Det gør ondt i hjertet - ørekupering
Fra : C.H

Dato : 05-02-07 18:56

Prøv at se disse dejlige hvalpe - hvorfor gør man dog den slags?
http://www.hundegalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=8797

Tænk at folk kan få sig selv til at købe en hund, der har været udsat for
den slags mishandling.

Connie

Fra : C.H

Dato : 05-02-07 19:01

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.hundegalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=8797
>
> Tænk at folk kan få sig selv til at købe en hund, der har været udsat for

Hurtig som en Ninja - det er de inde på Hundegalleri! Annoncen er allerede
væk derindefra - og det er jeg sørme glad for!

Connie

Fra : Kim Christensen

Dato : 05-02-07 23:06

On 5 Feb., 18:56, "C.H" <vax...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Tænk at folk kan få sig selv til at købe en hund, der har været udsat for

Nu fik jeg ikke set billederne, og skidt også med det. Jeg gætter
næsten på at det var kamphunde?

For et par år siden var jeg ved at erhverve en ørekuperet
genbrugshund, (ikke kamphund) jeg synes ikke det er pænt, men mente på
den anden side heller ikke at en OK hund skulle "straffes" ved at jeg
afviste den bare på grund af det. Det gik så anderledes, og mine hunde
ha rørerne i behold, selvom den ældste i standardens hellige navn har
måttet aflevere halvdelen af halen kort efter fødslen. Han er i øvrigt
også genbrug.

Kupering af diverse legemsdele er foreskrevet af "standarter", som
visse organisationer, også her i landet har haft meget svært ved at
vænne sig til. Derfor virker det ekstra kvalmende når f.eks. DKK
begynder at føre sig frem som dyrenes fortaler i dyreværnssager,
samtidig med at de mildest talt ikke har været særligt ivrige efter at
kuperingsforbudene blev overholdt.

Hilsen Kim

Fra : C.H

Dato : 06-02-07 09:56

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]

begynder at føre sig frem som dyrenes fortaler i dyreværnssager,
samtidig med at de mildest talt ikke har været særligt ivrige efter at

Det var amerikanske staffordshire, så jo, det var selvfølgelig kamphunde -
ellere potentielle kamphunde, ihvertfald.

Er der noget, jeg ikke begriber så er det at dyr skal gennemgå lidelse for
at få et eksteriør, som mennesker synes er mere æstetisk. (Jeg synes så ikke
ørekupering gør en muskelhund smukkere, men hver sin smag).
Man kan, til en hvis grad, hos nogle få racer forsvare en halekupering, men
ørekupering? Der står jeg helt af, det er fuldstændig meningsløst.
Ligeså er det, når bulldoggs bliver avlet så de får åndedræts og
tandproblemer og schæferhunde får nedsunkent bagparti - igen på grund af de
forbaskede standarder.

Jo, dobbeltmoralen har gode vilkår, når nogen på den ene side forsøger at
tale dyrenes sag og så på den anden side stædigt holder fast i standarder,
der medfører lidende hunde.

Connie

Fra : JB

Dato : 06-02-07 10:12

> [...]
> tale dyrenes sag og så på den anden side stædigt holder fast i standarder,

Hej Connie.

Ørekupering stammer fra den gang, hvor hundene løb frit mellem hinanden. Det
var af praktiske årsager, for når hundene sloges gik det hårdt ud over
ørerne. Det var jo især de korthårede hunde, der var sårbare.
Men man ser også det også hos de store hunde er beskyttede får og kvæg mod
ulve og bjørne, de er også øre- og halekuperede for at beskytte dem.

Jeg har selv haft ukuperede tyske pinschere, og hvis de sloges, flåede de
ørerne på hinanden. Der var blod overalt også i loftet. Vi havde en
ørekuperet hanhund, hans ører fik aldrig en skramme. Det her ligger mange år
tilbage, jeg ville aldrig købe en ørekuperet hund i dag.

Hilsen
Jytte

Fra : Jesper HVL

Dato : 06-02-07 17:02

JB wrote:

> Ørekupering stammer fra den gang, hvor hundene løb frit mellem hinanden. Det
> var af praktiske årsager, for når hundene sloges gik det hårdt ud over
> ørerne. Det var jo især de korthårede hunde, der var sårbare.

Min umiddelbare reaktion: Sådan en gang vås!

Hvad er så din forklaring på at f.eks. fox hounds, beagler og bassets
alle har lange hængende ører, og aldrig er blevet kuperet. Hunde der er
avlet til at leve og jage i flok?

Hvis man avler hunde der ikke kan enes i flok, så avler man mod naturen.

Hunden er af natur flokdyr, og derfor burde det ikke være nødvendigt at
kupere hverken ører eller haler for at de ikke river hinanden til blods.

blot min mening
/j.

Fra : JB

Dato : 06-02-07 17:13

"Jesper HVL" <jhvl@_NOSPAM_mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hunden er af natur flokdyr, og derfor burde det ikke være nødvendigt at
> kupere hverken ører eller haler for at de ikke river hinanden til blods.

