Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
billedfejl - hvad skyldes denne fejl?
Fra : Sven

Dato : 29-01-07 21:58

Hej.
På mit nye Canon 800IS kommer der ind imellem en fejl i nederste 3. del af
billedet. Farverne er "forkerte", og det ser ud som om selve den nederste
del er forskudt til højre. Det er nu sket et par gange, uden at jeg på
kommando kan genskabe fejlen. Hver gang det er sket, er det taget med blitz.
SD-kortet er et 2 Gb High Speed Micro Memory kort, og kortet er som det
første lowlevel formatteret i kameraet. Når billedet vises som ikon i
Windows eller i Canon CameraWindow er billedet iorden!! Men ikke hvis det
kopieres til HD, hverken gennem kameraet eller via kortlæser. Printes
billedet ud direkte fra kameraet er fejlen der også. Hvis man kigger
billederne igennem i kameraet, ses fejlen ikke, og det er jo lidt uheldigt,
hvis man nu har været på ferie langt væk, og så først kan se fejlen(e) når
man er kommet hjem til sin PC.
Hvad kan det skyldes?
Og hvad kan jeg gøre for at undgå det?

Se eksempel her: http://users.cybercity.dk/~dsl73748/_k/20070127_0012.jpg
Dette billede er et af en serie på 19 billeder (børnefødselsdag), og de
andre 18 fejler intet.

Sven

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 29-01-07 22:49

Sven wrote:

> http://users.cybercity.dk/~dsl73748/_k/20070127_0012.jpg

Det ser ret meget ud som en bitfejl i billedfilen. At den ikke ses på
kameraet tyder på en transmissionsfejl, men det er jo lidt underligt,
når det både opstår ved kamera- og kortlæseroverførsel.

Jeg vil foreslå at du kigger dine billeder igennem, når de er kopieret
til harddisk, men før du sletter dem fra kortet. Når du så finder et
billede med fejl, prøver du at kopiere på en alternativ måde, altså med
kortlæser, hvis du før kopierede fra kameraet og omvendt.

Hvis fejlen stadig opstår på nøjagtig samme måde, tyder det på at der
er fejl på kortet. Hvis fejlen ikke opstår eller opstår på anden måde,
er fejlen ved transmissionen. Er fejlen ved transmissionen, kunne det
se ud til at du har problemer med enten kabel eller USB-port.

Billederne med fejl som den viste kan forøvrigt godt reddes, men det
tager en hel del arbejde.
--
JPEGCrops 0.7.3 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Sven

Dato : 30-01-07 01:42

> Det ser ret meget ud som en bitfejl i billedfilen. At den ikke ses på
> kameraet tyder på en transmissionsfejl, men det er jo lidt underligt,
> når det både opstår ved kamera- og kortlæseroverførsel.

Nu har jeg prøvet at "aquire" billedet direkte i Paint Shop Pro, både fra
kamera og fra kortlæser (de kører på hver deres USB-kabel), samme fejl.
Vises billedet på kameraet er der ingen fejl. De små minibilleder der vises
når man åbner en billedmappe i WindowsXP viser OGSÅ dette billede korrekt
(?!?!?!?), mens Paint Shop Pro's browser _ikke_ viser det lille billede
korrekt.

> [...]
> billede med fejl, prøver du at kopiere på en alternativ måde, altså med
> kortlæser, hvis du før kopierede fra kameraet og omvendt.

Det er jo så det jeg gør (og har gjort). Billederne fra børnefødselsdagen
ligger stadig på kortet, så jeg kan foretage yderligere "import". jeg kan
bare ikke rigtig finde på flere måder at gøre det på.

> Hvis fejlen stadig opstår på nøjagtig samme måde, tyder det på at der
> er fejl på kortet.
Kan man rette sådan et kort? (formattering eller lign), eller er det bare
yt, og så købe et nyt. Hvis der skal nyt kort til, hvilket fabrikat/model
kan så anbefales (2 Gb)?

> Billederne med fejl som den viste kan forøvrigt godt reddes, men det
> tager en hel del arbejde.

Nu bliver jeg nysgerrig. hvordan? Med hvilket program? Og igen, hvorfor kan
WindowsXP godt vise billedet korrekt, sålænge der er tale om et ikon eller
miniaturebillede, men ikke i fuld størrelse? Data'erne til begge størrelse
billeder kommer jo fra samme fil.

Sven

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-01-07 06:03

"Toke Eskildsen"

> [...]
> se ud til at du har problemer med enten kabel eller USB-port.
>

> Billederne med fejl som den viste kan forøvrigt godt reddes, men det

Har du et link der beskriver det fænomen, at en fejl på flash
kort kan fp billeder til at se underlige ud, mit gæt vill være
at et fejlkort ville melde fejl - det her ligner imo kamera fejl.
-max-

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 30-01-07 10:00

-max- wrote:

> Har du et link der beskriver det fænomen, at en fejl på flash
> kort kan fp billeder til at se underlige ud, mit gæt vill være
> at et fejlkort ville melde fejl - det her ligner imo kamera fejl.

