træning af mavemuskler
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-02-07 12:36

Hej

Nogen der ved hvordan man bedst træner de nedre mavemuskler?

jeg er taget på kur og vil godt have opstrammet den nedre maveregion. Synes
hvis man træner med en mavetræner "vippe" ting kan man mærke de øvre
mavemuskler under brystet bliver trænet, men ikke de nedre omkring navlen.
Ved nogen hvordan man træner disse bedre`?

Mvh. Bjarke

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-02-07 13:32

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
> mærke de øvre mavemuskler under brystet bliver trænet, men ikke
> de nedre omkring navlen. Ved nogen hvordan man træner disse

Jeg har også prøvet med diverse vippe-dimser, som skulle være gode
til mavemusklerne, men har til dato ikke fundet en, som gør det
lige så godt som en variation af denne øvelse:
<http://www.motion-online.dk/styrketraening/oevelsesliste/almindelige_maveboejninger/>

I stedet for at have armene bag hovedet, har jeg dem krydset foran
på brystet og så gælder det om at løfte overkroppen, så armene kommer
op og røre knæene, uden at afstanden imellem armene og brystet forøges
og uden at fødderne løftes fra gulvet.

Om det er godt for ryggen, er jeg ikke helt klar over, for de siger
jo, at der er mange øvelser til træning af mavemusklerne, som er
direkte farlige for ryggen, men indtil videre, har jeg ikke haft
smerter i ryggen ved at køre den øvelse, som jeg tager ca. 60-80
stk. af hver aften. Øvelsen kan specielt mærkes i området lige under
navlen.

Til gengæld mangler jeg meget en øvelse, som træner brystmusklerne.
Jeg tager 30-40 stk. af følgende øvelse hver aften med en 7 kilos
håndvægt i hver hånd:
<http://www.motion-online.dk/styrketraening/oevelsesliste/flyers_-_haandvaegte/>
- men jeg synes ikke de har den ønskede effekt. Det går mere ud over
musklerne i skuldrene end brystmusklerne. Måske fordi at jeg ikke
ligger helt vandret, men i stedet lidt skråstillet på en kontorstol
uden armlæn vippet så langt bagover, som den kan komme?

--
Hilsen
Madsen

Fra : ___P.sir

Dato : 04-02-07 15:01

> [...]
> smerter i ryggen ved at køre den øvelse, som jeg tager ca. 60-80
> stk. af hver aften. Øvelsen kan specielt mærkes i området lige under

Når man så HAR rygproblemer - f.eks. diskusprolaps - hvad er så den ideelle
maveøvelse, som ikke gør rygproblemerne skade?
Ps

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-07 15:03

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> øvre mavemuskler under brystet bliver trænet, men ikke de nedre
> omkring navlen. Ved nogen hvordan man træner disse bedre`?

Hej Bjarke

JEg vil anbefale Pilates-øvelser, de strammer maven godt op, synes jeg.
Efter at jeg startede til Pilates har jeg ikke tabt mig, vægtmæssigt, men
jeg er gået en buskestørrelse ned.
Pilates er dog ikke en fedtforbrændende træningsform, og bør derfor ikke stå
alene, men sammen med andre træningsformer anser jeg det som en god ting.
Går man ind på et Pilkateshold er det ganske vist primært kvinder der er
der, men det synes jeg ikke skal afholde dig fra at prøve.
Når man først er blevet fortrolig med principerne er det lette at overføre
til andre træningsformer, og derved vedligeholde og styrke den opstrammende
effekt..

Held og Lykke
Louise

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-02-07 17:50

Bjarke Hansen skrev:

> Ved nogen hvordan man træner disse bedre`?

Da jeg trænede rygmusklerne fik jeg at vide af min kiropraktor at jeg også
skulle træne mavemusklerne (for ikke at blive "skæv/krum).

Mavemusklerne trænede jeg som på Thomas' link - rygmusklerne trænede jeg ved
at hænge med underkroppen ud over en spisebords-kant med en pude under maven
og rette benene op til vandret x antal gange (det kan ikke anbefales at
foretage øvelsen lige efter man har spist )
Hans