Halse på kommando.
Fra : pwh

Dato : 06-02-07 20:18

Hvordan lærer man normalt hunde at gø på kommando.
Jeg kan snildt få Tyson til det hjemme, Angel følger så trop.
Men samme fidus virker ikke uden for hjemmet.
Så jeg kom til at tænke på hvordan det normalt trænes ind i brugshunde
at halse på en kommando uanset stedet.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 06-02-07 21:52

"pwh" <
> Hvordan lærer man normalt hunde at gø på kommando.

Vi har, som alle de andre situationer hvor det "kun" gælder om at få
kommando på, men ellers er naturlig adfærd, gjort så'en her :
Når hunden er liiiige ved at gø af en eller anden årsag - skynde sig at
give kommandoen " Halse" og og efter første vov "Dyyyggtiiig halse" ....ros
i store mængder - uanset om det er ord, godbid eller legetøj
igen og igen og igen og igen...indtil hunden fatter at den får ros, når den
siger vov efter den ejer har sagt halse
Når den sidder 100% fast hjemme - så træner vi udendørs på samme måde
....indtil hunden mener det er "lovligt" at gø ude i den farlige virkelighed,
når dens ejer beder om det. Når træningen er 100 hjemme, tager det kun kort
tid for hunden at forstå at det er okay ude også.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-07 22:22

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse news:45c8ea8d$0

> [...]
> igen og igen og igen og igen...indtil hunden fatter at den får ros, når
> den siger vov efter den ejer har sagt halse

Har gjort det på samme måde. Jeg er dog ikke nået til, at teste det udenfor
endnu, men Bingo kan " synge" på kommando. Hun hyler som en ulv, når børnene
spiller på fløjte eller hvis vi selv hyler. Så har vi bare sagt: " Kan du
synge? " og ja- det kan hun da.

http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/18180909.jpg

Jeg vil tilgengæld gerne vide, hvordan man får dem til, at være stille på
kommando ? Er det noget, der skal læres efter, at man har trænet det at
halse. Generalt er hunde jo stille, når de ikke lige gør, så der er jo
ikke rigtigt nogen naturlig reaktion, som man kan opmuntre / bekræfte dem i
?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Is

Dato : 06-02-07 22:55

> [...]
er jo
> ikke rigtigt nogen naturlig reaktion, som man kan opmuntre /

Det mener jeg så alligevel der er.

Hvis du kender dín hund, så ved du også hvornår den gør (opfordret
eller uopfordret) eller lige før den gør - her "tysser" du ad den - og
så kan du rose den for ikke at sige noget.

Erik Isager

Fra : Anette

Dato : 06-02-07 23:18

Buffy wrote:
> [...]
> ulv, når børnene spiller på fløjte eller hvis vi selv hyler. Så har
> vi bare sagt: " Kan du synge? " og ja- det kan hun da.

He he - herligt

> http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/18180909.jpg

*LOL* nu sidder vi to voksne mennesker her og siger "AAaaaaUhhhhhhhhh"

> Jeg vil tilgengæld gerne vide, hvordan man får dem til, at være
> stille på kommando ? Er det noget, der skal læres efter, at man har
> trænet det at halse.

Det vil jeg da tro. Ikke at det er noget vi har brugt - vi bruger en generel
"Slut"
Det er en kommando vi - med skiftende held - bruger til at stoppe enhver
handling fra hundenes side. Når det virker, stopper hundene deres gøen af
skraldemanden eller lignende farlige situationer, sætter sig ned og kigger
på den der har sagt slut, med et "hvad skal vi så - udtryk i hovedet....så
kommer rosen....dygtiiig slut
Det virker 9 ud af 10 gange her - den 10'ende er når der går en stor sort
hund forbi. Der er vi stadig nødt til at bruge Jann Fennels metode, med at
gå ind foran hundene, og nærmest tvinge dem væk ved at skubbe dem væk og
med et "slut" - ros når de har flyttet sig og tier stille.

