Noget der virker
Fra : Leyna

Dato : 03-02-07 18:54

Har lige oplevet en fantastisk forandring ved Oy.
Nu har jeg i den sidste uges tid haft ham ude at gå i snor med mig
alene, og jeg har haft svært ved at få ordentlig kontakt med ham, og
han har været frygtelig bange når der kom en bil... men alt det _har_
jeg jo snakket om før.

I torsdags startede jeg så med at ha' hundekiks med mig på gåturen.
Det gjorde ikke nogen stor forskel, men han åd da dem han fik.
Desværre fik jeg ikke mulighed for at rose ham når han "lavede" noget,
for det har han endnu ikke gjort på en gå-tur iført snor.

Her til aften tog jeg så en hel pose hundeguffer med... en af de dér
poser der knitrer, og tak skæben for en forskel. Bare jeg stak hånden
i lommen var Oy prompte ved min side, for at få en godbid. Ikke noget
med at han trak i dag. Det var helt vildt, og jeg fik hans FULDE
opmærksomhed. hehe...
Vi mødte en bil, og jeg fik (næsten) afledt hans opmærksomhed. Den
farlige bil skulle dog lige følges med blikket, mens han havde lagt
sig på jorden, men den paniske angst så jeg ikke hos ham.

Så langt, så godt. Jeg havde dog opgivet håbet om at træne renlighed,
da jeg var temmelig tæt på hjemme (ca. 3 min), men så gjorde han sørme
stort! :D Jeg har jo rost ham før når han har gjort i haven eller på
marken, men har aldrig rigtig fået nogen respons på det, men da der nu
osse var guffer med i købet, så fik jeg skam lidt logren.

Det er muligt at det virker banalt på andre, men jeg er bare SÅ glad
for endelig er været nået ind til ham. For mig er det et stort
fremskridt, og nu håber jeg, at jeg i morgen kan sige at jeg har været
fri for uheld indendørs!

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-02-07 19:10

Leyna wrote:

> [...]
> for endelig er været nået ind til ham. For mig er det et stort
> fremskridt, og nu håber jeg, at jeg i morgen kan sige at jeg har

Skønt at høre Leyna. Det var godt nok en stor fremgang. Jeg kan da
godt forstå at du blev glad for at have fået hans opmærksomhed. Jeg er
ikke i tvivl om, at der fra nu af vil være yderligere fremgang at
spore hver dag. Det lød også lidt underligt at der _slet_ ikke var
nogen respons fra Oy når han fik ros. Han har nok fundet ud af nu, at
ros faktisk ikke er det værste man kan opnå.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Leyna

Dato : 03-02-07 20:47

On Sat, 3 Feb 2007 19:10:17 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>Det lød også lidt underligt at der _slet_ ikke var
>nogen respons fra Oy når han fik ros. Han har nok fundet ud af nu, at
>ros faktisk ikke er det værste man kan opnå.

Jeg har heller aldrig oplevet det før, og jeg fandt det osse utroligt
underligt. Og det med at han slet ikke logrede de første 14 dage vi
havde ham var da osse begyndt at bekymre mig, men det har han jo
forlængst ændret.

Ved ikke om ros _uden_ godbid virker, men det gør i hvert fald MED!

Fra : sn

Dato : 06-02-07 08:20

Leyna wrote:

> [...]
klip
> Ved ikke om ros _uden_ godbid virker, men det gør i hvert fald MED!

Hej Leyna.
Jeg surfede lige forbi en artikel som måske kan give en forklaring på din
manglende respons fra Oy. Artiklen er skrevet af Karen Strandbygaard Ulrich,
og er oprindelig bragt i Beagle Klubbens Magasin. Hele artiklen kan ses her:
http://www.123hjemmeside.dk/Vicky/2753504
- men her er et lille uddrag
[Citat] ...En positiv forstærkning er noget, der forøger hyppigheden af en
bestemt adfærd, når man tilfører det, - f.eks. "godbid" eller "dygtig".
"Dygtig" er en betinget eller indlært positiv forstærkning, men "godbid" er
en ubetinget eller uindlært positiv forstærkning. Hunden har ikke brug for
at lære at en godbid er noget godt, hvorimod ingen hund er født med at vide,
at "dygtig" betyder, at vi er tilfredse med den. "Dygtig" indlæres ved, at
man præsenterer lyden samtidig med en ubetinget forstærkning, f.eks.
"godbid", "bold" eller "kontakt". ... [Citat slut].

Jeg må indrømme, at jeg aldrig udelukkende har arbejdet med verbal belønning
overfor Cody, der har altid været godbidder (som i 9 ud af 10 tilfælde
består af hans fuldkost) i farvandet. Jeg tror aldrig jeg var kommet så
langt med ham som jeg er, hvis ikke det var for "madbelønning". Jeg kan jo
også se, at hans intensitet og arbejdsiver øges, så snart godbidden bliver
noget mere lækkert end hans "normale" mad. Pølsestykker f.eks., - og hvis
jeg vifter med noget ekstra lækkert som råt kød/ben, kan han lave ting han
aldrig har udført før, - som beskrevet i en anden post
- Og renlighedstræning kan vel betragtes som enhver anden øvelse.

Susanne Nielsen

Dagens citat:
Det påstås at hårdt arbejde aldrig har skadet nogen - men hvorfor tage
chancen?

Fra : Leyna

Dato : 06-02-07 09:38

On Tue, 6 Feb 2007 08:19:46 +0100, "sn" <sn67@ping.dk> wrote:

> [...]
>og er oprindelig bragt i Beagle Klubbens Magasin. Hele artiklen kan ses her:

Udmærket artikel, men ikke så meget nyt.

Om jeg ved ros siger "DYGTIG" eller "REND MIG", er for så vidt
ligegyldigt. Det er tonefaldet der normalt reageres på, men Oy har
altså IKKE reageret på positivt tonefald. Det har jeg aldrig oplevet
før, hverken med Vaks elller Hans eller med Maggie, som er Oy's
halvsøster. De reagerer alle tra prompte på ros...