Nu snakker jeg jo ikke om hvordan det er i dag. Men jeg har haft pinschere i
mange år og læst en del om dem og den slags hunde i gamle hundebøger. Man
ønskede en hvis skarphed hos dem.

Det kan vel heller ikke komme bag på dig at hunde slås ind i mellem, nogle
racer mere end andre.

hilsen
Jytte

Fra : Kim H.

Dato : 06-02-07 21:59

"Jesper HVL" <jhvl@_NOSPAM_mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Min umiddelbare reaktion: Sådan en gang vås!

nah..., hundenes stamfader ulven har ikke hængeører, og den skal om nogen
leve i flok og klare sig der, altså er hængeører fremavlet, og ligesom med
mange andre dyr, avles der ikke altid til dyrets fordel, men efter hvad
mennesket ønsker, så måske er det ikke helt "en gang vås".

> Hvad er så din forklaring på at f.eks. fox hounds, beagler og bassets alle
> har lange hængende ører, og aldrig er blevet kuperet. Hunde der er avlet
> til at leve og jage i flok?

Sådan går det som sagt tit, når mennesket blander sig, så bliver der ikke
avlet på dyrets bedste, men efter hvad mennesket vil ha'

Kim
(med Puddel)

Fra : Xenon

Dato : 07-02-07 18:16

> [...]
>
> Hunden er af natur flokdyr, og derfor burde det ikke være nødvendigt at
> kupere hverken ører eller haler for at de ikke river hinanden til blods.

At avle race hunde er vel at avle mod naturen.
man skal tænke på alle race hunde er avlet til et bestemt formål vagt,
forsvar, jagt. osv. for det havde man brug for før i tiden.
i vored samfund i dag har vi ikke brug for den slags, derfor er der kommet
en helt forkvarklet indstilling til det at have hund. der er faktisk ingen
der behandler en hund som en hund, men mere som et barn.

Claus

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 06-02-07 11:26

> [...]
> tale dyrenes sag og så på den anden side stædigt holder fast i standarder,

Der er vel ikke mange racer tilbage, hvor en halekupering er tilladt? og da
slet ikke ørekupering, det ligger en del år tilbage da det blev forbudt, det
er vel højst et par jagthunderacer der må få halen kuperet så vidt jeg ved.

Nu har jeg jo boxere, som tidligere både var hale og ørekuperede. min første
som var genbrug, var helkuperet, den næste som også var genbrug, var
halekuperet, jeg mener at det var først i 90`erne at det blev forbudt at
kupere noget på en boxer. mine nuværende som tæller Emma, hun er også
genbrug og tjekkisk import med kuperet hale, dernede gør de de stadig, og
Loui, som har en skøn hale i hele sin længde og lige så skønne bløde
flabberører. Han har nu aldrig haft problemer med at halen er blevet slået
til blods ell. lign, som ellers har været "undskyldningen" blandt
boxerfolket. antallet af boxere faldt iøvrigt drastisk, efter at forbudet
mod kuperingen trådte i kraft..

mange af de ekstreme racer, bulldoggen (franske og engelske), mobsen mfl.
er da heldigvis også på den rette vej igen, de seriøse opdrættere vægter
højt, at komme væk fra det sygelige og ekstreme. Inden for kattene har der
også været problemer, bla. med perserne i samme stil som med de kortsnudede
hunde.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 06-02-07 19:05

> [...]
> ørekuperet hanhund, hans ører fik aldrig en skramme. Det her ligger mange år
> tilbage, jeg ville aldrig købe en ørekuperet hund i dag.

Det er den gode gamle FCI doktrin; det der sidder i vejen klipper vi
af ! Man kan avle hunde med laaange hængeører og alt muligt andet, så
hvis det var det man ville, kunneman sikkert også avle mindre ører.

Nu bliver de standardmæssigt kuperede ører nok mindre, men er absolut
ligeså udsatte som alle andre ører. De rigtigt barske hyrdehunde i
Rusland og andre steder har ørerne kuperet helt nede ved ansatsen.
Kamphunde her heller ikke meget øre tilbage.

Den hellige standard foreskriver imidlertid noget helt andet, der skal
de kuperede ører gøre sig mht udseeende, og det kan jo som bekendt
retfærdiggøre meget i de rette kredse.

Hilsen Kim

Fra : JB

Dato : 06-02-07 21:48

> [...]

Den hellige standard foreskriver imidlertid noget helt andet, der skal
de kuperede ører gøre sig mht udseeende, og det kan jo som bekendt

Ørekupering af hunde er fra lang tid før der var noget, der hed FCI. Da man
så begyndte at føre stambøger, blev kuperede ører og haler indført i
standarderne.
Det var blevet en vane at hundene så sådan ud.
Heldigvis er vi i dag blevet klogere. Men desværre ser man jo stadigvæk
hunde med kuperede ører, der må jo være nogen, der gerne vil købe dem.

