Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Front focus på Tamron 28-75 f/2.8
Fra : Jens Christensen

Dato : 06-02-07 17:50

Hej!

Jeg har netop modtaget mit Tamron 28-75mm, og har lavet en test for at se om
det skulle have front/back-fokus som nogle jo har...
Det ser desværre ud til at mit har lidt frontfokus, se selv:
www.foto.dksoft.dk/images/IMG_4494.JPG
(billede er taget med 75mm, blænde 2.8).
Jeg har taget flere billeder for at se om det var et enkelt tilfælde, men
det ser ud til at fokus ligger lidt foran hver gang.
Men nu er mit spørgsmål så: er det acceptabelt at der er lidt, eller kan det
blive helt perfekt ved en kalibrering?
Skulle meget gerne bruge det midt i næste uge, men det kan vel ikke lade sig
gøre at få kalibreret kamerat+objektiv så hurtigt?

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : OLD-CAT

Dato : 06-02-07 19:40

Hej Jens

Husk på at for at få et brugbart resultat skal du lave en anden type
opstilling som Canons værksteder bruger, samt et godt lys.

Der hvor du fokuserer skal der både være lodrette og vandrette linier og som
PW service oplyste mig skal nogen af dem være røde

Claus

http://www.olsen-web.dk/fokus.jpg

Se min testopstilling !

Brug masser af lys - mere end på ovenstående foto

Claus

Fra : Simulanten

Dato : 06-02-07 20:29

"OLD-CAT" <us@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.olsen-web.dk/fokus.jpg
>
> Se min testopstilling !
>
> Brug masser af lys - mere end på ovenstående foto

Det lyder besynderligt, kan den kun fokusere korrekt hvis:
- der er masser af lys
- hvis noget af motivet er rødt
- og indeholder både lodrette og vandrette linier

Hvor mange motiver har lige de egenskaber?

Fra : Jens Christensen

Dato : 07-02-07 15:05

> [...]
>
> http://www.olsen-web.dk/fokus.jpg
>
> Se min testopstilling !
>
> Brug masser af lys - mere end på ovenstående foto

Hej Claus,

Tak for dit svar.
Jeg har dog svært ved at forestille mig at det skulle være det, der er
problemet... I så fald er auto-fokus funktionen ikke til meget hjælp hvis
den skal bruge vandrette og lodrette linier (samt røde og sorte streger) for
at give et brugbart resultat.
Jeg vil tage lidt billeder, og se om det viser sig som et problem.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : MW

Dato : 07-02-07 17:34

> [...]
> for at give et brugbart resultat.
> Jeg vil tage lidt billeder, og se om det viser sig som et problem.

Prøv med nogle manuelt fokuserede kontrolbilleder, objektivet kunne jo lide
af udtalt en billedfeltkrumning. Du er også nede på en afstand hvor
skarphedsdybden ganske beskeden

mvh/MW