|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Golden Globe uddelt Fra : Morten Bowman
 | 
 Dato :  16-01-07 17:23
 | 
 |  |  |  |  | 
  Brian P (18-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian P
 | 
 Dato :  18-01-07 15:47
 | 
 |  | 
 Morten Bowman skrev:
 > http://www.moviecitynews.com/awards/2007/critic_awards/golden_globes.html >
 > Babel vandt genske fortjent for bedste film.
 Det bedste man efter min mening kan sige om Babel er, at det er en
 rutinepræget præstation for alle involverede parter.
 > Sasha Baron Cohen (Borat) vandt for bedste komedie, overraskende men ganske
 > glimrende.
 Ja. Mest overraskende, fordi den ikke er særlig sjov.
 > Og Scorsese som bedste instruktør (The Departed) også ok synes jeg.
 Hm. Jeg synes det er problematisk at Scorsese for en pris for et remake
 af en Hong Kong-film, som er meget bedre end genindspilningen.
 Men alt i alt giver prisuddelingen vel et godt billede at, at sidste
 år i sandhed var et magert filmår.
            
             |  |  | 
  Brian P (18-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian P
 | 
 Dato :  18-01-07 16:01
 | 
 |  | 
 Brian P skrev:
 
 > Hm. Jeg synes det er problematisk at Scorsese for en pris for et remake
 > af en Hong Kong-film, som er meget bedre end genindspilningen.
 
 *får* en pris. Har i øvrigt lige tjekket titlerne på de øvrige
 nominerede film.
 
 BEST MOTION PICTURE DRAMA
 Babel, Bobby, The Departed, Little Children, The Queen.
 
 Jeg har ikke set Little Children, men The Queen er klart en bedre film
 end Babel.
 
 BEST MOTION PICTURE - MUSICAL OR COMEDY
 Dreamgirls, Borat, Devil Wears Prada, Little Miss Sunshine, Thankyou
 for Smoking.
 
 Det var Dreamgirls, der vandt. Den har jeg ikke set, men Little Miss
 Sunshine er et mesterværk (og bedre end Thankyou for smoking og Devil
 Wears, der er jævnt gode...)
 
 BEST DIRECTOR
 Scorsese (The Departed), Clint Eastwood (Flags of Out Fathers + Letters
 from Iwo Jima), Stephen Frears (The Queen), Alejandro González
 Iñárritu (Babel)
 
 Har ikke set Letters from Iwo Jima, men blandt de øvrige burde det
 være Stepehen Frears, der havde vundet (Ikke at The Queen er noget
 mesterværk).
 
 
 
 |  |  | 
  Peter B. Juul (18-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  18-01-07 16:23
 | 
 |  | "Brian P" <kanal@klog.dk> writes:
 
 > BEST MOTION PICTURE DRAMA
 > Babel, Bobby, The Departed, Little Children, The Queen.
 >
 > Jeg har ikke set Little Children, men The Queen er klart en bedre film
 > end Babel.
 
 Sjovt. Babel efterlod mig blankt stirrende på den fede måde. The Queen
 føltes mere som.. nåja... en Hallmark-film.
 
 > BEST MOTION PICTURE - MUSICAL OR COMEDY
 > Dreamgirls, Borat, Devil Wears Prada, Little Miss Sunshine, Thankyou
 > for Smoking.
 >
 > Det var Dreamgirls, der vandt. Den har jeg ikke set, men Little Miss
 > Sunshine er et mesterværk (og bedre end Thankyou for smoking og Devil
 > Wears, der er jævnt gode...)
 
 Little Miss Sunshine er suveræn. Enig.
 
 > BEST DIRECTOR
 > Scorsese (The Departed), Clint Eastwood (Flags of Out Fathers + Letters
 > from Iwo Jima), Stephen Frears (The Queen), Alejandro González
 > Iñárritu (Babel)
 >
 > Har ikke set Letters from Iwo Jima, men blandt de øvrige burde det
 > være Stepehen Frears, der havde vundet (Ikke at The Queen er noget
 > mesterværk).
 
