Ang. Omplacering
Fra : Kim

Dato : 30-01-07 18:18

Hej Alle Min hund er netop blevet afhentet af et par rigtig søde mennesker,
Tekla var helt tryg ved dem, og de var helt vilde med hende.
Vi har aftalt med dem at hvis hun viser sig ikke at være noget for dem så
får vi hende tilbage igen. Heldigvis bor de kun ca. 40 km fra os så vi kan
kigge til hende med mellemrum.
Parret driver en campingpladsog det er meningen hun skal med dem på job, så
hun får megen kontakt med sine nye mennesker. De har osse haft hund før men
dog aldrig en schæferhund, men der har vi selvfølgelig lovet at hjælpe og
rådgive så godt vi kan fremover.
Jeg håber og tror hun får det rigtig godt der hvor hun kommer hen.
--
MVH Kim
(uden puddelhund) som osse er lidt ked fordi han mangler en hund

Fra : C.H

Dato : 30-01-07 18:45

"Kim" <***@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og rådgive så godt vi kan fremover.
> Jeg håber og tror hun får det rigtig godt der hvor hun kommer hen.

Det var da rigtigt dejligt, at det lykkes at finde nogle gode mennesker til
din pige - at det er en schæfer skal de nok finde ud af, du har
sandsynligvis opdraget hende godt. (Høhø... de fleste brugshundefolk lærer
aldrig deres hund ikke at springe op - det bliver nok den største udfordring
)

> MVH Kim
> (uden puddelhund) som osse er lidt ked fordi han mangler en hund
Av ja - Selvom I ikke passede så godt samme på banen, så er det vel som at
vinke farvel til en dejlig ven. - Det er umuligt ikke at holde af de kræ,
når man først lærer dem at kende..

Jeg håber det bedste

Connie - som takker for opdateringen.

Fra : Kim

Dato : 30-01-07 19:02

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vinke farvel til en dejlig ven. - Det er umuligt ikke at holde af de kræ,

Hej Connie

Hi hi du har ret det med at springe op er hun go til
det var nogle rigtig søde mennesker og konen smeltede med det samme hun så
tekla, så det er bare dejligt.
Det bliver godt nok lidt tomt uden hende, for du har ret selvom vi ikke
passer sammen til træning var det jo min lille hund og jeg er rigtig glad
for hende, derfor håber jeg osse det går rigtig godt for hende.

Hilsen Kim

Fra : Leyna

Dato : 30-01-07 18:51

On Tue, 30 Jan 2007 18:18:24 +0100, "Kim" <***@tdcspace.dk> wrote:

>MVH Kim
>(uden puddelhund) som osse er lidt ked fordi han mangler en hund

Måske du så skulle anskaffe en puddel?
Sådan bare for at gøre forvirringen total!

Tillykke med omplaceringen. Jeg krydser fingre.

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : Kim

Dato : 30-01-07 19:04

> Måske du så skulle anskaffe en puddel?
> Sådan bare for at gøre forvirringen total!
>
> Tillykke med omplaceringen. Jeg krydser fingre.

> [...]

Hej Leyna
Nej tak ingen puddel til mig jeg er kun til rigtige hunde )

Tak for krydset, håber osse det går godt.

Hilsen Kim

Fra : Leyna

Dato : 30-01-07 22:19

On Tue, 30 Jan 2007 19:03:55 +0100, "Kim" <***@tdcspace.dk> wrote:

>Hej Leyna
>Nej tak ingen puddel til mig jeg er kun til rigtige hunde )

Jamen så har jeg da nogle lab-x'er til salg!

Fra : pwh

Dato : 30-01-07 19:41

Leyna, skrev:

> Måske du så skulle anskaffe en puddel?
> Sådan bare for at gøre forvirringen total!

Og self kunne Leyna ikke nærer sig for at spolerer en tråd
totalt med sit OT sniksnak

/Jens (som aldrig roder rundt i Kim'erne)

Fra : Leyna

Dato : 30-01-07 22:20

On Tue, 30 Jan 2007 19:40:50 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Og self kunne Leyna ikke nærer sig for at spolerer en tråd
>totalt med sit OT sniksnak

Hov hov. Jeg kom skam med et helt seriøst forslag.

Fra : pwh

Dato : 30-01-07 19:38

Kim, skrev:
> Hej Alle Min hund er netop blevet afhentet af et par rigtig søde
> mennesker, Tekla var helt tryg ved dem, og de var helt vilde med
> hende.

Lyder godt, tillykke med det

/Jens

Fra : Kim

Dato : 30-01-07 20:18

> Lyder godt, tillykke med det
>
> /Jens
Tak skal du ha

Kim

Fra : pwh

Dato : 30-01-07 21:22

Kim, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Tak skal du ha
>
> Kim

Er der så et nyt håb på beddingen, eller hvad :-?

Med alt jeres Schæferskriveri ender det måske med at
jeg selv finder på at få en af racen.
Jeg var tæt på sidst, med en Hvid Hyrdehund, men det blev så Angel.

Kan i Schæferfolk få mig overbevist om at en Schæfer er bedre for mig
end en Rotte som næste hund.
Jeg har god tid, der går nok 2-3 år inden den næste,
men gode argumenter preller bestemt ikke af på mig.

