En af dem fra sidelinien...
Fra : sn

Dato : 05-02-07 08:39

Nu har jeg med interesse læst debatten om "seriøsiteten" i denne gruppe. Jeg
er en af dem der har læst med fra sidelinien (siden december 2005), men som
ikke har deltaget ret meget som skribent. Det var faktisk kun de første par
måneder efter jeg fik Cody. Hvorfor jeg holdt op med at skrive? Tjaa... -
måske fordi Cody gennem sine første 15 måneders levetid, ikke har givet mig
de store problemer. Ofte har jeg haft lyst til at gi' mit besyv med, når
andre har spurgt om noget, men jeg har undladt det, fordi jeg jo kun er
1.gangs hundeejer, og nogen kunne måske tænke: "Hva' fa'en er det for en
opkomling?" Endelig er der jo det med tiden. Døgnet har desværre kun 24
timer, og om jeg fatter de kan forsvinde så hurtigt...!

Det er med andre ord ikke "tonen" i gruppen der har afholdt mig fra at
skrive. Jeg synes den er, og altid har været, fin og jovial. Jeg kan dog
godt forstå hvis der er nogle nye som mener den er lidt for indspist. Hvis
man er uheldig at dumpe ind i et par af de tråde, hvor der bliver "givet og
taget", kan man jo ikke umiddelbart vide, at der ikke menes noget ondt med
drillerierne.

Nu skal det så være! Jeg vil til at deltage i debatten, både med spørgsmål
og for at øse ud af min stooore erfaring, - jeg har trods alt (i skrivende
stund) været hundeejer i 413 dage

For de af jer der har glemt hvordan Cody ser ud, kan I finde de bedste
billeder af ham her: http://picasaweb.google.com/Bikenomore

- og, - når/hvis ellers jeg får skidtet til at fungere igen - vil der være
endnu flere her: http://www.hjoernebutikken.dk/album

Susanne Nielsen.

Dagens citat:
Enhver der ikke sænker farten ved synet af en politibil, holder sikkert
parkeret.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 05-02-07 10:42

"sn" <sn67@ping.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Susanne Nielsen.
>
> Dagens citat:
> Enhver der ikke sænker farten ved synet af en politibil, holder sikkert

Hej Susanne

Hvor er det dog nogle dejlige billeder, du har taget af Cody.
Jeg går ud fra, at der er sort lab. i ham, men hvad er der ellers (det er
ørestillingen, der forvirrer mig lidt).

Venlig hilsen
Anelise, der også mest læser med fra sidelinien.

Fra : sn

Dato : 05-02-07 11:06

A. S. Nielsen wrote:

> [...]
> (det er ørestillingen, der forvirrer mig lidt).
>
> Venlig hilsen
> Anelise, der også mest læser med fra sidelinien.

Hej Anelise, og tak for de pæne ord. Cody's far er schæfer, moren er - ja
jeg må med skam meddele at jeg ikke er helt sikker - enten labrador eller
flatcoat retriever. For mig lignede det en labrador, men senere er jeg
kommet i tanke om, at ejerne vist sagde at det var en flatcoat.

Der står også lidt om det på hjemmesiden www.hjoernebutikken.dk, hvor det
store galleri også er oppe at køre igen www.hjoernebutikken.dk/album. Infoen
på hjemmesiden er dog langt fra det niveau jeg ønsker, men det er jo det med
at finde tiden til det

Susanne Nielsen

Dagens citat:
Kan dit problem løses, - er der ingen grund til at bekymre sig.
Kan dit problem ikke løses, - er der ingen grund til at bekymre sig.

Fra : Leyna

Dato : 05-02-07 11:37

On Mon, 5 Feb 2007 11:06:05 +0100, "sn" <sn67@ping.dk> wrote:

> [...]
>flatcoat retriever. For mig lignede det en labrador, men senere er jeg
>kommet i tanke om, at ejerne vist sagde at det var en flatcoat.

Var moderen langhåret eller korthåret?
Vaks' mor var en ren Flatter, og de er altså langhårede. Vaks ligner
så en lys lab og er helt korthåret. *GG*

> [...]
>på hjemmesiden er dog langt fra det niveau jeg ønsker, men det er jo det med

Det er jo lige det. Jeg er dog dybt imponeret af din måde at få Cody
til at rydde op efter sig. Giver du kurser?

Og så er jeg helt færdig over din tekst til et af billederne... Cody
med jord til op over begge ører og så blikket der siger, Hvilket hul?
Det er bare GULD!

Velkommen tilbage herinde!

