Hjælp - Børnegigt eller andet !!!
Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 28-06-01 21:57

Hej

Jeg har brug for information om evt. sygdomme samt deres
løsninger/sygdomsforløb - evt. kontakt med folk, som har oplevet lignende
problemer - som jeg beskriver nedenfor:

Jeg har en søn, Magnus, på 11 mdr. som har smerter i begge sine håndled. Det
startede, som vi har kunnet lokalisere det omkring 3 mdr. alderen, hvor han
græd meget, når han skulle have tøj på.
Vi nævnte første gang problemet ved en lægeundersøgelse omkring 4-5 mdr
alderen. Først omkring 10 mdr's alderen blev vi indlagt akut på Silkeborg
Sygehus (årsagen til, at det ikke er sket før, er højst sandsynligt, at
Magnus samtidigt er øre-barn og fik dræn i ørerne efter 9 mdr).
Forløbet har været langvarig - pt. ca. 7 - 8 mdr. Hans hænder har været
hævede og ømme - han vil ikke bruge sine hænder på andre måder end med lidt
krum hånd ("gravko-hånd"). Han sover dårligt - om formiddagen/om
eftermiddagen ca. 0,5 - 1 time pr. gang. Er svær at få til at sove om
aftenen og er ked af det - bliver omkring kl. 21-22 om aftenen, før han
sover. Vågner næsten altid grædende om morgen omkring kl. 5.30 - 6.30 - Det
virker som om han har ondt.

På Silkeborg Sygehus arbejdes ud fra teorien om, at han har børnegigt i
håndleddene. Der er blevet taget blodprøver og alle gigt-test(Rheuma-IGM,
ANA, ANCHA) er negative.
Jeg ved godt, at det ikke er en sikkerhed for, at han ikke har gigt, men vi
vil helst arbejde udfra at det er noget andet, som på virker hans led.

Vi har fået taget andre blod-prøver( test af D-vitamin-mangel,
tarm-funktion, eventuelle virus i kroppen, levertal, væsketal, hvide
blodlegemer.. - her kender vi ikke svaret fra prøverne endnu), urin- og
afføringsprøver (som er ok) samt vævsprøve (test efter vævstype HLAB-27 -
kender ikke svaret endnu).

Han fik i den første uge 4 panodiler om dagen. Det gav en mærkbar bedring i
hans humør -han fik sovet i længere stræk end normalt op til 2,5 time samt
bedre om natten.- begyndte at bruge hænderne lidt mere.
Efter 1 uge er han begyndt at få Bonyl 2 gange om dagen - alt går meget
bedre.

Har I nogle kendskab til hvad ledsmerterne kan skyldes.

Fra : Flemming Jahns

Dato : 15-07-01 17:54

Hej Michael
Dette må anses for et skud i tågen .... og dog
Ved i om Magnus lider af en eller anden form for allergi?? jeg kender nemlig
den type smerter fra mig selv. Jeg fik konstateret allergi i en tidlig
alder, noget er jeg "vokset" fra noget er blevet og noget har hømopaten Lars
Rudbæk fra Gilleleje hjulpet mig af med. Det er jo selvfølgelig ikke sikkert
at det er årsagen hos Magnus, men det er ikke et sjældent symptom ved
allergikere

Mange hilsen og god bedring
Gitte