A pro pro bidetræning
Fra : C.H

Dato : 27-01-07 21:36

Nu blev jeg lige inspireret af en anden tråd, hvor bidetræning nævnes - og
jeg har faktisk et spørgsmål.

Som nye inden for området er det selvfølgelig en bunke, som vi ikke aner
noget om. Ord, som vi hører de mere vidende hundeførere siger eller
begreber, som vi ikke helt forstår.
Et af dem er det, at bide rigtigt. Hvad er et rigtig bid?

Jeg er selvfølgelig interesseret i at vide det i forhold til Cassius som er
knap seks måneder og stadig bruger bideskind på fiskestang.
Hvornår bider han korrekt?

Connie

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-01-07 22:09

C.H skrev:

> [...]
> begreber, som vi ikke helt forstår.
> Et af dem er det, at bide rigtigt. Hvad er et rigtig bid?

Det er når hunden har fuldt bid i ærmet og holder fast uden at den tygge
eller skifte bid.
Men fuldt bid menes at den har fat helt ind over ærmet og ikke kun med
fortænderne F.eks, tyggeri siger sig selv, og med hensyn til at skifte
bid, har nogle hunde det med at flytte sit bid frem og tilbage på ærmet.

> Jeg er selvfølgelig interesseret i at vide det i forhold til Cassius som er
> knap seks måneder og stadig bruger bideskind på fiskestang.
> Hvornår bider han korrekt?

Det kan du ikke "måle" på et bideskind, bideskindet er blot for at fange
hans opmærksomhed og få drifterne op i ham. Når du begynder at lege med
bidpølle kan du begynde at rette lidt til.
Men en advarsel.
Når først en hund har lavet bidearbejde kommer de aldrig over det,
hvergang de ser en svinge en bidepølle eller ærme vil de starte op, selv
en hund som ikke har løbet stop i årvis vil tænde når den ser en mand
med ærme på, så meget elsker de det.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : C.H

Dato : 27-01-07 22:20

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en hund som ikke har løbet stop i årvis vil tænde når den ser en mand med

Hej Martin - tak for din forklaring!

Jeg er enig med dig i, at det er et valg, man skal træffe, for det er
tydeligt at hundene elsker det højt. Vores første schæfer valgte vi denne
del af træningen fra fordi vi simpelthen havde misforstået konceptet - det
vil jeg ikke gøre igen. Hundene har det fantastisk med det! Jeg tør dog ikke
sige hvad der sker, hvis man skifter byttedriften ud med forsvarsdrift - om
ikke det bliver mindre sjovt og mere alvor for hunden.

Connie

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-01-07 23:02

C.H skrev:

> [...]
> del af træningen fra fordi vi simpelthen havde misforstået konceptet - det
> vil jeg ikke gøre igen. Hundene har det fantastisk med det!

Det er desværre mange der gør, altså misforstår konceptet. Men alligevel
er det sjovt at se hvor fascineret folk de er til indskrivningen når vi
laver stop lige et par metre foran dem så de næsten får hundesavlet i
hovedet. jeg vil vove den påstand jeg jeg ville sagtens turde løbe for
flere af de hunde jeg træner med til daglig uden ærme, for de ville ikke
bide hvis ærmet ikke er der, de fokuserer simpelthen alt på det ærme.

> Jeg tør dog ikke
> sige hvad der sker, hvis man skifter byttedriften ud med forsvarsdrift - om
> ikke det bliver mindre sjovt og mere alvor for hunden.

Forsvarsdrift og byttedrift er 2 helt forskellige verdener, den ene
piller du ved din hunds psyke og den anden tilfredsstiller din hund.
Nu har du en grå lille djævel, så jeg vil også vove den påstand at du
vil slet ikke få brug for at tænke på forsvarsdrift med mindre at hunden
direkte skal bruges i den retning, så hold dig fra det, det er sidste
udvej til hunde som mangler eller har ringe byttedrift.
Jeg træner med en som har brugt forsvarstræning på sin schæfer og der er
ikke ret mange for at sige ingen som er trykke ved den hund. Det du gør
er at tvinge hunden til at vælge enten får den hug ellers kan den bide,
og når hunden så til sidst har fået så mange hug og er blevet presset op
i et hjørne har den kun to udveje, den ene er flugt men det kan den ikke
fordi den har line på den anden er at bide truslen.
Byttedrift det er vejen frem (og så vidt jeg ved er det også den gænse
metode overalt nu måske med et par få undtagelser)det er sjov og leg og
hunden vil elske det for det det er sjov og leg.
Man plejer gerne at vente til at bruge bide pølle til hunden har skiftet
tænder eller til at hunden er "klar" det variere jo meget fra hund til
hund, men pas på med at går for hurtig og hårdt frem, men det ved jeres
Fig. helt sikkert også.

