gå pænt i snor..
Fra : C.H

Dato : 27-01-07 15:52

Så er vi nået til det - eller rettere, det har vi jo været længe. Indtil nu
har vi gjort det, at stoppe op hvergang vidunderet trak i snoren, ventet til
han har kigget på os og løsnet linen. Jeg synes, vi har været ret
konsekvente, men alligevel er den ikke helt feset ind på lystavlen -
specielt ikke, når han skal gå i kort snor.

Til træning er der ingen problemer med lineføring og fri ved fod, men hunden
skal jo ikke som sådan gå på plads, når vi bare er ude og hyggelufte.

Hvad har I andre gjort for at få hunden til at stoppe med at trække i linen?
På forhånd vil jeg sige, at vi ikke bruger hårdere metoder end små nøk i
linen, så forslag der er voldsommere end det, bliver sandsynligvis
frasorteret med det samme

Connie

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-01-07 16:23

C.H skrev:
> [...]
> På forhånd vil jeg sige, at vi ikke bruger hårdere metoder end små nøk i
> linen, så forslag der er voldsommere end det, bliver sandsynligvis

Jeg propper min bag i bilen og køre hen i en hundeskov hvor han kan løbe
fri.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : pwh

Dato : 27-01-07 17:35

Tyson var den sværeste at få til at gå pænt i snor, og der brugte jeg
samme metode som dig. Dog kombineret med at jeg også tit begyndte
at gå baglæns, folk må have fået sig en griner
Jeg gjorde også tit det at jeg satte mig ned til ham og talte beroligene,
det var jo fordi han var så ivrig (og så det uregerelige schæferblod).
Kan ikke huske hvor gammel han var før han var god til at gå i snor,
mit gæt er ca 8 mdr før det var helt tilfredsstillende.

Træningspladsen er jo også en kunstig virklighed, derfor foretrækker
jeg også at træne mine ude i den virklige verden

Jeg ved så ikke om et tag i halen er for voldsomt til dig,
men den indbyggede snor er nu ganske god til at bremse en hund med

/Jens

Fra : C.H

Dato : 27-01-07 17:49

> [...]
> Kan ikke huske hvor gammel han var før han var god til at gå i snor,
> mit gæt er ca 8 mdr før det var helt tilfredsstillende.

Jow, vi kunne da godt lige smide det ind med at gå baglæns... Folk er
alligevel så vandt til at se os gøre mystiske ting, når vi er ude med
vapperen.... På den måde vi vandrer rundt på marken for at få hunden til
hele tiden at holde øje med os, må være et syn for guder... Vende...
vende... vende.... Igen og igen...

> Træningspladsen er jo også en kunstig virklighed, derfor foretrækker
> jeg også at træne mine ude i den virklige verden

Jo - han skal kunne begge dele, for hans virkelighed er også på
træningsbanen. Hvis vi er så heldige, at han bliver rigtig dygtig skulle han
jo gerne gå en konkurrence eller to - og så er det den skinbarlige
virkelighed....

> Jeg ved så ikke om et tag i halen er for voldsomt til dig,
> men den indbyggede snor er nu ganske god til at bremse en hund med

Hahaha....Det må kunne betegnes som nødbremsen!!

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 27-01-07 18:00

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> træningsbanen. Hvis vi er så heldige, at han bliver rigtig dygtig skulle
> han jo gerne gå en konkurrence eller to - og så er det den skinbarlige

På træningsbanen er det ikke et problem for der formår vi jo at gøre os så
interessante (med bold, godbid eller bidepølle), at vi kan konkurrere med
næsten alt andet. Det kan vi ikke opretholde på en hel gåtur.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 27-01-07 18:12

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> interessante (med bold, godbid eller bidepølle), at vi kan konkurrere med
> næsten alt andet. Det kan vi ikke opretholde på en hel gåtur.

Lige præcis!
At forsøge at gøre det på en gåtur ville bare udvande det, man har nået på
banen - det dur slet ikke.
Man kan heller ikke gå en hyggetur med en hund, der går cleanet op ad benet
og med øjnene dybt forankret i førerens øjne - der ville ihvertfald ikke
være meget hundejournal over den tur

Hver ting til sin tid....

