Blodtryk , et spørgsmål
Fra : Lars Hansen

Dato : 21-01-07 14:52

hej gruppe,

jeg kan se der er nogle experter omkring området længere nede. jeg
har et 2 spørgsmål:

hvis eens blodtryk ligger imellem 132/78 - 154/101 ; altså fiser
op og ned på forskellige tidspunkter af døgnet (taget over 4-5 dage)
, er det at betrage som forhøjet blodtryk ?

eller skal blodtrykket HELE tiden ligge over 140/90 ?

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 21-01-07 18:15

"Lars Hansen"
> [...]
> , er det at betrage som forhøjet blodtryk ?
>

> eller skal blodtrykket HELE tiden ligge over 140/90 ?

Nu er spørgsmålet jo om du bruger et ordentligt apparat til at måle med for
det første. Jeg kan sagtene få mit systoliske blodtryk til at svinge mellem
80 og 200 på de billige håndledsapparater.

En god ide, er at få din læge til at foretage en døgnblodtryksmåling. Ved
sådan en undersøgelse foretages der 40 målinger fordelt over 1 døgn med et
valideret apparat.
Den gennemsnitsværdi kan man bruge til noget.
Sporadisk målinger med et aldi apparat kan jeg se store problemer i at lave
konklusioner ud fra.

/CJ

Fra : Lars Hansen

Dato : 22-01-07 01:37

tak for svar. men apparatet er ikke købt i Aldi , er godkendt og
kostede ca. 900,- kr. Bruges på overarmen og ikke et håndleds.

Så jeg prøver en gang til :

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 22-01-07 10:40

"Lars Hansen" <laha@nov.dk> skrev i en meddelelse
> Så jeg prøver en gang til :
> eller skal blodtrykket HELE tiden ligge over 140/90 ?

Jeg ved ikke hvad der gennemsnitlig er normal, men jeg får jævnligt checket mit
blodtryk hos lægen og det er 120/90 i gennensnit. Jeg er 55 år, vejer 80 kg. og er
176 i højden.
Min læge siger at mit boldtryk er meget fint.

Peter

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 22-01-07 11:01

"Peter Albrechtsen" <Peterallbrect@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

PS: Iflg denne side: http://www.blodtryksbehandling.dk/index.jsp?side=1
Skal blodtykket ligge UNDER 140/90 og som du skriver OVER. men for visse
patientgrupper skal det ligge endnu lavere.

Peter

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 22-01-07 11:14

On Sun, 21 Jan 2007 14:52:14 +0100, "Lars Hansen" <laha@nov.dk>
wrote:

> [...]
>, er det at betrage som forhøjet blodtryk ?
>

>eller skal blodtrykket HELE tiden ligge over 140/90 ?

På grund af diabetes2 og diabetisk nervebetændelse i benene
skulle jeg have målt blodtrykket :
Jeg mødte fastende, blev lagt en 1/2 time til afslapning,
hvorefter de gik i gang med at måle.
Så jeg måler altid fastende om morgenen
mvh Ebbe
NB: Alene det at tale med konen, kan ændre trykket, så gør det
alene.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-01-07 17:54

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote in message

> [...]
> skulle jeg have målt blodtrykket :
> Jeg mødte fastende, blev lagt en 1/2 time til afslapning,

Det at du kommer fastende, er det ikke også i forbindelse med blodprøve
kontrol?

Når jeg kommer til Diabetes kontrol, skal man kun komme fastende ved den
årlige blodprøvekontrol hvor forskellige ting bliver målt.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 22-01-07 18:37

On Mon, 22 Jan 2007 17:53:48 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>
>Når jeg kommer til Diabetes kontrol, skal man kun komme fastende ved den
>årlige blodprøvekontrol hvor forskellige ting bliver målt.

Dette var en speciel Blodtryksprøve for diabetisk nervebetændelse
i benene.
Jeg får hver 3die måned taget blodprøver hos min læge, og målt
blodtryk, og blodsukker, der møder jeg også fastende (uha)
mvh Ebbe

Fra : niels

Dato : 22-01-07 16:05

> [...]
> , er det at betrage som forhøjet blodtryk ?
>

> eller skal blodtrykket HELE tiden ligge over 140/90 ?