Dagmar kan halse stille, når vi først beder hende halse, stort vov og så
siger " lille bitte hund", så krøller hun nærmest munden sammen og pruster
et lille bitte mmmmyyfff - det ser kanon skægt ud

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 06-02-07 23:34

Anette, skrev:

> Det virker 9 ud af 10 gange her - den 10'ende er når der går en stor
> sort hund forbi.

Hov hov, hvad er der galt med store sorte hunde

/Jens (som ikke vil have racistiske hunde i sin tråd)

Fra : Anette

Dato : 07-02-07 00:24

pwh wrote:

> Hov hov, hvad er der galt med store sorte hunde

Ikke noget som helst - efter min mening, har selv haft en af slagsen - men
hundene er ikke helt enige. Den sorte lab skal bare ikke være her, efter
deres mening.

> /Jens (som ikke vil have racistiske hunde i sin tråd)

Måske er det hundeejerens meget røde jakke, hundene reagerer på - men de/den
skal altså bare have skældud hver eneste morgen Rottweileren der
bliver luftet lige her overfor , er okay - men den sorte lab - nix, han skal
bare skældes ud

/ Anette

Fra : Leyna

Dato : 07-02-07 00:53

On Tue, 6 Feb 2007 23:17:35 +0100, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>Dagmar kan halse stille, når vi først beder hende halse, stort vov og så
>siger " lille bitte hund", så krøller hun nærmest munden sammen og pruster
>et lille bitte mmmmyyfff - det ser kanon skægt ud

Det MÅ du bare få fanget på video. Vi vil se! :D

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : Anette

Dato : 07-02-07 01:07

Leyna wrote:

> Det MÅ du bare få fanget på video. Vi vil se! :D

Skal prøve

/ Anette

Fra : pwh

Dato : 06-02-07 23:07

Buffy, skrev:

> Jeg vil tilgengæld gerne vide, hvordan man får dem til, at være
> stille på kommando ?

Der kan jeg så hjælpe, du siger bare "hold kæft"
Virker fint på mine, selv på snorkeri

Nå mit indlæg er måske blevet misforstået lidt,
mente eller jeg udtrykte mig ret klart
Det jeg direkte søgte var metoden man bruger inden for
brugshundetræning, ikke hvad folk selv har haft held med derhjemme.
Tror såmænd godt jeg kunne lærer mine egne det ret hurtigt,
men jeg var nysgerrig efter hvordan den "autoriserede" metode er.

/Jens

Fra : JB

Dato : 07-02-07 09:06

> [...]
> Tror såmænd godt jeg kunne lærer mine egne det ret hurtigt,
> men jeg var nysgerrig efter hvordan den "autoriserede" metode er.

Det er skam også den metode man bruger til brugshunde. Eller en af dem, man
må jo prøve sig frem og se hvad der virker bedst. Man kan også binde hunden
af og gå fra den, når den så siger noget, skynder man sig tilbage til den og
roser den. Eller man kan få en anden til at virke lidt truende, og så rose
når hunden giver hals.
Min første schæferhund lærte det på den måde. Med den næste lærte jeg den
det fra lille hvalp med godbids metoden. Sådan har jeg også lært min collie
det, det er hans yndlingsøvelse. Jeg afslutter al træning med at han skal
give hals. Så bliver han så glad.

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 07-02-07 09:40

JB, skrev:

> Det er skam også den metode man bruger til brugshunde. Eller en af
> dem, man må jo prøve sig frem og se hvad der virker bedst.

Ok, det kunne jo værer at der var et eller andet dirtytrick man brugte
Det er der måske også, men det ser ud til at "de seriøse" boycotter mit indlæg
så det kommer jeg til at finde ud af på anden vis.