Connie

Fra : pwh

Dato : 27-01-07 18:24

C.H, skrev:

> [...]
> træningsbanen. Hvis vi er så heldige, at han bliver rigtig dygtig
> skulle han jo gerne gå en konkurrence eller to - og så er det den

Jeg skulle også bare drille lidt,
ellers var du bare blevet skuffet

> Hahaha....Det må kunne betegnes som nødbremsen!!

Af en eller anden mystisk grund får man hundens udelte opmærksomhed,
jeg mener self ikke at man skal trække hårdt

/Jens

Fra : C.H

Dato : 27-01-07 17:45

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg propper min bag i bilen og køre hen i en hundeskov hvor han kan løbe
> fri.

Det lærer den jo ikke at gå i snor af
Vi har masser af mulighed for at lade ham gå uden, men når han skal gå ved
en vej eller blandt andre mennesker, skal han gå ordentligt og i sele....

Connie

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-01-07 17:55

C.H skrev:

> men når han skal gå ved
> en vej eller blandt andre mennesker, skal han gå ordentligt og i sele....

Jamen så må du jo fortæller ham det i utvetydige vendinger.

Fra : pwh

Dato : 27-01-07 18:29

Martin Vollert" <"Mit fornavn, skrev:

> Jamen så må du jo fortæller ham det i utvetydige vendinger.

Synes du da det er bedre at bruge ris end ros når man opdrager
en hvalp, hver ting til sin tid.

/Jens

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-01-07 18:36

pwh skrev:

> Synes du da det er bedre at bruge ris end ros når man opdrager
> en hvalp, hver ting til sin tid.

Jeg gider i hvertfald ikke det der pusse nusse uhh min hund går i stykker.
Et ryk i linen og et kontant NEJ tager en hvalp ikke skade af og har
aldrig gjort det.

Fra : pwh

Dato : 27-01-07 18:47

Martin Vollert" <"Mit fornavn, skrev:

> Jeg gider i hvertfald ikke det der pusse nusse uhh min hund går i
> stykker. Et ryk i linen og et kontant NEJ tager en hvalp ikke skade
> af og har aldrig gjort det.

Det kunne jeg da også finde på.
Men nu efterlyste Connie jo netop de lidt blødere metoder.
Den med at hive i snoren og råbe nej kunne hun nok selv regne ud,
men havde ingen relevans for tråden da den slags forslag blev frabedt.

/Jens

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-01-07 19:33

pwh skrev:

> Men nu efterlyste Connie jo netop de lidt blødere metoder.
> Den med at hive i snoren og råbe nej kunne hun nok selv regne ud,
> men havde ingen relevans for tråden da den slags forslag blev frabedt.

Whatever..

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-07 07:09

Martin Vollert" <"Mit fornavn wrote:

> Whatever..

Mon ikke du skulle skifte din email, så du ikke misbruger andres domæner.

Du kunne jo bruge martin@tele.dk

Domænenavn: ertele.dk
DNS: ertele.dk
Registreret: 2005-02-10

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-01-07 12:11

JENS skrev:

> Mon ikke du skulle skifte din email, så du ikke misbruger andres domæner.

> [...]
Hvad snakker du om ??
Jeg har internet konto og mail adr ved energi Randers så min mail adr.
er ertele.dk. Jeg har vel da for h****** lov til at bruge min egen mail
adr.

Fra : C.H

Dato : 27-01-07 19:50

> Jeg gider i hvertfald ikke det der pusse nusse uhh min hund går i stykker.
> Et ryk i linen og et kontant NEJ tager en hvalp ikke skade af og har
> aldrig gjort det.

Det kan måske også give mening, men jeg synes ikke, jeg vil "straffe" min
hund for at gøre noget, den endnu ikke har lært at gøre anderledes.
Indlæring synes jeg, skal gøres med ros og gode midler - når hunden så laver
numre, så kan den efter min mening irettesættes...

Connie

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-01-07 21:09

C.H skrev:

> Det kan måske også give mening, men jeg synes ikke, jeg vil "straffe" min
> hund for at gøre noget, den endnu ikke har lært at gøre anderledes.

