Kan man bare lukke den ud?
Fra : Lotte Køhler

Dato : 24-01-07 13:32

Jeg har fået den dejligste store killing på 7 mdr. fra Inges Kattehjem.
Den har ikke været vant til at komme ud før, men da jeg har en lille
have og en stor park op til, synes jeg det skal være en udekat. Kan jeg
bare lukke den ud og eller hvordan vænner man den bedst til udelivet?

Hilsen Lotte

- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Henny

Dato : 24-01-07 15:21

"Lotte Køhler" <lotte.kKATTE@BAKKEget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> have og en stor park op til, synes jeg det skal være en udekat. Kan jeg
> bare lukke den ud og eller hvordan vænner man den bedst til udelivet?

Da jeg fik to misser fra Kattens Værn her i Hjørring tilbage i november, fik
jeg besked på, at jeg ikke måtte lukke dem ud de første to uger. Tænk på, at
en lejlighed eller et hus kan være et stort nok sted for en lille kat, der
måske har siddet i bur i et stykke tid.

Jeg har i øvrigt ikke lukket mine katte ud endnu, men jeg regner med, at
efterhånden som vi kommer til at interessere os mere for haven og det derude
henover foråret, vil kattene også blive introduceret til den lidt større
omverden.

Jeg vil bestemt fraråde bare at lukke den ud. Du risikerer, at den render
væk, bliver kørt over eller det, der er værre.

Hvis du går lidt tilbage i gruppen her, f.eks. gennem Google grupper, vil du
kunne finde anvisninger på, hvordan man vænner en kat til at være ude, lidt
efter lidt, og i meget små ture ad gangen.

--
Mvh.
Henny

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-01-07 15:27

Lotte Køhler wrote:
> [...]
> har en lille have og en stor park op til, synes jeg det skal være
> en udekat. Kan jeg bare lukke den ud og eller hvordan vænner man

Jeg kan så kun svare for mig selv, men en ny kat bliver hos mig først
lukket helt ud i det fri efter 3 uger til en måned. Nu har jeg så en
stor kattegård også, så her har det jo ikke været så svært at vænne
katten til at være ude eller inde som det passede den.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : "

Dato : 24-01-07 15:53

Lotte Køhler wrote:
> [...]
> har en lille have og en stor park op til, synes jeg det skal være en
> udekat. Kan jeg bare lukke den ud og eller hvordan vænner man den

Tillykke

Nej, du må ikke bare lukke den ud. Først 14 dage til 3 uger, hvor den KUN er
indendørs, så den lærer dit hus at kende grundigt som sit hjem og får afsat
duftspor indenfor, også selvom den måske plager for at komme ud.

Derefter er det bedst at starte med at tage katten med ud i sele 1-2 gange
om dagen som det første - og START med egen have, når du introducerer den
udelivet. Gør det i 1-2 uger, afhængig af hvordan den reagerer ved at være
ude (bange, nysgerrig osv). I starten kan nogle katte godt blive lidt
skræmte over den "store" udeverden (haven...), men de fleste katte vil nyde
det efter meget kort tid og blive nysgerrige.

Derefter minimum 1 uge, hvor den er ude i haven, kun kort tid ad gangen
under *konstant* opsyn, dvs. gå med den ud og bliv 1-15 meter ca. fra
katten, så du hele tiden kan se den og få fat i katten. Når den er tryg og
genkender haven, kan du lære den parken at kende. Tag den evt i snor de
første gange og gå gerne nogle ture med den. Den skal jo kunne finde
tilbage. Hvis den altså selv vil i parken...

De første par uger, når den først løber frit (dvs om en måneds tid efter
introen), bør du være hjemme, når du lukker katten ud, til du er sikker på,
at den er helt tryg ved at være ude og kan finde hjem og så du har lidt
kontrol med hvor katten er og hvor længe den er ude.

Alt dette "besvær" for at du sikrer dig at katten kan genkende sit hjem/hus
OG have, både inde fra haven og udefra. Det er vigtigt. Og faktisk ikke så
besværligt at introducere som det lyder. Men det kræver selvfølgelig lidt af
din tid i starten. Til gengæld minimerer du risikoen for at katten farer
vild og ikke kan finde hjem.