 Hvilken vandt?
 
 --
 Peter B. Juul, o.-.o  "Det handler alt sammen om at tage hensyn til
 The RockBear.  ((^))   sine medmennesker, selv når de er åbentlyst
 I speak only  0}._.{0  dumme og tager fejl."
 for myself.    O/ \O                         -Per Abrahamsen
 
 
 |  |  | 
   Morten Bowman (18-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Bowman
 | 
 Dato :  18-01-07 16:53
 | 
 |  | 
 >> BEST DIRECTOR
 >> Scorsese (The Departed), Clint Eastwood (Flags of Out Fathers + Letters
 >> from Iwo Jima), Stephen Frears (The Queen), Alejandro Gonz?ález
 >> I?ñ?árritu (Babel)
 >>
 >> Har ikke set Letters from Iwo Jima, men blandt de ?øvrige burde det
 >> v?ære Stepehen Frears, der havde vundet (Ikke at The Queen er noget
 >> mesterv?ærk).
 >
 >Hvilken vandt?
 
 Scorsese
 
 
 |  |  | 
    Peter B. Juul (18-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  18-01-07 19:44
 | 
 |  | Morten Bowman <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> writes:
 
 > >Hvilken vandt?
 >
 > Scorsese
 
 Det vil jeg ikke klage mig over. The Departed var en intens oplevelse.
 --
 Peter B. Juul, o.-.o  "15000 atheists in London rioted today
 The RockBear.  ((^))   after a blank sheet of paper was found
 I speak only  0}._.{0  on a cartoonist's desk"
 for myself.    O/ \O                       -anon.
 
 
 |  |  | 
   Brian P (19-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian P
 | 
 Dato :  19-01-07 14:56
 | 
 |  | 
 Morten Bowman skrev:
 
 > Du oplever det som man skal have ondt af dem. Det betyder ikke det er sådan
 > filmen er tænkt. Jeg fik heller ikke den tanke/oplevelse af filmen. Jeg er
 > helt enig i Peters fortolkning. Men netop fordi du er blevet pissed så evner
 > du ikke at skifte syn på filmen.
 
 Jeg er som regel fuldt ud parat til at skifte syn på en film, hvis min
 anden oplevelse af filmen adskiller sig fra væsentligt fra den
 første. Efter at have set Babel igen, er jeg dog ikke i tvivl om, at
 det - ud fra de kriterier, jeg normalt vurderer en film på - er noget
 fortænkt vrøvl uden det mindste tilløb til at fortælle noget som
 helst. Mht. hvad filmen er tænkt som: Der kan ikke herske nogen tvivl
 om, at filmen er tænkt som en mosaik, der skal få tilskueren til at
 ane nogle sammenhænge og en tematik om kommunikationsproblemer mv. Det
 tror jeg ikke, Peter og jeg er uenige om. Det, jeg vurderer filmen
 negativt på, er, at ideen ikke er omsat til handling(er) og
 historie(r), men udelukkende til illustrationer af filmens overordnede
 påstand: At vi mennesker har mistet evnen til at kommunikere med
 hinanden. En tese uden anti-tese. Derfor ingen syntese.
 
 > Har du set hans andre film?
 
 Jeg har set Amores perros/Love is a Bitch som jeg synes er helt
 fantastisk (!) og 21 grams, som jeg var knapt så begejstret for.
 Allerede her fornemmede jeg, at der var gået spekulation i formen.
 
 
 
 |  |  | 
  Brian P (18-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian P
 | 
 Dato :  18-01-07 19:13
 | 
 |  | 
 Peter B. Juul skrev:
 
 > > BEST MOTION PICTURE DRAMA
 > > Babel, Bobby, The Departed, Little Children, The Queen.
 > >
 > > Jeg har ikke set Little Children, men The Queen er klart en bedre film
 > > end Babel.
 >
 > Sjovt. Babel efterlod mig blankt stirrende på den fede måde. The Queen
 > føltes mere som.. nåja... en Hallmark-film.
 
