Graviditet og type 1 sukkersyge
Fra : Ukendt

Dato : 17-01-07 22:37

Hej med jer

Jeg har fået sukkersyge for nogle år siden og overvejer nu at blive gravid,
men synes der er mange ting man skal tage hensyn til (næsten for mange..).
Jeg mangler stadig at få mit langtidsblodsukker ned på et acceptabelt
niveau, men jeg synes det tager alt for lang tid.

Er der nogen af jer, der også har type 1 og har prøvet at få børn? Hvordan
forberedte I jer inden, hvordan fik I blodsukkeret så meget under kontrol at
lægerne gav 'grønt lys' for at prøve - og hvordan har forløbet været? - Samt
andre gode råd!!
Jeg synes ikke der er så meget information at hente, de brochurer jeg har
fået på hospitalet er mest 'skræmme-kampagner', der advarer mod det ene og
det andet....Ikke fordi jeg ikke tager det alvorligt, langt fra - jeg mener
bare, det må være muligt at snakke med nogen, der har gode erfaringer med
det.

På forhånd tak,

Mange hilsner Mette

Fra : snabela

Dato : 26-01-07 12:01

Mette skrev:
> [...]
> bare, det må være muligt at snakke med nogen, der har gode erfaringer med

Kære Mette
Jeg har haft diabetes siden jeg var 16 år. Jeg har i 1999 og 2003 født
sunde og raske børn.
Den første var bestemt ikke planlagt og derfor var jeg da også noget
bekymret. Mit langtidsblodsukker var på 8 dengang. Jeg blev henvist til
svangreambulatoriet på Skejby sygehus og kom i virkelig gode hænder der.
Der var ingen løftede pegefingre og skræmmekampanger, men solid omsorg
både i forhold til mig og mit ufødte barn. Der gik ikke længe før
blodsukkeret kom helt under kontrol. Jeg målte blodsukker hver dag 5-6
gange dagligt og blev fulgt tæt.
Hvis du bor i Jylland vil jeg varmt anbefale dig at blive henvist til
Skejby. Der var mange, der kom langvejsfra mens jeg ventede mine børn.
Fordi det er så vigtigt med trygheden.
Jeg gik til kontrol hver 2. uge indtil 30 svangerskabsuge og derefter
hver uge.
Langt de fleste kvinder med diabetes føder sunde og raske børn i dag.
Netop fordi der er så gode muligheder for at få den støtte der er
nødvendig. Der er så megen viden omkring området nu, at vi kan få den
nødvendige omsorg. Jeg har mødt rigtig mange mødre med diabetes og jeg
kender ingen hvor det er gået galt.

Held og lykke med projektet

Tina

PS jeg ved at de på Skejby sygehus holder nogle informationsaftner for
diabetikere, der gerne vil have børn hvor man kan få råd og vejledning.

Fra : Thomas Tilgrin

Dato : 27-01-07 00:49

Jeg synes, man skal undlade at avle børn, hvis man lider af sukkersyge
eller andre arvelige lidelser/sygdomme.
Adopter hellere et barn i stedet for.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-01-07 10:55

On 26 Jan 2007 23:49:06 GMT, Thomas Tilgrin <@> wrote:

>Jeg synes, man skal undlade at avle børn, hvis man lider af sukkersyge
>eller andre arvelige lidelser/sygdomme.
>Adopter hellere et barn i stedet for.

Sjældent har jeg dog hørt mage til vrøvl !!!!

Det er helt 'Til Grin'

<mlr>

Fra : Thomas Tilgrin

Dato : 27-01-07 17:21

Michael Rasmussen <michael@invalid> wrote in

> Sjældent har jeg dog hørt mage til vrøvl !!!!

Hvordan kan sandheden være noget vrøvl?

> Det er helt 'Til Grin'

Nej, det er bare den korrekte måde at tænke og opføre sig på.

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-07 10:59

Thomas Tilgrin wrote:
> Jeg synes, man skal undlade at avle børn, hvis man lider af sukkersyge
> eller andre arvelige lidelser/sygdomme.
> Adopter hellere et barn i stedet for.

Hvad får dig til at sige sådan?????