Så lad hører fra Schæferfolket hvad pro/kon er ved Schæfer/Rotter,
det bliver nok en hanhund af hensyn til Angel, hun er ret skrap overfor tæver.

/Jens

Fra : Kim

Dato : 30-01-07 21:41

> [...]
>
> Så lad hører fra Schæferfolket hvad pro/kon er ved Schæfer/Rotter,
> det bliver nok en hanhund af hensyn til Angel, hun er ret skrap overfor

Hej Jens bare rolig det kommer skal lige se håndbold men du kan roligt regne
med at jeg skal nok køre argumenterne i stilling

Hilsen kim

Fra : Leyna

Dato : 30-01-07 22:23

On Tue, 30 Jan 2007 21:22:13 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Kan i Schæferfolk få mig overbevist om at en Schæfer er bedre for mig
>end en Rotte som næste hund.

Nu strammer du den sg*, Jens. Scæfere er bløde og klæbende lige som
Tyson, og det var jo netop det du ville undgå. Hold du dig hellere til
din rotte.

Fra : pwh

Dato : 30-01-07 22:59

Leyna, skrev:

> Nu strammer du den sg*, Jens. Scæfere er bløde og klæbende lige som
> Tyson, og det var jo netop det du ville undgå. Hold du dig hellere til
> din rotte.

Tror du har ret Leyna.
Schæfere er for skvattede for vores smag
Men de skal da have chancen for at overbesise mig

Jens

Fra : C.H

Dato : 30-01-07 23:04

> Tror du har ret Leyna.
> Schæfere er for skvattede for vores smag
> Men de skal da have chancen for at overbesise mig
>
> Jens

Jeg synes da, du skal smide en ny tråd op om det - så kan det da være, at
nogen af os schæferentusiaster vil fremkomme med alle de kvaliteter, du
overhovedet lyster

Connie

Fra : pwh

Dato : 30-01-07 23:32

C.H, skrev:

> Jeg synes da, du skal smide en ny tråd op om det - så kan det da
> være, at nogen af os schæferentusiaster vil fremkomme med alle de
> kvaliteter, du overhovedet lyster
>
> Connie

Skal du da ikke sige 2 gange.
Desværrrer er der for få Rottefolk
til at gører det helt fair ''

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 31-01-07 20:24

> Så lad hører fra Schæferfolket hvad pro/kon er ved Schæfer/Rotter,

Pro schæfer: Nydelsen ved at betragte schæferens glidende fjerlette gang og
trav, når man er ude og gå med den.

En dag Vizla og jeg var ude med naboen og hans rotweiler, gik begge hunde
side om side lidt foran. Vizla med sin glidende og svævende gang, som om hun
næsten ikke rører jorden med poterne, og ved siden af rotten med
sin...øhhh...... den mindede i mit hovede mest et menneske som på alle fire
humper sig fremad så hurtigt som muligt . Da var jeg klar over at jeg
havde valgt den rigtige hund .

I øvrigt vil jeg sige forskellen på de to hundes psyke er som dag og nat.
Den lynhurtige schæfer med fuld knald på, og altid er obs på hvad der sker,
og den rolige og besindige rotweiler, det ikke ville kunne mærkes på, om så
månen skulle ramle ned lige ved siden af. Begge glade og venlige hunde
selvfølgelig (bortset fra at siden rotten er blevet kastreret kan Vizla ikke
tolerere ham mere, han skal simpelthen kanøfles).

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 31-01-07 21:10

Søren LH, skrev:
> [...]
> menneske som på alle fire humper sig fremad så hurtigt som muligt
> . Da var jeg klar over at jeg havde valgt den rigtige hund .

Elegante er Rotter ikke at se på
Men jeg kan nu godt lide den styrke som de udstråler.

> [...]
> Begge glade og venlige hunde selvfølgelig (bortset fra at siden
> rotten er blevet kastreret kan Vizla ikke tolerere ham mere, han skal

Det bekræftiger mig i at jeg nok stadig er mest til Rotter,
rolige og nervefaste hunde passer bedst til mig

/Jens

Fra : C.H

Dato : 31-01-07 22:12

> [...]
>
> Det bekræftiger mig i at jeg nok stadig er mest til Rotter,
> rolige og nervefaste hunde passer bedst til mig

Jeg vil igen sige, at begge racer (også) er, hvad man gør dem til.
En schæfer kan være lige så nervefast som en rotte, og en rotte kan være
ligeså klæbende som en Schæfer.
Jeg er tildels enig med Søren i, hvad han skriver, men læser det også som
skrevet af en, der har schæfer som brugshund. Jeg er vokset op med schæfere
overalt omkring mig, og ingen af dem var brugshunde. De var stille og
rolige, kærlige hunde med stor personlighed. De var blevet præcis det, som
familien havde behov for at de var.
Min barndomsveninde er til gengæld til rotter - og de er altså også dejlige.
Hendes forældre havde to da vi var børn, tæver begge to. Den ældste var en
skrap dame, der holdt nøje øje med, at intet hændte for dem, der var i
hendes varetægt. Den anden var en kælepotte og som familiehund ikke
anderledes end en familie-schæferhund.
Senere fik min veninde selv den dejlig Rotte, som desværre havde et dårligt
helbred og nu er væk. Hun var meget klæbende og sukkersød. Havde egentlig
ikke udpræget personlighed....