Det var ikke fordi jeg havde vilde planer om at skulle lærer dem det,
jeg kom bare til at tænke på det den anden dag, mere var der ikke i det

Angel gør i forvejen af sig selv uden for hjemmet hvis nogen/noget virker truende,
det kunne jeg self bare forstærke med ros og hæfte en kommando på.
Så langt havde jeg også selv regnet den ud, men Tyson tror jeg aldrig jeg har
hørt et vuf fra uden for hjemmet/haven, så der er der ikke rigtigt noget at bygge
videre på. Det var med en hund som ham at jeg spekulerede på at der kunne værer
en fidus man generelt brugte når man ville have en altid tavs hund til at sige noget.
Herhjemme kan jeg blot ved at sende ham det rette blik få ham til at tænde helt af,
og det så voldsomt at Angel gemmer sig under bordet.
Det startede helt som en tilfældighed med at han gøede af en ræv i haven,
det fik jeg så hæftet kommandoen "tag ræven" på med held.
Det er så løbende blevet "kogt ned" til at jeg bare skal have den rigtige "tag ræven"
mine på, så tænder han af.
Men prøver jeg det samme uden for hjemmet virker det ikke

/Jens

Fra : JB

Dato : 07-02-07 10:21

> [...]
> "tag ræven"
> mine på, så tænder han af.
> Men prøver jeg det samme uden for hjemmet virker det ikke

Jeg regner nu mig selv for seriøs (smil). Jeg har da gået til konkurrencer i
DCH, PH og Schæferklubben. Men nu er jeg pensionist.

Hvis du gerne vil have dine hunde til at være faste i halse kommandoen, skal
du blive ved med at træne. Noget tyder på at de halser på situationen og
ikke på kommandoen. Men det er jo et skridt på vejen. Når de halser på
kommandoen hjemme, kan de også lære det andre steder.

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 07-02-07 11:44

JB, skrev:

> Jeg regner nu mig selv for seriøs (smil). Jeg har da gået til
> konkurrencer i DCH, PH og Schæferklubben. Men nu er jeg pensionist.

Jeg mente nu heller ike at det kun var "de useriøse" der havde svaret,
men der var da et par stykker jeg kunne forestille mig der vidste en del
om det som ikke har svaret, endnu

> [...]
> halser på situationen og ikke på kommandoen. Men det er jo et skridt
> på vejen. Når de halser på kommandoen hjemme, kan de også lære det

Tyson halser på kommando herhjemme, ellere rettere sagt,
jeg kan provokerer ham til at halse, Angel følger bare trop
Hende kan jeg så til gengæld få til at "overfalde" mig,
det bryder Tyson sig ikke om at gører.

/Jens

Fra : Kim Arp

Dato : 08-02-07 16:41

> [...]
Hej Jens
Jeg må jo nok være en af dem du kalder seriøs
det som andre skriver her som metoder der kan bruges lyder fornuftige.
Hvorfor tror du at man bruger dirty tricks, når man er seriøs? det forstår
jeg ikke helt.
Hilsen Kim
(uden puddel, men på job)

Fra : pwh

Dato : 08-02-07 16:55

Kim Arp, skrev:
> [...]
> det som andre skriver her som metoder der kan bruges lyder fornuftige.
> Hvorfor tror du at man bruger dirty tricks, når man er seriøs? det

Det er jo også bare en vending "dirty tricks", med det mener jeg
som skrevet flere gange før at det kunne værer at der var en bestemt
fremgangsmåde inden for brugshunde man brugte.
Det var ikke for at underkende nogle af de andre forslag.

Ps.
Er Kim Arp dit nye nick, eller er det fordi du er på arbejdet ?