Hej Lars
Blodtrykket variere hele tiden alt efter hvad vi laver.
Hvis du vil have et godt mål for dit blodtryk skal du :
Måle 3 hverdage, om morgenen inden du spiser, og om aftenen inden du spiser.
Efter 5 minutters hvile, tager du hver gang 3 blodtryk lige efter hinanden
og taster dem ind i dette skema:
http://www.frederiksberghospital.dk/FHkliniskfysiolo.nsf/ResponseDokumenter/8BC8608982848E07C1256F8D002BC2F7
Eller bare tager gennemsnittet af alle de høje (systolisk) og de lave
(diastolisk) hver for sig fra de sidste 2 dage.
Dette gennemsnit bør være mindre end 140/90 og hvis du har diabetes eller
dårlige nyre bør det være mindre end 130/80 mmHg.

mvh Niels

Fra : Lars Hansen

Dato : 22-01-07 20:17

Hej Niels,

MEGET fint link du kom med dér.
Den vil jeg prøve at gennemføre om
et par dage.

Lars

Fra : Lars Hansen

Dato : 25-01-07 21:51

Hej,

Har gennemført testen de sidste 3 dage. Gik fra 169/98(begge aften) som de 2
højeste
til 124/80(begge morgen) som de 2 laveste.

Gennemsnit over 3 dage : Systolisk 143,3 Diastolisk 88,5 Puls 73

Jeg er 47, 186 høj, vejer 80 kg, ikke ryger.

Hvad sige I til det resultat ?

Fra : Grev Dracula

Dato : 26-01-07 09:07

On Thu, 25 Jan 2007 21:50:42 +0100, "Lars Hansen" <laha@nov.dk> wrote:

> [...]
>
>Gennemsnit over 3 dage : Systolisk 143,3 Diastolisk 88,5 Puls 73
>
>Jeg er 47, 186 høj, vejer 80 kg, ikke ryger.

Dit blodtryk er problematisk af 2 grunde:

- Dit gennemsni ligger over 140
- Du har flere målinger der viser et BT på over 160

Fra : niels

Dato : 26-01-07 14:01

> Dit blodtryk er problematisk af 2 grunde:
>
> - Dit gennemsni ligger over 140
> - Du har flere målinger der viser et BT på over 160

Det er dit gennemsnit som betyder mest, og ved den måling du har lavet bør
blodtrykket ligge under 135/85 mmHg.
Så hvis du ikke har sukkersyge eller dårlige nyre, er dit blodtryk kun let
forhøjet.
Hvis du ikke har hjertesygdom i din nære familie og hvis du ikke ellers ikke
fejler noget, har du lav risiko for udvikling af hjerte-kar sygdom ,så du
kan sammen med din læge overveje om du skal sættes i behandling med lidt
blodtrykssænkende medicin.
mvh Niels

Fra : Lars Hansen

Dato : 26-01-07 15:25

> [...]
> ,så du kan sammen med din læge overveje om du skal sættes i behandling med

Tak for svar.

Var til lægen i dag og han mente ligesom dig at jeg burde overveje
blodtryks-
sænkende medicin (Olmetec 10mg) hvis det fortsætter .

Har også let forhøjet kolesterol tal.

Men der er jeg sgu ikke meget for, da jeg kan forstå på en kollega, at når
man først er gået igang så er der no return. Jeg har ikke meget lyst
til at skulle spise piller resten af mit liv.

Nå. Men jeg prøver at gennemføre den test et par gange til.

Min læge synte det var en fin måde at teste blodtrykket på; den skema
du lavet.

Fra : Grev Dracula

Dato : 26-01-07 19:10

On Fri, 26 Jan 2007 15:25:26 +0100, "Lars Hansen" <laha@nov.dk> wrote:

> [...]
>
>Nå. Men jeg prøver at gennemføre den test et par gange til.
>
>Min læge synte det var en fin måde at teste blodtrykket på; den skema

------

***
25-30 minutters daglig motion, som giver dig sved på panden og sætter
din puls i vejret, skulle iflg. nyere undersøgelser være lige så godt
som blodtryksnedsættende medicin, når BT kun er let forhøjet.

Prøv at snakke med din læge, næste gang du besøger ham/hende

Fra : Lars Hansen

Dato : 26-01-07 19:58

> [...]
> som blodtryksnedsættende medicin, når BT kun er let forhøjet.
>
> Prøv at snakke med din læge, næste gang du besøger ham/hende

Tak for tippet....og GODT med hvidløg skulle også have en blodtrykssænkende
virkning men det kunne jeg forstille at Greven ikke er så glad for ?