>Jeg må indrømme, at jeg aldrig udelukkende har arbejdet med verbal belønning
>overfor Cody, der har altid været godbidder (som i 9 ud af 10 tilfælde
>består af hans fuldkost) i farvandet.

Vaks, som bliver 5 år i år, er min første hvalp, og ham lærte jeg
meget af. Desværre er han slet ikke interesseret i mad, og godbidder
har derfor ikke haft den store success. Derfor har jeg opdraget ham
næsten udelukkende med verbal belønning.
Oy bliver barfet (lige som de to andre) og at have kallun med ud at gå
tur synes jeg er lige lovligt ulækkert. *GGG* Det er så sådan nogle
små fuldfoder (tørfoder) agtige godbidder jeg har med når vi går tur.

Jeg mener nu at renlighedstræning er lidt anderledes, for der kan
hunden ikke umiddelbart lokkes til at udvise den ønskede adfærd. Jeg
mener, hvis ikke han skal, så skal han ikke, og det kan jeg jo ikke
lige lave om på! Men har jeg skulle lære ham nogle tricks, så har
mad været en eminent vej frem. At man sætter sig før man får sin mad
lærte han allerede på andendagen vi havde ham, så ingen problemer med
indlæring ellers.

Og kontakten til Oy er da osse blevet meget, meget bedre. Han lærer jo
hele tiden. Nu har han skam osse fundet ud af hvad "ned" betyder.
Dette bruges i soveværelset, hvor hundene for nylig har fået adgang,
og her har han fattet pointen med at han altså skal være på gulvet når
vi siger "ned". Jojo, det går da fremad, men renligheden har vi stadig
lidt problemer med... osse fordi der er andre faktorer der spiller
ind, men det er en helt anden historie.

Fra : C.H

Dato : 06-02-07 10:02

Snappelap - en masse godt og direkte ned til dette:

> Jojo, det går da fremad, men renligheden har vi stadig
> lidt problemer med... osse fordi der er andre faktorer der spiller
> ind, men det er en helt anden historie.

uhh, den helt anden historie ville jeg vældig gerne høre! Måske der er lidt
ligheder, som kunne bruges til Cassius - som dog bliver bedre og bedre.
Besørger ikke indendørs længere og en tissetår bliver det kun til omtrent
tre gange om ugen - men det er jo tre gange for meget!

I øvrigt - stort tillykke med din succes - jeg tænkte nok, at der for Oy
ville være en valuta der var stor nok til at bytte uheldig adfærd ud med
heldig! Det er skønt at have et madøre - det er ti gange lettere at opdrage
sådan en hund. Det har vi opdaget nu efter tolv år med en hund, der på det
nærmeste led af spisevægring....

Connie

Fra : Leyna

Dato : 06-02-07 11:46

On Tue, 6 Feb 2007 10:01:44 +0100, "C.H" <vaxen7@hotmail.com> wrote:

> [...]
>ligheder, som kunne bruges til Cassius - som dog bliver bedre og bedre.

Tror jeg nu ikke, desværre.
Problemet er naboens tæver. Han slipper dem jo stadig bare ud, selvom
de er højløbske... eller den sidste af dem er i hvert fald, og så
længe de er lige udenfor, så kan jeg end ikke ha' Oy i haven, for de
splitter simpelthen hegnet ad, så Oy kan komme ud, men tæverne kan dog
ikke komme ind... endnu.
Vaks er ved at splitte plankeværket ad for at komme ud til dem, og når
frosten går af jorden er vi nødt til at få nye pæle i, som er
kraftigere. Kattelemmen røg sig en tur her til morgen, da Vaks
forsøgte at komme ud dér og tæven forsøgte at komme ind, så det er en
ny kattelem igen igen. Bortset fra at hus og have bliver mere eler
mindre raseret, så kan jeg heller ikke få Oy's opmærksomhed med 2
andre hunde spænende om benene. Det er rigtig træls!

Jeg kunne godt tænke mig, at han kunne finde ud af at holde sine tæver
hos sig selv - bare indtil de har overstået løbetiden, for så må de
gerne lege sammen allesammen, men lige nu er jeg altså lidt træt af
det hele.

Fra : sn

Dato : 06-02-07 11:52

Leyna wrote:

> [...]
> Oy bliver barfet (lige som de to andre) og at have kallun med ud at gå
> tur synes jeg er lige lovligt ulækkert. *GGG*

Arrh, - er det ikke bare dig der er lidt sart *GG*.
Nej, spøg til side. Jeg skrev det med fuldkosten fordi når man siger
godbidder, er der nogen som tror at man fylder hunden med usundt og/eller
ekstra mad (=tyk vovse Cody får lov at arbejde for stort set al sin
mad. Enten ved madsøg eller øvelser. Han har faktisk ikke engang en madskål.

> [...]
> hunden ikke umiddelbart lokkes til at udvise den ønskede adfærd. Jeg
> mener, hvis ikke han skal, så skal han ikke, og det kan jeg jo ikke
Nej, der bliver man nødt til at benytte sig af det de kloge hoveder kalder
"ren operant indlæring", altså vente på at hunden af sig selv gør det man
gerne vil have den til, og så sætte kommando på/belønne når det sker. Det er
naturligvis lettest jo yngre hvalpen er, - for så "skal" den noget oftere,
og der bliver mange muligheder for at indøve adfærden. Lægger du kommando på
når han f.eks.tisser?
Da Cody var mindre kunne han lave både stort og småt på kommando, men efter
han er blevet ældre og kan holde sig lige så lang tid som det er nødvendigt,
har jeg ikke holdt "øvelsen" vedlige.

Dejligt!