Er det mig eller er den sætning (især det sidste) der meget kryptisk.

Fra : Søren LH

Dato : 27-01-07 21:08

> [...]
> Indlæring synes jeg, skal gøres med ros og gode midler - når hunden så
> laver numre, så kan den efter min mening irettesættes...

Enig, straf og irettesættelse hører først hjemme når hunden ved at en ting
er forkert. Ellers får man sikkert en hund der aldrig tør gøre noget.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 27-01-07 18:27

C.H, skrev:

> Det lærer den jo ikke at gå i snor af
> Vi har masser af mulighed for at lade ham gå uden, men når han skal
> gå ved en vej eller blandt andre mennesker, skal han gå ordentligt og
> i sele....

Enig.
Mine hunde fik heller ikke lov til at slippe helt for snoren
før de mestrede at gå pænt med.
Det pudsige er at der idag kan gå 5-6 mdr mellem at de
overhovedet har et halsbånd på.
Men skal de så endelig i snor, så går de stadig pænt

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 27-01-07 17:55

> [...]
> På forhånd vil jeg sige, at vi ikke bruger hårdere metoder end små nøk i
> linen, så forslag der er voldsommere end det, bliver sandsynligvis

Hej Connie,

Jeg har defineret et kriterie der hedder at hunden ikke må være mere end ½ -
3/4 hundelængde foran. Det er et mere entydigt kriterie for hunde, og
lettere at forstå, mener jeg, end ikke at trække. Fordelen er jo også at det
gælder uanset om der er line på eller ej.

Problemet med ikke trække-kriteriet er, at hunden går måske pænt i enden af
linen, men når hun så sænker hovedet for at snuse bliver snoren for stram,
og man skal korrigere uden at hunden egentlig har haft til hensigt at trække
mere.

Det andet problem med "ikke trække" er, at hunden går ret langt fremme, og
altså får let ved at tro den er lederen, jf. bogen Hundelytteren, som jeg
kører efter.

Hvad jeg har gjort er dette: Når hun er for langt fremme, står jeg først
stille, hvis det ikke hjælper, nøkker jeg hende bagud, og hvis det ikke
hjælper træder jeg baglæns. Det er noget jeg har lært af et dygtigt
hunde-menneske jeg kender. Når hun har forstået det 100% bruger jeg også en
nej-lyd indimellem. Hen ad vejen bruger jeg bare at sætte farten lidt ned,
det er der ingen der lægger mærket til, eller nej-lyden, som heller ikke
behøver være særlig høj.

Hun forstod det rimeligt hurtigt, men derfra og så til altid at gå pænt var
der et langt stykke. Jeg tror det har taget omkring et år at komme dertil at
det måske kun er et par gange i løbet af en tur at hun ikke prøver grænsen
af. Et ordentligt møjfald kan hjælper et stykke tid, men det kan man jo
heller ikke gøre for tit, så går effekten også af det.

Det har været et stort arbejde, det er lige ved jeg har lagt mere arbejde i
dette end i træningsprogrammet. Det er ikke let med en (schæfer-)hund der
vil frem . Men nu høster jeg frugten, nu er linen ALDRIG stram
overhovedet under en gåtur , det er faktisk ligemeget om der er line på
eller ej - den er kun en ekstra sikkerhed.

Nåh ja, jeg glemte at sige at jeg kobler det på kommandoen "gå pænt", og den
gælder til hun får kommando "fri". Ikke mindst når hun løber frit rundt er
det smart man kan sige "gå pænt", og så få hunden hen i nærheden. F.ex. hvis
der er en fremmed hund i det fjerne .

Jeg må nok lige tilføje at jeg har ændret og justeret på kriteriet hen ad
vejen, og det har selvfølgelig ikke gjort det lettere. F.ex. måtte hun i
starten godt gå ud til siden og falde bagud og det har nok gjort at hun har
haft lettere ved at glemme at hun var under kommando.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 27-01-07 18:13

> [...]
> starten godt gå ud til siden og falde bagud og det har nok gjort at hun
> har haft lettere ved at glemme at hun var under kommando.