Diabetes er _ikke_ arveligt, og er ikke dødelig, derfor kan man som
diabetiker få børn ligesom alle andre. Det eneste det kræver af den gravide
diabetiker er at det er vigtigere at holde blodsukkeret på et vist niveau.
Ellers er der ingen forskel. En velreguleret diabetiker kna ligesåvel blive
gravid som en hver anden kvinde..

Louise, diabetiker, der har planer om at få børn.

Fra : Thomas Tilgrin

Dato : 27-01-07 17:23

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote in

> Hvad får dig til at sige sådan?????

Lægevidenskaben og ikke-egoistisk tankegang.

> [...]
> kna ligesåvel blive gravid som en hver anden kvinde..
>
> Louise, diabetiker, der har planer om at få børn.

Diabetes er arveligt, så adopter i stedet for. Alt andet er egoisme.

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-07 17:44

Thomas Tilgrin wrote:
> "Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote in

> Lægevidenskaben og ikke-egoistisk tankegang.

> Diabetes er arveligt, så adopter i stedet for. Alt andet er egoisme.

Kalder du ½% risiko for at udvikle diabetes for arvelighed??? Risikoen er
ikke meget større end hvis barnet ikke ahr en mor med diabetes... Nej det er
diabetesmænd, der ikke skal få børn, for så er risikoen for at barnet
udvikelr diabetes over 1 %.

Og hvis du mener at alle diabetikere skal adoptere, ser jeg gerne at du
personligt ændrer lovgivningen, for den siger at diabetiker har relativt
sværere ved at adoptere end ikke-diabetikere...
Den liv kendte du måske ikke?!?!?
Det kan du næppe have gjort inden di kommer med så dumme udtalelser...

Og endnu en gang, en diabetiker føder præcis lige så sunde og raske børn som
ikke-diabetikere!!! SÅ kan ikke se hvad der er dit problem...

Nu havde jeg egentlig lyst tila t skrive noget mere, men holder igen, da jeg
gerne vil overholde netiketten...

Fra : Thomas Tilgrin

Dato : 27-01-07 18:26

> Nu havde jeg egentlig lyst tila t skrive noget mere, men holder igen,
> da jeg gerne vil overholde netiketten...

Kom bare med det min pige, jeg kan sagtens tåle det.

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-07 18:28

Thomas Tilgrin wrote:
> "Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote in

> Kom bare med det min pige, jeg kan sagtens tåle det.

Jeg er ikke "din pige"!!!

Fra : Thomas Tilgrin

Dato : 27-01-07 19:59

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote in news:45bb8b9d$0$49201
$14726298@news.sunsite.dk:

Det er kun et spørgsmål om tid.

Fra : Thomas Tilgrin

Dato : 27-01-07 20:08

På trods af vores uenighed vil jeg ønske dig held og lykke med din plan om
at få børn. Som altid vil jeg håbe, at det bliver et sundt og rask barn.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-01-07 16:43

> Og hvis du mener at alle diabetikere skal adoptere, ser jeg gerne at du
> personligt ændrer lovgivningen, for den siger at diabetiker har relativt
> sværere ved at adoptere end ikke-diabetikere...

Måske fordi risikoen for ikke at se sit barn blive voksent er ganske øget?
I øvrigt synes jeg at det er sundt at diskutere om alle har ret til at få
børn, og det er da i hvert fald en overvejelse man bør tage, når man er
konisk syg - uanset sygdommen.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-07 16:54

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> til at få børn, og det er da i hvert fald en overvejelse man bør
> tage, når man er konisk syg - uanset sygdommen.

Beklager at jeg måtte sige det, men jeg bliver altså utrolig prpvokeret af
sådanne udtalelser..

En diabetiker er da en lige så god mor som en ikke-diabetiker, og så længe
man er velreguleret er ens "livsudsigt" lige så lang som en
ikke-diabetikers. Med det mener jeg at diabetikere kan leve på lige vilkår
med ikke-diabetikere, man skal bare holde øje med ens blodsukekr og sørge
for at det er inden for normalen.. Hvilket er relativt let med det insulin
og se blodsukkerapparater der kan fåes idag.