Og.. VIGTIGT: væn den til at komme/ reagere når du kalder på den. Brug evt
godbidder. Start allerede såsnart du har den (uden snor) under gåture/opsyn
i haven, så du kan kalde den til dig og øv det jævnligt med katten. Der er
selvfølgelig ingen garantier for at katten kommer når du kalder

Og.. lær den at BILER/trafik er farligt - tag evt. katten ud til
vejen/vejkanten 1-3 gange (over 1 dag eller 2) og hold den godt fast mens en
bil/et par biler kører forbi. Det giver de fleste katte en mild skræk i
livet for biler og de lærer hurtigt at bil/trafik og motorer ikke er sjovt
og noget man som kat skal holde sig langt væk fra. De tager ikke skade af
det, selvom oplevelsen er skræmmende for katten (hvilket jo er meningen).

OG giv dine naboer besked om at din kat løber frit og vis hensyn. Bed dem
evt. om at jage katten tilbage i din/kattens have, hvis de ikke vil have den
på besøg. Og en god ting er at lave en lille sandkasse/grussted til din kat
i din have, så den lærer at besørge i EGEN have og ikke i naboernes haver.
Det behøver ikke være noget særligt ell dyrt ell besværligt, en lille bunke
grus kan gøre en kæmpe forskel, specielt for naboforholdet. Katte elsker
grus/sand udenfor og har svært ved at holde poterne væk fra sådan en lækker
omgang grussand

Og hold den inde om natten, helst altid, men i hvert fald det næste ½ år. De
fleste skader/ulykker sker om natten. Sørg altid for at katten kan komme ind
i huset/hjem, hvis den løber frit ude, når du ikke er hjemme (kattehjem,
tyverisikret vindue osv)
Håber det hjalp lidt og god fornøjelse - din kat vil elske det fritløbende
liv

/M

Fra : Mikael

Dato : 24-01-07 22:41

"<M>" <outof@order.net> skrev i en meddelelse
> [...]
Hej, jeg vænnede mit vejkryds til at komme ud, når døren alligevel stod
åben. Dette er så mest prktisk at gøre om sommeren.... Hvis han blev rød for
noget kunne han løbe ind, hvis han ikke var tryg lå han bare og solede sig
på trappen osv. Det hjalp nok også at vi selv var ude det meste af tiden.

Winnie

Fra : S. Hansen

Dato : 25-01-07 16:04

On Wed, 24 Jan 2007 15:53:06 +0100, "<M>" <outof@order.net> wrote:

> [...]
>på besøg. Og en god ting er at lave en lille sandkasse/grussted til din kat

Din kat må ikke forlade din ejendom.

Så hvis du ønsker den skal kunne rende ind til din nabo, skal du først
have hans accept.

Det er din pligt at holde din kat på eget, og ikke din nabo der skal
sørge for dette

Steen

Fra : Kristian

Dato : 26-01-07 15:10

> [...]
> naboforholdet. Katte elsker grus/sand udenfor og har svært ved at holde
> poterne væk fra sådan en lækker omgang grussand

Det mener du ikke.....vel?

Det er da dit problem, om katten løber ind til naboen.
Det er da dig der skal sørge for, at katten IKKE løber ind til naboen.

Godt jeg ikke er din nabo.

Kristian

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-07 16:24

Kristian wrote:

> [...]
>
> Det er da dit problem, om katten løber ind til naboen.
> Det er da dig der skal sørge for, at katten IKKE løber ind til naboen.

Jeg tør næsten ik skrive det her, nu hvor visse har blandet sig i debatten,
men jeg har altså en huskat, der går ude nogle timer om dagen, og han kan
også godt finde på at gå ind og hilse på naboerne. (bor i stuelejlighed med
have, så vores haver ligger lige op ad hinanden og ret tæt)
Naboen til den ene side, siger at Buster er velkommen, omvendt siger jeg
også at hans to katte er velkomne til at kigge ind her, bare det opfører sig
ordentligt.