/Jens (også uden puddel, men ikke på job)

Fra : Kim Arp

Dato : 08-02-07 17:27

> [...]
>
> Ps.
> Er Kim Arp dit nye nick, eller er det fordi du er på arbejdet ?
>
> /Jens (også uden puddel, men ikke på job)
Det er fordi jeg er på job.
Har haft meget travlt i de sidste dage derfor har jeg ikke skrevet før, men
nu har jeg lige lidt tid.
Måden jeg lærer mine hunde at gø er: Jeg får dem til at sidde foran mig så
holder jeg en bold over mit hoved eller ved brystkassen, og siger med en
spændt stemme halse eller ronder. Når hunden så er blevet utålmodig vil den
på et tidspunkt gø der belønner jeg med bolden og leger.

Kim
(på job)

Fra : pwh

Dato : 08-02-07 18:53

Kim Arp, skrev:

> [...]
> siger med en spændt stemme halse eller ronder. Når hunden så er
> blevet utålmodig vil den på et tidspunkt gø der belønner jeg med

Tror ikke det vil virke på Tyson uden for hjemmet,
jeg kan ikke mindes at han nogensinde har gøet uden for min grund.
Det er han så til gengæld ret god til
Så hvordan ville du lokke en tavs hund til at gø ???

/Jens

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-02-07 20:44

pwh skrev:

> [...]
> Det er han så til gengæld ret god til
> Så hvordan ville du lokke en tavs hund til at gø ???

Jeg plejer at bruge nogle rigtige gode godbidder måske pølser eller
noget lever en bold eller bideskind, alt hvad der kan fange hunde og
holde dens focus, så prøver jeg at vise hunden den ting jeg nu bruge,
hvis nu vi siger hunden er meget glad for pølser tager jeg pølsen hen
foran snuden og holder den op over hunden så den ikke kan nå den, også
er det tid til tålmodighed ( jeg hjælper self. hund med snak og lokkeri)
på et tidspunkt vil hunden så gerne han den pølse at den måske giver et
bette piv fra sig også får den pølsen, næste gang på samme måde efter
nogle gang vil man så forlange mere og mere af hunden før den får
beløningen osv.
Man kan også bruge bolden eller bideskind og lege rundt om hunden mens
HF holder hunden i linien, på et tidspunkt bliver (det skulle den gerne
ellers kan man ligeså godt holde med at træne) hunden meget ivrig efter
at lege med der kan man også få et glam ud af hunden, i første omg.
belønner man hunden før at gø og derefter kobler man kommandoen på.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Søren LH

Dato : 07-02-07 21:51

> [...]
> Tror såmænd godt jeg kunne lærer mine egne det ret hurtigt,
> men jeg var nysgerrig efter hvordan den "autoriserede" metode er.

Det gælder såmænd bare om hvad man har held med derhjemme, som kan trigge
halsgivningen. For begge mine hunde har det eneste der har virket været
vandslangen, som de begge har været helt vilde med, men det har også virket
næsten med det samme. Når først den er startet med at halse for at få en
stråle fra vandslangen, gælder det så om at strække den længere og længere,
medens hunden stadig halser, samt at få det over på andre emner, bidepølle
eller hvad det måtte være. I PH skal man så også have kommando på, det skal
man ikke i BHP/IPO, der skal hunden bare halse under bevogtning af
figuranten, og belønningen er jo så at få lov at bide i ærmet.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 06-02-07 23:06

> [...]
> Men samme fidus virker ikke uden for hjemmet.
> Så jeg kom til at tænke på hvordan det normalt trænes ind i brugshunde

Vi fik Cassius til at halse på kommando ved at stille os lidt med siden til
ham - halvt front halv side. Og så lavede vi en lille, men fast bevægelse
hen imod ham samtidig med, at vi sagde hals... Noget ved den lidt hurtige
og lokkende bevægelse tændte ham og han hoppede på lige med det samme.
Herefter belønning/ros.
Først belønning/ros efter bare en lyd - herefter kræves lidt mere lyd for
til sidst at ende op med et rigtigt maskulint VOV
Herefter øges antallet af halsninger før belønning gives.

Connie

Fra : C.H

Dato : 07-02-07 09:58

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> til sidst at ende op med et rigtigt maskulint VOV
> Herefter øges antallet af halsninger før belønning gives.