--
Med venlig hilsen - Susanne Nielsen

Cody's bedste side: http://picasaweb.google.com/Bikenomore
.... og hans egen side: www.hjoernebutikken.dk

Dagens citat:
Livet er en langsomt fremskridende sygdom, med 100% dødelighed.

Fra : Leyna

Dato : 06-02-07 12:39

On Tue, 6 Feb 2007 11:51:32 +0100, "sn" <sn67@ping.dk> wrote:

>Arrh, - er det ikke bare dig der er lidt sart *GG*.

Jo!

> [...]
>ekstra mad (=tyk vovse Cody får lov at arbejde for stort set al sin
>mad. Enten ved madsøg eller øvelser. Han har faktisk ikke engang en madskål.

Det lavede jeg med Vaks da han var yngre og det virkede da et par få
gange, men nu gør jeg det altså ikke, for så ville maden blive MEGET
ulige fordelt og jeg har een hund som er ALT for tyk i forvejen, så
maden SKAL kontrolleres.

>Lægger du kommando på
>når han f.eks.tisser?

Nej, jeg har kun rost... når han altså har gjort det udendørs!

>Da Cody var mindre kunne han lave både stort og småt på kommando, men efter
>han er blevet ældre og kan holde sig lige så lang tid som det er nødvendigt,
>har jeg ikke holdt "øvelsen" vedlige.

Oy kan godt holde sig. så sent som i går aftes fik han sat sig til
rette for at lave stort. Lynhurtigt ud i haven med ham FØR der skete
noget... og så var der selvfølgelig en tæve udenfor som var meget
sjovere end at få gjort det man skulle. *SUK* Så jeg ventede 15 min.
til tæven var smuttet hjem (Oy havde stadig ikke lavet noget), og tog
ham så med ud på en luftetur på en lille times tid. Ingen gevinst. Så
var jeg lige oppe ovenpå i 3 min. og da jeg kom ned igen havde han
skidt på gulvet. Jojo, han KAN skam holde sig temmelig længe. *SUK*

Fra : pwh

Dato : 06-02-07 18:50

sn, skrev:

> Nej, spøg til side. Jeg skrev det med fuldkosten fordi når man siger
> godbidder, er der nogen som tror at man fylder hunden med usundt

Gør du da ikke det med fuldkost

Pas på Susanne, du har gang i 2 barfere nu

/Jens

Fra : sn

Dato : 07-02-07 09:34

pwh wrote:

> Gør du da ikke det med fuldkost

Åh, ja, - den kunne jeg have undgået ...

> Pas på Susanne, du har gang i 2 barfere nu

Ja det er jo snart værre end religionskrig :-r

Nej jeg har skam også alvorligt overvejet at gå over til råfodring. Og
kattene skulle på samme vogn. Men, men, men, du kender selv alle
undskyldningerne; manglende tid, manglende plads manglende dit og dat.
- og det hjælper ikke noget at du foreslår jeg bruger tiden på barf i stedet
for at lære min hund cirkusnumre

--
Med venlig hilsen - Susanne Nielsen

Cody's bedste side: http://picasaweb.google.com/Bikenomore
.... og hans egen side: www.hjoernebutikken.dk

Dagens citat:
Kunst er noget man ikke kan, - så snart man kan, er det ikke længere nogen
kunst.

Fra : pwh

Dato : 07-02-07 09:57

sn, skrev:

> Åh, ja, - den kunne jeg have undgået ...

Der skulle lige drilles

> Nej jeg har skam også alvorligt overvejet at gå over til råfodring. Og
> kattene skulle på samme vogn. Men, men, men, du kender selv alle
> undskyldningerne; manglende tid, manglende plads manglende dit og dat.

Tiden skal du ikke bruge som undskyldning, det tager ikke meget mere
tid end med tørkost, hvis du som flere af os andre bruger færdig grøntmix.
Der skal slæbes lidt mere hjem når du handler,
men det er også det hele synes jeg.

Men som jeg flere gange har skrevet er det jo ikke en beslutning for livet.
Man kan jo give det en chance en periode, og trives man selv eller hunden
ikke på barf, kan man jo bare gå tilbage til tørkost hvis det ikke er pgr sygdom
at man har skiftet.
Du skal bare sørge for at Cody er fastet (24 timer) igennem før du går over
til det rå, mere indviklet er det ikke at skifte
Du kan da også fortsat bruge tørkost som godbidder, det gør jeg da selv.
Det er jo ikke sådan at de slet ikke tåler en smule tørkost bare fordi de barfer.

> - og det hjælper ikke noget at du foreslår jeg bruger tiden på barf i
> stedet for at lære min hund cirkusnumre

Kunne ikke falde mig ind, det ville da værer synd for Cody som helt sikkert
nyder at du gider lege så meget med ham, bliv endelig ved med det
Så længe man ikke lader cirkusnumre komme før alm lydighed/socalicering
er det skam helt fint med mig, jeg bryds mig bare ikke om at se dyr optræde.

/Jens

Fra : sn

Dato : 09-02-07 08:40

> Kunne ikke falde mig ind, det ville da værer synd for Cody som helt
> sikkert nyder at du gider lege så meget med ham, bliv endelig ved med
> det

Jeg håber da han nyder det, - lige så meget som jeg gør. Jeg tror i hvert
fald ikke han ville være så meget "på" når vi træner, hvis han ikke nød det.
Det er ret nemt at se når noget keder ham (eller der er andet der er mere
interessant), og så dropper vi bare det vi var igang med.

> Så længe man ikke lader cirkusnumre komme før alm
> lydighed/socalicering er det skam helt fint med mig, jeg bryds mig bare
> ikke om at se dyr
> optræde.