Har i efteråret fået ny nabo til den anden side. Har talt med dem og fortalt
dem at jeg ahr Buster, og at det kan ske at han hilser på, men at jeg ville
kalde ham til mig, hvis jeg så at han var på vej den vej. Han har så været
inde og hilse på dem, men kig meget hurtigt igen, da han så at de havde
opdaget ham..

Jeg har taget de forholdsregler jeg mener jeg kan, og er klar til at hanlde
på det, hvis nogle skulle kommentere Busters besøg.
Desuden accepterer jeg fuldt ud at folks fx smider vand efter ham, for på
den måde ved jeg at han lærer hurtigt..

Men som sagt, alle forholdsregler er taget, og det mener jeg er vigtigt...

Louise og Buster

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-01-07 17:16

Louise wrote:

> [...]
> for på den måde ved jeg at han lærer hurtigt..
>
> Men som sagt, alle forholdsregler er taget, og det mener jeg er

Hej Louise.

Selvfølgelig skal du da have lov til at skrive lige hvad der passer
dig, selvom "visse" har givet deres besyv med. De synspunkter kender
vi efterhånden allesammen, men det er da heldigvis kun os selv der kan
tage stilling til hvordan vi synes vi vil holde kat. Jeg har min
kattegård og en stor have, hvor Mini hovedsagelig opholder sig, og jeg
har ligeledes en aftale med naboerne, som dog i mit tilfælde er meget
glade for Mini, hvis hun rent undtagelsesvis skulle besøge dem. Det er
_meget_ sjældent det sker, og hun besørger kun inde i sin kattebakke,
så heller ikke der er der noget at "komme efter".

Vi ved vist efterhånden allesammen her i gruppen, hvad det vil sige at
være ansvarsfulde kattejere, det er der så en del andre der (desværre)
ikke er, men det kan ikke være vores hovedpine

Fra : Kristian

Dato : 27-01-07 11:41

> [...]
> efterhånden allesammen, men det er da heldigvis kun os selv der kan tage
> stilling til hvordan vi synes vi vil holde kat

Se Tove......uden du overhovedet kender min mening om katte (for det har jeg
netop ikke skrevet noget om).......så er din mening åbentbart, at mennesker
der ikke har samme mening om katte, som dig......nu blevet til "visse"
personer, hvis synspunkter vi godt kender....men ikke retter os efter.
Det jeg ville, med at blande mig i debatten, er, at der faktisk findes
regler for hold af katte, som ALLE katteejere SKAL respektere.
På samme måde, som der findes regler for hundehold, færdselsregler osv.
Problemet med en del katteejere er, at de åbentbart vil lave deres egne
regler........for hvem kan dog have noget imod at min lille søde kat,
besøger naboens have.
Er det så svært at forstå, at der også findes mennesker her i landet, der
IKKE bryder sig om katte, og derfor helst vil undgå katte på deres grund?

Ville du også mene, at det var i orden, at vi danskere lavede vores egne
regler med hensyn til hundehold?
Lavede dine regler for færdsel i trafikken..............så de passer til din
måde at køre bil på?

Nej vel.

Hvorfor tror du så, at det er i orden med egne regler for katte?

> [...]
> --
> Venlig hilsen Tove

> Beware of people who dislike cats......................SUK......så dumt!

Og det vil jeg så bestride..............at alle her i gruppen, ved hvad det
vil sige at være ansvarsfulde katteejere.

Og beviserne.......................tjaeee........læs selv gruppen, når det
drejer sig om fritgående katte.
Jeg ved godt, at der er nogle få katteejere her i gruppen der mener det
samme som jeg.........men de plejer nu også at få på hattepulden....når de
lufter deres mening.

For så at afslutte mit indlæg, bliver jeg vel nød til at indrømme, at jeg
selv synes at katte er dejlige dyr.........men også dyr der meget svære at
få til at passe ind i en verden der både består af mennesker der holder af
katte....og mennesker der IKKE holder af katte.

Jeg selv er gift med en multiallergiker, der hverken kan tåle hundehår,
kattehår, nødder, tobaksrøg, parfume.....og 100 andre ting.

