En mere på Barf.
Fra : pwh

Dato : 06-02-07 19:09

En af mine gode kollegaer der har en Lab/Border hanhund Felix,
som jeg passede i sommers, som nogle måske husker.
Kom i dag og fortalte at han nu også var startet på at barfe den,
han har self hørt på alt mit barfævl, og var altså blevet tændt på ideen.

Hans Felix har altid været et skravl til at æde sin tørkost,
der skulle helst et eller andet lækkert i før det røg ned.
Men nu æder han som en tærsker, grøntmixen som jeg selv
havde probs med at få i mine hunde labber han bare i sig.

Så det var en ret tilfreds mand jeg talte med idag,
han var ved at værer træt af at smide ½-spist mad ud,
nu bliver madskålen slikket fortalte han mig

/Jens (som fik en i fælden)

Fra : Lott

Dato : 07-02-07 10:22

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message
> /Jens (som fik en i fælden)

Jeg er ikke gået i fælden endnu, men bøgerne er nu ankommet fra
bibliotek. dk, og jeg er ved at stave mig igennem dem.

Har fået læst det meste af Give your dog a bone.
Som han skriver i starten "hunde var sundere da de fik rester fra
husholdingen", så jeg har ikke dårlig samvittighed over at fodre "halv
barf", på mit hjemmelavet foder.
I går fik mine hunde 1 nøgleben hver til morgenmad, og hakkebøffer med
løg, kartofler, sovs og gulerodssalat til aftensmad.

Mvh Lotte
www.lislott.dk

Fra : pwh

Dato : 07-02-07 11:37

Lott, skrev:
> [...]
> Som han skriver i starten "hunde var sundere da de fik rester fra
> husholdingen", så jeg har ikke dårlig samvittighed over at fodre "halv

Nu kan jeg så ikke huske hvad dit hjemmelavede foder bestod af,
men husk på at bogen er af ældre dato, så det fuldfoder han sammenligner
med rester fra husholdningen er nok af en bedre kvalitet idag end da han skrev bogen.

> I går fik mine hunde 1 nøgleben hver til morgenmad, og hakkebøffer med
> løg, kartofler, sovs og gulerodssalat til aftensmad.

Du finder nok ikke et eneste sted i bogen hvor billinghurst anbefaler
sovs og kartofler, læs den nu ikke som fanden læser biblen
Alt foder skal ifølge ham optimalt serveres helt råt,
også tåbeligt at tilberede maden til hunden når det ødelægger næringsværdien.

/Jens

Fra : Lott

Dato : 07-02-07 19:11

> [...]
> sammenligner
> med rester fra husholdningen er nok af en bedre kvalitet idag end da

Det må man da håbe det er, men stadig kan jeg ikke få mig til at give
mine hunde det affald fra slagte-industrien, som ikke kan bruges til
menneskeføde, og er så ødelagt at der skal tilsættes kunstige
vitaminer og mineraler.
Derfor har jeg selv lavet mine hundes mad gennem 30 år, de har trives
på det, og syge hunde har jeg aldrig haft.
De får råt, stegt, og kogt alt efter hvad jeg nu kan finde og har lyst
til at lave, og for nemhedens skyld får de nogle dage det samme mad
som jeg.
Frikadeller med stuvede grøntsager blandt meget andet er et hit.

> [...]
> Alt foder skal ifølge ham optimalt serveres helt råt,
> også tåbeligt at tilberede maden til hunden når det ødelægger

Næh, men han anbefaler at koge kartoflerne før man bruger dem, og en
sovs lavet på grøntsagsvand fra de friske grøntsager er nok mere
sundt og indeholder nok flere mineraler og vitaminer end det tørrede
grøntsagsfoder El-karma, som nogen anbefaler.
Hunde er altædende, og bare de får varieret foderet er det godt nok.
Pas du på, du ikke stirrer dig blind på kun råt og bruger bogen som en
bibel.

Mvh. Lotte
www.lislott.dk

Fra : pwh

Dato : 07-02-07 19:34

Lott, skrev:

> [...]
> sundt og indeholder nok flere mineraler og vitaminer end det tørrede
> grøntsagsfoder El-karma, som nogen anbefaler.

