Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problemer med nyt digital kamera?
Fra : Roland

Dato : 20-01-07 14:35

Hej

Jeg har et fujifilm finepix 6500 kamera, som er mit første digital kamera.
Jeg har dog lige et spørgsmål. Når jeg tager billeder og emnet bare bevæger
sig lidt, bliver det sløret. Der er dog en funktion på kameraet som jeg kan
sætte det på. det løser også problemet men bliver bare grynet istedet for.

Hvordan tager jeg et billede af en som fx. løber og stadig forbliver skarpt?
Har det noget med lukketiden at gøre, hvis ja, hvordan bruger jeg det/
hvilken lukketid skal jeg bruge?

Kan i iøvrigt anbefale nogle fotobøger for dummies. de skal starte helt fra
starten, med sådan tænder ud kameraet

Roland

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-01-07 15:08

Roland wrote:

> Hvordan tager jeg et billede af en som fx. løber og stadig forbliver skarpt?
> Har det noget med lukketiden at gøre, hvis ja, hvordan bruger jeg det/
> hvilken lukketid skal jeg bruge?

På denne årstid med dårlige lysforhold, er det vanskelig at fotografere
ting i bevægelse, da det det kræver hurtige lukketider.

Men sæt kameraet på M (manuel), vælg en ISO-værdi der passer til
lysforholdne, vælg en stor blændeåbning, og se på lysmåleren når du
indstiller lukkertiden, den skal være over 1/250 sec...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Roland

Dato : 20-01-07 15:13

> [...]
> lysforholdne, vælg en stor blændeåbning, og se på lysmåleren når du
> indstiller lukkertiden, den skal være over 1/250 sec...

Valg af ISO - meget lys lav iso - lidt lys høj iso, er det ikke rigtigt?

Roland

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-01-07 15:28

Roland wrote:

> Valg af ISO - meget lys lav iso - lidt lys høj iso, er det ikke rigtigt?

Ja...
solskin = 100 ISO
gråvejr = 200 el. 400 ISO
aften = 800 el. 1600 ISO

Og...
stor blænde åbning = F 2,8
lille blænde åbning = 11

Og husk at på M (manuel) er dig der skal lysmåle og indstille tid og
blænde, kameraet gør ikke noget...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Roland

Dato : 20-01-07 15:56

> Og...
> stor blænde åbning = F 2,8
> lille blænde åbning = 11
>
> Og husk at på M (manuel) er dig der skal lysmåle og indstille tid og
> blænde, kameraet gør ikke noget...

Blænde er det lukke tid?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-01-07 16:24

Roland wrote:

> Blænde er det lukke tid?

Nej der to vidt forskellige ting. Din manuel er sikkert på engelsk og der
hedder blænde = aperatur, og lukkertid hedder = shutter speed.

Og når du er så uerfaren, at du ikke ved hvad tid og blænde er, så er det
nok bedre, at du bruger progammet shutter-priority, der vælger du selv
lukketiden f.eks. 1/250 del sec. og så styrer kameraet selv blænden.

Hvis vi sammenligner med en vandhane, så svarer lukketiden til den tid
som hanen er åben, og blænden svar til hvor meget der skrues op for vandet.

Men gå på biblioteket og lån en håndfuld bøger om fotografi, for
fotografering er temmelig meget mere end at købe et kamera og trykke på
udløser knappen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-01-07 20:01

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Nej der to vidt forskellige ting. Din manuel er sikkert på engelsk
> og der hedder blænde = aperatur, og lukkertid hedder = shutter
> speed.

Jeg fatter dig ikke, Niels. Det ene øjeblik tromler du frem og sviner
begyndere til, det andet øjeblik (som denne tråd) yder du fremragende
hjælp. Det er to helt forskellige slags adfærd du lægger for dagen.
--
JPEGCrops 0.7.3 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-01-07 21:10

Toke Eskildsen wrote:

> Jeg fatter dig ikke, Niels. Det ene øjeblik tromler du frem og sviner
> begyndere til, det andet øjeblik (som denne tråd) yder du fremragende
> hjælp. Det er to helt forskellige slags adfærd du lægger for dagen.

Hmm... der er nogle foto-newbies, som tror de er verdensmestre, blot
fordi det er lykkedes dem at ta' nogle knipserier med deres nye digicam,
og uploade dem til en hjemmeside. Og så er foto-newbies der ærligt og
redeligt indrømmer, at de ikke ved en hujende fis om fotografering.