Nå, det jeg ville sige med denne roman er, at begge hunde er superskønne -
og jeg synes i øvrigt også at de begge er fantastisk smukke. Selvfølgelig er
der mentale forskel på racen, men jeg tror ærligt talt ikke, at man kan få
en garanti for, at en rotte mere nervefast og mindre klæbende end en
schæfer. Det kan ligeså godt forholde sig omvendt.

Ok - så kan man spørge: "Connie, hvorfor vælger du så selv hele tiden en
schæfer og ikke en rotte?"
Tænke tænke.... Jeg tror, det har noget at gøre med kommunikationen med
hunden. Jeg har som sagt altid haft schæfer omkring mig, så jeg kender dens
sprog - både når det kommer til kropssprog og det "verbale". Jeg er blevet
god til at læse en schæfer - skulle jeg have en rotte, måtte jeg starte
forfra.

De egenskaber, jeg sætter pris på hos en schæfer - for det første og nok
også mindst vigtige - det er en smuk hund.
Dertil kommer: udpræget personlighed. Lærevillighed, glæde, frækhed,
tilpasningsdygtig, børnevenlig, god til at advare og ikke gøre mere end det,
selvstændighed - ja, det mener jeg faktisk , noget dybde i dens blik, som
jeg ikke rigtig kan forklare - specielt ældre tæver har det,
flokmentaliteten, stædighed..... Jeg kunne blive ved....

Skulle jeg have en anden race for Gud ved hvilken grund, blev det en dejligt
han Rottweiler, som forhåbentligt ville få et gigant hoved, man dårligt
kunne nå rundt om for at kramme

Connie - som godt ved, at indlægget blev liiiiidt langt

Fra : Søren LH

Dato : 31-01-07 23:08

> [...]
> dårligt kunne nå rundt om for at kramme
>
> Connie - som godt ved, at indlægget blev liiiiidt langt

Vizla har en stærk psyke, og er nervefast overfor de påvirkninger hun
udsættes for under træningen. Men jeg har været til et weekendkursus med
hende, hvor der var forskellige andre hunderacer, og her var situationen at
Vizla og border collien var hunde af samme karakter, og med hvem der skulle
arbejdes med de samme ting. Men det betyder jo ikke at alle schæfere er
sådan.

Vizla er overhovedet ikke klæbende, hun er meget selvstændig. Men alligevel
meget arbejdsvillig, og vil gerne gøre det rigtige, bare for min skyld,
uanset om hun belønnes eller ej. Det er primært schæferens arbejdsglæde, som
gør at jeg kan lide den race. Det er sådan en stor fornøjelse og glæde at
træne med sådan en hund.

Hvis jeg ikke skulle have en schæfer, så blev det med 100 % sikkerhed en
anden hyrdehund. F.ex. en malinois, en border collie eller en aussie,
afhængig af hvad jeg vil træne. Måske jeg også kunne forestille mig en
dobermann, men en rottweiler er slet ikke mig. Det der store
bamsehoved....... nej, det er ikke mig .

Men her er fordelen jo også ved schæferen at der er så mange, så der er
overalt schæferfolk, som del af det store fællesskab af schæferejere. Med en
af de andre racer er der langt mellem ligesindede.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 01-02-07 08:49

Søren LH, skrev:

> Vizla har en stærk psyke, og er nervefast overfor de påvirkninger hun
> udsættes for under træningen.

Det skulle heller ikke forståes sådan at Schæfere ikke kan værer nervefaste,
det er bare en egenskab jeg umiddelbart tillægger en Rotte.
Den ro og styrke og høje selvværd en Rotte udtrykker tiltaler mig meget.

> [...]
> schæferens arbejdsglæde, som gør at jeg kan lide den race. Det er
> sådan en stor fornøjelse og glæde at træne med sådan en hund.

Det er også mit indtryk at Schæferen er et godt valg hvis man ligesom
vil noget med sin hund. Jeg skal jo ikke gå til nogen som helst former
for træning, mine hunde er "bare" en del af flokken her i huset.

> men en rottweiler er slet ikke mig. Det
> der store bamsehoved....... nej, det er ikke mig .

Det er lige mig med det kæmpe hoved
Men Schæfere er da flotte på en helt anden måde,
som du selv var inde på er det en fornøjelse at se dem bevæge sig.
Men de udstråler ikke på samme måde styrke som en Rotte,
der er en smule for meget "pels og poter" efter min smag

> [...]
> er overalt schæferfolk, som del af det store fællesskab af
> schæferejere. Med en af de andre racer er der langt mellem

Der hvor jeg færdes med hund er racen underordnet.
Self oplever man blandt alle racehundeejere at de helst
snakker om deres egen race og mere holder sammen.
Men skulle det værer argumentet var det en Labrador
jeg skulle have, dem vælter det sig med her i Rødovre

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 01-02-07 10:32

On Thu, 1 Feb 2007 08:49:20 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>Men de udstråler ikke på samme måde styrke som en Rotte,
>der er en smule for meget "pels og poter" efter min smag

Osse mig. Jeg er vild med den kraftige bygning. De virker meget mere
robuste.
Mht at bevæge sig så er jeg osse dybt fascineret af den måde Vaks
f.eks. bevæger sig på. (Jeg har hverken Schæfere eller Rotter at
sammenligne med herude). Han løber meget gerne sammen med Molly (Oy's
mor - men dog ikke lige for tiden *G*), og selvom de begge er
lab-x'er, så er der himmelvid forskel på deres bevægelser. Molly
minder nærmest om en greyhound, når hun sætter fuld speed på. Hun er
lynhurtigt og meget elegant i sine bevægelser, mens Vaks er næsten
lige så hurtigt, men meget mere kraftfuld. Jeg kan godt lide hans
kraft og udholdenhed.