Angående din efterlysning på metoder inden for brugshundetræning:
Jamen denne metode lærte vi skam fra en, der træner IPO i DCH og iøvrigt
uddannnet DCH-træner, så den er skam god nok...
Men ligesom med alle de andre grene inden for brugshundetræningen, er der
mange forskellige måder at gøre det på....

Connie

Fra : C.H

Dato : 07-02-07 10:10

> [...]
> Men ligesom med alle de andre grene inden for brugshundetræningen, er der
> mange forskellige måder at gøre det på....

Og her kan jeg så snakke lidt videre med mig selv - for jeg har faktisk
observeret en anden måde at gøre det på i Schæferhundeklubben.
Det er med de helt små hvalpe, som leger med bideskind i forbindelse med at
stimulere byttedrift. Her bliver hunden holdt lidt tilbage i linen for at
tænde den. Her vil de fleste hunde give noget lyd fra sig, og så kan føreren
passende introducere kommandoen: RONDER, som er den korrekte at bruge i
konkurrencerne.

Connie

Fra : JB

Dato : 07-02-07 10:25

"C>> Angående din efterlysning på metoder inden for brugshundetræning:

> [...]
> at tænde den. Her vil de fleste hunde give noget lyd fra sig, og så kan
> føreren passende introducere kommandoen: RONDER, som er den korrekte at

Hej Connie.

Til PH kåringen er der en øvelse der hedder "Halse på kommando". Det har
ikke noget at gøre med rondering, der betyder at hunden skal afsøge
terrænet. Den skal så give hals uden kommando, når den finder figuranten.
"Halse på kommando" øvelsen findes vist ikke i IPO.

Hilsen
Jytte

Fra : C.H

Dato : 07-02-07 10:33

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> terrænet. Den skal så give hals uden kommando, når den finder figuranten.
> "Halse på kommando" øvelsen findes vist ikke i IPO.

Halse på kommando bruges hverken i BHP eller IPO - derfor er det eneste
relevante sted halsgivning er relevant ved rondering - derfor bruger de den
kommando.
Vi har brugt kommandoen HALS - nu skal vi så aflære ham det og vænne ham til
RONDER i stedet... Ak ja, man kan nogengange være for hurtig ude. Når man er
ny i faget er det svært at gennemskue den hensigtsmæssige rækkefølge og også
hvilken kommando, der bruges hvornår.

Connie

Fra : JB

Dato : 07-02-07 10:49

> [...]
> man er ny i faget er det svært at gennemskue den hensigtsmæssige
> rækkefølge og også hvilken kommando, der bruges hvornår.

Hunden får jo kommandoen "ronder", når den skal starte. Den skal også IPO og
BHP give hals uden kommando, når den finder firguranten. Det er da praktisk
at hunden har lært kommandoen "halse" i forvejen. Så kan figuranten under
indlæring bruge kommandoen for at få hunden til at give hals. Så du skal
ikke være ærgerlig over at du har lært ham det.

Hilsen
Jytte

Fra : C.H

Dato : 07-02-07 10:52

> [...]
> figuranten under indlæring bruge kommandoen for at få hunden til at give
> hals. Så du skal ikke være ærgerlig over at du har lært ham det.

Faktisk har vi netop gjort det, når vi har leget gemmeleg med hunden
herhjemme. Vi har simpelthen givet ham kommandoen HALS, når han har fundet
os og det ser det ud til at fise ind på lystavlen, at det er det "man" skal
når "man" har fundet nogen.
Det kunne da være så skønt, hvis det bare på den enkle måde kan kobles på -
det kræver bare, at figuranten vil være med til det indtil det sidder fast
på hunden...

Tak for din kommentar!