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : sn

Dato : 05-02-07 12:19

Leyna wrote:

> Var moderen langhåret eller korthåret?

Jamen det er jo det jeg ikke kan huske. Jeg havde kun øje for de skønne små
vapser *GG*

> Og så er jeg helt færdig over din tekst til et af billederne... Cody
> med jord til op over begge ører og så blikket der siger, Hvilket hul?
> Det er bare GULD!

Det er jo noget af det jeg synes er spændende, og som jeg hellere vil bruge
tid på end at skrive på hjemmesiden (eller herinde).
At få et godt/sjovt billede i kassen er een ting, men at finde en rammende
tekst... DET er netop guld værd.

> Velkommen tilbage herinde!

Tak.

Susanne Nielsen

Dagens underfundighed:
"Han havde krammet på hende" kan både betyde at han havde taget på hende og
at han havde taget på hende.

Fra : sn

Dato : 06-02-07 02:30

Leyna wrote:

> Det er jo lige det. Jeg er dog dybt imponeret af din måde at få Cody
> til at rydde op efter sig. Giver du kurser?

Tjaa, det kan vi da sikkert godt finde ud af
Det er faktisk ret nemt.
Nå, ja,... okay,.. det med avisen... der var jeg svineheldig! Optagelsen kom
i kassen ved første hug. Senere har jeg prøvet at gentage det, for at få en
bedre belysning og bedre billedopløsning, men det gider Cody altså ikke stå
model til. Det ender altid med at han flår papiret endnu mere i stykker end
det er i forvejen. LOL

Men ellers syntes jeg det var ret nemt at få ham til at "rydde op" (her
hedder det "clean")
Hvis hunden kan henholdsvis samle op og slippe på kommando, er der ikke lang
vej til at få den til at aflevere tingene i f.eks. en kurv. Placer kurven
mellem dig og hunden. Bed hunden samle en given ting op fra gulvet, og komme
hen til dig med den. I stedet for at tage genstanden fra hunden på
kommandoen slip/aflever eller hvad du nu bruger, lader du tingen dumpe ned i
kurven. I samme sekund genstanden rammer bunden af kurven, gives belønning.
Efterhånden som hunden fatter øvelsen, kan den gøres sværere ved at øge
antallet af genstande der skal samles op, flytte rundt på kurven osv.
Det er en eminent øvelse at lave indendørs.

Susanne Nielsen

Dagens underfundighed:
Nede på fortovet står Nielsen og maler Sørensen. Bagved står Jørgensen og
tømrer Hansen sammen. For lidt siden gik Larsen og smed Christensen hen ad
gaden. I en port står Andersen og slagter Jensen og nu kommer Schmidt og
fisker Holm op af en kælder.

Fra : Leyna

Dato : 06-02-07 09:14

On Tue, 6 Feb 2007 02:30:29 +0100, "sn" <sn67@ping.dk> wrote:

>Hvis hunden kan henholdsvis samle op og slippe på kommando, er der ikke lang
>vej til at få den til at aflevere tingene i f.eks. en kurv.

Hmmmm... Vaks er god til at hente ting, men han er ikke ret god til at
slippe dem igen, når først han har fået fat på dem! *GGG*

Dog er jeg lidt glad for at høre, at det kun lykkdes med avisstumperne
denne ene gang, for man bliver temmelig imponeret af sådan en video,
og føler at ens egne hunde er sådan "lidt" dumme.

Fra : sn

Dato : 06-02-07 11:19

Leyna wrote:
> On Tue, 6 Feb 2007 02:30:29 +0100, "sn" <sn67@ping.dk> wrote:
> Hmmmm... Vaks er god til at hente ting, men han er ikke ret god til at
> slippe dem igen, når først han har fået fat på dem! *GGG*

Heller ikke hvis du vifter ham om snuden med en godbid?

Efter jeg havde skrevet foregående indlæg, kom jeg nemlig i tanke om, at
Cody slet ikke havde lært at slippe på kommando, da han lærte at rydde op.
Fidusen er så at lokke hunden hen over kurven, stikke en godbid frem,
hvorefter hunden (forhåbentlig) vil slippe genstanden for at få godbidden.

> Dog er jeg lidt glad for at høre, at det kun lykkdes med avisstumperne
> denne ene gang, for man bliver temmelig imponeret af sådan en video,
> og føler at ens egne hunde er sådan "lidt" dumme.
Det er der skam ingen grund til. Godt nok er jeg glad og stolt over alle de
ting Cody kan, - men sådan en simpel øvelse som at gi' pote...! Alle siger
det er sååå nemt, og deres hund kunne næsten inden den blev født. Hvis
du vidste hvor mange gange jeg har tænkt "Er du da helt fatsvag i roen
køter", for det var en kamp uden lige at få Cody til at gi' pote.

