Træning er mange ting
Fra : Anette

Dato : 05-02-07 00:11

Hej hundeNG

WOUW hvor er jeg stolt af vores Andy i dag- han klarede dagens træning helt
super.
Ingen udfald mod de andre hnde, selvom et par af dem stressede helt op. Det
fungerede bare for ham i dag.
Det fik mig til at tænke på at det kunne da være at I kunne tænke Jer at
kigge med og se hvordan det foregår til vores træning?
Det kan I lige her http://www.philana.dk/andytraening.htm

Og måske fortælle lidt om hvordan I gør på jeres hold?

Det skal lige med at Andy , fordi han er skæppeangst for andre hunde, går på
et hold med hunde der har samme problemer som han selv - så det er ikke helt
så målretttet mod at træne lydighed som andre hold måske vil være, men mest
at lære dem at koncentrere sig om ejer og træning, fremfor at stresse op. Og
det virker sq

/ Anette
www.philana.dk

Fra : C.H

Dato : 05-02-07 12:23

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> [...]
> helt så målretttet mod at træne lydighed som andre hold måske vil være,
> men mest at lære dem at koncentrere sig om ejer og træning, fremfor at

Hej Anette!
Sjovt at se billederne fra jeres træning - og jo, man må sige, at der mange
måder at gøre det på.
I vores klub træner man mere individuelt - det vil sige, at
hvalpemotivationen er et hold, hvor hundene så bliver bragt frem en efter
en.
Når de er færdige med hvalpemotivation - som ikke rigtig har noget med alder
at gøre, så går man over til træning, hvor det tilstræbes, at man går sammen
to og to eller tre og tre. Her kan man så give feedback til hinanden,
samtidig med at træneren/trænerne går til og fra de små grupper.
Det tilstræbes, at hundene ingen kontakt har med hinanden på banen
overhovedet - her er det kun hunden og dens fører, det handler om. Så hvis
hunden er på banen, så er det for at træne - ikke for at lege og ikke for at
vente på tur.

Vi prøvede en enkelt gang vi var der, at alle hundene var ude ved lidt
fælles træning - sikke et kaos, hundene mistede kontakten til deres fører og
var langt mere interesserede i hinanden. Det var ikke så godt for dem, der
var i gang med at etablere en god kontakt til deres hund.

Fordelen ved den "individuelle" træning er, at man træner det, som man har
brug for og ikke noget andre har brug for.
Træningen er helt tilrettelagt efter de mål, man har med sin hund - skal den
være hyggehund og kunne lydighed til husbehov, eller skal den bruges til
konkurrencebrug? Metoderne er også afstemt efter hvad der virker på hunden
og førerens temperament og lyst.
Målet er, at de hele tiden er rigtig sjovt for både hund og fører.
Metoden er, at det er førerens motivation for at lære, der driver værket
fremad. Man kan få mere eller mindre ud af træningen - det afgør man faktisk
selv. Trænerne er guldgruber, det handler bare om at man gider at grave

Når det bliver lidt lyst om aftenen tager jeg nogle billeder af træningen..

Connie