Ok, når jeg tænker på sovs til hakkebøf med bløde løg tænker jeg
på en fed og lækker brun sovs
det tror jeg ikke man skal fylde for meget af i hunden.

> Hunde er altædende, og bare de får varieret foderet er det godt nok.
> Pas du på, du ikke stirrer dig blind på kun råt og bruger bogen som en
> bibel.

Jeg følger bestemt ikke bogen 100%, bruger den mere som ispiration og
som opslagsværk. Mine hunde får da også tilberedte middagsrester ind imellem,
så jeg er bestemt ikke spor hellig på det punkt.
Dog satser jeg primært på at de æder råt kød, men grøntsagsdelen er som regel
El-kama af ren bekvemmelighed/dovenskab
Jeg kunne da ikke finde på at koge/stege et eller andet kun til dem,
det ville jeg finde tåbeligt når de kan æde det råt med fordel.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 07-02-07 23:14

On Wed, 7 Feb 2007 19:34:17 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Ok, når jeg tænker på sovs til hakkebøf med bløde løg tænker jeg
>på en fed og lækker brun sovs

Uhhhh. MUMS!

>det tror jeg ikke man skal fylde for meget af i hunden.

Heller ikke i os. Vi har slet ikke godt af det, men for den da hvor
smager det godt!

Og så fik jeg lige "smadret" din barf-tråd. *GGG*

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : pwh

Dato : 08-02-07 08:17

Leyna, skrev:

> Uhhhh. MUMS!

Nemlig, og så lige et par spejlæg til også

> Heller ikke i os. Vi har slet ikke godt af det, men for den da hvor
> smager det godt!

Smager herligt
Sovs og kartofler laver jeg næsten aldrig, det er mere ris og pasta
jeg bruger som tilbehør, eller et stykke brød.

Mine hunde bryder sig heller ikke meget om kartofler,
sidst Angel spiste en rest brunede kartofler lå de brækket
hele op på gulvet dagen efter.
Så kartofler som godt hundefoder tror jeg ikke på.

> Og så fik jeg lige "smadret" din barf-tråd. *GGG*

Hellere smadret end død

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-02-07 08:36

> Så kartofler som godt hundefoder tror jeg ikke på.

Min forrige boxer var plaget af dårlig mave, foderallergi eller hvad der nu
var årsagen.
han kunne ikke tåle noget som helst tørfoder.
Jeg tænkte slet ikke i barfbaner dengang, så det var alle mulige typer af
skåne og allergikost han fik.
det sidste han var på, noget hundedyrt specialimporteret hill`s der var helt
nyt på markedet dengang, var baseret på kartofler og æg. han tålte dette
langt bedre end noget andet der var forsøgt, men det blev aldrig helt godt.

Så jeg tror såmænd ikke at kartofler er skidt at fodre dem med.

Min får dog sjældent kartofler, men det er nok mere fordi det er så sjældent
at vi selv får det, og gør vi endelig, så bliver resterne spist på
madpakkerne dagen efter..det er altså også en skøn spise!.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : pwh

Dato : 08-02-07 09:09

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> [...]
> aldrig helt godt.
> Så jeg tror såmænd ikke at kartofler er skidt at fodre dem med.

Disideret skidt tror jeg såmænd heller ikke det er,
men kogte og skrællede tror jeg ikke på de er specielt nærende.
Min oplevelse med Angel siger mig også et eller andet om at kartofler
ikke nedbrydes særligt godt i en hundemave,
de kom som sagt hele op igen dagen derpå.

> Min får dog sjældent kartofler, men det er nok mere fordi det er så
> sjældent at vi selv får det, og gør vi endelig, så bliver resterne
> spist på madpakkerne dagen efter..det er altså også en skøn spise!.