Fra : Kim

Dato : 27-01-07 22:10

--

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er selvfølgelig interesseret i at vide det i forhold til Cassius som
> er knap seks måneder og stadig bruger bideskind på fiskestang.

Jeg ved heller ikke hvad et rigtigt bid er men jeg ved hvad der ønskes rent
grebsmæssigt, det er et tørt fuldt greb (munden er fyldt) og hunden skal så
bremse figuranten d.v.s. forhindre ham i at løbe.

Jeg mener personligt ikke det er grebsfremmende at anvende skind til unge
hunde, istedet ville jeg bruge en sæk, der har hunden bedre mulighed for at
holde et godt greb. Det er for mig væsentligt, da det jo er indlæring, og
når sværhedsgraden er overskuelig for hunden vil det virke fremmende for
både hans selvtillid såvel som byttedrift.
Byttedriften er den grundliggende drift der skal anvendes i bidearbejdet det
er der hunden finder glæden og lysten til at arbejde, skal man arbejde med
agggression skal man vente til det er muligt (naturligt) for hunden at
kapere det. Dette indtræder i de fleste tilfælde først når hunden er voksen
ca. 2 til 2,5 år gammel før denne alder er det ikke normalt for en hund at
vise aggression i naturen, og derfor heller ikke i vores tamme version, det
eneste man ifølge min overbevisnig vil få ud af at træne dette tidligere,
vil være en hund der ikke forstår hvad det er den laver og dette er i sagens
natur en kilde til usikkerhed, og dette er jo ikke ønskværdigt i en hund.

At du bruger en fiskestang er rigtig godt, men skift skindet ud med en sæk
og så lad ham komme ud og fange haren, for flyvende bøffer i munden giver en
langsom hund.

Håber du kunne bruge dette til noget ellers kan jeg prøve at uddybe det mere

MVH Kim
(uden puddelhund)

Fra : C.H

Dato : 27-01-07 22:26

"Kim" <***@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> hunde, istedet ville jeg bruge en sæk, der har hunden bedre mulighed for

Ok - Jeg er faktisk ikke klar over, hvornår vores figuranter anbefaler at
man eventuelt går over til pøller frem for skind - så vidt jeg ved
koncentrerer de sig ikke stort om korrekt bid i den alder Cassius har nu -
der handler bare om at tænde byttedriften.
I øvrigt lyder det som en god ide at bruge en sæk - det vil jeg præsentere
for gemalen.

> [...]
> dette tidligere, vil være en hund der ikke forstår hvad det er den laver
> og dette er i sagens natur en kilde til usikkerhed, og dette er jo ikke

Jeg havde faktisk slet ikke tænkt, at der skulle bruges aggression til denne
disciplin. De hunde, vi træner med laver udelukkende gruppe C på
byttedrift - med nogle enkelte undtagelser, det er klart. Undtagelserne
synes jeg så til gengæld ser lidt "kedelige ud" - hunden går mere på manden
end på ærmet.

> [...]
> en langsom hund.
>
> Håber du kunne bruge dette til noget ellers kan jeg prøve at uddybe det

Det kan du tro, alt modtages med kyshånd - der er jo meget at lære

Connie

Fra : Dorthe Jensen

Dato : 27-01-07 22:56

hej gruppe

ja nu sidder jeg og er godt misundelig på jer der er begyndt at træne
bidearbejde har fået min første boxer som skal starte på ipo træning til
august hvis vi består hvalpe prøven så der må trænes men han virker meget
fornuftig og meget arbejdsvillig. Så vi følger meget med og lærer også noget
nyt.
tak for de gode indlæg
hilsen dorthe

Fra : C.H

Dato : 28-01-07 12:42

"Dorthe Jensen" <dorthe@FJERNjensenogsoerensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> august hvis vi består hvalpe prøven så der må trænes men han virker meget
> fornuftig og meget arbejdsvillig. Så vi følger meget med og lærer også

Du kan godt glæde dig - det er så sjovt for hunden, så man kan ikke lade
være med at glæde sig over det. Det er nok den bedste leg, man kan byde den!

Du skriver, at du først må begynde at træne bidearbejde når du har bestået
en hvalpeprøve - må du heller ikke stimulere byttedrift? Jeg tænker på, at
der virkelig er fordel ved at starte med det allerede fra de er helt små. Vi
begyndte med skind allerede da Cassius var 8 uger gammel, og han har hele
tiden elsket det.
Vi har så holdt pause mens han har skiftet tænder for ikke at give ham nogen
kedelige oplevelser med det, og er lige startet op igen.
Vi kunne se, at han ikke tændte så meget, som han gjorde før tandskiftet, så
vi skal lige have indhentet lidt igen.

Hvor træner du IPO henne? DCH?

