Hunde i naturen har brug for at lugte sig ~
Fra : Bo Warming

Dato : 27-01-07 16:49

Hunde i naturen har brug for at lugte sig frem til bytte/mad og
nogle
TYPER er bedre end andre, og de er næppe blege for at prøve beslægtede
grupper af selvdøde dyr hvis sultne, måske endda stinkdyr, hvis meget
sultne

Men når politiet gør schæfere til narkomaner, så de på abstinenser kan
registrere heroin så godt som en kromatograf, så er det om
EET STOF og ikke andre der skal afgøres

Kan man træne hunde til at fornemme alskens katekolaminer som vist er
gruppebetegnelse for både amfetamin, adrenalin, noradrenalin og
diverse højre og venstredrejende oprensede og blandede extacy
bestanddele - og også ophidsede personer med meget adrenalin i blodet
(der lugter af frygt) -
- selvom amf-krystaller er hydroklorid med ringe damptryk, og kan de
(træne s( ig) til at) afgøre om rådne rå gulerødder eller rådne kogte
kartofler, som bedre stiller sulten?

Som analysekemiker lærte jeg aldrig om biologisk kvalitatativ eller
kvantitativ analyse, men ved organisk kemisk grundvidenskab - og
fantasifuld retsmedicin - må det være guld værd, hvis en hund kan sige
denne lugt er en forgrenet keton eller et derivat af LSD eller "noget
fra den ikke-afghanske valmueart "almindelig birkes""
Universitet gør dum, nu og da, og det var kun gamle rotter, der under
studieophold havde talt med gamle rotter i tysk organisk industrikemi,
der havde lært ældre studerende på HCØrstedinstituttet (men ikke
snobbe-lærerne) at smage på alle stoffer vi fremstillede for at afgøre
kvalitativt om hvad minder om hvad.(smag-analyse kræver en mindre
knivspids/krystalkorn end hvad kan være farligt)
Ansatte skulle snobbe for FIN videnskab og naturlige metoder
kvalificerede ikke - dengang.

Kan kompetente, bevidste hunde, der luftes på min vej, hvor
hundeposer er hængt op og hensmides fulde ,
afgøre "her gik vistnok igår min genbos hund, og lorten samledes op i
sædvanlig sort pose" eller "Her er der kattelorte/pis" - eller rotters
gamle indtørrede "lakridser"

Hvis tis fra menneske, kan den så sige "Her gik en svagpisser der
lugtede af frygt"? Eller det er uger siden der tissedes her, for
ammoniakken er væk og kun indtørrede steroider gør det klart at det
var mænd og ikke kvinder, for hunden ved jo næppe at kun mænd står op
og afmærker territorie effektivt.

Min biologistuderende søns analyse-lærebøger er for snobbe-fine ti at
berøre hundenæsen som laboratorieinstrument - er de betalt af Hewlet
Pachard der producerer gaskromatografer, til ikke at reklamere for
intuitions-overlegne konkurenter?
Når de 100 altafgørende smags&duft- stoffer i kaffe skal skannes
gaskromatografisk, så kan der være brug for at detektor i
kromatografen udstyres med glas-stald med en en hansommerfugl, der kan
lugte enkelte molekyler, hvis et stof er identisk med det som
sommerfuglehunner afsondrer i brunst - lærte jeg af en oprørsk lærer,
men han har ikke vist sig sandhedsvidne vedr alt..

Og når rette molekyle som også er kaffesmagsstof så basker
admiral-hannen liderligt med vingerne, og måske HP idag har
superliga-konkurrencer for hansommerfugle - og kan patentere dem!?

Er kvinders bedre - og mere hysteriske - lugteevne om arv eller miljø
..
og passer det, at mennesker kan trænes til hundeevner for "man kan
hvad man vil" - det sidste skrev fornylig en avis, men dem kan man
ikke stole i, selv når kilden er videnskabelig og OK - de skal jo
sælge en historie.

På forhånd tak og med venlig hilsen Bo Warming, Bjelkes Alle 46, 2200
N, 35861000

Fra : Søren LH

Dato : 27-01-07 17:58

..
> [...]
> hvad man vil" - det sidste skrev fornylig en avis, men dem kan man
> ikke stole i, selv når kilden er videnskabelig og OK - de skal jo

Nej. Hvis størrelsen på et menneskes lugtesans svarer til et frimærke, så
svarer hundens til en fodboldbane. Det kan nok så meget træning ikke lave om
på.

Mvh
Søren