?

> Jeg kan ikke huske, at jeg før har hørt om en "beskæring" TIL
> widescreen FRA 4:3!?

Det sker. F.eks. udgav MGM "Vargtimmen" (Hour of the Wolf) og "Skammen"
(Shame) i 1.66:1 selv om de skulle have været 4:3. Det blev dog kort
efter rettet i et nyt optryk. "Invasion of the Body Snatchers" er et
andet eksempel på en film, der tilsyneladende oprindeligt var tiltænkt
4:3 men efterfølgende vist i widescreen-format.

ML-78

Fra : Johann Friedrich Str~

Dato : 06-02-07 18:11

ML-78 skrev:

> [...]
> andet eksempel på en film, der tilsyneladende oprindeligt var tiltænkt
> 4:3 men efterfølgende vist i widescreen-format.

Nordisk Film var også lige lovligt langt fremme i skoene med
førsteoplaget af Ditte Menneskebarn.

Det er dog ikke altid det er en fejl - som en anden i tråden nævner
findes der en teknik, der kaldes open matte, hvor man optager filmen på
4:3-film, og så maskerer efterfølgende til bredformat. Dette tages der
naturligvis hensyn til, når de enkelte indstillinger komponeres. Eller,
det gjorde man, for der er nok ikke ret mange der gør sådan længere. Et
eksempel er fx Anatomy of a Murder (nogle DVD-udgivelser er uden
matte!), og i Dr Strangelove skifter Kubrick mellem formaterne og bruger
altså matte (muligvis også forskellige filmformater) kreativt.

Johann

Fra : konstman

Dato : 07-02-07 16:22

On 6 Feb., 15:43, "sniper_Nolight" <sniper_noli...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> billede til en widescreen version - dermed beskåret til widescreen fra 4:3.
>
> Jeg tror ikke engang filmen er beskåret i biografen, blot skjult af

Jo, det vidste jeg faktisk godt. Men her taler vi jo stadig om, at det
samme materiale BÅDE blev brugt til en biografudgave og til tv (der
dengang kun var 4:3). Så det lyder ikke sandsynligt, at en 16:9 udgave
skulle være "skamferet" fra en "original" 4:3-udgave! ORIGINALEN VAR
"OGSÅ" EN WIDESCREEN-udgave. Undskyld, at jeg råber. Da den blev vist
i biografen var det IKKE en 4:3 udgave, så den nyere DVD-udgave bruger
vel bare en mere oprindeligt widescreen udgave til 16:9-udgaven...
Ellers havde der da været ramaskrig på diverse dvd-fora i det store
udland. Hvis den først belv beskåret fra 4:3 og så "ned" til
widescreen - og derfra til en ny 4:3 - og derfra til en ny widescreen,
så er der jo kun et lille koøje tilbage af det oprindeligt tænkte
billede. Næh, DVD-udgaven er god nok - og det var det, der var
udgangspunktet.

mvh
Jan K

Fra : sniper_Nolight

Dato : 07-02-07 18:27

[...]

Jeg talte open matte generelt. Jeg aner intet om Das Boot, men blot hvordan
det evt. kunne have foregået.
--
sniper_Nolight