Connie

Fra : JB

Dato : 07-02-07 11:09

> [...]
> Det kunne da være så skønt, hvis det bare på den enkle måde kan kobles
> på - det kræver bare, at figuranten vil være med til det indtil det sidder

I kan da blive ved med at træne på den måde. Så kan I vente længere og
længere med at give ham "halse" kommandoen. En dag begynder han selv, og så
er I nået langt.

God fornøjelse, det er sjovt at træne.

Min collie er dygtig til at give hals og finde "figuranten". Men spor gider
han ikke. Han er også god til feltsøg, men kun når han har lyst. Han er
noget mere stædig og egenrådig end mine schæferhunde har været.

Hilsen
Jytte

Fra : jopa

Dato : 07-02-07 11:07

C.H skriblede bla:
> [...]
> sig, og så kan føreren passende introducere kommandoen: RONDER, som
> er den korrekte at bruge i konkurrencerne.

Ronder og halsgivning er 2 ting i min verden. , der KAN hænge sammen
Nu har jeg trænet PH og det efterhånden mange år siden ca forrige
århundrede så ting kan have ændret sig

Hunden skal på kommando afgive ca 10 "gø'er".
Under øvelsen, må der ikke foran hunden være personer så man foranlediges
til at tro det er dem den gøer af

Snakker vi rondering efter person
Hunden skal af sig selv gøre opmærksom på fundet af figurent med
halsgivning og herefter bevogte personen.
Vi snakker stadig PH.

Til Jens jeg har lært Milo at gø på kommando ved at starte tidligt med at
stresse den op.
Bruger så ikke kommandoen giv hals men tag tyveknægten og bid nosserne af
ham

Kom lige forbi som jeg gør med mellemrum for at se om der var gang i den.
Smutter igen hej
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 07-02-07 22:20

Jeg lærte min schæfer, der er en røver, halse ,idag behøver jeg ikke sige
halse den gør bare, ligesådan
der er en mis og den gør og katten slipper væk, det samme med ræv, den skal
også slippe væk gr. skab fare.
Skal den holde mund hundens navn og kommando" her".
Den med snorken og hold kæft tager jeg hatten af for

Fra : pwh

Dato : 07-02-07 22:40

Stig Rasmussen, skrev:

> Den med snorken og hold kæft tager jeg hatten af for

Det er prisen Angel må betale for at sove i benenden af min seng
Lærte hende det ved til at starte med at puffe til hende og sige hold kæft,
nu er det rigeligt at sige "hold kæft", eller bare "du snorker"

/Jens (som godt selv må snorke)

Fra : Mikael

Dato : 08-02-07 19:40

Hej!
Jeg træner hold i lydighed i DcH, og det f'ørste jeg spørger om når de
kommer op på mit hold er: Kan den halse?
Hvis det ikke er tilfældet, så siger jeg at de skal træne det derhjemme hvis
der er noget der trænder dem. Den virker som regl, når de kommer ugen efter
kan de fleste halse på kommando. Men selvfølgelig er der "problembørn".
Der tager det så lidt længere tid... Men som regle har jeg ekstra gode
godbidder med, kødboller eller leverstykker osv, så viser jeg dem det, men
føreren holder i linen, så hunden kan ikke komme hentil mig. Efter et stykke
tid er hunden gerne en smule frusteret så den giver en lille lyd, og så
falder belønningen, så prøver man igen og igen. Ligeså snart der kommer den
mindste lyd, så er der belønning.
En anden metode man også kan bruge er den som er nævnt tidligere, men at stå
med siden til og virke lidt truende. Man skal bare sørge for at blive "gode
venner" med hunden bagefter...
Når man så har fået halse en lille smule på plads, så kommer rundér.
Hundeføren siger rundér og JEG siger halse. Der går ikke ret lang tid før
hunden fanger at den bare skal begynde at gø når den kommer ind til mig. Så
har vi starten på eftersøgning.

Herhjemme privat, ødelægger vi gerne sofaer ved at stå og hoppe i dem, for
at få hunden til at gø... Det virker...

Winnie