For tyk kat...
Fra : Louise Himmelstrup

Dato : 21-01-07 17:35

Hej,

Vi har 2 dejlige tøser på 6 mdr. (alm. huskatte), der lige er blevet
steriliseret og i den forbindelse påpegede dyrlægen, at den ene er lige
lovlig til den gode side mht. vægten. Han foreslog, at jeg skar kraftigt
ned på maden og IKKE lod den stå fremme hele tiden, da hun bare vil tage
endnu mere på efter sterilisationen.

Som vi har det nu, har de adgang til tørfoder (RC) hele dagen og i
ubegrænset mængde. Det er det eneste de får – udover lidt tun eller
leverpostej, når jeg vil pusle ekstra om dem. Dette sker ca. en gang
hver 14 dag eller sjældnere. Og da de udelukkende er indekatte, ved jeg
at det ikke er fugle og mus, hun mæsker sig i .

Problemet er dog at vores ene kat er høj (lange ben) og meget slank. Man
kan faktisk mærke alle knogler og ben, når man kæler for hende. Og den
anden er lille (korte ben) og temmelig buttet. Indimellem bliver jeg
endda helt i tvivl, om der overhovedet er ben under den runde mave .

Vi har haft dem begge siden de var helt små og de har altid fået Royal
Canin tørfoder og med fri adgang. Hvordan søren får jeg den ene til at
tabe sig - uden at sulte den anden???

Vi har desuden også en hund, som har fri adgang til sin tørfoder, og er
tøsernes skåle engang imellem gået hen og blevet tomme….ja, så kaster de
sig jo bare over vovsens.

Håber jeg kan trække på nogle af Jeres mange katteerfaringer i denne
uheldige situation.

Med venlig hilsen
Louise Himmelstrup
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 21-01-07 20:08

> [...]
> sig jo bare over vovsens.
> Håber jeg kan trække på nogle af Jeres mange katteerfaringer i denne

Hej Louise
Der findes jo mange slags RC, også flere mere kalorielette - har du
taget et grundigt kig på deres hjemmeside, der er både Silhouette og
Indoor m fl. Noget i den stil kunne du give som basisfoder til begge, og
så håndfodre den tynde af kattene med noget af det federe RC
(perserfoder er der f eks 'gods i' ) måske en gang om dagen, som en
del af noget nussehygge. Min Gia elsker, når jeg tager noget af hendes p
t favorit-RC op i hånden og så guffer hun i sig! Det er bare så hygsomt

Måske kan hundens madskål stå et andet sted - eller måske kan dens foder
skiftes til noget, som den kan lide, men som katten(e) ikke vil have.
Man kan ikke slanke en kat ved at sulte den - katte tager fysisk skade
på deres små organer efter blot een dags faste.
Derfor hedder det også fat i Dr Dyr, hvis mis ikke spiser, eller kaster
op flere gange.
Det er i øvrigt også hammer-ineffektivt at lave sultekur (har du selv
prøvet - så ved du det), man kommer bare til at spise mere før eller
siden.
Og så var det måske en idé at lege meget mere med den trinde kat, og
gemme dens mad i små portioner rundt om i klatretræer og på
udkigsposter, så den skal røre sig for at få fat i det. Det er sundt for
dem begge, og så giver du bare den tynde af dem lidt ekstra i hånden.
Men der er sikkert mere viden at hente her i gruppen
Held og lykke med dem alle tre
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Louise Himmelstrup

Dato : 22-01-07 18:52

> [...]
> dem begge, og så giver du bare den tynde af dem lidt ekstra i hånden.
> Men der er sikkert mere viden at hente her i gruppen

Hej Siri,

Det var netop det at sulte dem, at jeg helst også ville undgå. Og derfor
søgte jeg lidt andre råd end min dyrlæges.

De får RC Kitten som det er lige nu, men det kunne da sagtens tænke sig,
at jeg skulle kigge efter noget, der var lidt mere slankende.

Motion får de begge masser af, da de tonser rundt efter hinanden i løbet
af dagen og om natten går jagten på mine tær. Både udenfor og under
dynen. Av av...

Men tak for de gode råd... skal helt sikkert ind og kigge lidt på RC's
hjemmeside.

Fra : Kari Eiffert

Dato : 22-01-07 19:58

> [...]
> dynen. Av av...
>
> Men tak for de gode råd... skal helt sikkert ind og kigge lidt på RC's

RC Kitten er noget af det mest fedende de har, så jeg tror helt sikkert det
vil hjælpe at skifte til f.eks indoor

Mvh Kari

Fra : Siri

Dato : 21-01-07 22:44