Afmontering af fenderliste
Fra : Holten

Dato : 25-01-07 20:59

Hej i gruppen

Jeg har en Ockelbo HT 16.
Denne har en ca. 5-6 cm høj fenderliste, der hvor over- og underdel er
samlet.
Den holder sig selv fast ved at den klemmer/gaber og en lille kant.
Jeg kan med lidt vold vride den af.
Nu skal jeg til at male hele båden, og vil i den forbindelse gerne have
afmonteret hele denne liste.
Den løber i et stykke fra hæk hele vejen rundt om båden til anden side af
hæk.
Jeg tror såmænd nok jeg skal kunne få den af, men hvad med montering igen,
skal den måske varmes op med en hårtørrer ??
Vil den efter afmontering kunne klemme igen uden at det bliver noget
"dalleværk" ??

Andet steds er der foreslået at lægge den i varmt vand inden montering;
sikkert et godt råd, men er der andre råd eller faldgruber ?

MVH

Holten

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 25-01-07 21:05

Jeg tror den er monteret på samme måde som de klassiske Maxi'er. Der er et
en masse om dette på www.maximalt.dk 's diskussionsforum.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-07 22:43

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev

> [...]
>
> Andet steds er der foreslået at lægge den i varmt vand inden montering;
> sikkert et godt råd, men er der andre råd eller faldgruber ?

Tricket med varm vand er udemærket. Jeg har selv gjort det med stort held et
par gange. Men det skal være temmeligt varmt.

Jeg var temmeligt overrasket over hvor medgørlig den blev ved opvarmning.

Jeg kogte en del gryder med vand og brugte en 90 l sort balje.

Det er vigtig at du strammer det hele godt når du monterer igen, men pas
alligevel på hvis der er revner i listen i forvejen, kan du risikere at den
sprækker mere når den køler af og trækker sig sammen.

Det skal lige nævnes at jeg kun har gjort det når der har været tale om
udskiftning og derfor er det nye lister jeg har monteret.

Det kan jo godt være at UV-stråler o.l. har "hærdet" gummilisten, hvilket
vil besværliggøre det hele.

Held og lykke.

/Martin

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~