Har ikke et link men en erfaring ;) Min fars nyindkøbte <mumblemumble> kort
afleverede et par gange et halvt eller kvart billede.
Det bed han ikke voldsomt mærke i før en uges tid senere da han havde været
i Dyrehaven og kortet ikke havde lyst til at aflevere mere end 5 (ud af 130)
billeder. Føtex byttede det dog uden problemer (udover at han fik en
forelæsning om at de kunne se han havde tabt kortet, og det var dét der fik
det til at opføre sig sjovt).

Sven: Jeg ville også frygte et dårligt kort - og om ikke andet er det jo let
at efterprøve. Lån et andet kot og skyd en masse testskud - så er det
rimelig let at se om fejlen forekommer på begge kort (hvilket ville pege på
kameraet) eller hvordan

/Tommy

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-01-07 11:01

Tommy Eriksen wrote:

> [...]
> billeder. Føtex byttede det dog uden problemer (udover at han fik en
> forelæsning om at de kunne se han havde tabt kortet, og det var dét der fik

Man skal naturligvis ikke tabe kortet, da det kan give rystede billeder

Jeg har netop kasseret et Kingston 4Gby kort, der lavede halve billeder,
og somme tider pludseligt ville formatteres. Sidste gang jeg
formatterede det i kameraet, var det virkningsløst: alle billeder var
stadig synlige, og billedtælleren havde ikke rykket sig.

Når Sven skriver at det kun er sket ved billeder med blitz, kan det også
have sammenhæng med, at når kortet skal gemme data sker det samtidigt
med at blitzen skal genoplade, og netop det kan være årsag til at
forsyningsspændingen kortvarrigt dykker og giver en skrivefejl.

Men: nyt kort. Hvis ikke det hjælper: kamera på værksted.

Bo //

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-01-07 11:18

"Bo Bjerre"

> [...]
> det i kameraet, var det virkningsløst: alle billeder var stadig synlige,
> og billedtælleren havde ikke rykket sig.

Surt show, Bo - Kingston har livstidsgaranti.. -max-

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-01-07 13:53

-max- wrote:

> Surt show, Bo - Kingston har livstidsgaranti.. -max-

livstiden var åbenbart udløbet, men jeg kan prøve at kontakte dem. Jeg
har anskaffet et par 8Gby kort til erstatning. De koster det halve af
hvad jeg betalte for de andre, dengang.

Bo //

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-01-07 14:16

"Bo Bjerre"

> [...]
> anskaffet et par 8Gby kort til erstatning. De koster det halve af hvad jeg

?? forstår ikke - du blir naturligvis nødt til at kontakte dem,
deres website siger "lifetime guarantee" undtaget er Frankrig
og et par andre lander, hvor der kun er 10 års garanti. -max-

Fra : Peter T.

Dato : 30-01-07 15:20

-max- udviste en rettidig omhu og skrev:

> Surt show, Bo - Kingston har livstidsgaranti.. -max-

Huskede du at læse det med småt vedr. livstidsgarantien? :)

--
En hobbynørds anbefaling! (Og jeg har intet med restauranten at gøre!)

De bedste pizzaer i København: Vito's Corner i mimersgade 103, Nørrebro!
Stenovn, kvalitetskød og -grøntsager og ÆGTE italiensk pizzabager! :)

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-01-07 16:29

"Peter T."

> Huskede du at læse det med småt vedr. livstidsgarantien? :)

Du kan stikke dine smileys op et vist sted - har du noget info
så del det med andre, ellers er du bare endnu een af dem der
spilder min og andres tid. Jeg plejer at dele ud af min viden,
hvis der er fejl i den, så er jeg kun glad for at folk gør opmærksom
på det - men du tilbyder ingenting.. oiii.. -max-

Fra : Peter T.

Dato : 30-01-07 18:11

> [...]

> hvis der er fejl i den, så er jeg kun glad for at folk gør opmærksom
> på det - men du tilbyder ingenting.. oiii.. -max-

Ihh tak. Sikken et fur jeg fik der. Jeg læste deres betingelser for deres
såkaldte livstidsgaranti for 3-4 år siden, da jeg havde futtet en af deres
ramstænger af. Reelt set gælder deres garanti _muligvis_ hvis ramstangen
havde ligget ubenyttet i en bankboks.
Det er bundnaivt at tro, at der er livstidsgaranti på sensitiv elektronik.
Og det er set i lyset af, at vi mennesker nemt kan gå rundt med en statisk
ladning på 25.000 volt.