> [...]
>Men skulle det værer argumentet var det en Labrador
>jeg skulle have, dem vælter det sig med her i Rødovre

Sjovt nok har jeg ikke set en Schæfer i årevis. Jeg ser flest labber,
men derefter kommer Hønsehund og Rotter, og jeg har da osse set et par
enkelte Dalmatinere.

Fra : pwh

Dato : 01-02-07 11:51

Leyna, skrev:

> Sjovt nok har jeg ikke set en Schæfer i årevis. Jeg ser flest labber,
> men derefter kommer Hønsehund og Rotter, og jeg har da osse set et par
> enkelte Dalmatinere.

Det er helt klart Lab og Golden der er flest af i Rødovre
når vi taler racehunde, Schæfere møder jeg dog også en del af,
Rotter er ikke så almendelige.

Havde forøvrigt lige en god oplevelse med en Schæfertæve jeg
kender godt. Vi mødte den nede på Volden, og straks gik den
hen og slikkede Angel i mundvigen, det kalder jeg respekt

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-01-07 23:56

C.H wrote:

> [...]
> dybde i dens blik, som jeg ikke rigtig kan forklare - specielt
> ældre tæver har det, flokmentaliteten, stædighed..... Jeg kunne

Jamen så fortsætter jeg hvor du slap Connie:

Hengiven,ærlig, trofast, klog, loyal, kærlig, og så lige smuk én gang
til. Jeg taler nemlig også af erfaring, og det er rigtigt nok det med
de ældre tæver

Jeg har derimod "kun" krammet én rottweiler i mit liv. Det var en stor
hvalp (ca. 3/4 år gl.), og den var simpelthen så dejlig, sød og
venlig, så den _måtte_ man synes om, men igen --- mig kan man jo ikke
regne med Jeg elsker dem allesammen uanset race.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Leyna

Dato : 01-02-07 01:39

On Wed, 31 Jan 2007 23:56:04 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
>
>Hengiven,ærlig, trofast, klog, loyal, kærlig, og så lige smuk én gang
>til. Jeg taler nemlig også af erfaring, og det er rigtigt nok det med

Der er ingen af de nævnte egenskaber jeg ikke osse kan se hos Vaks, så
jeg kan ikke se det "specielle" hos Schæferen...

Fra : Anette

Dato : 01-02-07 02:34

Leyna wrote:

> Der er ingen af de nævnte egenskaber jeg ikke osse kan se hos Vaks, så
> jeg kan ikke se det "specielle" hos Schæferen...

Og jeg kan se alle de samme egenskaber hos min PON - og jeg nyder det.
Lærevilligheden,hurtigheden, hukommelsen, kærligheden, hengivenheden,
klogskaben, humøret, altid parat, altid udfordrende - det er fedt

De fleste af de egenskaber der kender tegner schäferen, er vist almindelige
i alle hyrdehunde.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 01-02-07 06:24

> Der er ingen af de nævnte egenskaber jeg ikke osse kan se hos Vaks, så
> jeg kan ikke se det "specielle" hos Schæferen...

Måske, men jeg har været på flere træningspladser, hvor der også har været
andre racer, og det er mit klare indtyk, at schæferen simpelthen har lettere
ved det. Eller også er det schæferejerne.......

Mvh
Søren

Fra : Leyna

Dato : 01-02-07 10:11

On Thu, 1 Feb 2007 06:24:08 +0100, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

>Måske, men jeg har været på flere træningspladser, hvor der også har været
>andre racer, og det er mit klare indtyk, at schæferen simpelthen har lettere
>ved det. Eller også er det schæferejerne.......

Den slap du sg* nemt om ved!

Fra : pwh

Dato : 01-02-07 09:28

Leyna, skrev:

> Der er ingen af de nævnte egenskaber jeg ikke osse kan se hos Vaks, så
> jeg kan ikke se det "specielle" hos Schæferen...

De egenskaber Tove nævner finder man nok hos de fleste hunde.
Det er nok når man ønsker bestemte egenskaber er specielt udtalte
at man skal satse på en racehund.
Der vil jeg da nok tro at trofast og loyal er meget udpræget hos Schæfere.
Men ikke mere end hos en Rotte som jeg har forstået det.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-02-07 10:04

Leyna wrote:

> Der er ingen af de nævnte egenskaber jeg ikke osse kan se hos Vaks,
> så jeg kan ikke se det "specielle" hos Schæferen...

Selvfølgelig kan du da se de egenskaber hos Vaks også. Jeg beskrev
bare de egenskaber som jeg synes min schæfer havde, og jeg ved såmænd
ikke om de er særligt "specielle".

Jens efterlyste meninger fra "schæferfolket" om pro/kon hos schæfere
og rotter, og jeg kan kun beskrive de egenskaber jeg selv har
oplevet,og da jeg ikke kender egenskaberne hos rottweilere må jeg nok
hellere afholde mig fra at udtale mig om dem. Det er dejlige racer
begge to.