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 28-01-07 12:56

> [...]
> Vi kunne se, at han ikke tændte så meget, som han gjorde før tandskiftet,
> så vi skal lige have indhentet lidt igen.

Vi startede også med det samme jeg havde fået min hvalp, hun var vel 9 uger.
Men i sin tid i kreds2/Amager med min gamle hund skulle hunden være 7
måneder inden man måtte træne bidearbejde. Jeg tror det er et levn fra da
man brugte nogle barskere metoder (forsvarsdrift). Men der er også kredse
hvor man skal have bestået en AB-prøve for at få lov at træne C-arbejde. Men
siger det er fordi det er "ikke for sjov". Jeg forstår ikke helt argumentet,
men det er måske også noget med at begrænse antallet af hundeførere på
C-holdet.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 28-01-07 13:37

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helt argumentet, men det er måske også noget med at begrænse antallet af

Nej, det argument forstår jeg heller ikke - for pointen er jo netop, at det
er "for sjov" - ihvertfald for hunden. Den bliver jo ikke involveret i
årsagerne til arbejdet, den skal bare more sig og nyde stimulationen.
Når jeg tænker efter, så kan jeg ikke komme på nogen grund til at vente -
selvfølgelig lige det med tænderne, men der er da flere måneder, man kan
træne inden tandskifte.

Jeg har så forstået at det ikke er alle steder, man træner på den måde, som
vi gør i vores kreds - at hunden nogen steder hetzes med både udstyr og
stemmeføring. Er det den metode, man vælger, ja, så synes jeg bestemt, man
skal vente. Ikke bare til den er syv måneder, men til den er psykisk
fuldmoden.

Jeg tror, at hvis det var mig, der var blevet bedt om at vente, så ville jeg
smugtræne hjemme på græsplænen - altså lave lidt "bytteleg", så hunden får
den drift at mærke inden træningen begynder - efter en eventuel Begynder
AB-prøve. (Uhh, godt det ikke et krav hos os - så ville lille Cassius
sikkert skulle vente længe - både spor og lydighed er en udfordring!)

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 28-01-07 16:00

> [...]
> selvfølgelig lige det med tænderne, men der er da flere måneder, man kan

I pågældende kreds, som er Greve, skulle jeg for at få et årskort erklære at
jeg ikke bruger "ikke lovlige" træningsmetoder, så jeg tvivler på at man
bruger forsvarsdrift, som jeg i hvert fald ikke vil kalde dyreetisk ok,
selvom det måske er lovligt. Jeg kan heller ikke komme på nogen fornuftig
grund til at vente, andet end hvis der er for mange hundeførere i forhold
til figuranter. Så jeg synes det er synd at man ikke lader hvalpene bide
lidt fra de er helt små.

> Jeg har så forstået at det ikke er alle steder, man træner på den måde,
> som vi gør i vores kreds - at hunden nogen steder hetzes med både udstyr
> og stemmeføring.

Jeg har faktisk ikke set træning med forsvarsdrift nogle af de steder jeg
har trænet, bortset fra en enkelt gang på en enkelt hund.

> Jeg tror, at hvis det var mig, der var blevet bedt om at vente, så ville
> jeg smugtræne hjemme på græsplænen,

Det ville jeg da bestemt også. Bidepøllen er jo også en kanon motivator.
Hunden skal jo også lære at slippe, det hele må da være lettere med en
hvalp.

Mvh
Søren

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 28-01-07 14:38

> [...]
> Vi kunne se, at han ikke tændte så meget, som han gjorde før tandskiftet,
> så vi skal lige have indhentet lidt igen.

nu har jeg også boxere, og vi trænede også med skind allerede første gang de
små var med til træning.

mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 28-01-07 15:48

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:45bca714$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> nu har jeg også boxere, og vi trænede også med skind allerede første gang
> de små var med til træning.

Vi har ikke brugt skind, men et viskestykke, og derefter en bidepølle.
Senere et hvalpeærme, og så et almindeligt blødt ærme.

Mvh
Søren

Fra : Dorthe Jensen

Dato : 28-01-07 21:55

hej gruppe
jeg tror godt vi må starte med træningen men jeg har aldrig prøvet det før
og er meget nervøs for at lære ham noget forkert og derved indlære noget
forkert som så senere skal rettes op, men vi bruger meget at lege med dem
til træning og er startet på apport hvor vi bruger legetøj og der er min
meget aktiv og vil meget gerne jagte sit legetøj og have det igen.
Jeg er startet i dch hjørring på hvalpeholdet, og så vidt jeg har forstået
går man så over til ipoen når man har bestået hvalpeprøven til august.
hvor køber i de skind som i snakker om og hvordan træner i byttedriften for
det kan godt være at jeg har trænet det uden rigtig at være klar over det.
jeg har hest og der leger vi tit med træktovene han kan ikke stå for når jeg
kommer med et træktov i hånden så skal han have det og det leger vi tit med
trækker lidt og løber rundt og lader ham "fange mig"
Er det sådan noget i træner når i træner byttedrift.
ja min har også ved at skifte tænder men det begynder at lakke mod enden
lige nu har han kun to hjørne tænder i undermunden der ikke sider ret godt
så der er dømt lidt pause.
hilsen dorthe

