"tæppe-lignende isolering af indvendig skr~
Fra : Ukendt

Dato : 20-01-07 10:13

Hej gruppe,

efter endeligt at have fået varme ombord, melder næste ting sig... nemlig at
sætte en form for filt/tæppe-agtigt noget på indersiden af skroget for at
undgå noget af den enorme mængde kondensvand der lige nu dannes.

Dét der sad på i forvejen var ca. 4 mm tykt og filt-agtigt. Det var limet på
skrogsiden med noget der ligner kontaktlim. Vi fjernede det gamle filt for
at komme til bunds i den indelukkede lugt der hang i kahytten - og det hjalp
også - især efter rengøring af alting med rodalon.

NU... skal der så noget nyt isoleringsmateriale (filt ?) på... og
spørgsmålet er så:

hvad for noget ?

kan man bruge almindeligt tyndt tæppe med gummibagside som så limes på
skroget ?

og hvis man ikke kan det... hvor finder man så den rigtige løsning (og helst
til den rigtige pris)

---

Og et tillægsspørgsmål: KAN man overhovedet i disse tider (læs:
temperaturer) montere sådan noget - eller skal man vente til forårets lune
sætter ind ?

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-07 11:32

Hejsa JN,

Til vores gamle Ballad, hvor den gamle "isolering" havde nået 30 års
alderssgrænsen købte vi "noget", som har en vinylagtig overflade og et
isolerende lag skum på bagsiden og en dækoverflade (så man ikke fylder
isoleringen op med kontaktlim (!)) - som man også ser i campingvogne ...
Desværre husker jeg ikke præcist, hvad det hed eller bestod af i
detaljer eller kostede. Købes i ruller. Påsættes med kontaktlim vha.
tandspartel - brug helst en type lim, der giver nogle "sekunders
fortydelsesret", så man lige kan nå rette de udskårne stykker til inden
de "sitter fast". Det er nu fire år siden og sidder "just perfect". Det
er svært at skære stykkerne ud, da "intet på et skiv har rette
vinkler" - vi laved skabeloner af pap, som vi så skar efter.

Vi valgte ret tykt isoleringsmateriale med en vand- og fugtafvisende
overflade ind mod kahytssiden, så man kan tørre siden af med en klud -
og det ikke vil suge fugt, som så igen betyder, at man undgår "fims og
mug" på bådens inderside ... ... Men det er jo en lidt "plastikagtig"
overflade ...

En mere konsekvent og langsigtet løsning (når nu du har en ren r** at
trutte i) er at lime små "lodrette lister" på skrogindersiden (epoxy)og
derefter isolere imellem disse og sluttelig montere "vandrette" lister
af lakeret/malet/oliebehandlet træ. Så får du en robust og pæn
overflade, der vil holde i mange, mange år. Men det er dyrere og mere
tidskrævende, men også en solid og pænere løsning, der kan give en bedre
isolering.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-01-07 11:46

Hej JN,

Fugten kommer fra personerne ombord og kondenserer på de kolde
flader.
Tilstrækkelig udluftning er nødvendigt.
Har du monteret et luftvarmeanlæg hvor der tilføres udeluft som
opvarmes i varmeren og blæses ind i båden, kræves der åbninger
hvor luften igen kan komme ud til det fri og hermed kan båden
holdes kondensfri; men i de lukkede hulrum og bag ryglæn m.v.,
hvor der ikke er en flytning af luften, vil det fortsat
kondensere.
Er det et Walas-anlæg eller et radiatoranlæg kræves der også
udluftning, og helst med en tvangsblæser.
Man skal ikke lukke åbningerne ud fordi man vil have mere varme
i kahytten for så forøges fugten kun.
Varmeindblæsning/radiatorer skal helst monteres så lavt som
muligt, og indblæsningsdyserneskal rettes nedad mod dørken,
ellers vil der være meget fodkoldt.

M.h.t. aftensning af gammel lim kan du læse rådene længere nede
i indexet under: afrens og overfladebehandling.

Du kan godt anvende "rotteskind" men det er ikke en hygiejnisk
beklædning i en båd.
Prøv at se på de opskummede vinyler, de giver lidt isolation og
det er nemt at udføre hovedrengøring på overfladerne forår og
efterår. Gør man ikke det vil der også på vinylfladerne gro
skimmelsvamp.
Skal du bo i båden om vinteren skal der en helt anden
isoleringstykkelse til for at det vil være behageligt at opholde
sig i nærheden af bådens ydersider.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-07 13:27

"Harding E. Larsen (slet CJZTL)" <harding@CJZTLlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11692902450.788339293213845@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Skal du bo i båden om vinteren skal der en helt anden
> isoleringstykkelse til for at det vil være behageligt at opholde

Hej Harding & Flemming,

tak for svarene - jeg er nu tunet ind på at der skal bruges noget der er let
at afrense/tørre af på indersiden... det må gerne være forholdsvis tykt...
det skal limes på.... og næste punkt bliver så... HVAD og ikke mindst...
HVOR finder jeg sådan "noget" ?