 Jeg synes bestemt ikke, at The Queen er noget mesterværk, men The
 Departed er en dårlig genindspilning, Bobby er noget ujævnt bras og
 Babel er pretentiøs og har ikke noget at have det i. The Queen er i
 det mindste helstøbt og godt spillet/instrueret (Little Children har
 jeg som sagt ikke set).
 
 Jeg var også målløs da jeg så Babel, men det var nu mest fordi den
 blev vist i Imperial for en fuld sal. Det kan konkluderes, at Brad Pitt
 sælger billetter - i hvert fald i åbningsweekenden - selvom han
 næsten ikke er med.
 
 
 
 |  |  | 
  Peter B. Juul (18-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  18-01-07 19:47
 | 
 |  | "Brian P" <kanal@klog.dk> writes:
 
 > Jeg synes bestemt ikke, at The Queen er noget mesterværk, men The
 > Departed er en dårlig genindspilning,
 
 Ud fra det jeg har hørt om Internal Affairs (har ikke selv set den)
 virker det som om The Departed er en temmelog GOD remake - bedre end
 originalen, faktisk.
 
 > Babel er pretentiøs og har ikke noget at have det i.
 
 Jeg er meget uenig. Babel fortæller (mindst) tre meget forskellige
 historier om kommunikationsproblemer og kæder dem sammen med en tynd,
 tynd snor. Det er en aldeles vellavet lille antologi-film. Den films
 største problem er tilstedeværelsen af Hollywood-stjerner - alt andet
 ved den klapper bare.
 
 --
 Peter B. Juul, o.-.o  Er der ikke, dybest set, tale om
 The RockBear.  ((^))  en interessekonflikt, når DF både
 I speak only  0}._.{0 vil have indført folkedans og
 for myself.    O/ \O  tørklædeforbud i danske skoler?
 
 
 |  |  | 
  Brian P (18-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian P
 | 
 Dato :  18-01-07 21:59
 | 
 |  | 
 Peter B. Juul skrev:
 
 > Ud fra det jeg har hørt om Internal Affairs (har ikke selv set den)
 > virker det som om The Departed er en temmelog GOD remake - bedre end
 > originalen, faktisk.
 
 Få den set! Originalen er først og fremmest, øh, original, hvor
 genindspilningen er en temmelig trofast genindspilning - som dog tager
 sig et par friheder - og derfor pr. definition uoriginal. Historien i
 Infernal Affairs var bedre og desuden var der tænkt en toer (som er
 bedre end etteren!!) ind i historiekonceptet - senere kom der også en
 treer. Det har The Departed ødelagt ved at aflive Matt Damons figur.
 
 > > Babel er pretentiøs og har ikke noget at have det i.
 >
 > Jeg er meget uenig. Babel fortæller (mindst) tre meget forskellige
 > historier om kommunikationsproblemer og kæder dem sammen med en tynd,
 > tynd snor. Det er en aldeles vellavet lille antologi-film. Den films
 > største problem er tilstedeværelsen af Hollywood-stjerner - alt andet
 > ved den klapper bare.
 
 Din beskrivelse passer sådan set meget godt. Babel fortæller nogle
 historier, som hænger sammen i en særdeles tynd snor. Havde der så i
 det mindste bare været perler på den! Ingen af historierne byder
 imidlertid hver for sig på mere end ren overflade-dramatik, ligesom
 den tematiske fællesnævner - "kommunikationsproblemer" - forekommer
 konstrueret, villet og kunstlet. Værst er den japanske historie om den
 døvstumme pige - hvad sker der lige her?
 
