Hundekunster
Fra : sn

Dato : 05-02-07 10:53

Som Anette skriver i en anden post "Træning er mange ting". Jeg træner meget
med Cody (synes nogen, - JEG synes til gengæld ofte jeg forsømmer ham lidt),
men det er ikke lydighedstræning det hele. Snarere tvært imod! Altså det man
generelt definerer som lydighedstræning (sit, dæk, stå osv.), for egentlig
er al træning vel baseret på lydighed og ikke mindst hundens lyst til at
lære/lave noget.
For mange måneder siden besluttede jeg at vi kun gad træne det som var
sjovt! Dvs. ikke ret meget excersits, men SJOVE øvelser. Den slags øvelser
som nogen her i forumet vil kalde cirkusnumre, men I kan kalde det hvad I
vil, for jeg synes det giver en god kontakt og godt samvær med hunden.

Til sagen: Jeg kunne godt bruge et par fif til, hvordan jeg lærer Cody at
gå baglæns omkring mig eller mellem mine ben (bruges meget i dogdancing).
Jeg har prøvet at "lede" ham med godbidder, men det virker ikke rigtig, han
ender altid med at dreje væk fra mig.

På forhånd tak.

Susanne Nielsen

Dagens citat:
Kunst er noget man ikke kan, - så snart man kan, er det ikke længere nogen
kunst.

Fra : Leyna

Dato : 05-02-07 11:44

On Mon, 5 Feb 2007 10:53:08 +0100, "sn" <sn67@ping.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har prøvet at "lede" ham med godbidder, men det virker ikke rigtig, han

Jeg har hørt, at det dér med at gå baglæns skulle være rigtig svært at
få hunden til. Vaks gør det dog meget ofte helt af sig selv, men nu
har han så heller ikke læst nogle hundebøger!

Men du vil ha' ham til at bakke imellem dine ben?
Du kunne måske få ham til at bakke mellem dine ben ved at du bakker og
holder kontakten imens. Når han kan det, så kunne det sikkert udvides
til at han kan bakke hele vejen selv.
Det er kun et forslag grebet ud af luften, for jeg aner ikke hvordan
man gør det, men jeg kan anytime stille mig overskrævs påVaks og så få
ham til at bakke sammen med mig, men han er som sagt osse lidt
"underlig"

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : Anette

Dato : 05-02-07 18:35

sn wrote:
> [...]
> dogdancing). Jeg har prøvet at "lede" ham med godbidder, men det
> virker ikke rigtig, han ender altid med at dreje væk fra mig.

Hej Susanne
Jeg kender ikke de " rigtige" metoder, men jeg har lært min Dagmar at gå
baglæns rundt om mine ben, ved at dele øvelsen op i små bidder.Hun kunne jo
"stå-øvelsen" fra lydighed, og bakke-øvelse ( godbid i hånden, hånden på
hundens snude, pres lidt bagud, godbid når hunden går baglæns) Da den øvelse
så bare "sad der" flyttede jeg mig så jeg hele tiden stod på siden af hende,
når hun bakkede. ( Mine hunde bakker altid skråt ud til siden...der skal
lidt store skridt til for at følge med Derefter -. da hun synes at
forstå hun skulle blive tæt ved mig, så en godbid i hver hånd og
trække/skubbe hende hele vejen rundt. Hun og jeg hyggede os gevaldigt med at
lære det.

At gå mellem benene. En godbid i hver hånd og "montér" godbidden på næsen af
hunden og "træk hunden" mellem dine ben, skift så du hele tiden har hånden
bag dit ben...øøøh det er skisme da svært at fortælle på skrift , meget
nemmere at vise
Altså Hunden i "stå" på din venstre side: Træd frem på højre ben, højre hånd
med godbid under højre ben hen mod hunden snude ( totalt akavet vinkel de
første gang .Når hunden,fanger færten og går frem mod godbidden rundt om
dit ben - kommando ( her siger vi "out") -ros, godbid når den er hele vejen
rundt, i stå på din højre side - gentag fra den anden side.