--
Med venlig hilsen - Susanne Nielsen

Cody's bedste side: http://picasaweb.google.com/Bikenomore
.... og hans egen side: www.hjoernebutikken.dk

Fra : Leyna

Dato : 06-02-07 11:37

On Tue, 6 Feb 2007 11:19:08 +0100, "sn" <sn67@ping.dk> wrote:

>Heller ikke hvis du vifter ham om snuden med en godbid?

Nej, Vaks er ikke specielt glad for mad.

Hihi... Det kan selv Oy finde ud af!

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 06-02-07 11:48

> Nej, Vaks er ikke specielt glad for mad.

> Hihi... Det kan selv Oy finde ud af!

GG..Oy er et naturtalent inden for cirkus tror jeg (-;

at gi`pote har nok også været det nemmeste at lære dem, problemet er nok
mere at få dem til at holde op igen..GG.

men at rulle..jeg har opgivet at få Ebbe til at rulle, han gør det IKKE!,
een gang, har han gjort det, EEN gang, og så aldrig mere!. de to andre
hoveder gør det gladeligt frem og tilbage og dobbelt rul og hele balladen..
men man er også en terrier med sine principper og standpunkter, og sådan er
det!.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Leyna

Dato : 06-02-07 12:31

On Tue, 6 Feb 2007 11:48:26 +0100, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

>GG..Oy er et naturtalent inden for cirkus tror jeg (-;

Måske, der skal så bare være nogen til at gøre rent efter ham!
Han kan faktisk sitte pænt (på måsen og med forpoterne oppe), men har
ikke helt balancen til det, så da det endlig lykkedes ham at sitte
pænt i mere end et splitsekund, så tiltede han bagover. *Fnis*

>at gi`pote har nok også været det nemmeste at lære dem, problemet er nok
>mere at få dem til at holde op igen..GG.

Jeg har ikke rigtigt lært nogle af mine det. Det kunne de i forvejen.
Tror jeg har købt en "pakkeløsning"... næste gang skal det være med
renlighed, så skidt være med gi' pote tricket!

>men at rulle..jeg har opgivet at få Ebbe til at rulle, han gør det IKKE!,

Oy har gjort det 2 gange nu. Han har læst hvad der står i hundebøgerne
og ruller pænt med godbidden rundt. *GGG*

Fra : jytte

Dato : 06-02-07 17:01

On 6 Feb., 14:50, Leyna <l...@leyna.dk> wrote:

> Det gælds kun hvis du sprutter den ud over hele skærmen!

Ok det husker jeg at gøre næste gang

> Den har han nu haft nogle uger. Tynd og ranglet. *GGG*

De ser nu så søde ud, når de er sådan

> Hvorfor kniber det så sådan med renligheden? Det er lidt underligt,
> ikk'?

Det kan være at det er ligesom med børn, at der er nogen børn som
kan det som 1 1/2 årige og andre der bliver 4 år før de kan. Børn er
forskellige og det er hunde jo også.
Min første border collie var lynhurtig renlig, så derfor tror jeg
egentlig ikke at det er fordi at jeg har grebet det helt forkert an.
Og det tror jeg såmænd heller ikke at du gør.

Jytte M

Fra : Leyna

Dato : 06-02-07 19:15

On 6 Feb 2007 08:01:04 -0800, "jytte" <mollie-mor@hotmail.com> wrote:

>Min første border collie var lynhurtig renlig, så derfor tror jeg
>egentlig ikke at det er fordi at jeg har grebet det helt forkert an.
>Og det tror jeg såmænd heller ikke at du gør.

Måske ikke, men det gør altså en i tvivl og er smadder frustrende.

Fra : C.H

Dato : 05-02-07 12:25

> [...]
> billeder af ham her: http://picasaweb.google.com/Bikenomore
>
> - og, - når/hvis ellers jeg får skidtet til at fungere igen - vil der være

Hej Susanne!!

Stort velkommen til dig fra sidelinjen - skønt at du også vil bidrage!
Det kan godt være, at du er førstegangsejer, men tro mig, som
andengangs-hvalpeejer har jeg glemt en masse af de ting, som du stadig
husker... Derfor er dine erfaringer guld værd!!