Fra : Leyna

Dato : 01-02-07 11:40

On Thu, 1 Feb 2007 10:03:45 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>Selvfølgelig kan du da se de egenskaber hos Vaks også. Jeg beskrev
>bare de egenskaber som jeg synes min schæfer havde, og jeg ved såmænd
>ikke om de er særligt "specielle".

Selvfølgelig deler man ud af de erfaringer man har, men jeg forstod
det bare sådan at jens ville vide hvorfor man skulle vælge den ene
frem for den anden, og egenskaberne der blev nævnt (ikke kun dem du
nævnte, men osse Connies) synes jeg bare var ret generelle... måske
lige undtagen smuk.
Der er altså racer som jeg finder direkte grimme (Schæferen er IKKE en
af dem), men skønhed kommer jo an på øjet der ser.

>Jens efterlyste meninger fra "schæferfolket" om pro/kon hos schæfere
>og rotter

Jaja, Tove! Den forstod jeg godt. Jeg er ikke en af Schæferfolket!
(Men derfor blandede jeg mig jo alligevel) hehe...

Fra : pwh

Dato : 01-02-07 09:24

Tove Krieger, skrev:

> Jamen så fortsætter jeg hvor du slap Connie:

Surprice

> Hengiven,ærlig, trofast, klog, loyal, kærlig, og så lige smuk én gang
> til. Jeg taler nemlig også af erfaring, og det er rigtigt nok det med
> de ældre tæver

Hvordan kan en hund værer ærlig :-?

> [...]
> venlig, så den _måtte_ man synes om, men igen --- mig kan man jo ikke
> regne med Jeg elsker dem allesammen uanset race.

Jeg elsker da i princippet også alle racer,
jeg har da også krammet samtlige kamphunde efterhånden.
Det er bare ikke alle racer der passer til mig at leve sammen med.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 01-02-07 10:36

On Thu, 1 Feb 2007 09:24:21 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Hvordan kan en hund værer ærlig :-?

Når de ikke lyver selvfølgelig.
Spørger man Vaks "Hvad siger missen?", så lyver han sg* !

Fra : pwh

Dato : 01-02-07 11:55

Leyna, skrev:

> Når de ikke lyver selvfølgelig.

Det er ikke en egenskab jeg hæfter på dyr,
det er nemlig et rigtigt tiltalende træk ved dem

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-02-07 11:11

pwh wrote:

> Hvordan kan en hund værer ærlig :-?

Jeg var næsten på forhånd klar over at du ville "anholde" om det ord.

Selvfølgelig ved hunden da ikke at den er ærlig, men jeg mener at de
fleste hunde ikke kender til forstillelse. Asia kunne lide de fleste
mennesker, men der var et par stykker hun ikke rigtig brød sig om, og
det var umuligt for disse at lokke hende. Jeg brød mig heller ikke
synderligt om de to fyre, men Asia var klar over hvad de indeholdt,
(det fandt vi andre så ud af senere, efter at de havde lavet indbrud i
min mands forretning,og ingen af os desværre var hjemme).

Ærlig var det mest beskrivende ord jeg kunne finde, og det skal
selvfølgelig ikke forveksles med den menneskelige ærlighed (eller
desværre ofte mangel på samme)

Fra : pwh

Dato : 01-02-07 12:04

Tove Krieger, skrev:

> [...]
>
> Ærlig var det mest beskrivende ord jeg kunne finde, og det skal
> selvfølgelig ikke forveksles med den menneskelige ærlighed (eller

Det er da muligt at den form for ærlighed er mere udtalt hos en Schæfer,
man siger jo altid at feks. en Lab kan købes for en pølse

Jeg har så ikke rigtigt oplevet det med mine hunde,
de kan lide alle mennesker generelt, self nogen mere end andre.
Men jeg havde da en "sjov" oplevelse i sommers hvor jeg sad sammen
med en flok unge gutter nede på Engen og fik et par pilsnere (eller 3).
Der ankom en knægt på sin scooter og han havde sådan en hjelmhue på,
ham kunne Angel bare ikke lide, nok pgr huen, som han ellers straks tog af.
Jeg prøvede forgæves at få hende til at accepterer den stakkels knægt,
men kom han tættere end 3 meter på os knurrede Angel som en sur løvinde

/Jens (som har en god bodyguard i Angel)

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-02-07 12:49

pwh wrote:

> [...]
> som en sur
> løvinde
> /Jens (som har en god bodyguard i Angel)

Jeg vil der til sige, at det nok skyldtes styrthjelmen at Angel
reagerede som hun gjorde, hun havde besluttet sig for at han var
"farlig", men de var sikkert blevet gode venner senere, når hun
opdagede at han egentlig var ganske flink.

Jeg er dog ellers af den fulde overbevisning, at hvis en hund der
ellers er sød og rar, knurrer ad en person som tilsyneladende ikke har
gjort den noget, så er der altså noget ved det menneske som ikke er
til at stole på. De har en helt ekceptionel intuition de hunde, de må
kunne lugte det på lang afstand, ligesom de også kan lugte angst hos
mennesker. Jeg har aldrig været bange for hunde, og derfor ikke
oplevet det, men jeg har så til gengæld heller aldrig nærmet mig en
hund der står bundet, eller klappet en hund uden at have fået ejerens
tilladelse.

