Lidt nyt....
Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 26-01-07 00:52

He igen....

Ja nu er der så gået et par dage siden Miss Codan ( sådan hedder hun er
installeret....

Det går stille og roligt fremad, men hun er jo naturligvis meget forsigtig
og kommer ikke ud af hendes værelse med mindre jeg eller min mand går ved
siden af hende. Mine "gamle " katte har, og er jo også helt oppe på
dupperne, det må være en kæmpe chokerende oplevelse for hende at lige
pludselig blive fjernet fra vante omgivelser og dumpet ned et fremmed sted
med en flok hvæsende katte imod sig...stakkels mis..men hun har nu taget det
flot.
Så er der bare lige her tidligt på aftenen, hvor jeg mærker at hendes næse
er varm..er det tegn på feber ? Hun virker måske også lidt sløj, men det er
jo svært at sige..hun drikker og drikker vand..hele tiden...måske er det en
reaktion på det hele..jeg ved det ikke , og jeg vil helst ikke slæbe hende
til dyrlæge igen uden grund....
Ja jeg har nok at se til med de katte ))

hilsen Majbritt

Fra : Siri

Dato : 26-01-07 10:50

> Majbritt Hågensen skrev:
> He igen....
>
> Ja nu er der så gået et par dage siden Miss Codan ( sådan hedder hun er
> installeret....

Dejligt! Miss Codan får det godt hos dig, og bliver gladere og gladere
med tiden, er jeg sikker på - se bare Coppis dejlige beretninger om
vildmissemor, der bare blev sådan en glad kat

> [...]
> med en flok hvæsende katte imod sig...stakkels mis..men hun har nu taget det

Hmmm, så vidt jeg forstår, så er det - mere eller mindre - altid sådan,
når der flytter en ny kat ind, eller?

> Så er der bare lige her tidligt på aftenen, hvor jeg mærker at hendes næse
> er varm..er det tegn på feber ? Hun virker måske også lidt sløj, men det er
> jo svært at sige..hun drikker og drikker vand..hele tiden...

Uhhh... Det der med at 'bælle vand', tør jeg sige det, jeg er jo bestemt
ikke ekspert - det kan betyde noget alvorligt.
Da jeg var omkring Dr Dyr her i december, fordi Gia havde kastet op 2
gange på få dage (det viste sig at være et ret uskyldigt
hårbolleproblem), spurgte han netop efter, om hun 'bællede vand' - fordi
persere hyppigere får en bestemt nyresygdom, hvor det netop er et af
symptomerne.
Jeg vil nødig opskræmme dig, men andre katte kan vel også få det - men
det er der med garanti andre i nyhedsgruppen, der ved meget mere om!
Jeg var bare obs på det fordi det er et klassisk problem hos persere,
og så ville jeg jo gerne være på forkant med det. Det har været omtalt
ihvertfald i een tråd der sidst i december, hvor jeg spurgte om det.
Mht snudetemperatur aner jeg ikke en bønne, når det er katte - for år
tilbage fandt man vist ud af, at det ikke betød noget på hunde, men det
er længe siden (æhm, hvorlænge er det lige siden, at jeg havde hund -
ups...).
Men du er sikkert nået længere med det nu - håber, at det ikke er noget,
og at Miss Codan har det meget, meget bedre.
Meld tilbage om, hvordan det går - det er så dejligt at høre mere om,
hvad der siden hændte.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina

Dato : 26-01-07 11:52

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbage fandt man vist ud af, at det ikke betød noget på hunde, men det
> er længe siden (æhm, hvorlænge er det lige siden, at jeg havde hund -

Det betyder heller ikke noget hos katte. Snuden kan ikke bruges som
indikator for feber hos hverken hunde eller katte. Eller andre dyr, for den
sags skyld.

Der kan jo være mange årsager til, at dyrets næse pludselig er varm. Blot
missedyret har puttet sig godt ind i sig selv og evt. også et tæppe/dyne,
bliver næsen hurtigt varm. Og hvis dyret måske også, som min Andy, har for
vane at ligge med næsen helt inde i radiatoren, er det ikke svært at
forestille sig, hvor varm sådan en katteknap kan blive.