Fra : D

Dato : 28-01-07 17:13

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at det er inden for normalen.. Hvilket er relativt let med det insulin
> og se blodsukkerapparater der kan fåes idag.

Mine tanker ang. diabetes 1 og graviditet er klart positive, hvis
diabetikeren er velreguleret.
Hvis en diabetiker er velreguleret, lever de vel næsten sundere end en stor
del af den danske befolkning.
Så mon ikke en sund diabetiker har lige så gode muligheder og rettigheder
som en alm. usund dansker.

Kunne ikke dy mig.

Hilsen Ditte

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-01-07 18:26

> [...]
> for at det er inden for normalen.. Hvilket er relativt let med det insulin
> og se blodsukkerapparater der kan fåes idag.

Jeg er slet ikke uenig med dig, men synes du ikke at man - når man har
kronisk sygdom - bør overveje om det er rigtigt at sætte børn i verden? Det
betyder jo ikke at man nødvendigvis skal vælge fra. Der er maser af kroniske
sygdomme, hvor det ikke er et problem med hverken arvelighed, fysiske
formåen eller livslængde og så er der jo ingen problemer, mens det i andre
tilfælde måske godt kan være hensigtsmæssigt at vælge fra af hensyn til
barnet.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-07 18:48

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> ingen problemer, mens det i andre tilfælde måske godt kan være
> hensigtsmæssigt at vælge fra af hensyn til barnet.

Jeg mener at alle bør overveje grundigt om de mener de kan give et barn det
barnet har brug for, hvad enten man lider af en kronisk lidelse eller ej..
Hvad angår diabetes, så jan man, som jeg også skrev tidligere, leve præcis
som folk uden diabetes, så dette bør ikke, alene i hvert tilfælde, være
grunden til at man vælger barn fra.

Louise

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-01-07 22:33

Den 28-01-07 18.26 skrev Maria Frederiksen følgende:

> kronisk sygdom - bør overveje om det er rigtigt at sætte børn i verden?

Der slap du lige for et voldsomt indlæg fra min side.

Dit forrige indlægs "I øvrigt synes jeg at det er sundt at diskutere om
alle har ret til at få børn" fik mig til at tjekke, om vi havde ramt en
tidslomme i universet, og om vi dermed var blevet sat 70 år tilbage i
tiden. Men det var heldigvis ikke tilfældet, så jeg slap for at øve mig
i at løfte højre arm skråt opad.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvilke fordele Firefox giver, og lær at udnytte programmets mange

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-01-07 23:15

> [...]
> tidslomme i universet, og om vi dermed var blevet sat 70 år tilbage i
> tiden. Men det var heldigvis ikke tilfældet, så jeg slap for at øve mig i

Ja, jeg fornemmer klart at det her er et ret ømtåleligt emne, hvilket jeg
finder ret underligt. Det er som om vi lever i en tidsalder, hvor man har
ret til alting, men ingen pligter - heller ikke hensynet til andre.

Mvh Maria

Fra : Thomas Tilgrin

Dato : 28-01-07 23:35

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in news:45bd1691$0$2086
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> tidslomme i universet, og om vi dermed var blevet sat 70 år tilbage i
> tiden. Men det var heldigvis ikke tilfældet, så jeg slap for at øve mig

Jeg mener, vi skal teste alle mennesker for at finde ud af, hvem som skal
have lov til at avle. Sådan en mening kan man godt have, uden at være
nazist.

Samtidig ville jeg ønske, at folk ville stoppe med at være sådan nogle
egoister og så begynde at adoptere i stedet for. Der er så mange børn
derude, som trænger til kærlighed og omsorg, så hvorfor dog absolut
insistere på, at ens barn skal være fra egen avl?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-01-07 23:59

On 28 Jan 2007 22:34:46 GMT, Thomas Tilgrin <@> wrote:

> [...]
>derude, som trænger til kærlighed og omsorg, så hvorfor dog absolut
>insistere på, at ens barn skal være fra egen avl?

Endnu en ting du har misforstået...

Det kan godt være der er mange børn der trænger omsorg, men der er
desværre alt for få der kan adopteres...

<mlr>

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-01-07 11:27

> Jeg mener, vi skal teste alle mennesker for at finde ud af, hvem som skal
> have lov til at avle.