Og kan man lime på denne tid af året ? (er det smart hvis nu der er kondens
på de flader der skal limes)

(det hører med til historien at det er en lille 27 fod motorsejler som ikke
skal bruges til helårsbolig - der er udelukkende tale om komfort på de
(efterhånden mange) tidspunkter vi er ombord - derfor vil den fine løsning
som du flemming foreslog nok være at "skyde gråspurve med kanoner"... også
rent økonomisk).
Udluftningen er ikke noget problem - kondensen opstår kun i
kistebænke/sæder/ryglæn hvor havet er på den anden side af skroget - men...
den når dermed også bagsiden af hynderne, som nogle gange er ret fugtige på
det korte stykke af dem som har kontakt med skrogsiden.

mvh

JN

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-01-07 14:41

Hej JN,

Du kan købe det i bl.a. den kæde der hedder Nautisk Udstyr.
De har forretninger i Frederikshavn, Ålborg, Kolding, Fåborg,
København, Greve og Lynæs.
Se i deres katalog på side 260. her er der informationer om både
3mm og 5 mm lofts og vælbeklædninger.
5 mm kan købes med klæber på bagsiden men kun i hele ruller af
25 meter.
3mm er en superblød brandhæmmende skumvinyl med lukkede celler,
rulle bredde 140 cm farver: off-white, beige, snekkehvid,
lysegrå.
5 mm er en marinevinyl, kunstlæder lamineret med 5 mm
brandhæmmende polyesterskum, bredde 140 cm, farve: offwhite, lys
beige.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-01-07 14:44

Hej JN,

En tilføjelse.
Du kan først lime når temperaturen er over dugpunktstemperaturen
ca 13 - 14 grader.
Lim kun med rigtig kontaktlim ikke det vandopløselige.
Med det vandopløselige dannes der vandlommer mellem skrog og
vinyl og klædningen slår fra med tiden.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-07 17:16

> Hej Harding & Flemming,
>
> tak for svarene - jeg er nu tunet ind på at der skal bruges noget der
> er let at afrense/tørre af på indersiden... det må gerne være
> forholdsvis tykt... det skal limes på....

Det er du også bedst tjent med - det er praktisk ...

> Og kan man lime på denne tid af året ? (er det smart hvis nu der er
> kondens på de flader der skal limes)

Hvis du har mulighed for at opvarme kahytten med varmluft, så fugten
ikke sidder på skrogsiden skulle det vel være muligt, men pas på ... der
må ikke sidde fugt på de flader, du arbejder på ...

> [...]
> på de (efterhånden mange) tidspunkter vi er ombord - derfor vil den
> fine løsning som du flemming foreslog nok være at "skyde gråspurve med

Det var også vores vurdering, men det ser altså flot ud, når det er
gjort "rigtigt" ... Men vi valgte også "vinylen".

> [...]
> men... den når dermed også bagsiden af hynderne, som nogle gange er
> ret fugtige på det korte stykke af dem som har kontakt med skrogsiden.

Vælger du den tykke marinevinyl for du en ganske effektiv isolering, som
skulle fjerne det problem.
God arbejdslyst!

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-07 18:54

TAK til jer begge !

så er jeg rustet til dén opgave

hilsener

JN

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-01-07 09:58

Hej Flemming,

Lad nu være med at love for meget.

Skrogets flader vil fortsat være kolde ligegyldigt hvor meget
varme der næsten blæses ind, og kontaktlimen vil ved
fordampningen af opløsningsmidlet kondensere på overfladen.
Det vil ikke give et godt resultat.

Herunder arbejdsbeskrivelsen fra Bostik.

Mvh/Harding

Arbejdsbeskrivelse
Mange materialeproducenter foreskriver detaljeret, hvorledes
deres materiale skal forbehandles inden limning. Følg nøje disse
forskrifter. Nedenstående er kun retningsgivende for selve
limningen.

1. Sørg for at fladerne der skal limes er rene, tilstrækkeligt
tørre og plane. Støv, gammel farve eller andre løse partikler
samt olie, fedt og voks fjernes. Materiale samt arbejdsplads bør
have en temperatur på +15 til 20°C.