Nej, det har du jo sagt mange gange. Men hvad er optræden i dine øjne? For
mig at se er lydighedskonkurrencer/prøver lige så meget optræden, som at
lade hunden springe gennem et tøndebånd.
Mit mål med indøvning af diverse "numre" er nu heller ikke, at han skal
blive en cirkushund. Jeg bruger øvelserne som mentaltræning og sjov
aktivering. Og hvis vi skal tale naturlige drifter hos hunden, så er
søgeøvelser Cody's absolutte favorit, - og derfor noget vi gør ofte.
Desuden er alm. lydighed(søvelser) også tit integreret i de andre øvelser.
Eksempelvis at han bliver kommanderet på plads før starten på en øvelse,
eller han bliver dækket af mens jeg går ud og gemmer noget han skal søge
efter.

Fra : pwh

Dato : 09-02-07 09:53

sn, skrev:

> Nej, det har du jo sagt mange gange. Men hvad er optræden i dine
> øjne? For mig at se er lydighedskonkurrencer/prøver lige så meget
> optræden, som at lade hunden springe gennem et tøndebånd.

Det kan du sikkert have ret i, ikke noget jeg skænker 2 tanker til hverdag.
Men lydighedstræning kan man da sige at der er et praktisk formål med.
Har jeg svært ved at se ved feks dogdancing, given pote, ect ect.

> Mit mål med indøvning af diverse "numre" er nu heller ikke, at han
> skal blive en cirkushund. Jeg bruger øvelserne som mentaltræning og
> sjov aktivering.

Vel også fordi det morer dig at se Cody "optræde".
Det er der hele forskellen på os to er på det punkt,
jeg synes det er uværdigt at se dyr optræde på, en for mig at se,
unaturlige måde for at morer deres menneske.
Jeg ser heller aldrig cirkusdyr i tv, men jeg kan da hygge mig over
en alm naturudsendelse eller at se dyrene i naturen på deres egne vilkår.

Ps.
Syntes ikke rigtigt at du forholdt dig min barfargumenter.

/Jens

Fra : sn

Dato : 13-02-07 11:51

pwh wrote:

> [...]
> hverdag. Men lydighedstræning kan man da sige at der er et praktisk
> formål med. Har jeg svært ved at se ved feks dogdancing, given pote, ect

Nu sagde jeg også lydigheds*konkurrencer*. Du har vel set når de rigtig
dygtige giver opvisning i eksempelvis "plads"? Det er da for mig at se en
unaturlig gangart for hunde!! Men flot ser det ud. Der har fornylig været et
link til en video her i gruppen, men jeg kan desværre ikke finde det igen.
Men der er jo ingen grund til vi fortsætter diskussionen om hvad man
bør/skal lære sin hund, for på visse punkter bliver vi ikke enige. Det
vigtigste for mig er et jeg har et godt samvær og en god kontakt med Cody,
og det er jeg overbevist om, at diverse øvelser er med til at gøre endnu
bedre.

> Vel også fordi det morer dig at se Cody "optræde".

'Morer mig' er måske ikke lige det udtryk jeg ville vælge, - men jeg
benytter enhver lejlighed til at prale af hvad kan han

> Syntes ikke rigtigt at du forholdt dig min barfargumenter.

Der er såmænd ikke så meget at forholde sig til. Jeg overvejer stadig for og
imod.

--
Med venlig hilsen - Susanne Nielsen

Cody's bedste side: http://picasaweb.google.com/Bikenomore
.... og hans egen side: www.hjoernebutikken.dk

Dagens underfundighed:
"Han havde krammet på hende" kan både betyde at han havde taget på hende og
at han havde taget på hende.

Fra : pwh

Dato : 06-02-07 18:46

Leyna, skrev:

> [...]
> har derfor ikke haft den store success. Derfor har jeg opdraget ham
> næsten udelukkende med verbal belønning.

Samme erfaring som dig Leyna gjorde jeg mig hurtigt med Tyson,
han spyttede simpelthen godbidderne ud når vi var på tur.
Men verbal belønning reagerede han godt på, så den blev min metode.
Synes også at det et nemmere at graduerer end godbidder,
og det står mig også lidt imod at skulle "købe" mig til lydighed
med godbidder af min hund, det skal den værer af respekt for føren.

> Oy bliver barfet (lige som de to andre) og at have kallun med ud at gå
> tur synes jeg er lige lovligt ulækkert. *GGG*

Du er da også bare sart, man er ellers ret populær blandt alle hunde
(og har plads i bussen) hvis man har lommen fuld af kallun

/Jens

Fra : Anette

Dato : 06-02-07 19:10

pwh wrote:
> Synes også at det et nemmere at graduerer end godbidder,
> og det står mig også lidt imod at skulle "købe" mig til lydighed
> med godbidder af min hund, det skal den værer af respekt for føren.

Ikke enig.
Da Philana flyttede ind her, 5 mdr gammel, var hun ikke renlig - og hun
fattede nada, når det gjaldt ros. Det eneste hun forstod var et højt råbt
"NEJ" - som gjorde hende forskrækket....så vi måtte gå en anden vej - nemlig
godbidder. 2 uger efter var hun renlig.

Man køber sig ikke til lydighed med godbidder sammen med ros, man køber sig
til forståelse og - for madører som mine - til opmærksomhed. Når hunden har
fattet hvad det går ud på, så er godbidden væk igen og og bliver erstattet
af ros og kun ros - mens kravet til at få godbid bliver øget.

Men nej, jeg synes ikke det er nemt at styre, som sådan - man skal lære at
bruge godbidder.
Man kan ødelægge et træningsforløb og sætte hunden tilbage i
træningsstandard ved at give for mange godbidder....fortalte min træner mig,
efter jeg havde jokket i spinaten og trænet Dagmar som jeg træner Philana,
med et hav af godbidder. Dagmar var særdeles veltrænet da hun kom her, og
kun vant til at blive belønnet med godbid for den helt ekstraordinære,
flotte præstation..... og det fik jeg så lige ødelagt på et par måneder.
- men så var det jo bare at starte forfra.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 06-02-07 19:25

Anette, skrev:

> [...]
> højt råbt "NEJ" - som gjorde hende forskrækket....så vi måtte gå en
> anden vej - nemlig godbidder. 2 uger efter var hun renlig.