Derfor min mening om, at mennesker der ikke vil have katte på deres
grund......kan blive fri.

Kristian

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-01-07 12:12

Kristian wrote:

> [...]
> ting.
> Derfor min mening om, at mennesker der ikke vil have katte på deres

Jamen det er da glimrende at du også har givet din mening til kende.
Det er da en ret vi alle har uanset differerende synspunkter.

Der er bare lige én lille ting. Hvis du kender det mindste til brugen
af Usenet, så ville du vide at det ikke er særligt høfligt at rette i
de andre skribenters signatur, som du her har gjort. En signatur er
skribentens og må ikke inddrages i debatten, men det vidste du jo nok
ikke.

Fra : Kristian

Dato : 27-01-07 14:04

> [...]
> andre skribenters signatur, som du her har gjort. En signatur er
> skribentens og må ikke inddrages i debatten, men det vidste du jo nok

Nu er det ikke bare min mening.................der er faktisk en lovgivning
bagved.

Så hvis du kendte det mindste til denne lovgivning.....og ville respektere
den.....så ville du sikkert kunne forstå mine meninger.
Men den lovgivning kender du jo nok ikke

Kristian
"Bevare of people who like cats"

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-01-07 15:29

Kristian wrote:

> [...]
> respektere den.....så ville du sikkert kunne forstå mine meninger.
> Men den lovgivning kender du jo nok ikke

Sarkasme har nu aldrig bidt på mig

Den "lov" du derimod nævner kender jeg forfra og bagfra, det er dog
ikke en lov, men en bekendtgørelse, hvilket du jo allerede har
erfaret.

Jeg har tilkendegivet mit synspunkt og du har tilkendegivet dit, facit
bliver jo nok, at vi ikke er enige hvad det angår, og det er for
såvidt også ligegyldigt, det er din ret at mene lige nøjagtigt hvad du
vil. Jeg gjorde blot Louise opmærksom på, at hun også har lov til at
skrive hvad hun mener.

Jeg er forøvrigt selv allergiker, så jeg ved hvad det drejer sig om.
Din kone har min fulde sympati, jeg kan dog ikke se hvad tobaksrøg,
parfume og nødder har med katte eller hunde at gøre

EOD

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-01-07 15:43

Tove skrev
<Den "lov" du derimod nævner kender jeg forfra og bagfra, det er dog ikke en
lov, men en bekendtgørelse>

Hmm vil du så forklare hvorfor den hedder _LOV_
om mark og vejfred ? er dyreværnsLOVEN også en bekendtgørelse, hmm så er
_bekendtgørelse_ om handel med dyr, måske en lov *forvirret smiley*

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : "

Dato : 27-01-07 14:17

Kristian wrote:
> Det jeg ville, med at blande mig i debatten, er, at der faktisk findes
> regler for hold af katte, som ALLE katteejere SKAL respektere.
Nej, der findes ingen kattelov, kun en Dyreværnslov. Og den nok så "berømte"
Lov om Mark-og Vejfred fra 1953 , har ALDRIG været ment at gælde for katte,
men derimod for løsgående kreatur, minkavl osv. Læs loven, det afhænger af
fortolkningen!

> Er det så svært at forstå, at der også findes mennesker her i landet,
> der IKKE bryder sig om katte, og derfor helst vil undgå katte på
> deres grund?
Og folk generelt skulle tage at slappe lidt af i stedet for at udvise
psykopatisk hysteri! Vores planet består af mange andre dyrearter end homo
sapiens, som har lige så stor ret til at være her og færdes!

> Ville du også mene, at det var i orden, at vi danskere lavede vores
> egne regler med hensyn til hundehold?
Det er der MASSER der gør. Der er løse hunde overalt bl.a.! Og en stor del
af hundeejerne er fløjtende ligeglad med at overholde hundeloven.
Udover at det er totalt irrelevant. Der er tale om 2 vidt forskellige
dyrearter, der opfører og gebærder sig vidt forskelligt - også i naturen/det
fri og dermed bortfalder sammenligningsgrundlaget. Det gælder også dit søgte
eksempel med trafikregler..

