Praktiserende læge
Fra : Jørgen Foged

Dato : 01-02-07 15:20

Spørgsmålet er måske lidt OT da det ikke halndler om heldbred, men om valg
af læge.

Mit spøgrsmål er, om man kan bestille tid hos hvilken som helst
praktiserende læge i sin hjemby, eller om man SKAL benytte den læge som man
i sin tid har valgt?
Jeg mener nemlig at kunne huske, at man i visse tilfælde kan få foretaget
undersøgelser hos andre end sin egen læge, men det gælder måske kun i
særlige tilfælde? (fx kønssygdomme el.lign.).

MVH Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-07 15:34

> Mit spøgrsmål er, om man kan bestille tid hos hvilken som helst
> praktiserende læge i sin hjemby, eller om man SKAL benytte den læge som
> man i sin tid har valgt?

Nedenstående regler gælder for gruppe 1 patienter:
Man kan i princippet gå til hvilken som helst anden læge under forudsætning
af, at vedkommende har kapacitet til at se en ekstra patient. Din egen læge
kunne jo være syg, på kursus, på ferie mv. Man bliver så oprettet som
passant patient.
Dette er jo primært aktuelt i forb. med akut opstået sygdom, da ikke-akutte
sager skal ordnes hos egen læge. Hvis man ikke har tillid til sin egen læge
i forb. med ex. kønssygdomme bør man måske overveje at skifte.

Gruppe 2 patienter kan frit vælge læge, men må så selv betale en del af
honoraret.