Med genbrugshunde er fremgangsmåden jo også individuel.
Har haft begge mine fra hvalpe af, og ikke skullet aflærer andres unoder.

> [...]
> opmærksomhed. Når hunden har fattet hvad det går ud på, så er
> godbidden væk igen og og bliver erstattet af ros og kun ros - mens

Jamen så er vi vist da også enige som jeg læser det.
Din metode er så at bruge godbidden for at nå ind til hunden til
at starte med, sikkert fint nok med en genbrugshund hvis det er det der virker.
Men du skriver jo selv at godbidden skal fjernes igen, eller minemeres.
Jeg har så heldigvis så god kontakt til mine hunde at ros/ris er rigeligt
til opdragelsen, godbidderne får de af ren kærlighed uden at skulle gører
en dyt for dem.

> Men nej, jeg synes ikke det er nemt at styre, som sådan - man skal
> lære at bruge godbidder.

Bedre at få sin hunds respekt, den kan ikke købes.

> [...]
> træner mig, efter jeg havde jokket i spinaten og trænet Dagmar som
> jeg træner Philana, med et hav af godbidder.

Tja, der er mange forskellige metoder til at opdrage hunde.
Jeg har personligt gode erfaringer med min egen, og agter ikke
fremtidigt at ændrer på den ved hjælp af godbidder som led i opdragelsen.
Har slet ikke brugt det til Angel da det ikke virkede posetivt på Tyson,
og hun er ret så velopdragen i min verden, dog kan hun igen cirkusnumre

/Jens (som heller ikke kan nogle cirkusnumre)

Fra : Leyna

Dato : 07-02-07 00:48

On Tue, 6 Feb 2007 19:24:42 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Din metode er så at bruge godbidden for at nå ind til hunden til
>at starte med, sikkert fint nok med en genbrugshund hvis det er det der virker.

Det virker åbenbart osse på en hvalp. Oy har ikke gjort noget indenfor
i dag, så nu er det spændende om han holder sig natten over osse.

>Jeg har personligt gode erfaringer med min egen, og agter ikke
>fremtidigt at ændrer på den ved hjælp af godbidder som led i opdragelsen.

Sådan mente jeg jo osse at det skulle være, men der er forskel på
hunde, som der er forskel på mennesker, og det er da osse forskellige
metoder jeg har brugt til mine 3. Hans var fuldstændig vild med ros,
men jeg tror heller aldrig han havde prøvet det i de første 11 mdr. af
sit liv. Men skænd kendte han sørme rigtigt godt. :(

Fra : pwh

Dato : 07-02-07 09:00

Leyna, skrev:

> [...]
> men jeg tror heller aldrig han havde prøvet det i de første 11 mdr. af
> sit liv. Men skænd kendte han sørme rigtigt godt. :(

Self bruger man forskellige metoder til forskellige hunde,
det er jo stadig levende væsner med hvert deres særpræg.
Men grundlæggende tror jeg man pr automatik lægger sig fast på
en bestemt metode som passer med ens eget temperament også.

Det er jo også igen hvad man ønsker sig i sidste ende,
dit ønske er jo at Yo "bare" skal blive en god hund.
Sådan havde jeg det også med Tyson, og det blev han bestemt.
Med Angel har jeg været mere målrettet og fremmet bestemte
egenskaber som feks. mod og selvstændighed da jeg savnede
de egenskaber lidt hos Tyson, det har så også været en succes.
Angel er idag en meget selvstændig og meget modig hund som
passer bedre til mig end Tyson gør.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 07-02-07 12:45

On Wed, 7 Feb 2007 08:59:59 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det er jo også igen hvad man ønsker sig i sidste ende,
>dit ønske er jo at Yo "bare" skal blive en god hund.

Jeg har slet ingen Yo- hund!
Men Oy er jo allerede en god hund. Han skal ikke kunne en masse
kunster, men han skal være renlig og kunne et minimum af lydighed, men
en dejlig hund har han skam været hele tiden!

> [...]
>egenskaber som feks. mod og selvstændighed da jeg savnede
>de egenskaber lidt hos Tyson, det har så også været en succes.

Jamen så har du jo heller ikke behandlet dem ens... og selvom du
havde, så er det ikke sikkert at Tyson havde fået Angels mod og
selvstændighed, for som vi lige var inde på, så er der forskel på
hunde.

Har lige været ude med Oy, og det går rigtig godt mht. biler. Det har
jeg så aldrig haft nøde at træne med Vaks eller Hans, for ingen af dem
har nogensinde været bange for biler.

Fra : pwh

Dato : 07-02-07 13:04

Leyna, skrev:

> Jamen så har du jo heller ikke behandlet dem ens...

Bestemt ikke, det har jeg vist heller aldrig påstået.
I visse retninger er de self opdraget ens, der gælder da også
samme regler for begge hunde, ingen af dem har flere rettigheder
end den anden.

> og selvom du
> havde, så er det ikke sikkert at Tyson havde fået Angels mod og
> selvstændighed, for som vi lige var inde på, så er der forskel på
> hunde.

Det tror jeg heller ikke han havde, men han var sikkert blevet
noget anderledes hvis jeg havde været mere målrettet.
Ligesom Angel også havde været anderledes hvis jeg bare
havde ladet hendes personlighed udvikle sig helt tilfældigt.
Men self skal grundmaterialet nok værer iorden, det er da også
bla derfor at jeg tror at en Rotte vil passe godt til mig,
der bør værer noget at bygge på som passer med mig

> Har lige været ude med Oy, og det går rigtig godt mht. biler. Det har
> jeg så aldrig haft nøde at træne med Vaks eller Hans, for ingen af dem
> har nogensinde været bange for biler.