Og jeg kan godt se forskel på disse to kategorier...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 20-01-07 22:10

On 20 Jan 2007 19:00:44 GMT, Toke Eskildsen wrote:

> Jeg fatter dig ikke, Niels. Det ene øjeblik tromler du frem og sviner
> begyndere til

Så læser du sku nogle tråde jeg ikke læser! Han er hård og kontant, men
svine nogle nybegyndere til har jeg ikke set.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 70 - 200 f/2.8L IS USM

Fra : SpookiePower

Dato : 21-01-07 15:40

Jens Stadsgaard wrote:

> Så læser du sku nogle tråde jeg ikke læser! Han er hård og kontant, men
> svine nogle nybegyndere til har jeg ikke set.

Så læser du ikke alt. Jeg undrede mig også over den gode og vejledende
hjælp Niels ydede her i denne tråd.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 21-01-07 16:46

On Sun, 21 Jan 2007 15:40:20 +0100, SpookiePower wrote:

> Så læser du ikke alt. Jeg undrede mig også over den gode og vejledende
> hjælp Niels ydede her i denne tråd.

Så lægger du nået i at svine til jeg ikke gør. De gange jeg har set NRE
svine nogle til er når de først har været efter ham.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-01-07 19:18

Jens Stadsgaard wrote:

> Så lægger du nået i at svine til jeg ikke gør. De gange jeg har set NRE
> svine nogle til er når de først har været efter ham.

Jeg har på fornemmelsen, at SpookiePower og Toke Eskildsen mener, at det
er tilsvining af newbies, når jeg i news:dk.fritid.foto.billedsnak kalder
nogle elendige billeder for talentløse knipserier.

Der er nemlig nogen som mener, at newbies har krav på at få posetiv
særbehandling, sådan li'som på www.fotoros.dk - hvor de bliver klappet på
ryggen og pudret bagi...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Roland

Dato : 21-01-07 10:11

> Og når du er så uerfaren, at du ikke ved hvad tid og blænde er, så er det
> nok bedre, at du bruger progammet shutter-priority, der vælger du selv
> lukketiden f.eks. 1/250 del sec. og så styrer kameraet selv blænden.

Det er jo lige sådanne infoer jeg har manglet. mange tak
Jeg tog nogle billeder at min hund igår aftes mens han tumlede rundt i stuen
og de blev egentligt gode, nu kan man se at det er en hund og ikke bare en
eller andet pløret plet

Jeg skal i parken idag og tage billeder af min hund som leger, hvad vil du/
i anbefale at jeg bruger som lukke tid? Mit kamera kan gå fra 4" til 2000.
Skal jeg bruge blits uden for når det er overskyet?

Roland

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 21-01-07 10:22

On Sun, 21 Jan 2007 10:11:11 +0100, Roland wrote:

> Jeg skal i parken idag og tage billeder af min hund som leger, hvad vil du/
> i anbefale at jeg bruger som lukke tid?

Minimum en lukkertid på 1/250 og gerne hurtigere, da du ellers ville kun
se hunden bevæge sig på billedet. Jeg ville nok bruge 1/1000 og så ændre
iso så jeg kan det hvis lyset ikke er til det.

> Mit kamera kan gå fra 4" til 2000.
> Skal jeg bruge blits uden for når det er overskyet?

Så lidt blits som muligt. Blits giver en masse hårde slagskygger som efter
min mening er grimme. Bruger den selv kun til familie billeder indendørs.

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-01-07 16:32

Roland skrev:
> [...]
> Har det noget med lukketiden at gøre, hvis ja, hvordan bruger jeg det/

Stil på blændeprioriteret (A hos Fuji?), største blænde(mindste tal) og
højeste iso du kan acceptere udseendet af. Så vælger kameraet kortest
mulige lukkertid for dig.

> Kan i iøvrigt anbefale nogle fotobøger for dummies. de skal starte helt fra
> starten, med sådan tænder ud kameraet

Start med manualen..