Skru op for antallet af runder og ned for godbidderne efterhånden som hunden
forstår hvad det går ud på. De første gange sætter hunden sig undrende ned
efter en eller to omgange med et " hvad har du gang i udtryk" - så gør vi
lige noget den er god til ( gi pote eller lign) og så tilbage til det nye.

Baglæns mellem ben, kan hunden lære når den har forstået både baglæns rundt
om samlede ben og forlæns mellem benene. Igen: langsomt frem, små skridt ad
gangen, ros for næsten enkelt skridt i den rigtige retning.

Husk det skal være skægt, så slut med noget der lykkes, jubel, ros og godbid

Du kan hente en masse tips og ideer fra dogdancing, prøv at søge på google
på dogdancing eller på "heelwork to music"

Også Youtube.com byder på ideer på de to søgeord bla. dette
http://youtube.com/watch?v=jaRqfDOxewk

Jeg tør slet ikke tænke på hvor lang tid der skulle trænes før en af mine
kunne det Men det er sjovt at træne dele af øvelserne

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Anette

Dato : 05-02-07 19:21

lige et inspirationslink mere
http://www.dogdance.net/english_version/clips/clips.html

Selv Jens må vist overgive sig til de øverste fire. Både hund og ejer har
det skægt

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 05-02-07 19:53

Anette, skrev:
> lige et inspirationslink mere
> http://www.dogdance.net/english_version/clips/clips.html
>
> Selv Jens må vist overgive sig til de øverste fire. Både hund og ejer
> har det skægt

Jens overgav sig ikke, det er ikke lige min smag
Men ingen tvivl om at hundene hygger sig, så ingen fejl på det.

/Jens (der bedst kan lide at se dyr opfører sig som dyr)

Fra : Anette

Dato : 05-02-07 20:29

pwh wrote:

> Jens overgav sig ikke, det er ikke lige min smag

Fair nok - jeg kan slet ikke stå for border collien Fly - hun er formidabel
dejlig

Ret beset er det jo bare lydighedstræning sat til musik. En tålmodigheds
udfordring for både hund og ejer; men især en sjov leg.

> Men ingen tvivl om at hundene hygger sig, så ingen fejl på det.

Absolut - fordelen ved at lege den type træning med sin hund er at det ikke
kræver mere plads en dagligstuegulvet, så har man en krudtugle der har brug
for noget hjernearbejde, så er det en sjov måde at få hunden krudtet af på

> /Jens (der bedst kan lide at se dyr opfører sig som dyr)

Det gør de da også...gør de ikke? For mig er det hellere træning i form af
lydighed, agility ,dogdancing eller andet som hunden virkelig kan lide, end
at gøre sine hunde til små udklædningsdukker i tyl, rhinsten, flæser og en
jakke til hver dag i måneden.
Men hver sin smag - heldigvis ))

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 05-02-07 20:46

Anette, skrev:

> Det gør de da også...gør de ikke?

Jeg tror jeg vil gører Susanne den tjeneste ikke at "ødelægge"
hendes tråd med at starte en diskussion om det

Men jeg deltager gerne i en tråd der behandler spørgsmålet direkte.

/Jens

Fra : Helle Jensen

Dato : 05-02-07 20:32

> Selv Jens må vist overgive sig til de øverste fire. Både hund og ejer har
> det skægt

Uh, mit yndlingsklip er "Charlie Chaplin", det er bare så FLOT! Den hund er
for sej

Border collies rule!!!!

Hilsen Helle
- som synes, Jens går glip af meget ved at være modstander af tricks. Der er
ikke noget, som at se ens hunds øjne lyse af begejstring over de fantastiske
ting den kan

Fra : pwh

Dato : 05-02-07 20:49

Helle Jensen, skrev:

> - som synes, Jens går glip af meget ved at være modstander af tricks.
> Der er ikke noget, som at se ens hunds øjne lyse af begejstring over
> de fantastiske ting den kan

Tja, det vil alle jo nok sige om deres form for træning,
tror hunden inderst inde er ligeglad med hvad det træner,
bare den får noget opmærksomhed og bliver brugt

/Jens (som lige har "trænet" boldleg og slåskamp med sine)

Fra : sn

Dato : 06-02-07 01:25

Anette wrote:

> [...]
> skulle blive tæt ved mig, så en godbid i hver hånd og trække/skubbe
> hende hele vejen rundt. Hun og jeg hyggede os gevaldigt med at lære
Lige netop!

Det lyder som om det er noget af det samme som jeg så småt har prøvet med
Cody. Men forstår jeg dig ret: Har Dagmar lært at, ja hvordan skal jeg
formulere det, - "bakke baglæns"? Cody kan godt bakke, men det foregår ved
at han står foran, med front mod mig, og på tegnet/kommandoen "bakke"
bevæger han sig baglæns væk fra mig, men vi er stadig face-to-face. Hvis du
forstår?!

> At gå mellem benene.
Klip: en lang og god forklaring

Cody kan godt gå mellem benene, zig-zag hedder det hos os. Det er den
baglæns udgave jeg efterlyser

> [...]
> baglæns rundt om samlede ben og forlæns mellem benene. Igen: langsomt
> frem, små skridt ad gangen, ros for næsten enkelt skridt i den

Puha, jeg har vist glemt at nævne, at min tålmodighed ikke er ret stor på
det område
Cody skal helst vise at han "fanger" øvelsen i løbet af en dag eller to, -
ellers gider jeg ikke.
Nej det er ikke helt rigtigt. Eksempelvis brugte jeg meget tid i forsøget på
at lære ham "twist" (hvor han drejer rundt om sig selv). Jeg prøvede at
lokke og lede ham rundt med godbidder, og forsøgte operant indlæring ved at
sætte kommandoen "twist" på, når han jagtede sin hale. Lige lidt hjalp det,
han fattede nul og en fis, så den træning droppede vi. Men forleden dag
skulle han forkæles med lidt rå kylling, og da hans vilje/evne til at udføre
øvelser er ligefrem proportional med "lækkerheden" af godbidden, sagde jeg
for sjov "ka' du twist" - OG SÅ GJORDE HAN DET !! Uden håndtegn eller anden
hjælp, - han snurrede bare rundt om sig selv, - så nu sidder den øvelse også
i skabet.

> Du kan hente en masse tips og ideer fra dogdancing, prøv at søge på
> google på dogdancing eller på "heelwork to music"
>
> Også Youtube.com byder på ideer på de to søgeord bla. dette
> http://youtube.com/watch?v=jaRqfDOxewk

- ÅH NEJ, nu kommer jeg da ikke i seng i nat!!

Susanne Nielsen

Dagens citat:
Et synonym er et ord, man kan bruge, når man ikke kan stave det, man tænkte
først.

Fra : Anette

Dato : 06-02-07 18:42

sn wrote:
> [...]
> tegnet/kommandoen "bakke" bevæger han sig baglæns væk fra mig, men vi
> er stadig face-to-face. Hvis du forstår?!

Ja, jeg tror jeg forstår
Du skal bruge samme teknik, bare starte fra positionen "plads" hunden ved
siden af dig eller i "stå" foran dig, med siden til dig ( du med front mod
hundens side)- som udgangspunkt. Hånden med gufferen, ned mod snuden, Skub
blidt med hånden og giv en anden kommando end "bakke" - f.eks "bagud",
"rundt" eller lign ord - en selvstændig kommando.
Princippet er det samme - bare ET skridt i den rigtige retning
"Dyyyygtiiiggg" og guffer. Når den har fattet at bakke bare et lille stykke
rundt om dig, så er næste skridt at have en guf i den anden hånd også, så du
kan skifte hånd. når din arm ikke er længere så du kan "skubbe" rundt i
en hel cirkel

Der er sikkert 100 andre måder at træne det på - men det virkede for os

> Cody kan godt gå mellem benene, zig-zag hedder det hos os. Det er den
> baglæns udgave jeg efterlyser

Jeg startede med "rundt om mig", og brugte samme princip, da hun skulle lære
at gå mellem mine ben. Hun kunne "Rundt" , så udgangsposition var at hun
stod mellem mine ben, og så "rundt" om det ene ben, indtil hun havde fanget
den idé - og så den anden vej....og vi nærmer os at skulle "sætte det
sammen"
Dagmar kunne også forlæns 8-taller, inden vi nåede til at hun selv skulle
gå baglæns - det tager tid og vi er ikke dødgode til det, men det skal nok
komme
Jeg tror det er nemmere for hunden at turde gå baglæns mellem ens ben, når
den er sikker i at gå baglæns. At man tvinger/lokker hunden til at gå
baglæns oplever den jo som dominans ( den svage viger for den
dominerende) - så det er i særdeleshed en tillidsøvelse at både turde/ville
gå baglæns og samtidig gå mellem ejers ben.

> [...]
> operant indlæring ved at sætte kommandoen "twist" på, når han jagtede
> sin hale. Lige lidt hjalp det, han fattede nul og en fis, så den

*LOL* - indimellem er det liiiidt træls at se al den omhyggelige
hundepædagogik man har budt på, prelle fuldstændig af kræet )

> [...]
> du twist" - OG SÅ GJORDE HAN DET !! Uden håndtegn eller anden hjælp,
> - han snurrede bare rundt om sig selv, - så nu sidder den øvelse også

Sådan! ) En supergodbid er rigtig god. Mine tre hunde kan "ALT" og på
een gang når bare der er nogle af Olivers "Leverbites" i udsigt )

> - ÅH NEJ, nu kommer jeg da ikke i seng i nat!!

God fornøjelse ) Man burde bookmarke de sider og sætte sig selv på
"højst to om dagen" rationering

/ Anette
www.philana.dk

Fra : sn

Dato : 07-02-07 09:07

Anette wrote:
> [...]
> mod snuden, Skub blidt med hånden og giv en anden kommando end
> "bakke" - f.eks "bagud", "rundt" eller lign ord - en selvstændig
Vi prøvede lidt i går, hvor han netop startede fra pladspositionen, og det
gik egentlig ret nemt med at få ham til at gå baglæns, både med og uden at
jeg fulgte med. Nu skal han så "bare" finde ud af, at jeg gerne vil have ham
til at gå omkring mig i stedet ... Meen, efter succes'en i går, er jeg
overbevist om at det nok skal lykkes - engang...

> Der er sikkert 100 andre måder at træne det på - men det virkede for
> os
- og det er jo det vigtigste.

> En supergodbid er rigtig god. Mine tre hunde kan "ALT"
> og på een gang når bare der er nogle af Olivers "Leverbites" i udsigt
> )

Det er faktisk ret sjovt at se alle de "kunster" hunden tilbyder. Hvis jeg
har noget Cody rigtig gerne vil have, - og jeg bare står tavs med det og
kigger på ham, så begynder han helt af sig selv at vise hvad han kan.

--
Med venlig hilsen - Susanne Nielsen

Cody's bedste side: http://picasaweb.google.com/Bikenomore
.... og hans egen side: www.hjoernebutikken.dk

Dagens citat:
Hundens hørelse er meget bedre end menneskets!
- den påstand er opfundet af en der aldrig har haft hund.

Fra : Anette

Dato : 07-02-07 18:20

sn wrote:
> [...]
> jeg gerne vil have ham til at gå omkring mig i stedet ... Meen, efter
> succes'en i går, er jeg overbevist om at det nok skal lykkes -

SUPER!!! Fedt at Cody har fattet det så hurtigt
Jeg trænede "rydde op" med hundene i går - altså samle legetøj op og læg i
kurven - de fattede ikke en bjælde ) Jeg har ikke "forklaret" det godt
nok, så der skal lige surfes efter tricks i aften.