Glæder mig til at høre hvad du har at gøre godt med

Connie

Fra : sn

Dato : 06-02-07 02:33

C.H wrote:
> [...]
> husker... Derfor er dine erfaringer guld værd!!
>
> Glæder mig til at høre hvad du har at gøre godt med

Jamen så spørg løs, så skal jeg se om jeg kan komme nogle gode erfaringer.

Susanne Nielsen

Dagens citat:
Det er ret nemt at beregne sine udgifter. Man tager bare sine indtægter og
lægger ti procent til.

Fra : pwh

Dato : 05-02-07 17:59

sn, skrev:

> Nu skal det så være! Jeg vil til at deltage i debatten, både med
> spørgsmål og for at øse ud af min stooore erfaring, - jeg har trods
> alt (i skrivende stund) været hundeejer i 413 dage

Hej Susanne, jeg husker dig godt, velkommen tilbage
Vi to havde en lille diskussion hvor jeg syntes du var for ivrig
med at skulle træne kunster som jeg husker det

> For de af jer der har glemt hvordan Cody ser ud, kan I finde de bedste
> billeder af ham her: http://picasaweb.google.com/Bikenomore

Han er blevet flot, ligner jo meget min Tyson.
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11568
Hvad er det lige at Cody er for en størrelse, det kan jeg ikke huske.

/Jens

Fra : jytte

Dato : 06-02-07 12:31

On 6 Feb., 11:19, "sn" <s...@ping.dk> wrote:

> Hvis
> du vidste hvor mange gange jeg har tænkt "Er du da helt fatsvag i roen
> køter", for det var en kamp uden lige at få Cody til at gi' pote.

Sådan tænker jeg også nogen gange når jeg vil lære Mollie noget nyt.
Men den næste tanke er altid "for fanden da hvor må jeg da være dum,
når jeg ikke kan lære hende det", og ved de fleste ting,der handler
det da om at jeg enten skal prøve på en helt anden måde eller dele
opgaven op, så det bliver i små bidder. Feks så har jeg i går lært
mollie at hoppe igennem mine arme - altså lave en cirkel med armene
som hun så skal hoppe igennem. Først der prøvede jeg med bare at tage
den nederste arm op som hun så skulle hoppe over for at komme hen til
den anden hånd med godbidden (ja, jeg ved godt at det lyder
mærkeligt ) Da jeg havde prøvet det et stykke tid uden at
Mollie fattede en meter af, hvad jeg ville have hende til, så samlede
jeg armene til en cirkel og lagde en godbid bagved og så fattede hun
at hun skulle derigennem for at få guffen. I dag kan hun finde ud af
det, endda uden gufferne. HURRA. Så nu skal der bare øves så det
sidder helt fast

Jytte M

Fra : jytte

Dato : 06-02-07 12:41

On 6 Feb., 12:31, Leyna <l...@leyna.dk> wrote:

> [...]

> Tror jeg har købt en "pakkeløsning"... næste gang skal det være med
> renlighed, så skidt være med gi' pote tricket!

Den pakkeløsning tror jeg også jeg vil lede efter næste gang jeg skal
have hvalp. Mollie var 1/2 år før jeg kunne sige at hun var renlig, og
så kunne der endda ske uheld, øv hvor var det træls. Til gengæld var
og er hun hurtig til at lære nye tricks

Jytte M

Fra : Leyna

Dato : 06-02-07 14:50

Fra : Lott

Dato : 06-02-07 16:44

"Leyna" <leyna@leyna.dk> wrote in message
> Hvorfor kniber det så sådan med renligheden? Det er lidt underligt,
> ikk'?

Hej Leyna
8 mdr. var Zetta før uheldene stoppede.
Hun var obs. på alt andet end det at skulle tisse, hun kunne stoppe
midt i leg og så bare tisse, hvor hun nu var.
Jeg havde på fornemmelsen, at hun ikke lagde mærke til at hun skulle
tisse før det var for sent.
Ude havde hun ikke tid til at sidde stille, men gik rundt med
tisse-strålen løbende mellem benene.
Så måske Oy ikke rigtig kan mærke, når det er tid, før det er for
sent.
Min første hvalp var en vinterhvalp og var 3 mdr. om at blive renlig.
Trunte var renlig fra første dag, så der er stor forskel på hvornår
hvalpe er renlige.

Mvh. Lotte
www.lislott.dk

Fra : Leyna

Dato : 06-02-07 19:14

On Tue, 6 Feb 2007 16:44:07 +0100, "Lott" <lotte@post4780.dk> wrote:

>Så måske Oy ikke rigtig kan mærke, når det er tid, før det er for
>sent.

Det kan godt ske. Han har ofte travlt med alt muligt andet.