2. Omrør limen godt.

3. Spred lim på begge flader i et passende tykt lag med en
tandspartel.OBS. Meget sugende materiale kan kræve forlimning
med fortyndet lim, som da bør tørre mindst 1 time før ny
limpåføring

4. Lad limen tørre til den ved berøring ikke klæber til hånden,
sædvanligvis 5 min. afhængig af temperatur i underlaget, lokalet
samt ventilationen. Vent dog normalt ikke længere end 10 min.
Monteringstiden kan derefter forlænges ca. 60 min. ved
varmeaktivering af den klæbefri limfilm.

5. Læg sammen og tryk godt fast. Det er absolut nødvendigt, at
begge limflader får god kontakt med hinanden for at der kan
dannes en stærk og bestandig limfuge.

6. Evt. limpletter fjernes med Bostik Fortynder Nr. 4.

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-07 10:48

Hej Harding,

jeg tror ikke det var et løfte Flemming kom med ... blot en betragtning

MEN... for en sikkerheds skyld (og ren komfort)... så tror jeg også at
opgaven bliver udsat til der kommer lidt varme i luften.. just in case.
(lidt træls at skulle vente, men hellere dét end skulle igennem hele
proceduren igen igen). (og der er jo så rigeligt andet at gå i gang med).

tak for inputtet.

hilsener

JN

"Harding E. Larsen (slet 2JQN2)" <harding@2JQN2larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11693701900.210270398938661@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-07 10:49

"Harding E. Larsen (slet 2JQN2)" <harding@2JQN2larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11693701900.210270398938661@dtext.news.tele.dk...
> Hej Flemming,
>
> Lad nu være med at love for meget.

Ja, den fomulering var måske lige lovlig optimistisk ...
Vi gjorde det i Ballad'en med "Eberspächeren og varmepistol" ... og det
sidder som sagt "just perfect" ...
Men jeg synes nu også, at jeg udtaler mig i forsigtige vendinger ...
Det er dog under alle omstændigheder godt at sætte sig ind i
producentens anvisninger!

Fra : Finn

Dato : 21-01-07 13:32

Hej JN,

Jeg har beklædt min forkahyt med dette som er købt hos en
bådudstyrsforhandler:
Beskrivelse:
Indretningsmaterialer til båd, bil og autocamper m.fl.
3 mm tyk superblød brandhæmmende skumvinyl med lukkede celler.
Den kan strækkes, så selv de vanskeligste hjørner kan beklædes. Lukket
overfladestruktur gør det let at rengøre med almindelige rengørngsmidler.
Meget monteringsvenlig.
Rullebredde 140 cm.
Link: http://www.nordjysk-marine.dk/product_nautisk.asp?product=23212

Jeg valgte den hvidmelerede da den ikke er så sart som off-white.
Det koster 158,- per meter. Jeg limede det med vandbaseret kontaktlim,
hvorved at man får en chance for at få det til at sidde perfekt inden det
tørrer (ikke muligt med alm. kontaktlim der "hugger" med det samme).

Før jeg beklædte med ovennævnte, havde jeg først isoleret med liggeunderlag
fra Jysk (7-8 mm tyk, vist nok 30 kr/stk). Resultatet blev en flot jævn
overflade, selvom glasfiberen ikke var helt jævn. To fluer med et smæk -
isolering og jævn overflade.

Mvh Finn

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-07 18:28

"Finn" <noname@junk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra Jysk (7-8 mm tyk, vist nok 30 kr/stk). Resultatet blev en flot jævn
> overflade, selvom glasfiberen ikke var helt jævn. To fluer med et smæk -

Hej Finn,

dén med liggeunderlagene lyder som en fifig ide - og med mindre nogle har
indvendinger/dårlige erfaringer med det, så skal det prøves !

m.h.t. den vandopløselige kontaktlim... så er jeg lidt på herrens mark
der.... for Hardings argumenter lyder ret overbevisende.. men måske man
kunne bruge alm. kontaktlim direkte på skrogsiden.. plastre liggeunderlag
på... og så bruge vandopløselig kontaktlim til at smække den reelle
beklædning på ??

venlig hilsen

JN

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-01-07 19:53

Hej JN,

Ja selvfølgelig skal liggeunderlaget fæstnes til skroget med
rigtig kontaktlim a.la. Bostik som jeg tidligere havde et uddrag
af specifikationen fra.
Når det arbejde er udført har du lært dig de problemer der er i
arbejdet med at når der er kontakt mellem limfladerne så er der
ingen vej tilbage.
Selve klædningen skal du også lime med samme lim, ikke
vandbaseret, for det duer fortsat ikke i de klimatiske
omgivelser som der er i båden hen over året.
Du kan tilpasse stykkerne med lidt overmål og evt. lime en kant
på skroget og give hele vinylen et lag lim. Således det er
lettere at tilpasse anlægget ved begyndelsen eller ved samlinger
og så folde vinylen væk for derefter at komme lim på skrogsiden.
Det er nødvendigt at du har et par hjælpere der kan holde
vinylen ud fra limfladen og at du fra en en side trykker vinylen
ind mod limfladen. Det er ligesom at tapesere. Man sætter
tapetet fast for oven og og stryger nedad. Med vinylen og mod
den udadkrummende skibsside er det nok lettere at hæfte fra
neden og så arbejde sig opad, da vinylen ikke tilfældigt skal
ramme limen på skroget for så har du problemet.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 23-01-07 20:37

