Lars O. wrote:
> Dette er muligvis et dumt spørgsmål, men jeg vover pelsen alligevel
>
>
> Hvis man stopper en iso 100 film i et analog kamera, kan man så øge
> iso på samme måde som på et digital kamera under dårlige lysforhold?
>
> På dette link:
>
http://hertz-ladiges.com/index.php?option=com_content&task=view&id=231&Itemid=86
> står der bl.a.:
>
> "Ideen med ISO er dog den samme, hvad enten vi taler analog eller
> digital fotografering. Det gælder om at få sat hastigheden på
> lukkertiden i vejret eller gjort blænde tallet større. Og til dette
> formål er ISO,
> som skabt til det digitale kamera, for man kan uhindret skrue op og op
> indtil kameraets grænse er nået. Ved analog fotografering taler man jo
> om at "presse" filmen og det kan kun gøres fornuftigt i små trin."
>
> Det tolker jeg som, at man er låst mere eller mindre fast til den iso
> filmen har, men dog nok godt kan gå en tand op.
>
> Hvad siger I? Hvordan vil en iso 100 film opføre sig ved iso 200 eller
> 400? Det afhænger vel også af filmens kvalitet?
>
Du kan godt undereksponere en film ved at indstille lysmåleren til en højere
ISO.
Efterfølgende skal film så overfremkaldes for at kompensere. På
laboratorierne foregår det i såkaldte hængefremkaldere. Normalt er S/H-film
bedst til at blive presset, men det kan også lade sig gøre med farvefilm.
Grovkornethed er typisk effekten af denne proces. Men det er kun de store
laboratorier, der kan klare den slags. Ellers skal du igang med at fremkalde
selv.
Jeg har selv arbejdet med hængefremkaldere, og der var jeg ofte med til at
presse film i fremkaldelsen.
Jeg har også prøvet den anden vej, hvor filmen bevist var overeksponeret og
skulle underfremkaldes for at kompenseres.
Det sir sig selv, at en film kun kan fremkaldes til en lysstyrke eller ISO,
og den er begrænset til 1 eller 2 blænder. Man har altså ikke
fleksibiliteten som på et digitalkamera.
Film, der typisk var gode til at blive presset var bla.a. Kodak T-Max,
E6-film dias var meget ringere til det.
Du kan altså godt gå en tand op med en god farvefilm eller med en S/Hfilm,
men så er det hele filmen.
Ikke noget med enkeltbilleder. En af grundene til at professionelle
fotografer ofte havde mere end et kamerahus over skulderen!
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger