Følgesygdomme pga af livsstil?
Fra : mfn

Dato : 02-02-07 19:21

Hvilke sygdomme - gerne i rækkefølge - vil man sandsynligvis få hvis man er
hyppig "bruger" af fx:

Tobak (røg)

Fed mad - udover at man "vokser";)

Alkohol (skrumpelever)=

0 motion

Stoffer af forskellig art.

- som til sammen ofte ender i fejlernæring.

Men hvordan viser sygdommene sig? Der er jo ikke en sygdom som hedder "sult"
eller "stof-underskud".

Fra : Peter Heide

Dato : 02-02-07 19:46

Forhøjet blodtryk
For højt kolesteroltal........
og måske et slagtilfælde hvis
man render rundt med de 2 ovenstående
i flere år.

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-02-07 20:08

mfn skrev den 02-02-2007 19:21:
> [...]
>
> - som til sammen ofte ender i fejlernæring.
>
> Men hvordan viser sygdommene sig? Der er jo ikke en sygdom som hedder "sult"

Hvilke af ovennævnte ting laver du, så du mener, at du er fare for at få
en følgesygdom?

Ryger du?
Spiser du for meget?
Drikker du alkohol
Dyrker du i hele taget motion

Hvilke stoffer indtager indtager du?

fejlernæring er mange ting. Fejlernæring er vel i bund og grund i
ubalanceret kost, der ikke dækker de biologiske behov din krop har for
at fungere optimalt.

Tobakken kan gøre, at du ikke kan smage hvor godt din mad smager hhv.
ikke smager.

Den fede mad giver sig - alt andet lige - udslag en overvægt/fedme.
Hvilket også er en slags fejlernæring i form af, at man indtager flere
kalorier end man forbrændet.

Ingen motion har i sig selv ingen negativ effekt, såfremt du tænker på
fejlernæring. Fejlernæring kan være "ansvarlig" for at man ikke
motionerer fordi man er træt og energi-løs og man derfor ikke motionerer.

Alkohol gør, at du i din brandart eller dagen efter har et større behov
for salt og fed mad, hvilket så fører til fejlernæring.

Stoffer fx narko påvirker din psyke, så du ikke tænker så rationelt som
ville kunne gøre hvis du ikke tog narko (eller bedre sagt...alene det
at du tager narko gør jo, at du ikke tænker rationelt til at starte med,
så kan narkoen nok ikke klandres for for dig.....men det er nok en mere
filosofisk diskussion).

en fejlernæring forværrer ens disposition for sygdomme fx influenza.
en fejlernæring gør ofte, at man ikke har så god koncentrationsevne,
måske virker man mere irritabel, man kan naturligvis godt have
elendig koncentrationevne og være irritabel af andre årsager,
fejlernæringen gør situationen bare ikke meget bedre.

Mit spørgsmål til dig er så:
Hvilke konkrete følgesygdomme vil du vide noget om.
Vi kan jo tale om diabetes, forhøjet blodtryk, hjertekarsygdomme,
kræft (hvilket er et kapitel for sig), nedsat lungekapacitet, tør/grim
hud, depression og andre psykiske lidelser.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : mfn

Dato : 04-02-07 12:21

Det var bare sådan helt generelt jeg spurgte.

> Ryger du?
Ja

> Spiser du for meget?
Nej

> Drikker du alkohol
Det hænder da på byture ;)

> Dyrker du i hele taget motion
Det er meget forskelligt. Til tider ofte, og til tider sjælendt.

> Hvilke stoffer indtager indtager du?
Jeg røg hash en gang for 7 år siden hvilket var ubehageligt. Siden har jeg
holdt mig til Treo efter førnævnte byture ;)

> Mit spørgsmål til dig er så:
> Hvilke konkrete følgesygdomme vil du vide noget om.

Fx: Hvor stor en del af de daglige rygere får rent faktisk rygerlunger eller
det der er værre inden de fx er 50 år? Hvor stor betydning har det om man er
startet som 20 -15 - eller 10-årig?

Jeg har endvidere kendskab til nogle personer som ryger hash eller pot eller
hvad det hedder - de laver endda selv sådan nogle planter til det. Hvilke
sygdomme er de så specielt i høj-risiko for at få? Ja det er vel det samme
som dem der ryger "alm smøger", men sker der mere?

Og hvad med ham sutten "på bænken". Jeg bor i et område med nogle forholdvis
små byer og faktisk ser man i hver eneste by "sutterne" samles om en bænk.
De kommer ret tidligt, de kommer hver eneste dag, det er de samme personer
og endnu flere øl. Ja de får vel skrumpelever, men får de mere og er det
ALLE sutter som får skrumpelever til sidst eller er det måske bare 10 %.
Egenligt er det sjovt at alkohol er lovligt - jeg har hørt at det er langt
farligere en fx hash er.

> Vi kan jo tale om diabetes, forhøjet blodtryk, hjertekarsygdomme,
> kræft (hvilket er et kapitel for sig), nedsat lungekapacitet, tør/grim
> hud, depression og andre psykiske lidelser.

Jamen så vil jeg gerne vide hvilke af de ovenstående dårlige vaner som er
skyld i eksempelvis diabetes og forhøjet blodtryk? Og kan man få kræft et
"underligt" sted på kroppen som fx foden eller hånden?

Og så vil jeg gerne vide med dem som gør ALLE tingene. Altså både ryger,
drikker, og måske spiser for mange piller og forkert mad. Lever de til de
bliver 50?

Og hvilken slags sygdom gør at man ikke an holde hverken vådt eller tørt i
sig? Min gamle mormor døde nemlig i sin tid af det. Hun døde sådan set af
sult/tørst, men forklaringen bag kender jeg ikke.

Fra : gb

Dato : 04-02-07 17:02

"mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote in

> ... Der er jo ikke en sygdom som
> hedder "sult" eller "stof-underskud".

Nej, det hedder "fejl-ernæring".

--
GB

Fra : M. Andersen

Dato : 09-02-07 16:31

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> - som til sammen ofte ender i fejlernæring.
>
> Men hvordan viser sygdommene sig? Der er jo ikke en sygdom som hedder

Det er svært direkte at påvise følgesygdomme ved mange livsstilsproblemer.
Men du kan hente en del information på sundhedsstyrelsens hjemmeside - den
er omfattende og god.
Jeg kan fortælle dig hvad jeg ved, nemlig at de to poster der fylder mest
kroner-øre-mæssigt på vores sundhedsbudget lige nu, er KOL og depression.
Hjerte-kar-sygdomme er det mest udbredte antalsmæssigt - og det er
nærliggende at antage at netop disse 3 slemme er livsstilsrelaterede.
Jeg så en undersøgelse fra USA - og nu kan jeg ikke finde den igen, der
påviste at børn af rygere har flere sygedage, samt større forekomst af astma
og allergi.
Så følgesygdommene rammer ikke kun den som lever usundt, men også børnene af
dem.

Mange hilsner

Mette