Jeg vil give dig ret i at man herhjemme ikke er konsekvent på
udstillingerne. I Tyskland kan du ikke udstille en ørekuperet hund, hvis den
er født efter 1987, selv om den er kuperet lovligt i det land, den kommer
fra. Det er det samme med halekuperede hunde, jeg kan bare ikke huske den
dato, de skal være født før.

Hilsen
Jytte

Fra : Sverre Stokke

Dato : 06-02-07 22:15

"Kim H." <futtown@hotmail.com> den 6. februar 2007 kl. 21:58 +0100 skrev:

> [...]
>
>Sådan går det som sagt tit, når mennesket blander sig, så bliver der ikke
>avlet på dyrets bedste, men efter hvad mennesket vil ha'

Der er nu en slags fornuftig forklaring - store hængende ører danner et
'rum', når hunden følger spor. Derved kan den lugte et spor bedre end
hunde med fx opretstående ører.

Hilsen Sverre.

Fra : Kim H.

Dato : 06-02-07 22:21

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> Der er nu en slags fornuftig forklaring - store hængende ører danner et
> 'rum', når hunden følger spor. Derved kan den lugte et spor bedre end
> hunde med fx opretstående ører.

Har du fortalt schæferen det?

Kim
(Med Puddel)

Fra : Kim Christensen

Dato : 06-02-07 22:46

On 6 Feb., 21:47, "JB" <vingekattenfj...@mail.dk> wrote:

> [...]
> fra. Det er det samme med halekuperede hunde, jeg kan bare ikke huske den

Det er kun DKK der ikke er konsekvent på det punkt. DRU tillader ikke
kuperede hunde, og DDH og DHL tillader ikke engang de racer på
udstilling som fortsat må kuperes lovligt i Danmark.
Det er nok derfor de er useriøse ;)

Hilsen Kim

Fra : JB

Dato : 06-02-07 23:06

[...]

Ja men det er jo fint.

hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 06-02-07 23:12

JB, skrev:

> [...]
> kuperede hunde, og DDH og DHL tillader ikke engang de racer på
> udstilling som fortsat må kuperes lovligt i Danmark.

DKK, DRU, DDH, DHL.
Bare i selv kan hitte rundt i dem skal det nok virke

/Jens

Fra : Kim H.

Dato : 07-02-07 19:46

> [...]

kuperede hunde, og DDH og DHL tillader ikke engang de racer på
udstilling som fortsat må kuperes lovligt i Danmark.

Til gængæld kan man i DDH avle på alt, ejerne af avlsdyrene skal bare sige
god for dem, ikke noget med HD fotografering osv.
Så jeg snupper hellere en Doberman uden hale og med klippet øre, end en hund
med DDH "stambog".

Jeg syntes næsten det er lidt "hysterisk" med alt det folk har mod hale/øre
kupering, når jeg tænker på hvordan man behandler de dyr, der en dag skal
havne på vores spisebord.
En øretatovering er heller ikke nogen rar ting for en hund, men det er fint
nok et fortsætte med det.

Kim
(Med puddel)

Fra : C.H

Dato : 07-02-07 19:52

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dag skal havne på vores spisebord.
> En øretatovering er heller ikke nogen rar ting for en hund, men det er

At nogen dyr har det skidt betyder vel ikke, at vi bare skal fortsætte
mishandlingen af andre - det giver jo ikke mening.
Selvfølgelig skal dyrene da behandles ordentligt og selvfølgelig skal
meningsløs kupering da fortsat være ulovligt.

Connie

Fra : Kim H.

Dato : 07-02-07 21:04

> [...]
>
> At nogen dyr har det skidt betyder vel ikke, at vi bare skal fortsætte
> mishandlingen af andre - det giver jo ikke mening.

Jeg har set en del Doberman uden haler og med "klippet" ører, og en del
pudler uden haler i min tid, og jeg har ikke set dem lide under at de har
fået fjernet haler og noget af ørene. Selvf. er det forbundet med noget
smerte at få det gjort, og på den konto er det da også fint nok at det er
blevet forbudt, men så er det altså heller ikke værre

> Selvfølgelig skal dyrene da behandles ordentligt og selvfølgelig skal
> meningsløs kupering da fortsat være ulovligt.

Jeg mindes ikke at ha' sagt det modsatte, og jeg er helt enig i, at sådanne
indgreb skal kunne forsvares, og ikke bare bliver udført fordi en standard
fra FCI eller anden foreskriver det.

Jeg reagerer bare på, at man næsten får det indtryk, at hundene lever i et
smertehelvede resten af deres dage, og det er jo slet ikke tilfældet, det er
jo kun kortvarigt at hunden mærker til det, men som sagt selv det er helt
unødvendigt, og derfor er det fint det er forbudt.

Kim
(Med puddel)
(Puddel med Hale)