 De eneste steder der er regulær spænding er der tale om udvendig
 action af værste B-skuffe: det marokkanske politis jagt på
 fårehyrdens drenge, episoden med det amerikanske grænsepoliti og den
 japanske piges mulige forberedelse til selvmord. I alle tilfælde er
 det meningen at vi skal frygte for nogle stakkels børns skæbner. Det
 er for nemt!!!
 
 
 
 |  |  | 
  Peter B. Juul (18-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  18-01-07 22:35
 | 
 |  | "Brian P" <kanal@klog.dk> writes:
 
 > Din beskrivelse passer sådan set meget godt. Babel fortæller nogle
 > historier, som hænger sammen i en særdeles tynd snor. Havde der så i
 > det mindste bare været perler på den! Ingen af historierne byder
 > imidlertid hver for sig på mere end ren overflade-dramatik, ligesom
 > den tematiske fællesnævner - "kommunikationsproblemer" - forekommer
 > konstrueret, villet og kunstlet. Værst er den japanske historie om den
 > døvstumme pige - hvad sker der lige her?
 
 Tjah. Jeg kunne lide historierne - faktisk specielt den japanske. det
 kunne du ikke. så er der vel ikke mere at barbere på DEN ged.
 
 --
 Peter B. Juul, o.-.o  Er der ikke, dybest set, tale om
 The RockBear.  ((^))  en interessekonflikt, når DF både
 I speak only  0}._.{0 vil have indført folkedans og
 for myself.    O/ \O  tørklædeforbud i danske skoler?
 
 
 |  |  | 
  Brian P (18-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian P
 | 
 Dato :  18-01-07 22:34
 | 
 |  | 
 Peter B. Juul skrev:
 
 > Det er en aldeles vellavet lille antologi-film.
 
 Antologi-film fortæller adskilte historier, ofte med forskellige
 instruktør, som fx New York Stories (1989),
 Tales of Terror (1962) eller Four Rooms (1995). Babels kalejdoskopiske
 sammenvævning af historietråde gør den nærmere til en multiplotfilm
 a la Short Cuts (1993), Magnolia (1999) eller Iñárritus tidligere -
 og langt bedre - Amores perros/Love is a Bitch (2000).
 
 
 
 |  |  | 
  Brian P (18-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian P
 | 
 Dato :  18-01-07 22:47
 | 
 |  | 
 Peter B. Juul skrev:
 
 > Tjah. Jeg kunne lide historierne - faktisk specielt den japanske. det
 > kunne du ikke. så er der vel ikke mere at barbere på DEN ged.
 
 næ, det er der vel ikke, når det er en så kedelig ged. Men jeg synes
 det er skægt at du på den ene side brokker dig over
 Hollywood-stjerner og på den anden side ikke har noget imod de hule
 b-films klicheer med små børn det er synd for osv. Det er vel et
 slags paradoks ;)
 
 
 
 |  |  | 
  Peter B. Juul (18-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  18-01-07 22:57
 | 
 |  | "Brian P" <kanal@klog.dk> writes:
 
 > næ, det er der vel ikke, når det er en så kedelig ged. Men jeg synes
 > det er skægt at du på den ene side brokker dig over
 > Hollywood-stjerner og på den anden side ikke har noget imod de hule
 > b-films klicheer med små børn det er synd for osv. Det er vel et
 > slags paradoks ;)
 
 Små børn det er synd for? Hvor?
 
 --
 Peter B. Juul, o.-.o  "Jeg sagde ikke, at han var et røvhul. Jeg
 The RockBear.  ((^))   sagde, at jeg synes, han er et røvhul, og
 I speak only  0}._.{0  rent juridisk må der være en forskel på
 for myself.    O/ \O   de to ting"         -Lars von Trier om Bush.
 
 
 |  |  | 
  Brian P (19-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian P
 | 
 Dato :  19-01-07 09:44
 | 
 |  | 
 Peter B. Juul skrev:
 > "Brian P" <kanal@klog.dk> writes:
 >
 > > næ, det er der vel ikke, når det er en så kedelig ged. Men jeg synes
 > > det er skægt at du på den ene side brokker dig over
 > > Hollywood-stjerner og på den anden side ikke har noget imod de hule
 > > b-films klicheer med små børn det er synd for osv. Det er vel et
 > > slags paradoks ;)
 >
 > Små børn det er synd for? Hvor?
 