Ingen "vandprodukter" til bådbygning/vedligehold. "Vandopløseligt".... De
siger næsten sig selv. Og alle gode produkter fås i en ednu bedre version
der ikke er vandopløseligt....

Bjarke

Fra : Troels Hansen

Dato : 21-01-07 14:14

JN skrev:

> kan man bruge almindeligt tyndt tæppe med gummibagside som så limes på
> skroget ?

Jeg har set, i nyproducerede både, at man havde valgt at lime ca 10mm
tykke krydsfiner klodser på glasfiberen. Påmontere isoleringen på en
tynd krydsfinerplade, og skrue denne fast, i krydsfiner kloderene, og
sætte en lille plast prop over skruehovedet.
Dette gør det jo super nemt at skifte isolering hvis man kommer til at
skade overfladen, eller det bare bliver beskidt.

Fra : HH

Dato : 24-01-07 18:20

Hej gruppe,

Her er lidt erfaringer fra fronten, idet jeg just har udskiftet
inderbeklaedningen (undskyld ae, oe og aa, jeg skriver fra Thailand....
dejligt varmt her!)i min Beason 31. Her var den originale beklaedning
en saadan sandwichkonstruktion som beskrevet ovenfor. Altsaa en
selvklaebende film, et 2mm tykt skumplastlag og yderst (inderst i
baaden) en pvcfilm. En udmaerket konstruktion, noget isolerende,
udjaevnende af smaabuler i glasfiberen og let at rengoere. Men, men,
desvaerre saa dekomponerer skumlaget til pulver efter 20 aar, og saa
falder beklaedningen af. Meget desvaerre saa falder det selvklaebende
lag ikke af, og er et mindre helvede at fjerne. Jeg brugte noget 3M
industriel afrenser paa citrusbasis som er til at arbejde med i baaden,
men selv da er det et stort arbejde med en god skraber.

Jeg har til den nye beklaedning brugt en af de ovennaevnte
skumbeklaedninger, ca. 3mm tykt, opsat med vandbaseret kontaktlim,
Eurocol 322 som anbefales af udstyrsforretningerne. Det er rimeligt
nemt at arbejde med, og naar beklaedningen er oppe ser det rimeligt
staerkt ud - hvis jeg river noget beklaedning af som forsoeg saa er det
beklaedningen der rives. Men nogen steder hvor beklaedningen har vaeret
udsat for tryk (vinduer og andre paaskruede beslag), saa boejer
beklaedningen opad herved og slaar fra i limningen. Om det holder i det
lange loeb ved jeg jo selvsagt ikke, det ser nu ud til at vandet
fordamper omend langsomt.
Min erfaring er nok, at hvis jeg skulle begynde forfra ville jeg bruge
noget Sikaflex eller Marine bedding som man kan spartle ud med en
tandspartel og saette beklaedningen i og flytte rundt med den og som
haerder op. Det anbefales jo til Treadmaster.
Med sejlerhilsen
Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-07 20:42

"HH" <hhmcsv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tandspartel og saette beklaedningen i og flytte rundt med den og som
> haerder op. Det anbefales jo til Treadmaster.

Hej HH,

tak for "sangen fra de varme lande"

det var rart at høre om et præcist eksempel på nyligt udført skift af
beklædningen.

Som tidligere nævnt så afventer jeg nu lidt højere temperaturer herhjemme -
og går så i gang med projektet.

Jeg kan se på den gamle beklædning at den også har "sluppet" sin pålimning
ved røstjern og lignende store forhindringer - om det så skyldes den brugte
lim - dårligt forarbejde eller andet godt fra havet vides ikke - men... jeg
vil tage diverse svar her i gruppen med som sidemand når klæbemidlet skal
vælges.

Nyd varmen dernede !

venlig hilsen

JN

Fra : Ellinor & Niels Otto~

Dato : 13-02-07 21:26

--
I vores tidligere båd (GD28) var skrogsiderne beklædt med
korkplader (ca. 6-8mm tykke) og vi led aldrig af kondens eller

Niels Otto
s/y SOLVIND
OE32