eXistenZ - spoiler
Fra : Kim2000

Dato : 02-02-07 22:03

I denne ganske fine sci-fi går alting jo helt galt hen af vejen. Men hvad er
pointen i slutningen?

Er de fortsat i det alternative univers? Eller er pointen ganske simpelt den
at de ikke kan skelne mellem dem? Moralen må så være noget i stil med at
computerspil kan være farlige hvis man spiller for meget?

mvh
Kim
--
På DaMat er der masser af gratis hæfter og blade, nogle skal du betale for,
men de fleste er gratis.

Fra : No Humor Man

Dato : 02-02-07 22:50

Kim2000 wrote:
> [...]
> at de ikke kan skelne mellem dem? Moralen må så være noget i stil med at
> computerspil kan være farlige hvis man spiller for meget?

Så vidt jeg forstod, så var pointen ganske simpel og ligetil og en lille
smule plat - i spillet var hun skaberen af systemet og sammen med ham
flygtede de fra terrorister, der ville dræbe hende og teknologien, men i
virkeligheden var det dem der var ude på at slå de rigtige skabere af
systemet ihjel.

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers

Fra : Jens Erik Thomsen

Dato : 04-02-07 20:48

On 02/02/07 22:03, in article
45c3a70e$0$13986$edfadb0f@dread15.news.tele.dk, "Kim2000"
<kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
> at de ikke kan skelne mellem dem? Moralen må så være noget i stil med at
> computerspil kan være farlige hvis man spiller for meget?

Man skal nok være varsom for at gøre Cronenbergs film op i en "morale". Han
er interesseret i teknologi og den menneskelige psyke, og i denne film
specifikt i skellet mellem virkelighed og illusion. Vi søger hele tiden at
genskabe vores verden i kunsten, her i digital form, men jo nærmere vi når
målet, jo sværere vil det blive at skelne mellem realitetsplanerne. Hvis en
kunstig skabt verden umiddelbart føles virkelig i sin påvirkning af
sanserne, kan den så ikke med lige så stor ret kaldes "virkeligheden", som
den verden, vi går rundt i til daglig? Det er en filosofisk leg.

Fra : David T. Metz

Dato : 13-02-07 13:13

Jens Erik Thomsen skrev:

> Man skal nok være varsom for at gøre Cronenbergs film op i en "morale". Han
> er interesseret i teknologi og den menneskelige psyke

Lidt mere specifikt ville jeg sige grænserne mellem teknik og den
menneskelige krop, jf Videodrome (videobånd og kropsforandring), The Fly
(teknik og kropssammenblandinger), Deadringers [Blodsbrødre] (Teknik og
gynækologi), Crash (biler og sex, men lidt anderledes end fx
Fast&Furious ...), eXistenZ (spil og kropsinterfaces).

Det der i mine øjne adskiller hans film fra andre der interesserer sig
for fx vor opfattelse af "virkeligheden" og teknik (fx The Matrix,
hovedparten af Philip K. Dick-filmatiseringerne, de forskellige
versioner af Welt am Draht osv.) er fokus på den menneskelige krop og
dens grænser.

David

Fra : Steen

Dato : 04-02-07 23:13

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> I denne ganske fine sci-fi går alting jo helt galt hen af vejen.

Jeg mistede interessen for filmen, i løbet af den første halve time, så
jeg synes ikke det var en særlig fin film
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Peter \(8450\)

Dato : 10-02-07 10:59

> [...]
>er pointen i slutningen?
> Er de fortsat i det alternative univers? Eller er pointen ganske simpelt

Det er efterhånden et stykke tid siden jeg har set den, men jeg synes den
var ret fed. Så vidt jeg husker, viser slutningen så ikke at der er flere
"lag" af spil?
I det spil de spiller (som vi tror er virkeligheden i starten) spiller de et
spil hvor det meste af handlingen foregår. Når det så bliver blandet sammen
med det vi tror er virkelighed til sidst, er det fordi de bare er tilbage på
det første "spil-niveau". Eller.. ?

> Moralen må så være noget i stil med at computerspil kan være farlige hvis
> man spiller for meget?

HVIS der er en morale, så er det nok rigtig nok.. men det er jeg ikke sikker
på at der er

--
Mvh.
Peter Bak