Ikke mindre end et fantastisk svar, som vi virkelig kan bruge til noget!
Tusind tak for det!

Der skal justeres lidt - og så skal vi have lidt tålmodighed

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 27-01-07 18:43

> Ikke mindre end et fantastisk svar, som vi virkelig kan bruge til noget!
> Tusind tak for det!

Det vil glæde mig hvis du kan bruge det. Jeg må nok lige tilføje at jeg har
også haft nogen til at hjælpe mig med at vise det i praksis, men jeg tror nu
nok du vil kunne få det til at virke uden speciel hjælp.

> Der skal justeres lidt - og så skal vi have lidt tålmodighed

Ja. Jeg måtte også justere på den måde at i starten var kriteriet at hun
ikke måtte gå længere fremme end svarende til fri ved fod i
lydighedsprogrammet. Men det forstyrrede lydighedsprogrammet, hun gik for
langt tilbage i fri ved fod, og var ikke til at drive frem. Og så har jeg
også været inde over at gøre front mod hende når hun var for langt fremme,
altså at vise en slags dominans. Det var heller ikke godt, for det gjorde at
hun blev for trykket. Så det har været en lang og svær vej.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 27-01-07 18:43

Søren LH, skrev:

> [...]
> at sætte farten lidt ned, det er der ingen der lægger mærket til,
> eller nej-lyden, som heller ikke behøver være særlig høj.

Det minder mig da om at jeg også bruger en nej-lyd indimellem
når mine kommer for langt foran. Den består simpelthen i at jeg
bare sætte fødderne lidt hårdt i fortorvet når jeg går,
så vender de straks om og stopper/kommer tilbage.
Jeg opdagede ved en tilfældighed en dag at "tramperiet"
var effektivt til mine.
Jeg er stor tilhænger af så dæmpede signaler som muligt,
der er intet mere latterligt i mine øjne end en hundeejer
der råber og skriger af sin hund, der jo har en perfekt hørelse

> Et ordentligt møjfald kan hjælper et
> stykke tid, men det kan man jo heller ikke gøre for tit, så går
> effekten også af det.

Enig.
Møjfald skal bruges så lidt som muligt, og helst aldrig (ikke realistisk).
Har hunden respekt for en, er det som regel rigeligt at den mærker
at man tydeligvis er meget utilfreds med den.
Mine bliver meget ulykkelige hvis jeg bare skænder lavmælt på dem,
ingen grund til at puste sig op og råbe højt.

> [...]
> frit rundt er det smart man kan sige "gå pænt", og så få hunden hen i
> nærheden. F.ex. hvis der er en fremmed hund i det fjerne .

Bruger jeg også.
Mine kommandoer hedder så bare "bliv" og "værsgo",
men det er jo underordnet for hunden

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-01-07 19:25

> der er intet mere latterligt i mine øjne end en hundeejer
> der råber og skriger af sin hund, der jo har en perfekt hørelse

Nej!
Jeg var ude og gå med Loui i går eftermiddags, i en skov/hede hvor der
luftes mange hunde.
så kommer der en mand med en kleiner mynsterlænder, en yderst lydig, nærmest
underkuet synes jeg. Den løber løs og hygger sig.
nå men manden kalder så hunden til sig, og kunne høres på lang afstand, han
ikke kalder på hunden, han nærmest skriger sine befalinger ud, selv når den
arme hund kommer prompte på hans første indkaldsskrig, så skriger han endnu
højere da den ikke er nået hen på plads inden der var gået 2 sek. og ikke
nok med det, den får et møgfald uden lige, da den kommer hen og sidder
nøjagtigt på plads ved hans venstre ben...suk altså!.
Jeg kunne ikke nære mig, og spurgte om hans hund var døv, da vi senere
passerede hinanden. og sikke et blik han sendte mig.(-;

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 27-01-07 20:03

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> [...]
> plads inden der var gået 2 sek. og ikke nok med det, den får et
> møgfald uden lige, da den kommer hen og sidder nøjagtigt på plads ved

Desværre er der nogen mennesker der bruger deres hunde til at komme
af med indestængte agrassioner.
Men det meste råberi forbinder jeg mest med dårlig vane, både for ejeren
og hunden selv, hunden vænner sig nok til at en ordre der ikke er givet med
110 Db behøver den ikke at lystre
Ud fra det princip har jeg fra start af vænnet begge mine til dæmpede kommandoer,
så kan man altid have et højt råb i baghånden til en presset situation.