> Hvorfor tror du så, at det er i orden med egne regler for katte?
Der er ingen lovgivning på området udover Dyreværnsloven.

> Og det vil jeg så bestride..............at alle her i gruppen, ved
> hvad det vil sige at være ansvarsfulde katteejere.
Det er vi .. ansvarsfulde, fsv angår kattens tarv, hvilket er det vigtigste
i denne sammenhæng. Det er en kattegruppe!

> [...]
> svære at få til at passe ind i en verden der både består af mennesker
> der holder af katte....og mennesker der IKKE holder af katte.
Så tag og vis lidt mere STORSIND og ansvar! Det er IKKE menneskers verden
alene, andre dyrearter har OGSÅ lov til at være her! Og der er dyr alle
vegne, hvadenten du kan lide dem eller ej, bliver du nødt til at leve med
dem!

> Jeg selv er gift med en multiallergiker, der hverken kan tåle
> hundehår, kattehår, nødder, tobaksrøg, parfume.....og 100 andre ting.
Tillykke tag en antihistamin el vaccinationsprogram!

> Derfor min mening om, at mennesker der ikke vil have katte på deres
> grund......kan blive fri.
Fint nok, det kan bare ikke lade sig gøre. Køb en lejlighed på 15 etage!

EOD!

Fra : bettina

Dato : 27-01-07 14:47

> Tillykke tag en antihistamin el vaccinationsprogram!

undskyld mig men hvad er det da for en nasti kommentar??? hører den virkelig
til her???

uanset folks holdning skal dyr holdes på egen grund og ikke være til gene
for andre. så kom nu glad alle sammen respekter hinanden, så er det noget
nemmere at komme overens uanset hvordan man ellers har det med dyr.

hilsen bettina
(der allerede dukker sig for ikke at få for mange møgfald smidt i hovedet)

Fra : Kristian

Dato : 27-01-07 15:12

> [...]
> for katte, men derimod for løsgående kreatur, minkavl osv. Læs loven, det

Ikke ifølge politiet.

> Og folk generelt skulle tage at slappe lidt af i stedet for at udvise
> psykopatisk hysteri! Vores planet består af mange andre dyrearter end homo
> sapiens, som har lige så stor ret til at være her og færdes!

Den sætning taler vist for sig selv.

Der er tale om 2 vidt forskellige
> dyrearter, der opfører og gebærder sig vidt forskelligt - også i
> naturen/det fri og dermed bortfalder sammenligningsgrundlaget. Det gælder
> også dit søgte eksempel med trafikregler..

Men loven er for alle husdyr.

> Der er ingen lovgivning på området udover Dyreværnsloven.

Igen.....spørg politiet.
Der er vist en del som du trænger til at få opdateret.

> Det er vi .. ansvarsfulde, fsv angår kattens tarv, hvilket er det
> vigtigste i denne sammenhæng. Det er en kattegruppe!

Og?

> [...]
> alene, andre dyrearter har OGSÅ lov til at være her! Og der er dyr alle
> vegne, hvadenten du kan lide dem eller ej, bliver du nødt til at leve med

Så fortæl mig....kloge.....hvorfor DU ikke behøver at vise mere storsind og
ansvar.

> Tillykke tag en antihistamin el vaccinationsprogram!

Her røg kæden så helt af.
Jeg vil nødig antyde hvad du skulle tage......eller har taget.
Men igen........sætningen taler vist for sig selv.

> Fint nok, det kan bare ikke lade sig gøre. Køb en lejlighed på 15 etage!

Fordi du ikke vil holde din kat på din egen grund?
Nix du........den vil blive indfanget (af en af kommunens udlånte
kattefælder) og afleveret til politiet.

Kristian

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-07 15:18

> Fordi du ikke vil holde din kat på din egen grund?
> Nix du........den vil blive indfanget (af en af kommunens udlånte
> kattefælder) og afleveret til politiet.
>
> Kristian

Så skal du bare være klar over at bærer katten halsbånd er det ulovligt at
indfange den uden først at have forsøgt at komme i kontakt med ejeren!
Kan ikke huske om det også gælder øremærkede katte..... Måske andre kan
det???

