Asus - notebook
Fra : Lau Sennels

Dato : 29-06-01 09:42

Jeg påtænker at skifte min stationære PC ud med
en notebook. Af forkellige grunde har jeg brug for en
transportabel arbejdsplads. Det betyder at jeg går efter
en maskine som rimeligt kraftig, og som ikke vil være
helt passé om et halvt år. Mit brug er primært desktop.
Jeg har ikke kunnet overse Asus L8400-serien (PIII),
som et bud på en kraftig maskine til en fornuftig pris.
Jeg kender ikke Asus, kan nogen med kendskab til Assus
notebooks/ L8400 kommentere? Der findes flere "non-brannd"
notebook mærker: FIC, Asus, Vega osv. Hvordan gør de sig
sammenlignet med de store, som HP, Fujitsu osv?
En anden ting er at jeg kører Linux en stor del af tiden,
har nogen haft problemer med Asus i den sammenhæng? Asus
tilbyder tilsyneladende ikke Linux-drivere.

Lars

Fra : Allan Nielsen

Dato : 29-06-01 16:54

> [...]
> som et bud på en kraftig maskine til en fornuftig pris.
> Jeg kender ikke Asus, kan nogen med kendskab til Assus

Ja, jeg vil da godt kommentere lidt på det med L8400. Jeg har prøvet en
flere gange, og den virker lidt plastic agtig. Der er ikke brugt ret meget
tid på kabinet m.m. Ellers er de faktisk ok. de kører godt, og skal ikke
sendes til reparation hele tiden

Der findes flere "non-brannd"
> notebook mærker: FIC, Asus, Vega osv. Hvordan gør de sig
> sammenlignet med de store, som HP, Fujitsu osv?

IKKE ret godt. For det meste er det noget billigt pap. Vega er i hvertfald
det værste lort der er set på denne jord. Jeg går i klasse med ca. 15, der
har en vega+, og jeg har aldrig set magen til lort! ALLE 15 har været til
reparation mindst 3 gange! skærmen blinker, cdrom drevet går i stykker,
kabinettet flækker, bundkortet brænder af......jeg kunne blive ved.

HP laver nogle meget gode maskiner. Deres kabinet er lavet i metal, så det
er kvalitet. Fujitsu siemens kører også ret godt. Jeg har selv en, og den
har kørt fejlfrit i mindst et år, hvor den har været brugt 5-7 timer om
dagen.
Men jeg vil nok mene, at kongen til at lave bærbare computere, er Dell!
Det er kvalitet! De kører pisse godt, har gode store skærme, og er i det
hele taget meget stabile.
DE har også nogæe skidegode garantier. Jeg kender en med en Dell, og han fik
nogle problemer med hans HD, så han kontaktede Dell, og dagen efter stod der
en "Dell-mand" uden for døren med en ny HD.

Fra : Karsten

Dato : 29-06-01 19:27

Lau Sennels :

>Jeg har ikke kunnet overse Asus L8400-serien (PIII),
>som et bud på en kraftig maskine til en fornuftig pris.
>Jeg kender ikke Asus, kan nogen med kendskab til Assus
>notebooks/ L8400 kommentere?

jamen jeg vil da gerne kommentere, da jeg har en L8400
650 MHz p3 ,med 128 Mb ram , 15 gb hd og dvd osv,
der har ikke været en hardware fejl i de 6 mnd. , og den
kører faktisk hamrende stabil med den medfølgende
win 98 me !
et stort plus er at det er så dejligt stille
min stationære TB 900 er kun tændt når jeg skal have
brændt en skive :)
du har vel været inde og kikke på:
http://www.asus.com.tw/products/Notebook/L8400-b/index.html

> Der findes flere "non-brannd"
>notebook mærker: FIC, Asus, Vega osv. Hvordan gør de sig
>sammenlignet med de store, som HP, Fujitsu osv?

har desværre ingen kendskab til dem !

>En anden ting er at jeg kører Linux en stor del af tiden,
>har nogen haft problemer med Asus i den sammenhæng? Asus
>tilbyder tilsyneladende ikke Linux-drivere.

heller ingen erfaring ,
mvh. Karsten

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 29-06-01 23:20

"Lau Sennels" <"sør"@gimg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har nogen haft problemer med Asus i den sammenhæng? Asus
> tilbyder tilsyneladende ikke Linux-drivere.

Jeg havde også i starten kigget på en Asus notebook men valget faldt på Dell
da man faktisk får så utroligt meget mere for pengene der. Men man skal bare
prøve samtlige modeller og sammensætninger igennem for på den måde kan man
spare omkring 1500 kroner (gjorde jeg hvertfald).
Og så har Dell jo et super rygte hvad andgår service og kvalitet af
systemet.
Desuden kan man på Dell maskinerne få GeForce2GO, så man kan spille lidt i
felten.

Til Linux har jeg forhørt mig hos SSLUG og de siger at de bærbare der er
LETTEST at få til at fungere med Linux er Dell. HP er heller ikke svære,
Asus skulle være ½ svære. Toshiba skulle være ret svær, men det er som sagt
folks egne vurderinger.

Håbe det kunne hjælpe.

Fra : Lau Sennels

Dato : 30-06-01 08:14

Tak for alle kommentarer.
Jeg fandt efter mit indlæg også ud af at Dell et godt køb.
jeg tror jeg vil købe en Impressio 4000, dog ser jeg også
på en Fujitsu. Det eneste (større) minus er en lav
batterilevetid på Dells maskiner.

> [...]
> Asus skulle være ½ svære. Toshiba skulle være ret svær, men det er som sagt

Jeg har fundet indtil flere sider om Suse/RH-installation på Dells
computere. Dell selv har også en del info.

> Håbe det kunne hjælpe.

Det kunne det. Tak.

Lau Sennels

"The price of liberty is eternal vigilance"

Fra : Lau Sennels

Dato : 30-06-01 08:18

Lau Sennels wrote:

> [...]
> jeg tror jeg vil købe en Impressio 4000, dog ser jeg også
> på en Fujitsu. Det eneste (større) minus er en lav

Sludder. Inspiron 4000, selvfølgelig.

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 30-06-01 10:24

> Sludder. Inspiron 4000, selvfølgelig.
>
> --
> Mvh
> Lau Sennels
>
> "The price of liberty is eternal vigilance"

Et lille minus ved dell, der går MINDST 10 dage før du har maskinen. Min
maskine bliver først afsendt i dag =( og jeg havde ellers bestilt den sidste
torsdag.

Bare så du ved det.

Men held og lykke med dit køb.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 30-06-01 12:20

Lau Sennels <"sør"@gimg.dk> writes:

> En anden ting er at jeg kører Linux en stor del af tiden,
> har nogen haft problemer med Asus i den sammenhæng? Asus

Jeg kan ikke udtale mig om Asus notebooks, men m.h.t. linux skal du
kigge her:
http://www.linux-laptop.net/