> [...]
> Hvis jeg har noget Cody rigtig gerne vil have, - og jeg bare står
> tavs med det og kigger på ham, så begynder han helt af sig selv at

Det gør mine også - det er kanon sjovt at se dem forsøge alt muligt i en
pærevælling, kigge på hinanden " okay hun ligger ned - det må jeg også
hellere...næh hun ruller...det må jeg nok også...og han giver pote...og og"
.....alt imens de holder grundigt øje med at de der godbidder ikke bare
forsvinder
Der viser det sig altid er Philana nok er en smule smartere end de to
schapendoes'er - hun forsøger to-tre tricks - og så sætter hun sig bare til
at vente, mens hun stirrer på mig. Får hun øjenkontakt med mig, lægger hun
hovedet på siden og ser totalt nuttet ud )

Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 05-02-07 18:09

sn, skrev:

> [...]
> øvelser som nogen her i forumet vil kalde cirkusnumre, men I kan
> kalde det hvad I vil, for jeg synes det giver en god kontakt og godt

Tror næsten kun at det er mig der har givet udtryk for den holdning til triks
her i gruppen, så det kan du nok roligt spørge til råds om
Men min holdning har jeg lov at have, og giver da udtryk for den
når talen falder på det.

/Jens

Fra : jytte

Dato : 06-02-07 13:02

On 5 Feb., 10:53, "sn" <s...@ping.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har prøvet at "lede" ham med godbidder, men det virker ikke rigtig, han

Hej
Jeg prøvede lige at søge på nettet og fandt denne her:
http://www.dogtraining.dk/magasin/tricks/tricks/bakke/bakkeomkasse.htm
Det er godt nok rundt om en kasse, men måske kan du bruge den
alligevel

Jytte M

Fra : sn

Dato : 07-02-07 09:25

jytte wrote:
> [...]
> http://www.dogtraining.dk/magasin/tricks/tricks/bakke/bakkeomkasse.htm
> Det er godt nok rundt om en kasse, men måske kan du bruge den
Hej Jytte.
Den side havde jeg helt glemt.
Jeg har endda selv abonneret på bladet, men i en periode havde de kun de
samme 4-5 øvelser på tricks-siden. Dejligt at der er kommet flere til.
Mht. beskrivelsen af øvelsen: Jeg ved ikke rigtig om jeg er hooked på det
med targetfinger. Jeg er bange for det vil forvirre mere end gavne, idet jeg
allerede bruger en finger i forb. med tegn til forskellige ting; "sit",
"bang - du er skudt", "twist" m.m.. Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan det
andet skulle kunne fungere.
Men tak for linket alligevel, og denne her skal bestemt forsøges på et
tidspunkt: http://www.dogtraining.dk/magasin/tricks/tricks/sjippe/sjippe.htm

--
Med venlig hilsen - Susanne Nielsen

Cody's bedste side: http://picasaweb.google.com/Bikenomore
.... og hans egen side: www.hjoernebutikken.dk

Dagens citat:
Hvis man står i lort til halsen, skal man ikke hænge med hovedet.

Fra : jytte

Dato : 07-02-07 11:40

On 7 Feb., 09:25, "sn" <s...@ping.dk> wrote:

> Hej Jytte.
> Den side havde jeg helt glemt.
> Jeg har endda selv abonneret på bladet, men i en periode havde de kun de
> samme 4-5 øvelser på tricks-siden. Dejligt at der er kommet flere til.

Jeg faldt over siden for første gang i går, da jeg ledte efter noget
helt andet. Men nu er den lagt ind under foretrukne, så jeg nemt kan
finde den igen, for der var da også nogle ting som jeg gerne vil
prøve.

> Men tak for linket alligevel, og denne her skal bestemt forsøges på et
> tidspunkt:http://www.dogtraining.dk/magasin/tricks/tricks/sjippe/sjippe.htm

Det var da så lidt, og ja sådan en sjippetur kunne da være rigtig sjov

Jytte M.