--
Venlig hilsen, Ole Larsen
New Images & Design, Nov. 2006

Fra : F.Larsen

Dato : 20-01-07 17:45

"Roland" <prc@tele2adsl.dk> wrote in message
> Kan i iøvrigt anbefale nogle fotobøger for dummies. de skal starte helt
> fra starten, med sådan tænder ud kameraet

http://www.amazon.com/Photography-Dummies-Russell-Hart/dp/0764550659

:=)

--
Flemming

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-01-07 18:28

F.Larsen wrote:

> http://www.amazon.com/Photography-Dummies-Russell-Hart/dp/0764550659

Selv de mindste biblioteker har midst 15-30 bøger om fotografi, og man
skal ikke være bange for de ældre bøger som handler om analogt fotografi,
for uanset om der sidder en film eller en CCD-chip i kameraet, så er
principperne nøjagtig de samme...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-01-07 22:26

Roland wrote:

> Kan i iøvrigt anbefale nogle fotobøger for dummies. de skal starte helt fra
> starten, med sådan tænder ud kameraet

Jeg sad og surfede lidt foto-sites, og så stødte jeg dælme lige på en
reklame for denne her, den er gratis og selv om der er mange reklamer, så
er den vist lige noget for dig.

http://onlibri.dk/e-books/teknik/26.aspx

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : rAnders

Dato : 21-01-07 12:47

"Roland" <prc@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bevæger sig lidt, bliver det sløret. Der er dog en funktion på kameraet
> som jeg kan sætte det på. det løser også problemet men bliver bare grynet

Det er jo interresant at vide om du bruger blitz !?. Som du beskriver det
lyder det som om du ikke bruger blitz, da blitz indendøre ikke skulle volde
problemer ved 'lidt bevægelse' som du skriver. Hvis det er indendøre og med
blitz, så bør du børe sætte lukkertiden til 1/100 eller hurtigere (standard
er 1/60).
Udendøre er der ofte lys nok med mindre du bruger zoom eller det er skyet,
der kan justering af ISO være nødvendigt men medfører som du selv skriver at
billederne bliver mere grynet.
Det er langt fra altid man kan tage det perfekt billede. Man bliver ofte
nødt til at give køb på nogle af kvaliteterne.
Altså lidt grynede billeder eller lidt slørrede billeder. Med tiden finder
man balancen.
Men bemærk at hvis du kigger på et billede på pc'en i fuld opløsning vil det
altid virke mere grynet end f.eks postkort størrelse som du måske vil
udskrive i.
Du kan hvis der er for meget støj på et billede fjerne en del af det med
følgende program:
http://www.neatimage.com/

> Hvordan tager jeg et billede af en som fx. løber og stadig forbliver
> skarpt? Har det noget med lukketiden at gøre, hvis ja, hvordan bruger jeg
> det/ hvilken lukketid skal jeg bruge?

Ja som sagt ved god belysning er det høje lukkertider. ofte kan du udendørs
kunne tage billeder på 1/1000 eller mere, afhængigt af lysforhold.

Søren.

Fra : Roland

Dato : 21-01-07 17:08

Om Niels sviner nogen til eller ej er jeg BEDØVENDE lige glad med, han har
ihvertilfælde hjulpet mig. Mange tak for det Niels & i andre.

Har lige været i parken og "skyde" lidt efter min hund møffe & det er sku
ikke lige så nemt Hvis man vælger en lukke tid over 250 bliver billederne
meget mørke og hvis man går ned til 100 bliver de godt nok lyse men lidt
sløret når han løber. Så det er endten pest eller colera

Men de er under alle om stændigheder blevet bedre med jeres hjælp.

Mange tak

Roland

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-01-07 19:07

Roland wrote:

> [...]
> meget mørke og hvis man går ned til 100 bliver de godt nok lyse men lidt
> sløret når han løber. Så det er endten pest eller colera

Hvis billederne ved en given eksponeringstid bliver for mørke, så skal du
bruge en større blændeåbning og/eller en højere ISO.

Men læs den lille begynderbog som jeg postede et link til, den er gratis
og det er bare en PDF-fil som du kan downloade, og ha' på din egen PC'er.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 22-01-07 09:50

Roland skrev:

> [...]
> billederne meget mørke og hvis man går ned til 100 bliver de godt nok
> lyse men lidt sløret når han løber. Så det er endten pest eller

Dit kamera har en del automatik som er beregnet
til at hjælpe i "svære" situationer.
Hvis du med "Mode" knappen vælger "SP" får du en
del valg i menuen. Et af disse valg hedder "Sport"
og er beregnet til at fastfryse motiver i bevægelse.
Som lyset er i øjeblikket vil der blive skruet op
for ISO og resultatet vil blive en anelse kornet.
Det er dog primært underbelyste dele af billedet der
vil blive kornet.
Du kan samtidig sætte autofokus til "C" (continous).
Dette vil lade autofokus køre hele tiden og følge et
motiv i bevægelse. Denne type autofokus æder en del strøm.

Peter Schrøder