Fra : pwh

Dato : 01-02-07 13:26

Tove Krieger, skrev:

> [...]
> "farlig", men de var sikkert blevet gode venner senere, når hun
> opdagede at han egentlig var ganske flink.

De 2-3 timer jeg sad sammen med gutterne var ikke nok til at
hun ville accepterer ham. Jeg gjorde ellers et par forsøg på at
få hende til at ville hilse på ham, men da hun blev ved med at knurrer
af ham mente jeg alligevel at det var sikrest at han holdt lidt afstand
til hende, det syntes han vist også selv

Tyson var faktisk den der befandt sig bedst i det selvskab på 7-8 knægte,
han rendte rundt og legede med dem allesammen, og lagde sig tit hos dem.
Angel klistrede sig op af mig hele tiden, og var alt i alt ikke særligt selvskabelig

> [...]
> til at stole på. De har en helt ekceptionel intuition de hunde, de må
> kunne lugte det på lang afstand, ligesom de også kan lugte angst hos

Tror nu ikke der var noget suspekt ved den knægt, Angel er lidt følsom
når det kommer til påklædning, ser folk forkerte ud i hendes øjne knurrer
hun advarende. Da vi fik nye gadelygter blev de også skældt ud til at
starte med, de så jo forkerte ud

> [...]
> oplevet det, men jeg har så til gengæld heller aldrig nærmet mig en
> hund der står bundet, eller klappet en hund uden at have fået ejerens

Jeg klapper heller aldrig en bundet hund.
Men jeg klapper konsekvent hunde jeg møder rundt omkring ellers,
jeg har da også fået en del "hækkammerater", altså hunde der ellers
gør af alt og alle der går forbi. Med lidt tålmodighed er jeg blevet gode
venner med en del af dem, det hjælper self også at jeg har 2 hunde med
der godt vil hilse på igennem hækken, mine gør aldrig tilbage af dem.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 01-02-07 09:21

C.H, skrev:

> Jeg vil igen sige, at begge racer (også) er, hvad man gør dem til.
> En schæfer kan være lige så nervefast som en rotte, og en rotte kan
> være ligeså klæbende som en Schæfer.

Helt sikkert, prægning er da uden tvivl vigtigt for hvad man ender op med.
Men udtrykket "førerfikseret" synes jeg gang på gang jeg hører i forbindelse
med Schæfere, jeg tilskriver det da også Tysons Schæferblod at han er så
førerfikseret som han er, og det er belastende for mig det meste af tiden.

> [...]
> ærligt talt ikke, at man kan få en garanti for, at en rotte mere
> nervefast og mindre klæbende end en schæfer. Det kan ligeså godt

Garantier mht levende væsner får man ikke. Men der bør vel værer en
vis sansynlighed for visse egenskaber når man tager en given racehund.
Man kan så selv arbejde med hunden så den bliver formet i den retning
man gerne vil have den bliver, det har jeg da målrettet gjort med Angel,
og med rimeligt godt resultat synes jeg selv. Tyson opdragede jeg bare

> [...]
> kender dens sprog - både når det kommer til kropssprog og det
> "verbale". Jeg er blevet god til at læse en schæfer - skulle jeg have

Nu betyder træning jo også meget for dig, så ud fra det er det fornuftigt nok.
Jeg tror jeg ville synes at det var kedeligt at få den samme race gang på gang,
når jeg køber bil/motorcykel vil jeg da også prøve noget nyt næste gang

> De egenskaber, jeg sætter pris på hos en schæfer - for det første og
> nok også mindst vigtige - det er en smuk hund.

Der er jeg så mere til kortpelsede hunde hvor man kan se musklerne.

> [...]
> i dens blik, som jeg ikke rigtig kan forklare - specielt ældre tæver
> har det, flokmentaliteten, stædighed..... Jeg kunne blive ved....

Jamen jeg er da ikke i tvivl om at en Schæfer er en kanon hund,
for den rette, så mange mennesker kan jo ikke tage fejl

> Skulle jeg have en anden race for Gud ved hvilken grund, blev det en
> dejligt han Rottweiler, som forhåbentligt ville få et gigant hoved,
> man dårligt kunne nå rundt om for at kramme

Helt enig

/Jens

Fra : C.H

Dato : 01-02-07 15:16

> [...]
> førerfikseret som han er, og det er belastende for mig det meste af tiden.

Jeg har også ofte hørt det ord, men jeg må indrømme, at jeg ikke aner, hvad
jeg skal lægge i det. Jeg er sikker på, at når det står udefineret, så
betyder det noget forskelligt fra person til person.
Når jeg tænker førerfikseret, så kommer jeg faktisk ikke i tanker om en
schæfer, men om en labrador....

> [...]
> man gerne vil have den bliver, det har jeg da målrettet gjort med Angel,
> og med rimeligt godt resultat synes jeg selv. Tyson opdragede jeg bare

Selvfølgelig ligger der en masse i racen - jeg tror det er noget, der viser
sig ved hvor meget energi der skal til for at fremelske diverse egenskaber.
Gad vide, hvordan dine hunde ville have været, hvis du havde fået dem i
omvendt rækkefølge?
Jeg ved ihvertfald, at hvis jeg vidste hvad jeg ved nu, da vi fik vores
gamle hund, så havde var han nok blevet anderledes. (Godt vi ikke gjorde
det, for han var dejlig - på godt og mindre godt )

> Nu betyder træning jo også meget for dig, så ud fra det er det fornuftigt
> nok.

