GPS på PC
Fra : Mit navn

Dato : 25-01-07 20:19

Er ved at kigge lidt efter en GPS til min PC.
Nogen der vil anbefale noget ?
Helst som et pcmcia kort.

Fra : Søbjørnen

Dato : 25-01-07 20:27

Jeg har købt en til USB porten på min bærbare og har problemer med at
computeren
mister forbindelsen med den i både tide og utide, og må så genstarte for at
nå den.
Ind imellem må jeg ligge antennen op
på styrehustaget for at kunne få forbindelse med sattelitten.
En EDB mand fortalte mig at det var bedre med en RS 232 seriel GPS da
computeren
nemmere har ved at tildele Comport.

Fra : HO

Dato : 25-01-07 20:56

Hej

"Søbjørnen" <hans@guzzihans.dk> skrev i en meddelelse
> En EDB mand fortalte mig at det var bedre med en RS 232 seriel GPS da
> computeren
> nemmere har ved at tildele Comport.

Det vil jeg påstå er noget vrøvl.
Jeg har nu sejlet på vandet og kørt på landjorden med en GPS mus til USB.
Jeg har selv haft flere forskellige mus.
Jeg har installeret 4 anlæg med GPS mus
Jeg har brugt systemet i omkring 4 år nu, og aldrig haft problemer.
Det sidste år har jeg haft to GPS mus tilsluttet på en gang, en til DLSK og
et til et snedig program til fartmåling.
Aldrig haft problemer.
Så mon ikke det er din PC der er noget galt med.
Hilsen
Hans

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 25-01-07 22:43

> "Søbjørnen" <hans@guzzihans.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det vil jeg påstå er noget vrøvl.

Nej det er det faktisk ikke.. der er et gram i sandhed i det.
En på serielport kan du suverent bestemme dit IRQ og adresse område, det kan
du ikke i samme grad med USB.
Grunden til at periferi-udstyr falder ud er typisk problemer med resource
deling.

Feks. har Seriel porte standard IRQ 3 (COM1) og 4 (COM2), dvs sætter du mere
end 2 ting på en com-port (COM3), så har du balladen for den deler IRQ med
COM1 og dvs. at du ikke kan bruge udstyret på 1 og 3 samtidigt.
For at løse dette "stjæler" man printerens IRQ (typisk 7) og skal du have
noget på COM4, så låner du IRQ 5 fra lydkortet.
Jo.. du kan ikke printe og få lyd på så !!

USB har kun IRQ 6 alene og deler ofte IRQ 10 med netkort, dvs at der skal
være 100% styr på drivers osv.

En ting som man ofte glemmer, er at slå strømsparer/luk ned funktionen fra
på en komponent når man bruger bærbar på batteri.

Ms Windows og hardware ikke altid 100%, hvem har ikke prøvet, at få den
famøse blå skærm 5 sek efter man har sat en USB-dims i porten.

Mvh
Leon

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 25-01-07 23:33

Til gengæld er der risiko for at windows (afhængig af version og
patchniveau) mistolker en tændt GPS på en com port som værende en seriel mus
og så fløjter pilen rundt på skærmen ...

Men når det er sagt, så har jeg også haft mere held med com-port gps'er end
med USB. Men begge dele kan sagtens bringes til at fungere......

Bjarke

Fra : jetp

Dato : 26-01-07 17:38

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:45b93018$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Til gengæld er der risiko for at windows (afhængig af version og
> patchniveau) mistolker en tændt GPS på en com port som værende en seriel
> mus og så fløjter pilen rundt på skærmen ...

.... og hvis man oplever det, slukker man gps'en, så der bliver ro på
skærmen, går ind i hardwareegenskaberne på pc'en og deaktiverer microsoft
serial ballpoint mouse, som den bliver tolket som iflg. min erfaring. Så er
det problem løst.

Mvh Jens

Fra : Kjell Roger Johnsen

Dato : 26-01-07 21:08

"Mit navn" <mine-handler[fjern]@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Er ved at kigge lidt efter en GPS til min PC.
> Nogen der vil anbefale noget ?
> Helst som et pcmcia kort.
Hei!

Jeg har i 7 år kjørt en Micrologic gps med løs antenne til en Compaq.
Ledningen fra GPS`n ,Autopiloten og 12V til GPS`n er koplet til PC`n med
en DB9F (9pol hunn D-sub)Compaq har egen strømforsyning.
Bruker Franson GPSgat for å kunne kjøre flere kart program samtidig.
http://franson.com/gpsgate/
Har bare har et problem VHF radioen slo ut GPS`n for 3-7 minutter, den
måtte 2m fra radioen (trodde i et par år at det var feil med GPS`n )
I dag hadde jeg kjøpt en GARMIN På grunn av at alle programmer som støtter
GARMIN.

Det er problemet med Micrologic finner ikke programmer til den, men TOPP
GPS er den .
MVH

Roger

--
Sendt med Operas revolusjonerende e-postprogram: http://www.opera.com/mail/

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-07 20:38

"Kjell Roger Johnsen" <kjrojo@online.no> skrev i melding
news.tmr1662hj86zeh@roger.wfix.com...
> "Mit navn" <mine-handler[fjern]@sol.dk> skrev i en meddelelse

Hei!?
Anbefalte kart program.

http://www.tikinavigator.no/no/index.htm

http://www.sping.com/seaclear/

Fra : Lars A.

Dato : 29-01-07 21:06

> [...]
> på styrehustaget for at kunne få forbindelse med sattelitten.
> En EDB mand fortalte mig at det var bedre med en RS 232 seriel GPS da

Hos billiggps.dk kan man blandt meget andet købe GPS-mus til USB/RS232 port.
Vedrørende flytning af COM-port beskriver samme site under 'Support' hvordan
dette løses, afhængig af den Windows-version man anvender.

mvh.
Lars Andersen

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Egon Stich

Dato : 26-01-07 12:29

"Mit navn" <mine-handler[fjern]@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Er ved at kigge lidt efter en GPS til min PC.
> Nogen der vil anbefale noget ?
> Helst som et pcmcia kort.

Har prøvet "det der".
Man anede aldrig, når sattelitterne, eller andet, røg--
Usb-port.
Så nu ligger gps-musen i skrivenbordsskuffen, hvor den ingen skade gør

I stedet har jeg nu koblet "bærebarnet" sammen med en Furuno gps 32, og det
virker.
Som back up har jeg en håndholdt Micrologic, som også er pålidelig.

Begge kører med serielkabel.

Så har du en gps i skivet i forvejen, hvorfor så ikke spare udgiften til en
gps-mus, og nøjes med at købe et kabe`?

MVH
Egon