> Jeg kunne ikke nære mig, og spurgte om hans hund var døv, da vi senere
> passerede hinanden. og sikke et blik han sendte mig.(-;

Du skulle have et smækkys

Faktisk er det belastende at hører på om sommeren nede på Engen
at folk skal råbe og skrige på deres hunde.
De fleste gange har jeg bemærket vil de slet ikke hunden noget som helst,
det er simpelthen bare en dårlig vane med at man skal kommanderer med sin hund.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 27-01-07 18:10

On 27 Jan., 17:44, "C.H" <vax...@hotmail.com> wrote:

> Vi har masser af mulighed for at lade ham gå uden, men når han skal gå ved
> en vej eller blandt andre mennesker, skal han gå ordentligt og i sele.....

I sele? Er det godt synes du?

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 27-01-07 18:14

"Søren LH" <slh@city.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> en vej eller blandt andre mennesker, skal han gå ordentligt og i sele....

Nej - det er mig, der vrøvler, jeg mener selvfølgelig line

Han har ikke sele, og vi har heller ikke ambitioner om, at han skal have
det.
Ej heller sporsele, men det er så en anden snak

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 27-01-07 18:36

> [...]
> det.
> Ej heller sporsele, men det er så en anden snak

Heller ikke sporsele her

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 27-01-07 19:52

> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Heller ikke sporsele her

Til gengæld må vi leve med en hund, der nogengange går lidt mystisk når
linen hænger mellem benene - jeg har ladet mig fortælle, at tæverne er lidt
mere irriterede over det end hanhundene

Cassius lader sig heldigvis ikke rigtig genere af det - men der ligger jo
også stadig mængder af pølser på sporet ;oD

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 27-01-07 21:05

> [...]
>
> Cassius lader sig heldigvis ikke rigtig genere af det - men der ligger jo
> også stadig mængder af pølser på sporet ;oD

OK, nu har jeg desværre ikke gået spor et stykke tid. Men ellers gik jeg med
to liner, én ud bag armhulen i hver side = "køre trillebør". Altså indvendig
mellem forbenene men på ydersiden af bagbenene. Fordelen er at man kan styre
hunden sideværts, det kan man ikke når linen er mellem benene. Selvfølgelig
til sin tid, når hun bare kan det, kommer den ind mellem benene.

Fra : C.H

Dato : 27-01-07 21:27

> [...]
> man kan styre hunden sideværts, det kan man ikke når linen er mellem
> benene. Selvfølgelig til sin tid, når hun bare kan det, kommer den ind

Det lyder jo smart - lige her i indlæringsfasen har min mand lidt problemer
med at få ham "guidet" til siderne, hvis han ikke går lige på - det er
halvsvært med den ene line mellem benene... men de kloge siger, at det kan
læres, så det tror vi på.
Han får nu også mere og mere sans for det - altså hunden - så det er ikke
lige så aktuelt at "vise ham vej" som det har været. (Med undtagelse i en
god sidevind, der går han ligeså fint ved siden af sporet )

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 27-01-07 21:43

> [...]
> det er halvsvært med den ene line mellem benene... men de kloge siger, at

Prøv det, det er nemlig rigtig smart. Idealet er selvfølgelig at han aldrig
forlader sporet, men det er jo utopi (for mig i hvert fald) og så bør man
blokere for fejl. At sige nej under spor er ikke godt.

Ligesådan ved knæk, så kan man blokere for at hunden går andre veje end den
den skal.

Jeg har lært det af Berit Andersen, som også er en af de kloge . Se
artiklen i Schæferhunden for ca. 2 år siden om Berits kursus for
hvalpeholdstrænere. Der er det vist på et billede.

Mvh
Søren