kolesterol
Fra : spoi@sol.dk

Dato : 17-01-07 19:59

Hej igen - til jer der husker mig.

Sidst i nov fik jeg konstateret alt for højt kolesterol. Total 8.3 og,
LDL 6.6 og HDL 1.45

Fik en måned til at vise nogle resultater eller var det medicin. Jeg
fik så 1½ måned.
Men i dag fik jeg så svar.

Total var faldet til 6.0, LDL 4.5 og HDL 0.88

Så alt er faldet imponerende. Så jeg har fået en måned mere. Og det
var jo ikke meningen at alt skulle falde. Hvordan får jeg HDL til at
stige, uden Totalet også stiger og jeg også tager højde for
vægttab. Jeg har tabt mig 6 kg på 1½ mdr. Nogle der kan give nogle
gode råd? Jeg skal ialt tabe mig mindst 14 kg endnu. Så rammer jeg
max BMI (som i forhold til min kropsbyhning er alt for høj).

Har ændret på mine kostvaner men mangler at få motionen med. Spørg
hvis i vil vide mere.

LN

Fra : Preben Kaas

Dato : 18-01-07 15:12

On 17 Jan 2007 10:59:12 -0800, spoi@sol.dk wrote:

> [...]
>max BMI (som i forhold til min kropsbyhning er alt for høj).
>
>Har ændret på mine kostvaner men mangler at få motionen med. Spørg

Motion er meget vigtig for HDL udviklingen
Et glas rødvin om dagen nedsætter LDL og øger HDL (men kun et glas
idet mere skader andre steder)

Erstat 80-90% af dit fedtforbrug(smør, margarine, fedt) med
olier(olivenolie,Rapsolie og tildels oliemargarine) da det også har en
yderst gavnlig virkning på HDL-tallet.
Til din orientering kan jeg fortælle, at min kone og jeg bruger ca. 2
pakker smør og 1-1½ liter olier om måneden.
Sidst målte kolesterol:
Total: 4,3 LDL 2,3 Triglycerid 1,09 HDL 1,55
(min kones er bedre - irriterende, ik?)

Så på med vanten og pøj pøj!

mvh
Preben
ved mail fjern xxxx

www.prebenkaas.dk

Fra : spamfree

Dato : 18-01-07 15:08

spoi@sol.dk wrote:
> [...]
> gode råd? Jeg skal ialt tabe mig mindst 14 kg endnu. Så rammer jeg
> max BMI (som i forhold til min kropsbyhning er alt for høj).

Tillykke med vægttabet og faldet i dit kolesteroltal - det er altid
dejligt at se resultater.
Normalt regner man med at det er muligt at nedsætte sit kolesteroltal
med omkring 15% ved ændringer i kosten, da der er en sammenhæng mellem
mængden af kolesterol optaget fra fødevarer og kroppens egen produktion,
(dvs. hvis du indtager mindre kolesterol begynder kroppen at producere mere)

> Har ændret på mine kostvaner men mangler at få motionen med. Spørg
> hvis i vil vide mere.
>
> LN

Når du skriver du har ændret dine kostvaner går jeg ud fra du har
minimeret dit kolesterolindtag. Det er muligt yderligere at sænke dit
LDL-kolesteroltal ved at øge dit indtag af plantesteroler som hæmmer
optagelen af kolesterol i tarmen. Plantesteroler findes i vegetabilske
fedtstoffer (f.eks. majsolie 10 mg/g) og i kornprodukter (2 mg/g). Det
har dog ifølge undersøgelser(1+2) ingen effekt på HDL-kolesteroltallet.

En anden undersøgelse(3) har vist at "fedtforbrændende motion" (cykling,
løb, svømning, hurtig gang i minimum 30+ min.) medvirker til at sænke
LDL og samtidig hæver HDL.

Motion er udvejen - det vil helt sikkert også hjælpe dig med at smide de
overflødige kilo.

1. Weststrate JA, Meijer GW. Plant sterol-enriched margarines and
reduction of plasma total- and LDL-cholesterol concentrations in
normocholesterolaemic and mildly hypercholesterolaemic subjects. Eur J
Clin Nutr 1998; 52: 334-43.
2. Jones PJ, Raeini M, Ntanios F, Fanstone CA, Feng JY, Parsons WE.
Modulation of plasma lipid levels and cholesterol kinetics by
phytosterol versus phytostanol esters. J Lipid Res 2000; 41: 697-705.
3. Susanne Ring-Dimitriou · Serge P. von Duvillard ·
Bernhard Paulweber · Monika Stadlmann ·
Linda M. LeMura · Kayla Peak · Erich Mueller, 2006, Nine months aerobic
Wtness induced changes on blood lipids and lipoproteins in untrained
subjects versus controls.