Træning er noget, der er blevet interessant for mig nu - har aldrig været
det før. Cassius er ikke købt med henblik på brugshundetræning, skulle bare
have endnu en familiehund. Så valget og beskrivelsen har intet med træning
at gøre. Det handler om min relation til hunden.

> Jeg tror jeg ville synes at det var kedeligt at få den samme race gang på
> gang,
> når jeg køber bil/motorcykel vil jeg da også prøve noget nyt næste gang

Joo, men når man først VIRKELIG er blevet glad for noget? Skifter du også
cigaretmærke ind i mellem?

> Der er jeg så mere til kortpelsede hunde hvor man kan se musklerne.

> Jamen jeg er da ikke i tvivl om at en Schæfer er en kanon hund,
> for den rette, så mange mennesker kan jo ikke tage fejl

Absolut ikke
Men giver dig helt ret - vi er jo forskellige og ønsker noget forskelligt af
vores hunde. Og er de egenskaber vi ønsker lette at fremelske hos den ene
hund frem for den anden, ja, så vælger vi selvfølgelig den.

Connie

Fra : pwh

Dato : 01-02-07 16:03

C.H, skrev:
> [...]
> aner, hvad jeg skal lægge i det. Jeg er sikker på, at når det står
> udefineret, så betyder det noget forskelligt fra person til person.

Min personlige definiton på førerfikseret er simpelthen når hunden
konstant er obs på sin fører, og i virkligheden trives bedst med mest
at beskæftige sig med ham/hende. Sådan er Tyson, det virker trættende
på mig i længden, og samme definiton på adfærd har jeg hørt fra flere
Schæferejere, nogle holder af det, andre ikke.

Jeg har da mødt flere hundeejere der træner meget seriøst, de midsunder
mig da Tyson's fiksering på mig, når han leger med mig er der intet andet
i hans verden, og kunne han gører det 24 timer i døgnet var han lykkelig.
På mig virker det belastende i længden, derfor skal jeg ikke igen have
en hund med de egenskaber, jeg holder self af Tyson, det siger sig selv

> Når jeg tænker førerfikseret, så kommer jeg faktisk ikke i tanker om
> en schæfer, men om en labrador....

Hvad lægger du da i førerfikseret.
Jeg har aldrig hørt det i forbindelse med Labber.

> [...]
> viser sig ved hvor meget energi der skal til for at fremelske diverse
> egenskaber. Gad vide, hvordan dine hunde ville have været, hvis du

Tja, sjov tanke
Visse ting ville værer blevet grebet anderledes an med Tyson,
Angel har/er jeg meget mere bevidst i opdragelsen af.
Men forskellige hunde kræver jo også forskellige indgangsvinkler
til opdragelsen/træningen. Feks lærer Angel lynhurtigt noget nyt,
der tager det lidt længere tid for Tyson, men er det først indprentet
i hans lille hjerne kan intet slette det igen, der er Angel så lidt mere "glemsom"

> Jeg ved ihvertfald, at hvis jeg vidste hvad jeg ved nu, da vi fik
> vores gamle hund, så havde var han nok blevet anderledes. (Godt vi
> ikke gjorde det, for han var dejlig - på godt og mindre godt )

Man bliver jo glad for dem som de er, men ingen grund til at gentage fejl.

> Joo, men når man først VIRKELIG er blevet glad for noget? Skifter du
> også cigaretmærke ind i mellem?

Kan da også værer jeg hen af vejen lægger mig fast på en bestemt race.
Men lige mht cigaretmærke skifter jeg faktisk imellem forskellige cigaretter,
ryger lidt pibe, og så er jeg glad for cigarrillos for tiden,
en rigtig cigar elsker jeg også, så på det punkt veksler jeg en del

> [...]
> forskelligt af vores hunde. Og er de egenskaber vi ønsker lette at
> fremelske hos den ene hund frem for den anden, ja, så vælger vi

Nemlig.
Derfor vælger jeg sikkert også en raceren hund næste gang,
der bør værer størrer chanche for at den har precis de egenskaber
jeg sætter pris på, det er mere lotteri med en blandingshund.

Så mødte jeg ellers en blanding for dig i sommers.
Han var en kryds mellem en BullMastiff og en Labrador,
han havde det største hoved jeg har set på en hund endnu

/Jens

Fra : C.H

Dato : 01-02-07 16:45

> [...]
>
> Hvad lægger du da i førerfikseret.
> Jeg har aldrig hørt det i forbindelse med Labber.

Jeg ved ikke, om jeg har hørt det i forhold til labrador - men sådan er det
i min definition. Rent faktisk har jeg heller ikke hørt det om schæfer før
jeg fandt dette sted

Jeg ser det som værende meget i tråd med afhængig og uselvstændig - klæbende
og sød. Evigt tiggende for kontakt. Sådan har jeg ikke oplevet nogle af de
schæfere, jeg har kendt gennem tiden...