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-01-07 15:38

Louise skrev
>Så skal du bare være klar over at bærer katten halsbånd er det ulovligt at
>indfange den uden først at have forsøgt at komme i kontakt med ejeren!
Kan ikke huske om det også gælder øremærkede katte.....<

Nej det er IKKE ulovligt at indfange en generende kat og aflevere den til
politiet, det ER ulovligt at aflive den, men ikke at indfange den for at
indlevere den til rette instans, der i mod vil det være dyrt for katteejeren
at skulle hente katten hos politi/internat

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-07 15:42

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> for at indlevere den til rette instans, der i mod vil det være dyrt
> for katteejeren at skulle hente katten hos politi/internat

Jeg fik at vide hos min dyrlæge at kattefangere etc _ikke_ må tage katte der
bærer halsbånd, der _skal_ de først prøve at kontakte ejeren.
Jeg ved dette, fordi vi også har en regel her i min bebyggelse om at
kattefangeren jævnligt bliver tilkaldt, hvis der er problemer med for mange
udeløbende katte...

Louise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-01-07 15:48

hej Louise

Det er fordi kattefangere er "professionelle" det er fru Jensen ikke og
bliver hun generet af en kat har hun lov at indfange den og aflevere den til
politi, det er jo ikke sikkert at hun kender ejeren og man kan vel heller
ikke hverken forvente eller forlange at alle skal vide hvordan de bærer sig
ad med at finde en ejer til et givet ørenummer.

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-07 15:55

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> og man kan vel heller ikke hverken forvente eller forlange at alle
> skal vide hvordan de bærer sig ad med at finde en ejer til et givet

Men er dcet ike noget med at hvis man ved hvem ejeren er, så skal ejeren
have en advarsel først, før katten indfanges?

Personligt vil jeg sige at min Buster går med halsbånd med et skilt med navn
adresse og tlf-nr. Jeg ved godt at dette på ingen måde retfærdiggør at han
går uden for haven, men folk har i det mindste ingen undskyldning for ikke
at kunne frem til ejeren...
Har endda oplevet at blive ringet op af et barn, som troede at Buster var
blevet væk, så nogle kigger da på halsbåndet..

Lousie

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-01-07 16:02

hej Louise
her er lidt lovstof hvis indfangeren ikke ved hvem ejeren er kan de
selvfølgelig ikke underrette om det men så vil politi/internat underrette
ejer om at katten er i deres besiddelse og det koster xxx kr at få den
udleveret.

Ifølge lov om mark og vejfred har man pligt til at holde katten på ens eget
område.
Dette vil man kunne få problemer med, hvis man lader sin kat gå frit ud og
ind. Man skal derfor være klar over, at ens nabo har ret til at indfange og
tilbageholde katten, hvis han eller hun snarest muligt og senest inden for
24 timer efter indfangningen, underretter dig om det.

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : S. Hansen

Dato : 29-01-07 15:12

On Sat, 27 Jan 2007 15:54:50 +0100, "Louise"
<louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote:

>Men er dcet ike noget med at hvis man ved hvem ejeren er, så skal ejeren
>have en advarsel først, før katten indfanges?

Nej, man skal advare katteejeren om at man vil aflive katten, næste
gang den forefindes på ens matrikel.

Iflg. lov om mark og vejfred.

Steen

Fra : Kristian

Dato : 27-01-07 15:45

> [...]
> indlevere den til rette instans, der i mod vil det være dyrt for
> katteejeren at skulle hente katten hos politi/internat

Lige min pointe

Kristian

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-07 12:12

On Sat, 27 Jan 2007 15:18:17 +0100, "Louise"
<louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote:

>Så skal du bare være klar over at bærer katten halsbånd er det ulovligt at
>indfange den uden først at have forsøgt at komme i kontakt med ejeren!