Nej, det skal vi bestemt ikke!

Men derfor kan den enkelte jo godt overveje om netop ens egen situation er
sådan at man bør at sætte børn i verden. Det skal bare være et personligt
valg, ikke et samfundsvalg.

Mvh Maria

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-01-07 17:54

On 27 Jan 2007 16:23:15 GMT, Thomas Tilgrin <@> wrote:

>Diabetes er arveligt, så adopter i stedet for. Alt andet er egoisme.

Thomas, jeg har sgu på fornemmelsen at det var dig der sad og snorksov
på bagerste række i auditoriet under genetik forelæsningerne...

IDDM er en polygenetisk sygdom med lav penetrans. Børn af diabetikere
har kun ca 5 % risiko for at udvikle diabetes.

Hvis ikke diabetikere skal have børn, hvordan så med alle os andre med
hypertension, iskæmisk hjertesygdom, astma, mavesår og hvad fanden
mennesker ellers kan fejle...

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-07 18:08

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Hvis ikke diabetikere skal have børn, hvordan så med alle os andre med
> hypertension, iskæmisk hjertesygdom, astma, mavesår og hvad fanden

Jeg vil lige tilføje at har moderen Type2-diabetes, er risikoen for arv helt
oppe på 40 %.
Er moderen T1, så er arveligheden under 5 procent, hvilket kune r det halve
af arveligheden, ift hvis faderen har diabetes.

Og som MLR skriver, hvis vi diabetikere nu ikke længere må få børn, hvad så
med alle andre med kroniske problemstillinegr??
Hvis ingen af de personer skal have lov til at have børn, vil der være meget
få fødedygtige mennesker tilbage, hvilket vil betyde at vi som Homo Sapiens
er en truet race.

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 27-01-07 23:42

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Er moderen T1, så er arveligheden under 5 procent, hvilket kune r det
> halve af arveligheden, ift hvis faderen har diabetes.

De tal du nævner her, hvor har du dem fra?
Kan du ikke henvise mig til hvor det fra mere videnskabelig kilde er
beskrevet med procentsatser for stor arveligheden er for henholdsvis
mandlige og kvindelige Type 1 diabetikere?

Jeg betvivler dem ikke, har blot en interesse i at kende de rigtige tal.

/CJ

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-07 10:37

Christian Jacobsen wrote:

> [...]
> mandlige og kvindelige Type 1 diabetikere?
>
> Jeg betvivler dem ikke, har blot en interesse i at kende de rigtige

JEg har taget talloene fra "håndbog for diabetikere", men du kan uden tvivl
også finde dem på www.diabetes.dk
Jeg ahr desværre ikke tid til at finde dem for dig..

Jeg ved dog med sikekrhed at er faderen diabetiker er arveligheden over det
dobbelte end hvis det var moderen der var diabetiker..

Louise

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-07 11:02

Hej - det er også de tal, jeg har fået oplyst hele tiden - tror også man kan
læse det på nettet på www.diabetesforeningen.dk

Mvh Mette

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-07 11:42

Mette wrote:
> Hej - det er også de tal, jeg har fået oplyst hele tiden - tror også
> man kan læse det på nettet på www.diabetesforeningen.dk
>
> Mvh Mette
>
> "Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote in message

Diabetesforeningens hjemmeside hedder nu www.diabetes.dk så det er skam den
jeg har henvist til.. Kan godt være man auromatisk ryger videre hvis man
bruger den anden adresse, det skal jeg dog ik kunne sige

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-01-07 11:20

On Sat, 27 Jan 2007 23:41:45 +0100, "Christian Jacobsen"
<Christian.Jacobsen@gmail.com> wrote:

>Kan du ikke henvise mig til hvor det fra mere videnskabelig kilde er
>beskrevet med procentsatser for stor arveligheden er for henholdsvis
>mandlige og kvindelige Type 1 diabetikere?

Lærebogen Medicinsk Kompendium skriver f.eks at "det er velkendt (men
uforklaret) at IDDM patienter tre gange så hyppigt har en far med
sygdommen (omkring 7%) som en mor med IDDM (2.5 %)".

Men ellers en Medline søgning på

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=PubMed

en god måde at finde relevante oplysninger...

