TV-film
Fra : Christian Muus

Dato : 27-01-07 19:31

TV2 viser af og til film, som jeg så vidt ved, aldrig har været i
biografdistribution. De er ret nemme at spotte af en eller anden grund.
Altså, jeg kan ret let se om det er en tv-film eller en "normal" film. Fx.
viste de i dag denne http://imdb.com/title/tt0145774/

Men hvad er forskellen på disse film og biograffilm? Noget med et mindre
budget? Eller et tyndere plot? Og er det mon besluttet fra starten af, om
den ikke skal være beregnet til biograf. Eller er det noget, der bliver
besluttet når filmen er færdigproduceret?

Christian

Fra : Lars Rindsig

Dato : 27-01-07 20:13

Christian Muus skrev:

> Men hvad er forskellen på disse film og biograffilm? Noget med et mindre
> budget?

Det kan der næppe være tvivl om.

> Eller et tyndere plot?

Det kan jeg ikke forestille mig er et krav fra producentens side, nej.

Men du har ret i, at man med det samme kan identificere produktioner,
der er lavet specifikt til tv. Jeg vil skyde på, at det dels har at gøre
med at de - traditionelt - har været *beregnet* til at være i
4:3-format, og at de tillige (i hvertfald ikke i de senere år) er blevet
indspillet på film, men på videobånd.

> Og er det mon besluttet fra starten af, om
> den ikke skal være beregnet til biograf.

Ja. Jeg går stærkt ud fra, at proceduren er at en redaktør på
tv-stationen typisk bestiller filmen hos et produktionsselskab, som så
leverer varen. Det er ikke umuligt at selskabet selv går i sving og
laver filmen, og så derefter forsøger at prakke den på forskellige
stationer, men - i Europa, i det mindste - er det vist ofte sådan at
tv-stationer i forskellige lande går sammen og forpligter sig til at
aftage filmen på forhånd.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Lars Rindsig

Dato : 27-01-07 20:15

Lars Rindsig skrev:

> Det kan jeg ikke forestille mig er et krav fra producentens side, nej.

Tænk også på, at sådan en fyr som Ingmar Bergman jo også har lavet
tv-produktioner. Og så er der mini-serier (og det er jo samme forskel)
som Charlot og Charlotte, Riget, Gensyn med Brideshead osv, og den slags
holder vi jo generelt højt. På den anden side produceres der jo også
meget argt lort. Men sådan er der så meget.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 27-01-07 21:10

Jeg fandt det her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Television_movie

sayopanra
Martin Mose Larsen

Fra : David T. Metz

Dato : 29-01-07 09:52

Christian Muus skrev:

> Men hvad er forskellen på disse film og biograffilm?

Blandt meget andet: for-/eftertekster. Skriftstørrelsen er altid større
og titelsekvensen gennemsnitligt enklere på tv-film.

David

Fra : Tue Sørensen

Dato : 29-01-07 16:12

On 29 Jan., 09:51, "David T. Metz" <d...@tdcadsl.invalid> wrote:

> og titelsekvensen gennemsnitligt enklere på tv-film.

Ja, og der plejer at være mange andre forskelle. TV-film er mindre
professionelt lavet, og ofte helt uden basale æstetiske hensyn. En TV-
film fader typisk smagløst hurtigt ud mellem de forskellige scener
(det lægger man især mærke til i Hallmark produktioner), dels fordi de
bare er dårligt lavet, og dels fordi der skal være periodiske
reklamepauser.

Men der findes selvfølgelig gode TV-film - f.eks. har jeg altid
foretrukket Robin Hood TV-filmen med Patrick Bergin og Uma Thurman
(http://www.imdb.com/title/tt0102797/) fremfor den dyre Hollywood-
produktion Prince of Thieves med Kevin Costner fra samme år. Nu er den
Robin Hood TV-film selvfølgelig også en international produktion,
hvilke typisk er bedre produceret (og ikke nødvendigis tager hensyn
til reklamepauser - især selvfølgelig hvis de er europæisk produceret
eller co-produceret).

- Tue

Fra : Lars Rindsig

Dato : 29-01-07 17:51

Tue Sørensen skrev:

> TV-film er mindre professionelt lavet, og ofte helt uden basale
> æstetiske hensyn.

Mjaeh ...

> Men der findes selvfølgelig gode TV-film

Jotak. Fx Bergmans Larmar och gör sig till ligesom en hel del af Mike
Leighs film er lavet til tv.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"