Fra : Søren LH

Dato : 29-01-07 21:55

> [...]
> lige nu har han kun to hjørne tænder i undermunden der ikke sider ret godt

Alle redskaber og træningsudstyr kan du købe over internet her:
www.kenjan.dk . Ring evt. til dem, de rådgiver gerne.

Vedr. at træne byttedrift selv, så ville jeg bruge en lille blød bidepølle
som den her:
http://www.kenjan.dk/default.asp?ID=5&show=vare&vareid=5796&varegrp=1602&page=4

Mange starter med en bold i snor. Men en pølle er efter min erfaring mere
behagelig for hunden at bide og holde fast i. Et bideskind kan jeg ikke
rigtig se kommer ind her.

Jeg skal prøve at forklare hvordan jeg gør:

Bevæg pøllen rykvis væk fra eller fra side til side foran hunden. Hunden
skulle begynde at forfølge den, og på et tidspunkt hapse ud efter den. Når
den hapser ud, stopper du bevægelsen, så hunden kan få fat. Når den har fået
fat, bliver den belønnet med en lille trækkeleg. Hvis den ikke har meget
byttedrift i starten, skal den selvfølgelig have hurtig succes, senere
trækker man den længere. I starten til hunden har forstået at det er sjovt,
kan det godt være lidt balance på en knivsæg.

Efterhånden som det begydner at "køre", drejer du pøllen i stilling så
hunden kan bide om midten af den, når du "serverer" den for hunden. Så skal
du også begynde at være opmærksom på at den har et dybt bid om pøllen.
Ellers lægger du den bedre tilrette i hundens mund, når I leger trækkeleg.
Hvis hund begynder at få en vane med at "skifte bid", straffer du ved at
legen er slut (et lille stykke tid), så går det hurtigt over.

Når den skal slippe sker det ved siden af dig, så konflikter ikke foregår i
området foran dig ikke. At slippe er jo lidt af en konflikt, for det vil
hunden ikke gerne (bytteforsvarsdrift). Hold pøllen i ro (gør den død), så
slipper hunden antagelig af sig selv. Hvis ikke, lokker du med en godbid
eller en anden pølle. Under alle omstændigheder, i starten belønner du med
godbid eller fornyet leg, når hunden slipper. Når den er ved at lære at
slippe, kobler du kommando "slip" på.

Jeg ved ikke om det lyder indviklet, men det er jo næsten ikke til at
beskrive i ord. Og der er jo også mange måder at gøre det på.
Men ellers kunne du måske en dag dukke op på IPO-holdet, og få en af de
gamle hundeførere til at fortælle hvordan han gør.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 29-01-07 22:04

> [...]
> den hapser ud, stopper du bevægelsen, så hunden kan få fat. Når den har
> fået fat, bliver den belønnet med en lille trækkeleg.

Glemte at sige, at når I har leget trækkeleg lidt, får hunden lov til at få
pøllen, og løbe lidt runt med den. Hav hunden i snor, så du kan trække den
ind til dig igen, da den kva sin bytteforsvarsdrift gerne vil løbe væk med
den. Hav evt. en anden pølle at lokke hunden ind til dig igen med.

Glemte også at sige, at bidepøller m.v. du bruger til træning aldrig må være
hundens legetøj, den selv render rundt med eller ligger og gnasker i. Men
den må selvfølgelig gerne bære det et stykke, mange hunde har stor glæde ved
at bære sit bytte.

Vil også lige sige at du selvfølgelig stopper inden det bliver kedeligt for
hunden.

Mvh
Søren

Fra : Dorthe Jensen

Dato : 30-01-07 07:18

hej søren
tak for hjælpen
og ud fra det du fortæller kan jeg høre at jeg allerede har trænet meget
byttedrift og jeg har en bidepølle som vi bruger til træning, dog vidste jeg
ikke det med biddet og at hunden skal være på siden når den skal slippe så
det vil vi træne videre med. Ja det sagde min træner også at hun syntes at
vi skulle tage op og se ipo nogle gange så det regner jeg med at gøre for
det virker som om at det bliver rigtig spændende.
glæder mig helt vildt, tror også at han bliver god til spor for han kan
finde alt muligt mærkeligt i går kom han med to mus som vi lige byttede med
godbidder kunne godt tænke mig at det var noget lidt mere hyggeligt det han
kom med. ti hi
hilsen dorthe