Den klares meget nemt ved at fjerne halsbåndet inden den bliver
afleveret til politiet

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-01-07 15:33

<M> skrev
<Og den nok så "berømte"
Lov om Mark-og Vejfred fra 1953 , har ALDRIG været ment at gælde for katte,
men derimod for løsgående kreatur, minkavl osv. >

*ggg* så er vi her igen )

Vil du så ikke forklare hvorfor katte er nævnt specifikt med ordet *katte*
? (kap. 3, § 14 )

og også gerne hvorfor alle vores større dyre-org. incl Kattens Værn
hårdnakket påstår at katten hører ind under mark og vejfred ?

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Kristian

Dato : 27-01-07 15:44

> [...]
>
> og også gerne hvorfor alle vores større dyre-org. incl Kattens Værn
> hårdnakket påstår at katten hører ind under mark og vejfred ?

Nu virker det jo netop IKKE som om M overhovedet kan forholde sig til fakta

Kristian

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-01-07 15:59

Hmm jeg synes da at det er dybt bekymrende hvis vores store
dyreværnorganisationer *blot* prøver at bilde folk noget ind, som der
overhovedet ikke er hjemmel for, og det gælder selvfølgelig også vores
politikere og ikke mindst dyreetisk råd som også igen og igen påstår at
katte hører ind under mark og vejfred.

Jeg kunne da rigtig godt lide at vide hvorfor de føler det nødvendigt at
lyve om det, ovenikøbet både offentligt og på skrift ))

* http://www.kattens-vaern.dk/index.php?soeg=lovgivning
Eksisterende lovgivning Kattene i Danmark er omfattet af flere forskellige
love og bekendtgørelser. De vigtigste love for katte er dyreværnsloven,
mark- og vejfredsloven samt en række bekendtgørelser...*

* http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/kattelovgivning
Man har pligt til at holde katten på egen grund

Fra : Kristian

Dato : 27-01-07 11:45

> Jeg tør næsten ik skrive det her, nu hvor visse har blandet sig i
> debatten,

Ja....tænke sig at der findes mennesker der har en anden mening end dig

> Men som sagt, alle forholdsregler er taget, og det mener jeg er vigtigt...
>
> Louise og Buster

Du har ikke taget alle forholdsregler...........det er faktisk din pligt, at
sørge for, at din kat ikke kommer uden for din grund.
Men som jeg kan forstå, så glæder loven ikke for dig.

Kristian

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-07 12:16

On Fri, 26 Jan 2007 16:24:09 +0100, "Louise"
<louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote:

>Men som sagt, alle forholdsregler er taget, og det mener jeg er vigtigt...

Sikke noget sludder, du har da ikke taget alle forholdsregler - du
lukker da bevidst kræet ud !

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-07 15:06

Christiansen wrote:

> Sikke noget sludder, du har da ikke taget alle forholdsregler - du
> lukker da bevidst kræet ud !

Ja, det ved jeg. Men jeg har taget de forholdsregler jeg mener jeg kan tage
når jeg nu lukker ham ud...

Fra : S. Hansen

Dato : 29-01-07 16:00

On Mon, 29 Jan 2007 15:05:42 +0100, "Louise"
<louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote:

>Ja, det ved jeg. Men jeg har taget de forholdsregler jeg mener jeg kan tage
>når jeg nu lukker ham ud...

Hvis du dermed mener han ikke kan forlade din matrikel er det ok.

Men er han istand til at forlade din matrikel er dine forholdsregler
ikke gode nok. Det er dit ansvar at han ikke forlader din matrikel,
det er faktisk meget simpelt

Steen

Fra : Kristian

Dato : 27-01-07 15:41

> OG giv dine naboer besked om at din kat løber frit og vis hensyn. Bed dem
> evt. om at jage katten tilbage i din/kattens have, hvis de ikke vil have
> den på besøg. /M

Her går jeg ud fra, at det er naboerne der skal vise hensyn........og IKKE
dig?

