Overtagelse af båd i udlandet - etik, skik~
Fra : claus b. p.

Dato : 05-02-07 21:15

Hej alle.

Forventer at hjemtage en brugt motoryacht fra Tyskland ved påsketid. Jeg
læste en tidligere tråd om skift af navn på båd, men hvornår bør man skifte
flag og evt. navn, - ved overtagelsen, når man kommer ud af tysk farvand,
eller når man kommer hjem?
Der er jo både det etiske aspekt og det rent praktiske; ansvarsforsikring,
kaskoforsikring, skift af MMSI, foruden navn og flag.
Man kan selvfølgelig bare gøre som det mest praktisk kan lade sig gøre, men
det må jo også godt blive en god oplevelse for os, og en pæn afsked med de
tidligere ejere.

Mvh. Claus

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 05-02-07 22:22

Hvis du køber den "on site" i Tyskland og overtager den i den nuværende
havn, så er "god skik" (for ikke at tale om fornuft) at du forsikrer den
inden du afhenter den (med ikræfttrædelse dagen inden du henter) og at du
sejler hjem under dansk flag.

De andre forhold mener jeg er af mindre betydning, men det ville være
korrekt at få det hele i orden.

Hvis alt skal være 'i orden' skal den gamle ejer sejle den til den nye havn.

Bjarke