gas - og de lave temperaturer vi oplever l~
Fra : Ukendt

Dato : 23-01-07 18:22

Hej gruppe,

da jeg i tide og utide opholder mig på den gamle skude oplever jeg i denne
tid.. når vandet skal koges til kaffe eller lidt madlavning, at blusset
brænder lystigt et par minutter... hvorefter det nærmest "falder i søvn"...
det går helt ned på vågeblus

er det normalt for årstiden ?

og skyldes fænomenet den lave temperatur... eller er flasken ved at være tom
(lidt vel tidligt synes jeg nemlig)

Gasflasken er monteret i et udluftet rum som skrevet står det skal... så
hvis det skyldes temperaturen, så er der vel intet at gøre andet end at
vente på forår (og så medbringe kogt vand i thermokander) ?

Hvad gør I der bor/opholder jer på jeres både i vinterhalvåret for at undgå
det bøvl ? (hvis det altså skyldes temperaturen)

venlig hilsen

JN

Fra : SørenH

Dato : 23-01-07 19:12

JN skrev:
> [...]
> brænder lystigt et par minutter... hvorefter det nærmest "falder i søvn"...

Du er på rette spor selv! Temperaturen (omkring gasflasken) og
gasblandingen du bruger er afgørende.

Prøv at læse denne side:
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=24
og/eller denne:
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/gas.asp

Vennerne på landevejsskibene har masser af gode erfaringer!
- osse om hvilke gasflasker og regulatorer man kan bruge i udlandet.

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-01-07 19:40

Hej,

Det var et par rigtig gode link du fandt frem Søren, tak for det!

Et lille råd som jeg selv anvender, jeg har anskaffet mig en
lille fjedervægt. Med den vejer jeg den nye gasflaske og skriver
vægten på flasken.
Da gassen i flasken vejer f.eks 3 kg for en 3 kg´s flaske, vejes
flasken igen for at se hvor meget der er tilbage og jeg dermed
kan danne mig et indtryk af, hvornår det er tid at skifte flaske.
Vægten af gassen i flasken er den samme uanset om indholdet er
frosset eller i flydende form.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-07 19:57

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vennerne på landevejsskibene har masser af gode erfaringer!
> - osse om hvilke gasflasker og regulatorer man kan bruge i udlandet.

Hej Søren,

kanon gode links du der kom med ! ... så fik jeg lært noget om gas også

Og til Harding.. jeg slæber snarest badevægten ombord så jeg kan sammenligne
med en ny-fyldt flaske.. rigtig god ide !

tak for svarene.

venlig hilsen

JN

(GODT man først fik båd efter at internettet blev "opfundet"

Fra : Karsten H. Rasmussen

Dato : 23-01-07 23:10

Hej
Hvis I ser på flasken er der i "skulderen" indhugget vægten på den tomme
gasflaske, og vupti kan man trække dette fra totalvægten og den resterende
gas er givet.

mvh

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-07 23:19

Godt tip!

Læg iøvrigt mærke til, at flaskegasleverandørerne/forhandlerne har
ændret politik hvad angår den "tomme flaske" ... I "gamle dage" betalte
men et depositum, som man kunne få refunderet, når man afleverede den
tomme ... Nu køber man den "til ejendom" ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : SørenH

Dato : 24-01-07 10:42

Flemming Torp skrev:
> [...]
> men et depositum, som man kunne få refunderet, når man afleverede den
> tomme ... Nu køber man den "til ejendom" ...

Ak ja, - den uvane har osse bredt sig til bryggerierne.
På Nørrebros Bryghus betaler man 90 kr (!) i pant for en 2 liters
flaske, som man så kan få byttet med en fyldt for 140-160kr, og man får
ikke panten refunderet hvis man vil hoppe af.
Ærgeligt at øllet smager så godt.
Nå, - det var vist OT, men kun fordi flasker er upraktiske på en båd

Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-02-07 15:31

Hej Karsten,

Det gælder desværre ikke for de blå flasker.
Her er der ikke indhugget flaskernes egenvægt.
Derfor er begyndelsesvejning nødvendig og man skal huske, om
vejningen i dens forskellige faser, er med- eller uden
overgangsstykket påmonteret.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-07 15:38

"Harding E. Larsen (slet 0Q6G2)" <harding@0Q6G2larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11707725690.71167766811562@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Derfor er begyndelsesvejning nødvendig og man skal huske, om
> vejningen i dens forskellige faser, er med- eller uden

Hej Harding,

JA.. dét med det indhuggede... det ledte jeg lææænge efter på min blå flaske

Men... som afslutning kan jeg fortælle, at det i mit tilfælde (m.h.t. sløv
flamme).. viste sig at være kombinationen næsten tom flaske og de lave
temperaturer.
Med den nymonterede flaske er der absolut ingen problemer - også selv om
temperaturen er lav.

NU er min 2 kg flaske skiftet til en 3 kg - så skulle der kunne laves lidt
mere kaffe og mad i fremtiden.

venlig hilsen

JN

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-01-07 13:03

Hej JN,

Når du vil bruge en badeværelsesvægt skal du selv med op på
vægten.
De fleste badeværelsesvægte har en fjeder indbygget og den har
en krum karaktestik, især i området under 5 - 10 kg og derfor
giver det ikke nogen brugbar måling i det område.
Så både besætning og fragt skal op på vægten for at måle den
fulde tonnage, derefter kan man filosofere over vægtfordelingen
af delmængderne )

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-07 17:23

"Harding E. Larsen (slet TSZ9U)" <harding@TSZ9Ularsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11696404960.906164832057996@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Så både besætning og fragt skal op på vægten for at måle den
> fulde tonnage, derefter kan man filosofere over vægtfordelingen

Hej Harding,

"badevægten" var såmænd også bare en metafor ))

(og så overser jeg med vilje dén med delmængderne

venlig hilsen

JN

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-01-07 10:21

Hej JN,

"Det kaster lys over sagen" for at bruge en komplex metafor.

Mvh/Harding