Skal jeg lave kartofler skal det helst værer bagte med hvidløgssmør,
det er rent guf
Der får hundene så skrællerne bagefter, dem tror jeg mere på er nærende.
Det skal jeg have imorgen, en lammekølle fra Allergården får jeg idag,
så min Far kommer ind imorgen og smovser kølle med bagte kartofler og tzaksiki

/Jens (som elsker god mad, og heldigvis kan tåle det)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-02-07 10:04

> Det skal jeg have imorgen, en lammekølle fra Allergården får jeg idag,
> så min Far kommer ind imorgen og smovser kølle med bagte kartofler og
> tzaksiki

uhhhh lammekølle..MUMS, noget af det eneste kød jeg sætter pris på.. med
flødestuvede kartofler..uhhhh en mavepine man kan få.. ((-;

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Leyna

Dato : 08-02-07 08:41

On Thu, 8 Feb 2007 08:17:21 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Nemlig, og så lige et par spejlæg til også

Nej nej, hellere lidt flere bløde løg! *G*

>Mine hunde bryder sig heller ikke meget om kartofler,
>sidst Angel spiste en rest brunede kartofler lå de brækket
>hele op på gulvet dagen efter.
>Så kartofler som godt hundefoder tror jeg ikke på.

Mine kan godt li' kartofler, og nu tygger de så deres mad. Det skulle
du måske osse lære dine?

Fra : pwh

Dato : 08-02-07 09:15

Leyna, skrev:

> Mine kan godt li' kartofler, og nu tygger de så deres mad. Det skulle
> du måske osse lære dine?

Som fyld er kartofler såmænd sikkert udemærket til hunde,
hvis jeg var dig ville jeg så give dem skrællerne rå også.

Angel har det princip at hun sluger alt mad der er småt nok til at blive slugt,
Tyson er flink til at tygge sin mad godt. Jeg kan heller ikke huske hvornår
han sidst har brækket noget som helst op.
Angel slugte også et rimeligt stort griseribben for et par dage siden,
jeg var sikker på at det ville komme op igen, det gjorde det ikke.
Og hendes afføring har fungeret perfekt siden, så det må værer blevet nedbrudt.

/Jens

Fra : Lott

Dato : 08-02-07 09:13

> [...]
> sidst Angel spiste en rest brunede kartofler lå de brækket
> hele op på gulvet dagen efter.
> Så kartofler som godt hundefoder tror jeg ikke på.

Angel har sikkert slugt kartoflerne hele, det har jeg også oplevet med
et stykke ben eller andet der var slugt for stort.
Det er helt narturligt, at de så brækker det op igen.

Mvh. Lotte
www.lislott.dk

Fra : pwh

Dato : 08-02-07 09:18

Lott, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> wrote in message
>
> Angel har sikkert slugt kartoflerne hele, det har jeg også oplevet med
> et stykke ben eller andet der var slugt for stort.
> Det er helt narturligt, at de så brækker det op igen.

De var slugt hele, men det var jo de der små glaskartofler
som hun sagtens burde kunne klarer at fordøje pgr størrelsen.
Jeg synes mere det tyder på at kartofler ikke bliver nedbrudt
særligt godt i en hundemave.
Hun har da slugt meget størrer stykker alt muligt andet uden
at det er kommet retur dagen efter.

/Jens

Fra : Lott

Dato : 08-02-07 09:43

> [...]
> særligt godt i en hundemave.
> Hun har da slugt meget størrer stykker alt muligt andet uden

Kartofler især nye er meget stivelseholdig og sværere at nedbryde end
store melede gamle kartofler.
Mine får så kun mosede kartofler, når de får kartofler, ellers er det
mest ris, pasta, majsmel og andre kornsorter der bliver brugt som
fyld. Hele kogte majs kommer også ud ufordøjet, så derfor majsmel.

Mvh. Lotte
www.lislott.dk

Fra : Lott

Dato : 08-02-07 09:07

> Ok, når jeg tænker på sovs til hakkebøf med bløde løg tænker jeg
> på en fed og lækker brun sovs

Ja det er mums, men alderen den trykker på min anden halvdel
(Blodprop) , så nu er sovsen lavet på grønsagsvand og ikke fløde.

> [...]
> Jeg kunne da ikke finde på at koge/stege et eller andet kun til dem,
> det ville jeg finde tåbeligt når de kan æde det råt med fordel.

Mine hunde får også råt hver dag.
Jeg tror ikke der er meget godt tilbage i tørret grøntsager, der har
hvor mange år på banen???
så jeg foretrækker de friske.

Mvh. Lotte
www.lislott.dk

Fra : pwh

Dato : 08-02-07 09:25

Lott, skrev:

> Mine hunde får også råt hver dag.

Lyder godt.