Sådan som du definerer det - jo, både og, synes jeg. Igen afhængigt af, hvad
man gør det til.
Jeg tror, at havde du haft hund, da du fik Tyson, så ville han ikke været
blevet så præget på dig, som på den anden hund - medmindre du selvfølgelig
arbejdede for det.
I træningsøjemed er det klart, at man stimulerer hundens kontakt til sin
fører - og jo, der er schæferen god.

Kommer til at tænke på en nat, vi passede min mors midalrende tæve...
Picture this: Connie i morgenkåbe midt på natten, snevejr, hunden ude at
tisse. Connie kalder på hunden - hunden vender det ene øre mod lyden.
Connie kalder igen - hunden vender IKKE øret mod lyden. Connie kalder
igen...og igen... og igen... Connie tager sko på det bare tæer og går ud i
sneen og haler hunden indendørs.... Connie bander over hunden, hunden lægger
sig mageligt til at sove.

Ak ja - selv en schæfer vil nogle gange skide på sine mennesker - og helt
ærligt, så synes jeg faktisk det er en charme . (Fandt det vist ikke
specielt charmerende den nat).

.... Snappeli snap en hel masse.....

> Så mødte jeg ellers en blanding for dig i sommers.
> Han var en kryds mellem en BullMastiff og en Labrador,
> han havde det største hoved jeg har set på en hund endnu

Jow jow - men proportionerne er nu også vigtige... Det er ikke kun hovedet,
der tæller her

Og som du siger, så er jeg vist også mest til de racerene - så kan man bedre
pejle sig, synes jeg....

Connie, hvis hund snorker højlydt bagved kontorstolen...

Fra : pwh

Dato : 01-02-07 17:28

C.H, skrev:
> [...]

> klæbende og sød. Evigt tiggende for kontakt. Sådan har jeg ikke
> oplevet nogle af de schæfere, jeg har kendt gennem tiden...

Så lægger du også noget negativt i udtrykket førerfikseret, det gør jeg
på sin vis ikke, det passer bare ikke med min psyke sådan som jeg opfatter
begrebet førerfikseret, din udgave ville jeg slet ikke kunne holde ud

> [...]
> Jeg tror, at havde du haft hund, da du fik Tyson, så ville han ikke
> været blevet så præget på dig, som på den anden hund - medmindre du

Det er muligt at du har ret.
Men min Angel hænger da også meget ved mig, det er bare på en anden måde
som bedre passer med mit temperament. Hun er ikke på samme måde fikseret
på mig som Tyson er, men hun er da meget mere kælen end han er.
Hun sover feks de fleste nætter i min benende, det gør Tyson næsten aldrig.

> I træningsøjemed er det klart, at man stimulerer hundens kontakt til
> sin fører - og jo, der er schæferen god.

Sikkert, og hvis man ikke skal træne med sin hund er det jo ikke
en speciel fordel som jeg ser det.
Synes ikke at de Schæfere jeg har mødt gennem tiden har virket
mere velopdragne end så mange andre racer, så i den sammenhæng
kommer det måske ikke til udtryk.

> [...]
> helt ærligt, så synes jeg faktisk det er en charme . (Fandt det
> vist ikke specielt charmerende den nat).

Tjo, men det var jo også din Mors hund, så hvorfor skulle en
førerfikseret (på din Mor) tæve dog adlyde dig

> Jow jow - men proportionerne er nu også vigtige... Det er ikke kun
> hovedet, der tæller her

Resten var nu også passende stort, vil skyde den til ca 70kg.

> Og som du siger, så er jeg vist også mest til de racerene - så kan
> man bedre pejle sig, synes jeg....

Jeg synes nu det er spændende at møde blandinger,
racehunde er jo på en eller anden måde en metervare

> Connie, hvis hund snorker højlydt bagved kontorstolen...

Jeg lærte Angel at lade værer med at snorke om natten,
hun lød som en fuld havnearbejder så jeg ikke kunne sove

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 01-02-07 18:56

> [...]
> førerfikseret som han er, og det er belastende for mig det meste af tiden.

Jeg skal ikke sige det med bestemthed, men schæferens førerfikserethed kunne
godt skyldes den intense boldmotivation som er så udbredt blandt
schæferejere. Vedr. mine to hunde var min første også meget førerfikseret,
og hende var der også kørt meget bold på lige fra lille. Vizla er ikke
specielt førerfikseret, vel bare helt normal på det punkt, og med hende
lavede jeg ikke ret meget byttedrift-træning før hun var ½ år.

Men noget kan da også ligge i blodet, og hvis man deler hunde op i de
selvstændige og de samarbejdende, hører schæferen da udpræget til de
samarbejdende.

Mvh
Søren

Fra : Sverre Stokke

Dato : 31-01-07 08:02

"Kim" <***@tdcspace.dk> den 30. januar 2007 kl. 21:40 +0100 skrev:

>Hej Jens bare rolig det kommer skal lige se håndbold men du kan roligt
>regne
>med at jeg skal nok køre argumenterne i stilling

Vi havde en lignende deabat for tre år siden:

http://groups.google.com/group/dk.fritid.dyr.hund/browse_thread/thread/b9d97fc421cb836f/3a849afad9223ec5?lnk=st&q=sverre+sch%C3%A6fer+familiehund&rnum=2#3a849afad9223ec5

Make shorter links giver vistnok risiko for virus.

Eller søg på http://groups.google.com/

Søgeord: Sverre, Schæferhund, familiehund

Hilsen Sverre.