Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder af lyn
Fra : Danni Liljekrans

Dato : 21-01-07 17:39

Hej gruppe...

Jeg har lavet mig et lille kredsløb der automatisk knipser med mit 350D når
der kommer et lyn... Det forsøgte jeg mig så med i går under stormen, men
desværre havde jeg sat ISO alt for højt...

Hvad er jeres erfaringer? Hvis I ellers har taget billeder af lyn...
ISO, blænde og lukkertider?

Mvh. Danni

Fra : Brian Lund

Dato : 21-01-07 17:54

> [...]
> desværre havde jeg sat ISO alt for højt...
>
> Hvad er jeres erfaringer? Hvis I ellers har taget billeder af lyn...

Jeg har taget ok billeder af lyn ved ISO 400 blænde f/5,6. Som jeg husker
det var det dog ikke særligt kraftige lyn, så det fahænger nok lidt af
situationen.

Lukkertiden er jo egentligt ligegyldig for lynet om at gøre, den skal du
bestemme efter eksisterende lys hvis du f.eks. vil have korrekt eksponerede
bygninger/lys/lamper med i billedet!

Har du et link til kredsløbet, kunne godt tænke mig at se det, det er da
nemmere end at sætte trådudløseren i lås og bare vente, og så have 200
billeder hvor der kun er lyn på de 10 ;)

Brian

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-01-07 18:34

Brian Lund wrote:

> [...]
> nemmere end at sætte trådudløseren i lås og bare vente, og så have 200
> billeder hvor der kun er lyn på de 10 ;)

Meget enkelt:
http://www.uscoles.com/howtolightn.htm
http://www.solorb.com/elect/lightning/

Jeg har brugt det en del, men ikke lavet "billedet"

Det beror på at lynet varer så lang tid, at kameraet kan nå at åbne
inden lyset er forbi. Det har den store fordel, at man kan fotografere
lyn ved højlys dag, og ikke behøver at bruge B på kameraet.

Bo //

Fra : Danni Liljekrans

Dato : 21-01-07 18:39

> Har du et link til kredsløbet, kunne godt tænke mig at se det, det er da
> nemmere end at sætte trådudløseren i lås og bare vente, og så have 200
> billeder hvor der kun er lyn på de 10 ;)

Det er inspireret af et kredsløb jeg så hos en MIT studerende...
http://web.mit.edu/kumpf/www/lightning.html
Direkte link til schematic:
http://web.mit.edu/kumpf/www/images/lightning_circuit.jpg

Jeg testede det, som han har lavet det dér, og det virkede fint...
Der er nogle småting ændret, i det jeg bruger, men princippet er som på
tegningen der...

Mvh. Danni

Fra : Preben

Dato : 21-01-07 18:17

> Jeg har lavet mig et lille kredsløb der automatisk knipser med mit 350D når
> der kommer et lyn... Det forsøgte jeg mig så med i går under stormen, men
> desværre havde jeg sat ISO alt for højt...

Ok, lyder spændende - anvender du trådløs kommunikation til dit kamera
eller hvordan gør du det?

Fra : Danni Liljekrans

Dato : 21-01-07 18:41

> Ok, lyder spændende - anvender du trådløs kommunikation til dit kamera
> eller hvordan gør du det?

Det er forholdsvis let at lave en fjernbetjening til Canons EOS, så
elektronikken
er bare et relæ der agerer fjernbetjening...

/Danni

Fra : John Larsson

Dato : 21-01-07 20:03

"Danni Liljekrans" <liljekrans@gmail.com> writes:
> [...]
>desværre havde jeg sat ISO alt for højt...
>
>Hvad er jeres erfaringer? Hvis I ellers har taget billeder af lyn...

Lynfotografering slipper man bedst fra med analog teknik. Der skal meget
lille blænde til, finkornet film og laaange lukkertider, mange minutter.
Derfor skal man også passe på med lyse baggrunde/horisonter. Digital
teknik laver alt for meget støj ved lange lukkertider!

John

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 21-01-07 20:22

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Derfor skal man også passe på med lyse baggrunde/horisonter. Digital
> teknik laver alt for meget støj ved lange lukkertider!

Manden skriver jo netop, at han har lavet en fotocelle, som kan udløse
kameraet ved lynglimt. Så mon ikke, at han blot skal prøve nogle forskellige
ting, for at det kan lykkedes? Ellers er det rigtig nok, men du kan nu nok
lave de samme billeder med digital kamera også, det kræver bare lidt mere
omtanke og måske et enkelt smut forbi photoshop. Nogle film fik jo også
forskellige farvetoninger, når man langtidseksponerede dem.