 De to brødre i Marokko, som ved et uheld skyder Brad Pitts kone med
 faderens gevær - og selv bliver jagtet op i bjergene og beskudt af
 politiet; Brad Pitts børn som husholdersken tager med til bryllup i
 Mexico og som bliver væk i ingenmandsland efter flugten fra det
 amerikanske grænsepoliti; den døvstumme datter til den mand, der i
 sin tid bragte det fatale gevær til Marokko og som viser sig at have
 dels et traume efter moderens død, dels et "kommunikationsproblem" med
 såvel faderen som det andet køn - og som altså flirter med
 selvmordet som udvej.
 
 
 
 |  |  | 
  Peter B. Juul (19-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  19-01-07 10:24
 | 
 |  | "Brian P" <kanal@klog.dk> writes:
 
 > De to brødre i Marokko, som ved et uheld skyder Brad Pitts kone med
 > faderens gevær - og selv bliver jagtet op i bjergene og beskudt af
 > politiet;
 
 Jeg opfatter det overhovedet ikke som om det er synd for dem. Jeg ser
 nærmere den fortælling som en "at gå fra barn til voksen"-fortælling -
 den betydning hintes der jo også kraftigt om i konflikten mellem den
 ene brors spirende seksualitet og den andens afstandtagen derfra.
 
 > Brad Pitts børn som husholdersken tager med til bryllup i
 > Mexico og som bliver væk i ingenmandsland efter flugten fra det
 > amerikanske grænsepoliti;
 
 Igen ser jeg ikke denne fortælling som en "hav ondt af", men som en
 "at se en anden verden gennem et barns øjne"-fortælling.
 
 > den døvstumme datter til den mand, der i
 > sin tid bragte det fatale gevær til Marokko og som viser sig at have
 > dels et traume efter moderens død, dels et "kommunikationsproblem" med
 > såvel faderen som det andet køn - og som altså flirter med
 > selvmordet som udvej.
 
 Ja. Endnu en "fra barn til voksen"-fortælling. Ikke en "hav ondt
 af"-fortælling.
 
 Men OK, hvis du ikke har kunnet se andet i filmen, end at vi skal have
 ondt af folk, så kan jeg godt forstå, at den ikke siger dig noget. Den
 vinkel blev jeg heldigvis ikke fanget i.
 
 --
 Peter B. Juul, o.-.o  "Jeg sagde ikke, at han var et røvhul. Jeg
 The RockBear.  ((^))   sagde, at jeg synes, han er et røvhul, og
 I speak only  0}._.{0  rent juridisk må der være en forskel på
 for myself.    O/ \O   de to ting"         -Lars von Trier om Bush.
 
 
 |  |  | 
  Brian P (19-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian P
 | 
 Dato :  19-01-07 11:15
 | 
 |  | 
 Peter B. Juul skrev:
 
 > Ja. Endnu en "fra barn til voksen"-fortælling. Ikke en "hav ondt
 > af"-fortælling.
 >
 > Men OK, hvis du ikke har kunnet se andet i filmen, end at vi skal have
 > ondt af folk, så kan jeg godt forstå, at den ikke siger dig noget. Den
 > vinkel blev jeg heldigvis ikke fanget i.
 
 Som altid når jeg er pissed på en film og alle andre synes
 begejstrede, så jeg Babel to gange. Og det var endnu tydeligere for
 mig anden gang, at det var synd for alle i den film. At se Babel som en
 mosaik af barn-til-voksen fortællinger synes jeg er ligeså sympatisk
 som at ville se den som en mosaik af fortællinger om
 kommunikationsproblemer, men jeg synes ikke der er hold i nogen af de
 læsninger. Filmens bedste scener beskriver måske nok verden set fra
 figurernes øjne, men størstedelen af filmen er lagt an på, at
 tilskueren skal betragte dem udefra og have ondt af dem. Reelt har
 ingen af personerne noget valg, det er "skæbnen", der gør grimme ting
 ved dem. At se Babel er som at se en 7-årig dreng mishandle sine
 burhamstre og at se den seance udstillet som et kunstværk om
 kommunikationsproblemer og spirrende seksualitet.
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Bowman (19-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Bowman
 | 
 Dato :  19-01-07 13:36
 | 
 |  | On 19 Jan 2007 02:14:57 -0800, "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote:
 
 >
 >Peter B. Juul skrev:
 >
 >> Ja. Endnu en "fra barn til voksen"-fortælling. Ikke en "hav ondt
 >> af"-fortælling.
 >>
 >> Men OK, hvis du ikke har kunnet se andet i filmen, end at vi skal have
 >> ondt af folk, så kan jeg godt forstå, at den ikke siger dig noget. Den
 >> vinkel blev jeg heldigvis ikke fanget i.
 >
 >Som altid når jeg er pissed på en film og alle andre synes
 >begejstrede, så jeg Babel to gange. Og det var endnu tydeligere for
 >mig anden gang, at det var synd for alle i den film. At se Babel som en
 >mosaik af barn-til-voksen fortællinger synes jeg er ligeså sympatisk
 >som at ville se den som en mosaik af fortællinger om
 >kommunikationsproblemer, men jeg synes ikke der er hold i nogen af de
 >læsninger. Filmens bedste scener beskriver måske nok verden set fra
 >figurernes øjne, men størstedelen af filmen er lagt an på, at
 >tilskueren skal betragte dem udefra og have ondt af dem. Reelt har
 >ingen af personerne noget valg, det er "skæbnen", der gør grimme ting
 >ved dem. At se Babel er som at se en 7-årig dreng mishandle sine
 >burhamstre og at se den seance udstillet som et kunstværk om
 >kommunikationsproblemer og spirrende seksualitet.
 
 Du oplever det som man skal have ondt af dem. Det betyder ikke det er sådan
 filmen er tænkt. Jeg fik heller ikke den tanke/oplevelse af filmen. Jeg er
 helt enig i Peters fortolkning. Men netop fordi du er blevet pissed så evner
 du ikke at skifte syn på filmen.
 Har du set hans andre film?
 
 
 |  |  | 
  David T. Metz (24-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : David T. Metz
 | 
 Dato :  24-01-07 11:39
 | 
 |  | Brian P skrev:
 >
 > som at ville se den som en mosaik af fortællinger om
 > kommunikationsproblemer, men jeg synes ikke der er hold i nogen af de
 > læsninger.
 
 Du synes ikke titlen peger i den retning? (Jeg har ikke set den og kan
 derfor ikke afgøre det ud fra indholdet ...)
 
 David
 
 
 |  |  | 
  Brian P (24-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian P
 | 
 Dato :  24-01-07 16:27
 | 
 |  | 
 
 On 24 Jan., 11:38, "David T. Metz" <d...@tdcadsl.invalid> wrote:
 > Brian P skrev:
 >
 >
 >
 > > som at ville se den som en mosaik af fortællinger om
 > > kommunikationsproblemer, men jeg synes ikke der er hold i nogen af de
 > > læsninger.Du synes ikke titlen peger i den retning? (Jeg har ikke set den og kan
 > derfor ikke afgøre det ud fra indholdet ...)
 
 En titel er ikke nok. Og få den så set.
 
 
 
 |  |  | 
 |  |