Kristian

Fra : Willy Hansen

Dato : 30-01-07 21:35

Kristian
<kristianrasmussenSLETKUNDETMED@STOREBOGSTAVERprivat.dk>
skrev:

>Her går jeg ud fra, at det er
>naboerne der skal vise
>hensyn........og IKKE
>dig?
>
>Kristian

.......jeg har læst jeres indlæg, og ønsker at
komme med følgende...
Hvor tit er en kat et problem ? mener, hvor tit
kommer den der med indfangelse osv i anvendelse
ved alm huskatte ? ved der steder forekommer mange
vildkatte, hvilket er et helt andet emne.
jeg bor her i et "fælleshus" (flere lejligheder
under samme tag)- hvor vi "officielt" ikke må ha
kat eller husdyr iøvrigt.. og dog har vi kat..
hvilket naboer med mere osse ved.. og udlejer
osse, men de foretager sig (heldigvis) ikke
noget... ( katten forstyrrer jo ikk nogen.....)
det er land-område, og derfor mulighed for katten
at bevæge sig over et stort område, uden at
forstyrre nogen...(tror ikk dyrene på marken -
køer eller får her... føler sig forstyrret af at
en kat går forbi eller jagter en mus der på
marken/skoven..) tror osse det er svært at holde
en kat inde på egen matrikel...medmindre man har
en katte-løbegård eller hegner gevaldigt ind...
jeg syns det er fint, at katte kan gå frit.. (er
en del af deres natur) her kommer foruden vores
egen osse andre - OK, de slås/prøver at jage
hinandfen væk sommetider...det gør de jo sådan
nogen.. er nok svært at undgå når det er
land(brugs)område.. Hvis en nabo siger han ikke
vil ha besøg af min kat, må jeg prøve at forklare
katten at han ik må gå derind.. tror bestemt oss
katte kan føle, hvis de ikk er velkomne... hvordan
vil man feks forhindre fugle at komme i haven? (
er iøvrigt osse gift med en multi-allergiker)...
en vandpistol eller vandstråle er godt til at
"afværge" katte.. en forstøverflaske er glimrende.
Katte hader at blive våde.. og en vandstråle vil
minde katten om, at det er ubehageligt.
Nu bor jeg så ikke inde i byen, hvor der er andre
forhold, der er svære.. tættere naboer, måske
nogen der ikk er glade for katte - og fint nok med
det.. men man kan nok ikke hindre løsgående katte
i at lave deres egne territorier..medmindre man
hegner godt og grundigt ind.. eller strør
gå-væk-kat hele vejen rundt om matriklen.. (om det
så virker...)
Summa summarum er, at hvis man kan blive enige med
sine naboer om at katten godt må gå igennem eller
lege der, er det jo fint.. hvis ikk de vil ha
besøg af katte - må man jo prøve at hegne, eller
forklare katten at det ikk er smart at besøge fru
Jensen eller hvem det nu er.. tror katte er totalt
ligeglade med menneskers måde at afgrænse på.. de
har lissom fugle flydende grænser...
men iøvrigt, syns jeg det er fint at vente med at
lukke katten ud til den er 1000% sikker på hvor
den bor.. vi kan fløjte efter vores, og han kommer
når han kan høre det - det trænede vi med
godbidder. Ta'r tid, og naboerne troede vi var
tossede, men da vi forklarede dem det, og de så
han reagerede når vi fløjtede va de imponerede..
er normalt ikk nemt at lære en kat kunster.. de er
og bliver sig selv. Er de sure på en kan man kalde
og lokke.. så kommer de ikk.. men det går som
regel hurtigt over.
(Tænker her på Piet Heins udødelige gruk om
Katten, der er sin egen...) De fleste mennesker
syns det er OK med en kat der kommer på besøg. Dem
der så ikk vel ha besøg plejer osse at markere det
på en eller anden måde.. (hegne - gå væk kat/hund
m.m.) men svært er det.. medmindre man helt afstår
fra at ha have osv..

Fra : Kristian

Dato : 31-01-07 14:46

Willy
Willy Hansen <oz1hyi@A2JKIhotmail.com> (slet A2JKI)
skrev

> Kristian
> <kristianrasmussenSLETKUNDETMED@STOREBOGSTAVERprivat.dk>

MEN........jeg skrev IKKE det ovenstående........

Kun dette:

Resten af dine udgydelser taler vist for sig selv

Kristian........der mener at have loven på sin side.