Teoretisk maks overførsels hastighed på 10~
Fra : Jørgen Giversen

Dato : 29-06-01 08:32

Hejsa jeg er i gang med at teste overførselshastigheden mellem en server
(linux) og en client (win2k). De er forbundet via en 10/100 Mbit switch,
både server og client køre 100 Mbit full duplex. Via oveførsel af en fil på
150mb får jeg over ftp en overførselshastighed på 64,84 Mbit, hvilket såden
set er ok.

Hvad er den teoretiske maksoverførselshastighed på et 100 Mbit net ?

--
Med venlig hilsen/Best regards

Jørgen Giversen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-06-01 09:49

"Jørgen Giversen" <jorgen@giversen.net> wrote in message
> [...]

såden
> set er ok.
>
> Hvad er den teoretiske maksoverførselshastighed på et 100 Mbit net ?

Der går 8 bit på en byte så det må være 12,5megabyte/s. Derudover så er der
noget overhead ved Ethernet , men det er ganske lidt.

/Dennis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-06-01 10:25

On Fri, 29 Jun 2001 09:31:43 +0200, "Jørgen Giversen"
<jorgen@giversen.net> wrote:

> [...]
> 150mb får jeg over ftp en overførselshastighed på 64,84 Mbit, hvilket såden

65 Mbps er pænt. Du vil komme lidt højere, hvis du ikke blander
et disk subsystem ind i det (fx. tester med TTCP) og typisk hvis
du har flere sessioner end én.

> Hvad er den teoretiske maksoverførselshastighed på et 100 Mbit net ?

Der signaleres med 100 Mbps... Men så snart du begynder at blande
protokoller ind i det, så introducerer du også overhead. Det
gælder både på L2 (ethernet framing), L3 (IP) og opefter (TCP,
FTP).

-A

Fra : Ruben Hesselbæk

Dato : 29-06-01 11:03

"Jørgen Giversen" <jorgen@giversen.net> skrev i en meddelelse
> [...]

såden
> set er ok.
> Hvad er den teoretiske maksoverførselshastighed på et 100 Mbit net ?

Jeg har selv været oppe på lidt over 11Mb/s på 100Mbit mellem 2 win2k
maskiner med masser af RAM.
Til The Party 2000 lå FTP serveren på mellem 98 og 108 MB/s, da alle
kontributions kunne downloades.

Venlig hilsen
Ruben Hesselbæk

Fra : Anders Hansen

Dato : 29-06-01 12:19

> Til The Party 2000 lå FTP serveren på mellem 98 og >108 MB/s, da alle
kontributions kunne downloades.

hvordan er det lige du får 108 Mbit på et 100 Mbit netværk ?? (det tror der
er mange sysadmins der ville blive glade for)

--
Hilsen
Anders Hansen

Fra : Steven Bergstedt

Dato : 29-06-01 12:40

Anders Hansen wrote in <9hho68$d06$1@news.net.uni-c.dk>:
> hvordan er det lige du får 108 Mbit på et 100 Mbit netværk ??
Fordi der står max. 20km/t på din knallert kunne det jo tænkes, at det rent
faktisk ligger i området [15;25]km/t.
Jeg håber du ved hvad jeg mener:)
if not:
Teoretisk og praksis.
Hvis alt er sat op som det skal, og grejet er i orden, vil hastigheden
ligge i området omkring den teoretiske overførelseshastighed dog
højstsandsynlig under, men det skal ikke udelukke chancen (som er temmelig
lille) for at opnå hastigheder over det teoretiske.

--
/* Best regards
Steven Bergstedt

Fra : Per Bech Jensen

Dato : 30-06-01 15:01

WHAT !!!!?

Hastigheder over teoretisk max - hvad har du gang i !?
Taget i betragtning, at du får mindst ét overhead ved tests på lag-2
(Ethernet), så skal det i hvert fald være komprimeret data. Men når man
taler hastigheder, så er det vel den reelle datamængde på lag-2 man snakker
om. Ellers kan man jo bare sætte en eller anden _voldsom_ komprimering på og
sende f.eks. en tekst-fil fyldt med "k" 'er afsted.

100Mbps er 100Mbps!
Der KAN kun sendes med en frekvens på 100 millioner pr. sekund - ikke mere.

Mvh
/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-06-01 13:00

Anders Hansen skrev:

>hvordan er det lige du får 108 Mbit på et 100 Mbit netværk ?

Måske fordi det i virkeligheden er 100MHz (?), og der findes
forskellige måder at kode bitstrømmen på. En NRZ (som har nogle
ulemper) kan sende to bits pr. svingning.

--
Bertel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-06-01 15:02

On Fri, 29 Jun 2001 14:00:17 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamto@lundhansen.dk> wrote:

> Måske fordi det i virkeligheden er 100MHz (?), og der findes
> forskellige måder at kode bitstrømmen på. En NRZ (som har nogle
> ulemper) kan sende to bits pr. svingning.

Man bruger ikke NRZ på fast ethernet over kobber.
(Det er scrambled MLT-3, hvis jeg husker ret).

-A

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-06-01 15:12

> Man bruger ikke NRZ på fast ethernet over kobber.
> (Det er scrambled MLT-3, hvis jeg husker ret).

Spændende ord.
Har du links til den helt rigtige information om dem (og mere i den stil)?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-06-01 00:05

On Fri, 29 Jun 2001 16:12:27 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@sletdetteiname.com> wrote:

> Spændende ord.

Mja, det (signalering på L1) er også noget udenfor, hvad jeg
normalt beskæftiger mig med, så ovenstående skal tages med de
normale Usenet-forbehold.

> Har du links til den helt rigtige information om dem (og mere i den stil)?

Vi skal nok have fat i ANSI X3T9.5, for 100base-X bruger jo FDDIs
TP-PMD (aka CDDI, aka X3.263) på det fysiske niveau. Den vil ANSI
have 18$ for, kan jeg se.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-06-01 08:57

> Vi skal nok have fat i ANSI X3T9.5, for 100base-X bruger jo FDDIs
> TP-PMD (aka CDDI, aka X3.263) på det fysiske niveau. Den vil ANSI
> have 18$ for, kan jeg se.

Jeg må kigge på det, og se om jeg kan få nogen til at betale. Tak for info

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-06-01 14:59

On Fri, 29 Jun 2001 12:02:34 +0200, "Ruben Hesselbæk"
<Mr.Chaos@area99.dk> wrote:

> Til The Party 2000 lå FTP serveren på mellem 98 og 108 MB/s

Jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan I har målt det, men I har i
hvert fald målt forkert, hvis I har nået over 100 Mbps through-
put på et enkelt fast ethernet.

-A

Fra : Ruben Hesselbæk

Dato : 29-06-01 16:31

"Ruben Hesselbæk" <Mr.Chaos@area99.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> maskiner med masser af RAM.
> Til The Party 2000 lå FTP serveren på mellem 98 og 108 MB/s, da alle

Glemte at fortælle at det var 1000Mbit netkort .
Tog det bare med for referencens skyld.

Ruben Hesselbæk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-06-01 16:40

> Glemte at fortælle at det var 1000Mbit netkort .

Så har det heller ikke været et standard ide-disksystem går jeg ud fra?

--
Martin Højriis Kristensen