Mindes heller ikke at Tyson var bange for biler,
men Angel var panisk overfor lastbiler da hun var helt lille.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 07-02-07 01:29

pwh wrote:
> Jamen så er vi vist da også enige som jeg læser det.

Najs

> Din metode er så at bruge godbidden for at nå ind til hunden til
> at starte med, sikkert fint nok med en genbrugshund hvis det er det
> der virker.

Eller en hvilken som helst anden hund. Jeg tror, som Leyna skriver, at
det er forskelligt hvad der virker på hvilken hund og hvad man som menneske
selv finder rart at bruge. Hunden kan jo mærke om man selv forliges med det
man har gang i. Jeg har aldrig med mine tidligere hunde brugt godbidder
i den grand som jeg gør nu, og har da alligelve opnået en rimelig høj grad
af lydighed - på den anden side har jeg aldrig trænet struktureret og
målrettet, med proff træner, som jeg gør med disse tre.
He he - tag det som nybegynderens begejstring

Men du skriver jo selv at godbidden skal fjernes igen,
> eller minemeres.

Præcis. Og det er vigtigt tror jeg. Jeg kan se på mine at når godbidden
bliver sværere at få, så bliver indsatsen for at gøre sit bedste større, når
de først er vant til at godbidden er der.
Og de godbidder jeg bruger er nok ikke de mindst fedende ( leverbidder,
osteterninger, skinketern og lign) - det hensyn skal jo også med.

> Jeg har så heldigvis så god kontakt til mine hunde at ros/ris er
> rigeligt til opdragelsen, godbidderne får de af ren kærlighed uden at
> skulle
> gører en dyt for dem.

Mine får masser af kontakt, opmærksomhed, kærlighed - men godbidder - der
skal ydes en indsats af en art.

> Bedre at få sin hunds respekt, den kan ikke købes.

Det kommer af sig selv, - alt afhængig af hvordan hunden/mennesket er.
Den der har magten over maden bestemmer, i hundens verden.
Er man så også den der sætter sjove aktiviteter igang o.s.v. - så er man
leder.

> [...]
> Jeg har personligt gode erfaringer med min egen, og agter ikke
> fremtidigt at ændrer på den ved hjælp af godbidder som led i

Det er jo også forskelligt hvad der virker, som sagt. Du har din måde - jeg
har min - både dine og mine hunde har det godt - så det er jo fint, ikk?

> Har slet ikke brugt det til Angel da det ikke virkede posetivt på
> Tyson, og hun er ret så velopdragen i min verden, dog kan hun igen
> cirkusnumre

Mine kan en hel del af det du kalder cirkusnumre, men for hundene og jeg er
det en leg, vi leger sammen. Det skal være skægt at lære for dem og de
grovnyder at bruge hovedet - og jeg grovnyder den ro der er på dem bagefter
( Nej, pjat jeg synes det er skægt at spekulere sig frem til at få
hunden til at forstå hvad det er jeg vil have den til og prøve det af
)))

> /Jens (som heller ikke kan nogle cirkusnumre)

Arrh, mon ikke?

/ Anette

Fra : pwh

Dato : 07-02-07 08:48

Anette, skrev:

> Eller en hvilken som helst anden hund.

Burde jeg self have skrevet

> [...]
> træner, som jeg gør med disse tre. He he - tag det som nybegynderens begejstring

Nu tror jeg også vi blander 2 forskellige ting sammen.
Jeg er modstander af at skulle købe sig til lydighed i daglidagen.
Men i forbindelse med struktureret træning er en eller anden form
for fysisk belønning nok ikke til at undværer, det skal jeg undlade
at gører mig klog på da jeg aldrig har trænet mine hunde på den måde.

> Mine får masser af kontakt, opmærksomhed, kærlighed - men godbidder -
> der skal ydes en indsats af en art.

Al mad er gratis for mine dyr her i huset,
dog ikke i ubegrænsede mængder

> Det kommer af sig selv, - alt afhængig af hvordan hunden/mennesket er.

Er jeg ikke sikker på, tror nogen mennesker ikke indenholder "Det" der
skal til for at blive en leder i en hunds øjne.

> Den der har magten over maden bestemmer, i hundens verden.

Der er intet som at have nøglen til køleskabet
Men det hænger nok ikke særligt meget sammen med lydighed,
ellers må jeg da undres over alle de ulydige hunde jeg møder,
jeg går ud fra at 100% af alle danske hunde bliver fodret af et menneske.

> Er man så også den der sætter sjove aktiviteter igang o.s.v. - så er
> man leder.

Man bliver da den der er fokus på, men om man derfor også er
en respekteret leder tror jeg ikke på.
Så ville det nok værer børnene de blev opfattet som lederne
i de fleste hjem, det er sikkert dem der leger mest med hundene.

> Det er jo også forskelligt hvad der virker, som sagt. Du har din måde
> - jeg har min - både dine og mine hunde har det godt - så det er jo
> fint, ikk?

Helt sikkert.
Men jeg vil stadig mene at godbidder i hverdagen for at værer lydig
er misforstået, men det er nok bare mig der er mærkelig

/Jens

Fra : Anette

Dato : 07-02-07 19:02

pwh wrote:
> [...]
> for fysisk belønning nok ikke til at undværer, det skal jeg undlade
> at gører mig klog på da jeg aldrig har trænet mine hunde på den måde.

Så er vi ikke uenige. Godbidder er her i huset en del af træning ( og så har
vi en rituel godnatgodbid) - men jeg tror heller ikke at godbidder kan købe
hverken lydighed eller hundens respekt.

> Al mad er gratis for mine dyr her i huset,
> dog ikke i ubegrænsede mængder

Foder er gratis - godbidder koster her i huset

> Er jeg ikke sikker på, tror nogen mennesker ikke indenholder "Det" der
> skal til for at blive en leder i en hunds øjne.

Enig.
Det jeg mente med at hunden betragter en som leder er hele sammenhængen,
altså at man både bestemmer over maden,OG er den der sætter aktiviteter i
gang.( og sikkert også en masse andre detaljer, som diverse adfærdsforskere
ikke ahr fundet frem til endnu
Nogle mennesker har bare en naturlig autoritet i hundes øjne - andre, som
jeg feks, er nødt til at forklare det på andre måder. Jeg har læst stribevis
af bøger af Jann Fennel, Anders Hallgren og hvad de hedder alle sammen) og
de to ovennævnte ting var det de var enige om sendte signal om lederskab -
udover almindelig lydigheds træningen selvfølgelig.

Min mand trænger 100% bedre igennem hos fremmede hunde end jeg gør - jeg har
en fornemmelse af at det er fordi hans stemme er dybere, han siger ikke ret
meget og han forsøger ikke at kontakte hunde - så kommer de selv duttende,
underdanige, ydmyge og med voldsomt logrende haler
Jeg er nok for ivrig/kvidrende når jeg vil have kontakt med en fremmed hund
og Nej - jeg er ikke god til at tie stille ret lang tid ad gangen - og dog,
under træning med mine egne hunde er jeg blevet helt god til det - og det
hjælper

/ Anette

Fra : Leyna

Dato : 06-02-07 19:17

On Tue, 6 Feb 2007 18:45:56 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Du er da også bare sart, man er ellers ret populær blandt alle hunde
>(og har plads i bussen) hvis man har lommen fuld af kallun

*LOL* DET tror jeg på!

Fra : Per, Herringe

Dato : 03-02-07 19:29

I meddelelse: 2ai9s25n3oddgeu768eps2bnv74sicu2a1@4ax.com
skrev Leyna bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> for endelig er været nået ind til ham. For mig er det et stort
> fremskridt, og nu håber jeg, at jeg i morgen kan sige at jeg har været

Hvis han er så modtagelig for posens knitren var det måske en ide med en
klikker?
Ved godt at du kan "knitre" for at få opmærksomhed og klikkeren bruges lige
i det øjeblik rosen skal falde, men - bare en tanke

--
MVH Per, Herringe

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-02-07 20:04

"Per, Herringe" <per.herholdt@mailbox.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ved godt at du kan "knitre" for at få opmærksomhed og klikkeren bruges
> lige i det øjeblik rosen skal falde, men - bare en tanke

jeps, jeg har haft samme tanke!
jeg har haft god effekt fra clikkkeren med især en af mine vovser.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Leyna

Dato : 03-02-07 20:49

On Sat, 3 Feb 2007 19:28:48 +0100, "Per, Herringe"
<per.herholdt@mailbox.dk> wrote:

>Hvis han er så modtagelig for posens knitren var det måske en ide med en
>klikker?

Jeg tror jeg har forlagt min klikker. Den duede slet ikke på Vaks.

>Ved godt at du kan "knitre" for at få opmærksomhed og klikkeren bruges lige
>i det øjeblik rosen skal falde, men - bare en tanke

Jo, det ved jeg godt.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-02-07 20:06

> [...]

> for endelig er været nået ind til ham. For mig er det et stort
> fremskridt, og nu håber jeg, at jeg i morgen kan sige at jeg har været

FEDT Leyna!
er det ikke skønt med succes!?

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Leyna

Dato : 03-02-07 20:50

On Sat, 3 Feb 2007 20:06:24 +0100, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse

> FEDT Leyna!
>er det ikke skønt med succes!?

Jo, men der er så to våde pletter på gulvtæppet, så han har "glemt" at
få tisset af... Nåeh ja, Rom blev ikke bygget på een dag.

Fra : pwh

Dato : 03-02-07 22:49

Leyna, skrev:

> Jo, men der er så to våde pletter på gulvtæppet, så han har "glemt" at
> få tisset af... Nåeh ja, Rom blev ikke bygget på een dag.

Og man bør heller ikke drikke en hel flaske på en aften

/Jens (som igen var useriøs, undskyld Leyna)

Fra : Leyna

Dato : 03-02-07 23:04

On Sat, 3 Feb 2007 22:48:32 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Og man bør heller ikke drikke en hel flaske på en aften
>
>/Jens (som igen var useriøs, undskyld Leyna)

Ja, det må du da nok sige. Det var jo ikke et seriøst svar på noget
som helst, men bare snik-snak. Hvornår lærer du det dog?

Jeg tror jeg har det lidt ligsom en mor, hvis barn for første gang har
fået "gevinst" i potten!

Fra : Anette

Dato : 03-02-07 22:58

Leyna wrote:
> Vi mødte en bil, og jeg fik (næsten) afledt hans opmærksomhed. Den
> farlige bil skulle dog lige følges med blikket, mens han havde lagt
> sig på jorden, men den paniske angst så jeg ikke hos ham.

Hej Leyna

FLOT!!!! sådan! Fedt at du lige fandt måden at "fange" ham på - så er det jo
bare at blive ved ( selvom der jo så stadig sker et par uheld - Oy skal jo
liiiige fatte ideen Primæ målet må være at få ham til at ignorere de
der farlige biler, derefter fatter han nok hvad resten går ud på

Vi er også superstolte af Andy i dag. I det halve år han har boet her, har
han været superbange for lænkehunden længere oppe ad vejen. I dag, efter en
laaang gåtur - lykkedes det skisme at gå forbi lænkehunden, uden Andy
flejende helt op i det røde felt. Han var fremme og markere, men lod sig
dække af og tog imod en godbid da han var faldet til ro ( plejer han aldrig
at kunne/ville)- selvom han kunne se og høre lænkehunden stadigvæk. og han
var ikke - som han ellers plejer når han har set lænkehunden - rystende og
stivbenet bagefter, men faldt til ro med det samme. YES!!!! Det er så fedt
når det endelig lykkes

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Leyna

Dato : 03-02-07 23:11

On Sat, 3 Feb 2007 22:58:11 +0100, "Anette" <abc@def.es> wrote:

> [...]
>liiiige fatte ideen Primæ målet må være at få ham til at ignorere de
>der farlige biler, derefter fatter han nok hvad resten går ud på

Hans angst ser ud til at være aftaget rigtigt meget, og jeg tror på at
den nok skal lægge sig helt i løbet af kort tid. Det med at lægge sig
ned er noget han selv har fundet på. Jeg afdækker ham ikke. Måske er
bilerne mindre farlige, hvis han tror de ikke kan få øje på ham, og
det er da ok med mig, men vi skal nok arbejde lidt mere på det før vi
tager ham med til en storby, for ellers bliver han da ikke til at
rokke ud af stedet. *GG*

> [...]
>stivbenet bagefter, men faldt til ro med det samme. YES!!!! Det er så fedt

Det er åbenbart lige dagen hvor tingene lykkes! Tillykke med det.

Glæder mig så bare til at Oy fanger den med renligheden, men dum er
han sørme ikke, så jeg er fuld af fortrøstning.

Fra : Anette

Dato : 04-02-07 01:35

Leyna wrote:
> Hans angst ser ud til at være aftaget rigtigt meget, og jeg tror på at
> den nok skal lægge sig helt i løbet af kort tid. Det med at lægge sig
> ned er noget han selv har fundet på. Jeg afdækker ham ikke.

Smart vovse Der er vist også noget om at de falder ned i
stressniveau og beroliger sig selv ved at ligge ned, så han er lidt kvik din
Oy

> Glæder mig så bare til at Oy fanger den med renligheden, men dum er
> han sørme ikke, så jeg er fuld af fortrøstning.

Det skal nok komme - men han er jo en han og hanner kan ikke multitaske - en
ting ad gangen

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-02-07 07:31

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> Leyna wrote:
> Det skal nok komme - men han er jo en han og hanner kan ikke multitaske -
> en ting ad gangen

HAHA!.. lige præsic!!

mvh. marie -hvis store handyr har kærestessorger for første gang i sit
liv...
www.photopassion.dk

Fra : Leyna

Dato : 04-02-07 08:31

On Sun, 4 Feb 2007 01:34:46 +0100, "Anette" <abc@def.es> wrote:

> Smart vovse Der er vist også noget om at de falder ned i
>stressniveau og beroliger sig selv ved at ligge ned, så han er lidt kvik din
>Oy

Jeg vidste ikke at de faldt i stressniveau, men så jo at det hjalp,
såeh... Til gengæld vidste jeg godt at han er kvik

>Det skal nok komme - men han er jo en han og hanner kan ikke multitaske - en
>ting ad gangen

Hehe... Gælder det ikke kun for de menneskelige hanner?

Aftenen forløb fint. Oy var to gange henne ved havedøren, og begge
gange skulle han noget. Han kom selvfølgelig i haven, og selvom jeg
ikke havde godbidderne med der ud, så fik jeg reaktion på rosen.

Jeg er så overbevist at det ikke er tilfældigt at han går til døren,
men jeg skal bare være mere obs på det. Og så er jeg lidt småirriteret
fordi jeg ikke bare kan slippe ham ud HVER gang han beder om det.
Naboens tæver kommer jo stadig på besøg, og så splitter tæverne i
samarbejde med Vaks hegnet totalt ad. Oy har fået lavet et nyt hul som
han kan mase sig ud af, så når tæverne kommer er jeg nødt til at tage
mine hunde ind fra haven. Det er jeg ikke helt tilfreds med, men vi
har ikke de penge der skal bruges til at få et solidt plankeværk op...
og det ER altså heller ikke ret pænt med plankeværk.
Og det nytter heller ikke at tage Oy ud i snor, for når tøserne er der
(eller bare en af dem), så er han fuldstændig fokuseret på dem. *SUK*

Jeg er ikke træt af tæverne, for de er nogle dejlige hunde, men jeg er
lidt træt af, at jeg ikke kan få fred for dem, og så mener jeg jo at
min nabo kunne indhegne SIN have, så hundene har et sted at være
specielt når de er rendegale. Hvorfor er det kun MIG der skal
indhegne?

Det var lige søndagens morgenbrok!

Fra : Anette

Dato : 04-02-07 15:19

Leyna wrote:
> Aftenen forløb fint. Oy var to gange henne ved havedøren, og begge
> gange skulle han noget. Han kom selvfølgelig i haven, og selvom jeg
> ikke havde godbidderne med der ud, så fik jeg reaktion på rosen.

Sådan - han gør det jo rigtigt, den lille

> Jeg er så overbevist at det ikke er tilfældigt at han går til døren,
> men jeg skal bare være mere obs på det. Og så er jeg lidt småirriteret
> fordi jeg ikke bare kan slippe ham ud HVER gang han beder om det.

Forståeligt - og nej, det burde ikke kun være Jer der skal hegne haven ind.
Har du snakket med naboen om det? Bare sådan stille og fredeligt? Det er jo
synd at Oy ikke kan komme hurtigt ud når han skal.
Hvis naboen ikke vil have hvalpe på sine tæver igen, er det lidt smart hvis
han får sine tøser til at blive hjemme på matriklen. Det ser jo ikke ud til
at det er helt nemt at komme af med de hvalpe?.

Vi er lidt hys når vores tæver er i løb, især Dagmar, den slemme tøs, er
parat til at forføre næsten en hvilken som helst hanhund - så vi vogter
nidkært over dem, også når de er i haven, vel vidende at det 120cm høje
dyrehegn vi har om haven, er ikke nok hvis der kommer en lækker hanhund
forbi - det skal nok kunne lade sig gøre at komme ud hvis det virkelig
skulle være

/ Anette
www.philana.dk