Blodprøver....
Fra : RC

Dato : 25-01-07 22:22

Hejsa.

Jeg har tænkt ( ja...det er faktisk muligt...smiler ) lidt over dette :

Når en kat bliver syg, bliver der taget blodprøver m.v.
Er det ikke muligt at forebygge forskellige sygdomme - ved ex. at få lavet
en blodprøve hvert 3-5 år ?

På den måde kan man evt. tage noget i opløbet......eller hvad ?

Lidt tanker fra,
Anja.

Fra : Gainsbourg

Dato : 26-01-07 01:40

> [...]
> en blodprøve hvert 3-5 år ?
>
> På den måde kan man evt. tage noget i opløbet......eller hvad ?

Jo, principielt er tanken rigtig og det ville være skønt, hvis man bare
kunne tage en årlig blodprøve og demed sikre sig, at alt var i orden.

Men desværre er det sådan med blodprøver, at man ikke bare kan tage en og så
"se om der er noget i den". Når en kat (eller et menneske) bliver syg, så
tager man en blodprøve for at teste prøven for præcis det man mistænker ud
fra symptomerne. Det kan være en bestemt virus infektion, en bestemt
bakterieinfektion, forhøjede eller for lave værdier af een eller flere
indikationsstoffer i blodet eller noget helt tredje. Man skal vide præcis
hvad man vil teste for - og da der jo er tusinder og atter tusinder ting som
et levende væsen kan fejle, hvoraf mange ting slet ikke er noget man kan se
på lige netop en blodprøve, så ville det kræve enorme mængder af forskellige
tests og være som at lede efter en nål i en høstak.

Man ville selvfølgelig kunne se på om der var forhøjede infektionstal og
kigge på om lever og nyre funktionen så ud til at være normal, men selv en
urovækkende prøve dér, vil være næsten værdiløs, hvis ikke man har nogle
symptomer at parre resultatet med, som kunne indikere, hvilken sygdom der
var tale om, og i hvilken del af kroppen.

Har man en race der er specielt udsat med hensyn til en bestemt sygdom, for
eksempel HCM, Hofteledsdysplasi eller PKD er ideen straks mere brugbar. Så
kan det være en meget god ide, at lade sin kat undersøge regelmæssigt for
lige netop dén sygdom som man ved, er et problem for den race man har og
dermed være med til at udrydde de arvelige sygdomme, ved ikke at avle på dyr
der har bærer sygdommen eller man kan iværksætte smertelindrende eller
livsforlængende behandling tidligt i forløbet.

Men generelt er den bedste måde, at forebygge sygdom hos katten (og
mennesket også, for den sags skyld) at give et ordentligt foder der
tilgodeser dyrets biologiske behov og hjælper på en god tand og
mund-hygiejne, give forhold i daglidagen, der er i tråd med dyrets naturlige
behov, undgå stress og overvægt og sørge for daglig aktivering og motion,
være opmærksom på forandringer i dyrets adfærd og symptomer på sygdom eller
mistrivsel - og derudover sørge for regelmæssige helbredscheck og nødvendige
vacciner.

På den måde minimerer man risikoen for sygdom og med regelmæssige
helbredscheck, opnår man de bedste chancer for, at helbredsproblemer opdages
så hurtigt som muligt, og får dermed de bedste betingelser for hel eller
delvis helbredelse.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : RC

Dato : 26-01-07 11:23

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helbredscheck, opnår man de bedste chancer for, at helbredsproblemer
> opdages så hurtigt som muligt, og får dermed de bedste betingelser for hel

Tak for dit gode svar til mit spørgsmål.

/ Anja.

Fra : Helle Andersen

Dato : 31-01-07 02:04

"RC" <2468@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en blodprøve hvert 3-5 år ?
>
> På den måde kan man evt. tage noget i opløbet......eller hvad ?

Det er en rigtig god ide at f.eks. få lavet nyreprøve på sine
ældre katte engang om året. På den måde kan man fange
begyndende nyreproblemer hurtigt og få sat katten på en
nyrediæt, så man forlænger dens liv.

Helle Andersen
Tick-Tag Abyssiniere
http://abyssinian.dk