Held og lykke

/Poul Edling

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 18-01-07 17:47

> Motion er meget vigtig for HDL udviklingen

Ja jeg ved det med motionen ;O(

> Et glas rødvin om dagen nedsætter LDL og øger HDL (men kun et glas
> idet mere skader andre steder)

Indeholder desværre bare mange kcalorier og vægttab er jo også
vigtigt.

> Erstat 80-90% af dit fedtforbrug(smør, margarine, fedt) med
> olier(olivenolie,Rapsolie og tildels oliemargarine) da det også har en
> yderst gavnlig virkning på HDL-tallet.

Ja jeg har erstattet det. Men tror jeg får for lidt.

> Til din orientering kan jeg fortælle, at min kone og jeg bruger ca. 2
> pakker smør og 1-1½ liter olier om måneden.

Uha det var meget - af begge dele. Det tror jeg ikke lige min vægt
kunne klare.

> Sidst målte kolesterol:
> Total: 4,3 LDL 2,3 Triglycerid 1,09 HDL 1,55
> (min kones er bedre - irriterende, ik?)

Har i haft problemer med kolesteroltallet siden i får det målt?

> Så på med vanten og pøj pøj!

Tak

Fra : Preben Kaas

Dato : 18-01-07 20:51

On 18 Jan 2007 08:46:51 -0800, spoi@sol.dk wrote:

> [...]
>kunne klare.

>Har i haft problemer med kolesteroltallet siden i får det målt?

Du har da helt ret i at rødvin og olie feder, men det er jo et
spørgsmål om at vælge mellem pest og kolera og motion kan sagtens
kompensere for de ekstra kalorier.
For mit vedkommende ca 2500 km. på cykel om året (ved dårligt vejr
motionscykel)
3 gange hundeluftning om dagen og hunden er lykkelig for en lang tur.
Endvidere et stort hus med have.

Jeg fik en blodprop for 2 år siden med et kolesterol på:
Total 6,5 LDL 4,4 Triglycerid 1,25 HDL 1,58
(konen blev bare interesseret i sine tal)

Vores kost er totalt omlagt. Spiser meget frugt og grønt og er meget
bevidste om at undgå fødevarer med fedt i det daglige. Til gengæld
spiser vi mange hjemmegjorte kager(deraf den megen olie)
Nu kunne vi ikke tænke os at gå tilbage til de gamle vaner, men
naturligvis kræver det en del tilvænning og standhaftighed inden man
når dertil.
mvh
Preben

ved mail fjern xxxx

www.prebenkaas.dk

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 18-01-07 21:23

> Du har da helt ret i at rødvin og olie feder, men det er jo et
> spørgsmål om at vælge mellem pest og kolera og motion kan sagtens
> kompensere for de ekstra kalorier.

Vil du dermed mene at det er umuligt på andre måder end masser af
olier og et glas rødvin hver dag. Jeg ønsker nok mere motion og
moderate mængder olier. Hvis det da er muligt den vej. Ellers må jeg
revidere Det er jeg altid parat til. Det er lidt nyt endnu det
hele.

Ja mit ømme punkt motionen. Ved det også er en undskyldning, Men tid
til mig selv er der kun før 4:45 og efter 20. Måske en gang om ugen
kan der blive tid ind i mellem hvis manden tager over mht vores lille
datter. Men synes jo vi arbejder så meget så. Så når vi har fri vil
jeg jo bare være sammen med hende.

Når jeg har tabt mere i vægt og knæende kan holde til det vil jeg
gerne begynde at løbe. Også fordi det ikke krøver transporttid. Og
tid er ikke det jeg har mest af

> For mit vedkommende ca 2500 km. på cykel om året (ved dårligt vejr
> motionscykel)
> 3 gange hundeluftning om dagen og hunden er lykkelig for en lang tur.
> Endvidere et stort hus med have.

½ time 6 dage om ugen er mit ønske sådan umiddelbart. Men ved ikke
om det er bedre med 1 time 3 gange om ugen i stedet for.

> Jeg fik en blodprop for 2 år siden med et kolesterol på:
> Total 6,5 LDL 4,4 Triglycerid 1,25 HDL 1,58
> (konen blev bare interesseret i sine tal)

Ok det er omkring det mit kolesterol er kommet ned på ;O( Bortset fra
at HDL også er faldet. Så mere olie og motion. Smør rører jeg slet
ikke.
Mon ikke det er korrektionen sådan som jeg forstår det.