Den eneste sikre måde der stadig er for at finde ud af om dyret har feber,
er med et termometer i endetarmen. Termometre koster i dag ikke ret meget,
og bør indgå i ethvert dyreapotek i hjemmet. :)

Tina

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-01-07 15:26

Majbritt Hågensen wrote:

> [...]
> det ikke , og jeg vil helst ikke slæbe hende til dyrlæge igen uden
> grund....
> Ja jeg har nok at se til med de katte ))

Hej Majbritt.

Dejligt at høre om fremskridtet, det varer ikke længe førend alt er
normalt.

M.h.t. eventuel feber vil jeg sige ligesom Tina, at feber ikke kan
måles på snuden, der skal et termometer til.

Angående hendes store forbrug af vand. Jeg kan se at Mini drikker mere
end hun plejer af sin vandskål for øjeblikket. Det skyldes dog, at den
lille dame bedre kan lide en varm stue end at være uden for. Når det
er varmere og hun er lidt mere ude, er det umuligt at vide hvor meget
hun drikker, fordi hun til dels drikker af diverse vandpytter og
havebassinet. En kat skal drikke _mere_ end 100 ml. pr. kg. legemsvægt
pr. døgn førend man kan tale om øget drikkelyst. Jeg tror ikke du skal
være urolig, men selvfølgelig hvis hun bliver med at drikke
uforholdsmæssigt meget, så skal du da nok holde lidt øje med hende, og
evt. spørge dyrlægen til råds.

Jeg vil lige tilføje, at Mini kun får tørfoder til daglig og evt. lidt
eksta i form af råt kød, tun eller rejer i weekenden. Når en kat får
så meget tørfoder vil den givetvis også drikke mere.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : "

Dato : 26-01-07 17:23

Majbritt Hågensen wrote:
> [...]
> tiden...måske er det en reaktion på det hele..jeg ved det ikke , og
> jeg vil helst ikke slæbe hende til dyrlæge igen uden grund....

Hvis hun primært har levet sit liv ude som herreløs kat, så er det normalt
at de kan blive sløje den første uges tid efter "hjemkomsten" til
indendørslivet, - med nye omgivelser, nye kattevenner og menneskevenner,
anderledes lufttemp ogfugtniveau osv, nye bakterier og parasitter osv. Alene
de nye omgivelser vil stresse en kat, så immunforsvaret arbejder lidt på
højtryk og øget væskeindtag kan også være et symptom (og ting som næseflåd,
øjenflåd, nysen, hosten, lidt sløjhed, høj temp osv).
Bliver hun meget sløj og bare ligger, skal hun tilses af en dyrlæge, ellers
skal hun blot akklimatiseres. Men du kan godt forvente lidt
uregelmæssigheder den første uges tid - 10 dage. Herefter skal hun genvinde
sit normale fysiske niveau.

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 26-01-07 18:01

Hej gruppe

Tusinde tak for jeres svar..-og omsorg, jeg ser tiden lidt an.
Idag har hun gemt sig i det fjerneste garderobeskab og kun kommet frem for
at spise og drikke....jeg har givet hende fred og ro, med fri adgang til det
hele. Mine "gamle katte er heldigvis ved at slappe mere af overfor hende.
Jeg håber sådan på at det nok skal gå, og Miss Codan er simpelthen så sød
kan i tro.

Hilsen Majbritt

Fra : Eva

Dato : 26-01-07 18:56

"Majbritt Hågensen" <maajer@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg håber sådan på at det nok skal gå, og Miss Codan er simpelthen så sød

Miss Codan kan være glad for, at der findes mennesker som dig og jeg er
sikker på, at hun nok skal falde til og blive en rigtig kælepotte.
Du fortjente verdens største buket roser for din indsats for svigtede
katte - men desværre må jeg nøjes med at give dig masser af rosende ord.

kh Eva

Fra : Siri

Dato : 28-01-07 15:08

> [...]

> Du fortjente verdens største buket roser for din indsats for svigtede
> katte - men desværre må jeg nøjes med at give dig masser af rosende ord.

Godt at høre, Majbritt - og jeg kan kun være enig med Eva, du burde ha'
blomster - jeg henviser igen til Dekatten.com's smileys, hvor du kan se
virtuelle buketter og tjek også smileyen 'hylde'
Dejligt, at Miss Codan er en lille skattemis, må vi snart se nogle fotos
af dejligheden, evt. når hun føler sig mere tryg og begynder at udforske
omgivelserne... Please