MVH
Thomas

Fra : Danni Liljekrans

Dato : 22-01-07 14:53

"Thomas Sass Pedersen" <sass@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse >
> [...]
> fik jo også forskellige farvetoninger, når man langtidseksponerede dem.

Nogle gange er det bare trist at prøve sig frem når det kun lyner ganske få
gange (hvor retningen, tidspunktet osv. også passer)
:)

/Danni

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-01-07 22:27

John Larsson wrote:

> Lynfotografering slipper man bedst fra med analog teknik. Der skal meget
> lille blænde til, finkornet film og laaange lukkertider, mange minutter.

Da et lyn ikke varer mange minutter, kan jeg ikke se at det skulle være
nødvendigt med så lang lukkertid. Projektet omhandler netop et stykke
grej, der er hurtigt nok til at fyre kameraet af, når lynet tænder. Min
erfaring er at 1/15 til 1/2 sekund er rigeligt til at lynet når at sætte
sine spor. Jeg har erfaret at der er meget lys i et lyn, så en lille
blænde er fint. Jeg har typisk brugt 8 til 16, kombineret med ovennævnte
lukkertider. 100ISO er passende til det.

Bo //

Fra : Danni Liljekrans

Dato : 22-01-07 14:50

> [...]
> blænde er fint. Jeg har typisk brugt 8 til 16, kombineret med ovennævnte
> lukkertider. 100ISO er passende til det.

Okay.. Det vil jeg prøve så ;)

Tak

Fra : Brian Lund

Dato : 21-01-07 22:59

> Lynfotografering slipper man bedst fra med analog teknik. Der skal meget
> lille blænde til, finkornet film og laaange lukkertider, mange minutter.

Hvorfor dælen skulle man vælge lukkertider på flere minutter? Ok i filmens
tid kunne man jo nok spare en masse billeder ved at gøre det på dén måde,
men med et DSLR kan du jo f.eks. bare bruge 15 sekunders lukkertid,
continous, sætte en trådudløser på, låse den og vente! En anden ting er at
hvis du bruger en meget lille blændeåbning skal der godt nok være knald på
lynene for at de ikke bliver for mørke, som jeg nævnte brugte jeg ISO 400 og
f/5,6! Hvis jeg havde brugt f.eks. f/16 så tror jeg ikke der havde været
meget knald på lynene længere...
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=143458

> Derfor skal man også passe på med lyse baggrunde/horisonter. Digital
> teknik laver alt for meget støj ved lange lukkertider!

Her vil jeg så tillade mig at kalde dig enten uvidende eller løgner, vælg
selv! ;)
Her er to billeder:

EXIF: ISO 200, blænde f/5,6 lukkertid 1808 sekunder (30 minutter)
http://www.spasserlan.dk/Gero/IMG_2717.jpg

EXIF: ISO 200, blænde f/5,6 lukkertid 3640 sekunder (60 minutter)
http://www.spasserlan.dk/Gero/IMG_2718.jpg

Al noise-reduction er slået fra! Al efterbehandling er udeladt i denne
version, jeg har kun konverteret min RAW fil med standardexponering og altså
slået NR fra. In-camera noise-reduction er heller ikke anvendt. Ja, der er
et par "hot-pixels", hvad gør måske 100 ud af 8 millioner?

På andet skud kom der dug på frontlinsen, derfor ser stjernernes spor lidt
svagere ud i den ene ende.

Brian

Fra : Preben

Dato : 21-01-07 23:01

> [...]
> et par "hot-pixels", hvad gør måske 100 ud af 8 millioner?
>
> På andet skud kom der dug på frontlinsen, derfor ser stjernernes spor lidt

Hmm.. hvilket kamera kan du det med?
Troede ikke man fik lukkertider på mere end 30 sek. på DSLR pga. støj.
Ved godt mit D70 støjer mere end stort set alle andre DSLR kameraer, men
er imponeret.

Fra : Brian Lund

Dato : 22-01-07 14:34

> Hmm.. hvilket kamera kan du det med?
> Troede ikke man fik lukkertider på mere end 30 sek. på DSLR pga. støj.
> Ved godt mit D70 støjer mere end stort set alle andre DSLR kameraer, men
> er imponeret.

Canon EOS 350D. Hvorfor skulle grænsen lige være 30 sekunder? ;)
Der er jo nærmest ingen støj ved 30 sekunder (ihvertfald på 350D) så hvorfor
skulle der være det hvis man brugte f.eks. 2 minutter?

Iøvrigt, alle de film EOS'er jeg har (1000, 300 og 33) kan også kun tage max
30 sekunder pre-indstillet!

Brian