> Jeg tror ikke der er meget godt tilbage i tørret grøntsager, der har
> hvor mange år på banen???

Nu føler jeg mig nu rimeligt sikker på at et produkt som El-kama er
rimeligt lødigt, og det er jo behandlet (ekstruderet) så hunden kan optage det.
Som sagt er det af ren dovenskab at jeg bruger El-kama, og der er også mange
forskellige opfattelser af hvor meget hunde overhovedet har behov for grøntsager.

> så jeg foretrækker de friske.

Men de skal stadig behandles så hunde kan optage dem,
du kan feks. ikke bare hakke en gulerod og give den til hunden,
så ryger den bare ufordøjet igennem da hunden ikke kan nedbryde cellevæggen.
Men det står der lange forklaringer om i bogen, så det ved du sikkert godt.

/Jens

Fra : JB

Dato : 08-02-07 09:36

> [...]
> cellevæggen.
> Men det står der lange forklaringer om i bogen, så det ved du sikkert

En god investering er en saftpresser. Jeg har selv en Brown MP 80. Det tager
2 min at køre 1 kg frugt og grønt igennem, den er også nem at gøre ren
bagefter.

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 08-02-07 11:16

JB, skrev:

> En god investering er en saftpresser. Jeg har selv en Brown MP 80.
> Det tager 2 min at køre 1 kg frugt og grønt igennem, den er også nem
> at gøre ren bagefter.

Sådan en er også på ønskelisten.
Jeg har også 3 æbletræer i min have, og det er mere end
jeg gider at æde, men æblejuice af egen avl ville værer godt

/Jens

Fra : Lott

Dato : 08-02-07 10:06

> [...]
> cellevæggen.
> Men det står der lange forklaringer om i bogen, så det ved du

Ekstruderet betyder bare det er varmebehandlet.

Nu vil mine ikke spise rå grøntsager, derfor koger jeg dem, og de får
kogevandet med i foderet.
Æbler, bananer, kiwier vil de gerne have rå.
For tiden spiser de resterne fra sidste års æblehøst.

Mvh. Lotte
www.lislott.dk

Fra : pwh

Dato : 08-02-07 11:26

Lott, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> wrote in message

> Ekstruderet betyder bare det er varmebehandlet.

Og derfor muligt for hunden at optage.
Men det optimale er da sikkert rå grøntsager igennem en saftpresse,
men det ligger lidt ude i fremtiden, dovenskaben længe leve

> Nu vil mine ikke spise rå grøntsager, derfor koger jeg dem, og de får
> kogevandet med i foderet.

Det er sikkert også rimeligt fint.
Men ifølge Billinghurst ødelægger man meget ved at koge grøntsagerne.
En saftfpresse er nok det bedste.

> Æbler, bananer, kiwier vil de gerne have rå.
> For tiden spiser de resterne fra sidste års æblehøst.

De spiser meget varieret kan jeg læse

/Jens

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 11-02-07 01:49

"Lott" <lotte@post4780.dk> skrev i en meddelelse

> "pwh" <gætselv@.dk> wrote in message
>
> Ekstruderet betyder bare det er varmebehandlet.

Ekstruderet er altså ikke et andet ord for varmebehandlet, måske du har ret
i at det der er Ekstruderet også er varme behandlet, men Ekstruderet er jo
noget helt andet .....

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Lott

Dato : 11-02-07 09:44

"Lars Bisgaard" <lcbFJERN@DETTEmail.dk> wrote in message

> Ekstruderet er altså ikke et andet ord for varmebehandlet, måske du
> har ret i at det der er Ekstruderet også er varme behandlet, men
> Ekstruderet er jo noget helt andet .....

Ikke at jeg har meget forstand på det, men kik her.
Sakset fra nettet : http://www.henne-pet-food.dk/foderinformation.htm

Ekstruderet foder
Under extruderingen opvarmes alle foderets ingredienser under
højt tryk til mere end 130 grader celsius, derved dræbes alle
bakterier og kornprodukternes (for hunden ufordøjelige) stivelse
reagerer med vand og omdannes til letfordøjelige kulhydrater.
Kornprodukternes stivelse bliver således gjort tilgængelig for hunden,
hvilket medfører større optagelighed og bedre udnyttelse af foderet.

Mvh. Lotte
www.lislott.dk