Og nu går jeg på lokum for at skide mine smileyer ud. De kradser.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-01-07 20:06

Peter T. wrote:

> Og det er set i lyset af, at vi mennesker nemt kan gå rundt med en statisk
> ladning på 25.000 volt.

Husk, ladning måles ikke i volt, men i coulomb

Du kan ikke komme til at udlade gennem et flashkort. Og kommer du til at
tage på kortet er der en metalkappe på begge sider, der er forbundet til
stelplanet inde i printet. Så skal Du skade kortet med ESD, skal du 1.
jordforbinde stelkappen og 2. udlade gennem eet eller flere af de ben,
der sidder i stikket. Og de rager IKKE frem. Ud over det er de fleste
normale interface kredse beskyttet efter det, der er almindeligt i PC
verdenen (serielle, USB, parallel porte), nemlig 15kV. Så det er nok
ikke ret mange kort, der dør af udladninger. Hvor mange har oplevet at
USB interfacet i en PC er stået af af den grund. Hvor mange har oplevet
at chip'en i dankortet er død af statisk el?

> Og nu går jeg på lokum for at skide mine smileyer ud. De kradser.

Tyder på dårlig mave og dårligt humør

-men jeg har allerede bestilt en RMA formular fra Kingston (Tak for
hint, Max), så må jeg se om der kommer et nyt.

Bo //

Fra : Peter T.

Dato : 31-01-07 10:24

Bo Bjerre udviste en rettidig omhu og skrev:

> Du kan ikke komme til at udlade gennem et flashkort. Og kommer du til
> at tage på kortet er der en metalkappe på begge sider, der er
> forbundet til stelplanet inde i printet.

Korrekt. Og det var også et dårligt eksempel jeg kom med. Men humlen er
også, at "livstidsgaranti" på sensitiv hardware, er noget reklameafdelingen
har skabt i samarbejde med en flok jurister, hvilket jeg opdagede da mit
ramstang var futtet af.

> Tyder på dårlig mave og dårligt humør

Nah. Mit humør er overraskende godt set i forhold til årstiden og vejret.

> -men jeg har allerede bestilt en RMA formular fra Kingston (Tak for
> hint, Max), så må jeg se om der kommer et nyt.

Held og lykke. Det vil være fint, hvis du melder tilbage og fortæller
hvordan det er gået. :)

Fra : ksk

Dato : 30-01-07 21:40

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> [...]

tag dig ikke af Max ,, han e løbet tør for Gin .. længere leve IS /VR LOL

( undskyld Max , det er GAS )

KsK

Fra : Peter T.

Dato : 30-01-07 15:21

Bo Bjerre udviste en rettidig omhu og skrev:

> Man skal naturligvis ikke tabe kortet, da det kan give rystede
> billeder

Den vil jeg huske. :)

(Jeg fik engang overtalt en fyr til at lave et knæk på en el-ledning, så
der ikke kunne løbe strøm igennem.)

Fra : Lars O.

Dato : 30-01-07 18:18

On Tue, 30 Jan 2007 14:21:07 +0000, Peter T. wrote:

> (Jeg fik engang overtalt en fyr til at lave et knæk på en el-ledning, så
> der ikke kunne løbe strøm igennem.)

Ja da. Det virker jo med haveslangen

/Lars

Fra : ksk

Dato : 30-01-07 21:36

"Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rimelig let at se om fejlen forekommer på begge kort (hvilket ville pege

ja jeg oplever det sammen med et dårlig kort

KsK

Fra : Sven

Dato : 30-01-07 23:04

> ja jeg oplever det sammen med et dårlig kort

Jeg kender desværre ingen jeg kan låne et kort af, men jeg prøver at købe et
nyt. Vil I ikke godt give mig en anbefaling til, hvilken model/fabrikant det
skal være?

Sven

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 31-01-07 00:14

"Sven" <nogen@med.ca> wrote in message
> Jeg kender desværre ingen jeg kan låne et kort af, men jeg prøver at købe
> et nyt. Vil I ikke godt give mig en anbefaling til, hvilken
> model/fabrikant det skal være?

Jeg har ikke rigtig erfaringer med SD-kort, men sidst jeg skulle bruge
(CF-)kort købte jeg Kingston hos shg.dk - dem har jeg handlet en del hos, og
så længe man ikke køber harddiske (dem har de ikke den ringeste anelse om
hvordan man pakker ordentligt ind) plejer de at have fine priser og hurtig
levering.

/Tommy

Fra : Brian Lund

Dato : 02-02-07 00:25

> [...]
et
> nyt. Vil I ikke godt give mig en anbefaling til, hvilken model/fabrikant

Kingston, Transcend, Sandisk... Ikke i prioriteret rækkefølge! ;)

Brian