Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gevind 350d
Fra : MuLLe

Dato : 24-01-07 12:08

Hej NG.

Hvilket gevind er det der er i bunden af Canon 350D.
Gevind størrelse, type, stigning og længe.
Det er til et stativ, så det er boltens gevind jeg skal vide.

Kan i hjælpe mig med det.
MvH MuLLe

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-01-07 13:00

MuLLe skrev:

> Hej NG.
>
> Hvilket gevind er det der er i bunden af Canon 350D.
> Gevind størrelse, type, stigning og længe.
> Det er til et stativ, så det er boltens gevind jeg skal vide.

Det er std. 1/4" gevind.
Du skal vist være heldig for at finde et andet
gevind på noget stativ...

Peter Schrøder

Fra : Leif Langgaard

Dato : 24-01-07 13:35

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er std. 1/4" gevind.
> Du skal vist være heldig for at finde et andet
> gevind på noget stativ...

Hej

Det har du ret i, men jeg har dog enkelte ældre stativer med 3/8", så det er
ikke umuligt at finde.

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Peter Schrøder

Dato : 25-01-07 08:28

Leif Langgaard skrev:
> Det har du ret i, men jeg har dog enkelte ældre stativer med 3/8", så
> det er ikke umuligt at finde.

Jeg har også selv et Bilora stativ med 3/8"
fra min lærlingetid.
Var det ikke i 80'erne at kameraererne ophørte
med at havde 3/8" med en 1/4" reduktionsgevind?

Peter Schrøder

Fra : Leif Langgaard

Dato : 25-01-07 10:11

> Jeg har også selv et Bilora stativ med 3/8"
> fra min lærlingetid.
> Var det ikke i 80'erne at kameraererne ophørte
> med at havde 3/8" med en 1/4" reduktionsgevind?

Jeg ved det ikke, men kunne forestille mig at _hvis_ man skulle købe noget
prof. storformatgrej, så er det stadigvæk med 3/8" hul.

Fra : MW

Dato : 25-01-07 11:53

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> "Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg ved det ikke, men kunne forestille mig at _hvis_ man skulle købe noget
> prof. storformatgrej, så er det stadigvæk med 3/8" hul.

Begge størrelser bruges på både foto- og mikrofonstativer

mvh/MW

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-01-07 13:38

Peter Schrøder wrote:

> Det er std. 1/4" gevind.
> Du skal vist være heldig for at finde et andet
> gevind på noget stativ...

Hmm... er du helt sikker, der findes jo to størrelser stativgevind, og
det er min erfaring, at en del stativhoveder kan omstilles mellem begge
størrelser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : MuLLe

Dato : 24-01-07 14:27

"Peter Schrøder" og andre skrev

> Det er std. 1/4" gevind.
> Du skal vist være heldig for at finde et andet
> gevind på noget stativ...

Mange tak for svaret.
Så kan jeg da godt forstå, at jeg ikke kan finde en der passer. *GG*

MvH MuLLe

Fra : MW

Dato : 24-01-07 13:03

"MuLLe" <mullde_berg.mine.bukser@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Hvilket gevind er det der er i bunden af Canon 350D.
> Gevind størrelse, type, stigning og længe.
> Det er til et stativ, så det er boltens gevind jeg skal vide.

1/4", dybden må du måle med en skydelære

mvh/MW

Fra : Leif Langgaard

Dato : 24-01-07 13:33

"MuLLe" <mullde_berg.mine.bukser@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Hvilket gevind er det der er i bunden af Canon 350D.

British standart Withworth 1/4" gevind.

> Gevind størrelse, type, stigning og længe.

British standart Withworth 1/4" gevind.

> Det er til et stativ, så det er boltens gevind jeg skal vide.

Det skulle gerne hedde det samme, ellers kan delene ikke skrues sammen

Men vær obs. på længden, da nogle kameraer er _MEGET_ tynde i bunden af
gevindet!