Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering i 16:9 format
Fra : Jan Tønder

Dato : 24-01-07 14:01

Hej.

Jeg er begyndt at fotografere i 16:9 format, da vi typisk altid ser
billeder på fladskærmen - det er virkelig en fornøjelse.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt der også er ulemper ved dette
format - her tænker jeg på evt. bestilling af papirbilleder og brug af
billederne til andre formål.

Er der nogen der kan svare på det?

Mvh

Jan T

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-01-07 15:14

slet Q5F6Z wrote:

[16:9]

> Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt der også er ulemper ved dette
> format - her tænker jeg på evt. bestilling af papirbilleder og
> brug af billederne til andre formål.

Det er ikke alle steder de vil lave 16:9-formatet ud fra standard-
bestillinger. De to måder at håndtere for lange billeder på er at
indsætte hvidt i toppen og bunden eller fjerne dele af billedet. Jeg
har oplevet det med hvidt fra Bilka og Pixum.

Desværre er stederne generelt elendige til at oplyse hvor lange de vil
lave billederne, så der må du prøve at kontakte dem.
--
JPEGCrops 0.7.3 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Jesper

Dato : 25-01-07 00:55

Du anbefales at anvende 3:2 format istedet.

Dette format kan fremkaldes problemfrit, men der kommer nogen tynde sorte
bjælker i siden på dit 16:9 TV. I praksis betyder dette dog næsten intet. På
mit 40" TV i 16:9 format er bjælkerne måske max. et par cm, da 3:2 format er
nogenlunde tæt på 16:9.

Det er en fornøjese at se 3:2 billeder på et 16:9 TV.

/Jesper

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-01-07 17:27

Jesper skrev i 45b7f1cd$0$3495$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> Det er en fornøjese at se 3:2 billeder på et 16:9 TV.

Mener du virklig det. Jeg synes det er hæsligt.
Så jeg laver to udgaver af al familliestadset - et i 3:4 til PC og et i 16:9
til projektor/TV.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/skoven/slides/2006.09.23-12.47.16.html

Fra : Jesper

Dato : 25-01-07 23:04

> Mener du virklig det. Jeg synes det er hæsligt.

De sorte bjælker i siden af TV billedet generer mig ikke det mindste. Det
skal i samme vending siges at LCD TV'et er af den type hvor kanten er helt
sort. Man lægger ikke mærke til borderen, men derimod er 4:5 meget dårligt i
forhold til 3:2.

Prøv det og vurder evt. sagen selv.

/Jesper

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-01-07 10:02

Jesper skrev i 45b9294d$0$52128$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> De sorte bjælker i siden af TV billedet generer mig ikke det mindste.
> Det skal i samme vending siges at LCD TV'et er af den type hvor
> kanten er helt sort. Man lægger ikke mærke til borderen,

Jeg gør og jeg synes det er grimt. Og det er ikke bedre på LCD end på CRT
ligesom det også er grimt på min bærbare og min 16:9 projekter. Det er altid
grimt. Måske kunne man forestille sig et helt sort fjernsyn i et helt mørk
lokale, ville gøre at det var ligegyldigt. ellers ikke.

> men derimod
> er 4:5 meget dårligt i forhold til 3:2.

Jamen, det er da også at gå den helt gale vej, at introducere 4:5, der jo er
et højformat.
Men rent logisk må det vel så betyde at sorte bjælker ER grimme, siden du
synes at de bredere bjælker ved 4:5 altså er grimmere end de samllere
bjælker ved 3:4. Det er et spørgsmål om graden af grimhed

Fra : Jan Tønder

Dato : 25-01-07 08:17

Tak for svar - så blev jeg det klogere

Jan T