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-07 11:13

Hej Louise

Hvordan har den læge du går til kontrol så reageret på hvis du har snakket
med ham om dine planer? Dit bloduskker er måske så meget under kontrol at
det bare er om at gå i gang eller hvad?

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-07 11:44

Mette wrote:
> [...]
> snakket med ham om dine planer? Dit bloduskker er måske så meget
> under kontrol at det bare er om at gå i gang eller hvad?

Hej Mette

Der er flere aspekter i det.
For det første er det ikke aktuelt her og nu med børn, da jeg er single, men
det er da bestemt med i mine fremtidsplaner.
For det andet ligger min hba1c lige omkring 7%, som man siger den skal inden
en graviditet.

Men det er ikke noget jeg har talt med speciallægen om, da det som sagt ik
er aktuelt her og nu.

Louise

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-07 19:53

> [...]
> inden en graviditet.
>
> Men det er ikke noget jeg har talt med speciallægen om, da det som sagt ik

Hej Louise

Nej der skal selvfølgelig lige to til Men når det så en gang blir
aktuelt, er det jo super at du allerede ligger på det anbefalede..
Jeg synes bare jeg har manglet at min speciallæge på hospitalet har kunnet
sige mere konkret hvad jeg skulle gøre for lige at få blodsukkeret det
sidste lille tak ned - jeg har mere fornemmet han var lidt ligeglad og
syntes at det sku jeg da vente længe med...
Heldigvis har jeg nu fået kontakt til en diabetessygeplejerske der har sat
mig på Levemir som forsøg et lille stykke tid + hjælper mig rigtig
meget...det må jo kun gå i den rigtige retning så

Hilsen Mette

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-07 10:29

Mette wrote:
> [...]
> har sat mig på Levemir som forsøg et lille stykke tid + hjælper mig
> rigtig meget...det må jo kun gå i den rigtige retning så

Det der fik min hba1c ned omkring de 7% var flere ting:
Blodsukkermålinger får alle måltider + ca 1½ time efter
Sprede insulininjektioner over hele maven/låret, da det så virker bedre
Bedre kost

Rent motionsmæssigt er der ikke sket noget revolutionært for mig.
Jeg får Humalog og Lantus(svarer til Levemir), og det går også rigtig meget.
Blodsukkeret fik det sidste hak nedad da jeg skiftede til Lantus for 2½ år
siden. Har fået Humalog i 8 år.

Louise

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-07 19:43

> [...]
> meget. Blodsukkeret fik det sidste hak nedad da jeg skiftede til Lantus
> for 2½ år siden. Har fået Humalog i 8 år.

Hej Louise

Jeg har selv fået Lantus, men skiftede til Levemir sidste uge som et forsøg,
så nu må vi se hvordan det virker. Derudover får jeg Rapid.
Jeg er begyndt at skrive mad-dagbog og så har jeg været et besøg om
diætisten igen, men jeg spiser nu sundt nok og har også godt styr på kosten
osv.
Lyder til du har haft sukkersyge længe, er der andre i din familie der har
det? Jeg har haft det i 3-4 år.
Skal stå på ski i en uge nu så det burde også være godt motionsmæssigt lige
pt....

Hilsen Mette

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-07 11:21

Mette wrote:
> [...]
> der har det? Jeg har haft det i 3-4 år.
> Skal stå på ski i en uge nu så det burde også være godt

Hej MEtte

JEg har haft diabets i knap 13 år, var lige blevet 15 da det blev opdaget.
Jeg døjer med en del anden sygdom også, og det er i perioder med til at min
diabetes ikke kører så godt, så tager jeg mere insulin, hvilket resulterer i
en overvægt, jeg så også kæmper med.

Man lærer at leve med sin diabetes, og man lærer sin krop så godt at kende
at man ved præcis hvordan man reagerer i forskellige situationer.
Men som årene er gået har jeg desværre mistet en del af evnen til at mærke
mit blodsukker, især har jeg svært ved at mærke når det stiger. I perioder
kan jeg heller ikke mærke når det er lavt, men det går rimeligt for tiden.
Da kan jeg mærke når det falder til under ca 3.5-4 mmol/l.

Louise