Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Zoom faktor
Fra : Oller

Dato : 17-01-07 13:49

Hej.
Er der nogen der kan henvise til en evt. WEB side hvor man kan se hvad
forskellen på kompakte digitalkameraer, med eks. vis 10*zomm og et teleoptik
eks. 50-500mm.
Er klar over at fabrikanter af digitale spejlrefleks kører med forskellige
forlængelsesfaktorer, eks. Canon er vist 1,6 og Olumpus 2,0

på forhånd tak
Ole.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-01-07 14:05

Oller wrote:
> [...]
> forskellen på kompakte digitalkameraer, med eks. vis 10*zomm og et teleoptik

zoom-tallet er længste brændvidde divideret med korteste brændvidde.

Eksempel:

en 200-400mm zoom har et zoomtal på 2
en 18-55mm har et zoomtal på 3
en 18-200mm har et zoomtal på 11

-så enkelt er det

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-01-07 14:14

"Oller" <fjern123 i mail adresse oz9of@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen der kan henvise til en evt. WEB side hvor man kan se hvad
> forskellen på kompakte digitalkameraer, med eks. vis 10*zomm og et

Antal gange zoom er forholdet mellem største og mindste brændvidde.

> Er klar over at fabrikanter af digitale spejlrefleks kører med forskellige
> forlængelsesfaktorer, eks. Canon er vist 1,6 og Olumpus 2,0

Dette kaldes crop faktor og er hvor meget billedet bliver beskåret, fordi
sensoren er mindre end standard 35mm størrelse på 24x36mm. Canons er på 1,
1,3 og 1,6 for hhv. full frame (1Ds og 5D), 1D mk2 og de billigere dslr
(D30, D60, 10D, 20D, 30D, 300D, 350D, 400D). Zoom faktor og crop faktor har
ikke noget med hinanden at gøre sådan, men kan måske forvirre fordi man ofte
omregner crop faktoren sammen med zoomområdet. F.eks. vil billedudsnittet
man vil se på et kamera som en Canon 20D med cropfaktor 1,6 med et 35mm
24-70mm objektiv svare til 38,4-112mm på et 35mm film slr eller full frame
dslr.Crop faktoren fremkommer ved forholdet mellem sider på sensoren ift.
24x36. På er Canon 20D er sensorens størrelse 15x22,5mm hvilket giver et
forhold på 1,6. Arealet af sensoren er så 1,6*1,6= 2,56 gange mindre end
full frame eller 35mm film. Nogle bruger andre udtryk for de samme ting.
F.eks. crop factor bliver til focal length multiplier
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Optical/Focal_Length_Multiplier_01.htm
Der er masser af forklaringer på nettet f.eks. her
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/

Ellers er Google din ven søg på de ovenstående termer og der kommer
masser af forklaringer op.

Fra : Oller

Dato : 17-01-07 14:26

Takker for de hurtige svar og henvisninger
Ole.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-01-07 14:39

Oller skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Hej.
> Er der nogen der kan henvise til en evt. WEB side hvor man kan
> se hvad forskellen på kompakte digitalkameraer, med eks. vis
> 10*zomm og et teleoptik eks. 50-500mm.

Der er ikke nødvendigvis nogen forskel da 50-500 har 10x zoom.

Men 10x zoom er ikke nogen fast defineret størrelse - det siger
blot at længste brændvidde er 10 gange så lang som den korteste.

Så 10-100 mm, 28-280 mm og 50-500 mm vil alle være 10x zoom
selvom de er vidt forskellige.

> Er klar over at fabrikanter af digitale spejlrefleks kører med
> forskellige forlængelsesfaktorer, eks. Canon er vist 1,6 og
> Olumpus 2,0

Crop faktor har ikke noget med zoom faktor at gøre - men det har
du fået forklaret af andre.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jesper

Dato : 17-01-07 15:06

Måske var det i denne forbindelse værd at nævne at objektiver med stor zoom
faktor, fx. 5x og 10x zoom ofte vil have dårligere optiske egenskaber
(billedekvalitet) end et tilsvarende objektiv med mindre zoom faktor. De
professionelle zoom objektiver som roses for deres usædvanelige høje
billedekvalitet har ofte zoom faktorer på fx. 2x, 3x og evt. 4x.

Så hvis billedekvaliten er en vigtig parameter for dig skal du som
tommelfingerregel nok undgå fx. 10x og 12x zoom. I dette tilfælde vil det
være bedre at anskaffe to forskellige objektiver og skifte imellem dem. Fx.
kan du anskaffe en normal zoom og en tele zoom. Fx. 18-55mm og 70-200mm.
Hvis det er et film kamera eller full frame så fx. en 24-70mm og en 70-200mm

Mvh
Jesper

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-01-07 15:10

Jesper wrote:

> Så hvis billedekvaliten er en vigtig parameter for dig skal du som
> tommelfingerregel nok undgå fx. 10x og 12x zoom. I dette tilfælde vil det
> være bedre at anskaffe to forskellige objektiver og skifte imellem dem.

Nu var det oprindelige spm som jeg læser det om kompaktkameraer, og der
kan man netop ikke skifte optik.

Bo //