> [...]
> Nu kunne vi ikke tænke os at gå tilbage til de gamle vaner, men
> naturligvis kræver det en del tilvænning og standhaftighed inden man

Kager har jeg aldrig været så meget til. Så der kan jeg ikke rigigt
få min olie fra. Men jeg må komme lidt mere i den daglige mad.
Men ellers er det det samme jeg går efter. Frugt og grønt. Groft
brød, Fuldkornspasta, brune ris, linser o lign og et glas rødvin i
festligt lag. Vi har aldrig drukket vin hver dag. Tror vi ville falde i
søvn *GG*

LN

LN

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-01-07 21:54

> [...]
>kan der blive tid ind i mellem hvis manden tager over mht vores lille
>datter. Men synes jo vi arbejder så meget så. Så når vi har fri vil

Din tankegang er grundlæggende forkert - og lig min
Motion skal være en del af hverdagen, hele dagen og ikke noget "man gør" på
skemalagte tidspunkter. Du kunne f.eks. starte med at hente den lille som
gåtur i stedet for bil/bus eller hvad du nu gør i dag. Ja, det tager ekstra
tid, men den tid har I jo sammen, så det er ikke spildtid men kvalitetstid.
Er du morgenmenneske, så gør det om morgenen i stedet.

Om sødagen finder du en gåtur på et par timer, hvor du/I går en tur med den
lille i klapvogn og fortæller lange historier fra de varme lande - og
snakker med hinanden. Det er samvær, der tæller, ikke om du bager kager
eller går tur.

Mvh Maria

Fra : Preben Kaas

Dato : 18-01-07 22:49

On 18 Jan 2007 12:23:00 -0800, spoi@sol.dk wrote:

> [...]
>moderate mængder olier. Hvis det da er muligt den vej. Ellers må jeg
>revidere Det er jeg altid parat til. Det er lidt nyt endnu det
Et enkelt glas rødvin er ikke det værste og naturligvis skal du ikke
drukne dig i olie men bruge det der hvor du tidligere brugte smør og
margarine.
Vort forbrug er ikke et must kun en forklaring.
Det gælder om at være meget bevidst om, hvad man putter i munden.
Spis fedtfattige produkter og læs varedeklarationerne for derved i
størst muligt omfang at undgå dyrisk fedt (sødmælk, fløde, smør m.v.)
og hærdede fedtstoffer som i stor udstrækning anvendes af industrien i
kager og margarine.

> [...]
>kan der blive tid ind i mellem hvis manden tager over mht vores lille
>datter. Men synes jo vi arbejder så meget så. Så når vi har fri vil
Hvis du først har tid efter kl. 20 kunne en motionscykel foran
fjernsynet jo være en glimrende mulighed.

>Når jeg har tabt mere i vægt og knæende kan holde til det vil jeg
>gerne begynde at løbe. Også fordi det ikke krøver transporttid. Og
>tid er ikke det jeg har mest af
Husk at tid er ikke noget man har men tar'
Det gælder som alt andet om at prioritere sin tid og evt. fravælge
noget af det man tidligere har brugt sin tid på.

>½ time 6 dage om ugen er mit ønske sådan umiddelbart. Men ved ikke
>om det er bedre med 1 time 3 gange om ugen i stedet for.
tror ikke du skal lægge din motion totalt i faste rammer, men mere
tænke over hvordan du bevæger dig rundt i det daglige.
Gå eller cykel i stedet for bil
Tag trapper i stedet for elevator eller rulletrapper
kør en lang weekendtur med tøsen i klapvognen.

>Kager har jeg aldrig været så meget til. Så der kan jeg ikke rigigt
>få min olie fra. Men jeg må komme lidt mere i den daglige mad.
Mener ikke du skal bruge mere olie bare for oliens skyld blot bruge
det i stedet for de fedtstoffer du brugte før.
Og husk også at hjemmebagt brød er langt sundere end købebrød(også
rugbrød) for der bestemmer du indholdet.

mvh
Preben

ved mail fjern xxxx

www.prebenkaas.dk

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 18-01-07 22:26

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> tid, men den tid har I jo sammen, så det er ikke spildtid men kvalitetstid.

Det gør jeg allerede. Det er kun 5 min fra vores bopæl. Så det giver
ikke så meget. Og der er ikke rigitgt plads til ekstra gåture lige
på det tidspunkt - hvor maden også skal laves.

> Er du morgenmenneske, så gør det om morgenen i stedet.

Jeg synes jeg hverken er det ene eller andet. Det er svært for mig at
komme op kl 4:45.

> [...]
> lille i klapvogn og fortæller lange historier fra de varme lande - og
> snakker med hinanden. Det er samvær, der tæller, ikke om du bager kager

Ja det gør jeg når det er muligt. Dog ikke flere timer. Det tror jeg
simpelthen ikke jeg har tålmodighed til.
Jeg er gået i gang med at cykle på motionscyklen foran fjernsynet
nogle aftener. Men 5 minutter så er jeg helt færdig. Men det går da
langsomt og sikkert fremad. Hold op en dårlig kondition jeg har. Men
nu når kostvanerne sidder bedre fast - kommer der forhåbentlig mere
overskud til motionen.

LN