Løbetid
Fra : Leyna

Dato : 26-01-07 21:15

Så er tøserne kommet i løbetid igen (altså naboens), og jeg skal til
at passe afsindigt på min Vaksemand. Han bliver jo fuldstændig
kulret... lige som alle hankøn!

Men mit spørgsmål er egentlig, hvor længe er de i løb?
Jeg må holde Vaks meget inde i den tid, for naboen lader stadig bare
tøserne rende frit... selvom de er løbske OG han ved det. *SUK*

Haven er dog blevet bedre sikret nu. Plankeværket hvor hun hoppede
over er hævet til næsten 2 meter og dér kan hun altså ikke hoppe over.
Desværre er plankeværet i den anden ende af haven ikke nær så højt, og
måtte i øvrigt repareres nødtørftigt, da Vaks har flækket en stolpe i
et forsøg på at komme ud. Han er ikke til spring som tæven er det, så
nu krydsre jeg bare fingre for at hun ikke finder ud af at hoppe over
dernede.

Men altså hvor længe skal jeg gå med et øje på hver finger, og kun få
drengene nødluftet?

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : gorfi

Dato : 26-01-07 21:26

> [...]
> dernede.
>
> Men altså hvor længe skal jeg gå med et øje på hver finger, og kun få

En hunhund er i løbetid 3 uger.

Mvh

Gorfi

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-01-07 21:37

Leyna wrote:
> [...]
> Jeg må holde Vaks meget inde i den tid, for naboen lader stadig bare
> tøserne rende frit... selvom de er løbske OG han ved det. *SUK*

Netdyredoktoren skriver at løbetiden typisk varer 3 uger, men at
længden kan variere fra 3 til 21 dage ?? Det synes jeg lyder lidt
mystisk. Ægløsningen skulle typisk finde sted mellem 12. og 14. dag,
men det kan altså også variere. Det vil så sige, at du rent faktisk
ikke kan regne med noget som helst med de svingninger der er i
beregningerne.

Det kan godt være, at din nabo er flink, men han må da være
alternativt begavet, når han tilsyneladende ikke er nervøs for at
komme i den samme suppedas igen så hurtigt

Det kan da for pokker ikke være din opgave at sørge for, at hans tæver
ikke bliver gravide igen.

Kunne han mon ikke have brugt noget af det han tjente på hvalpene til
at få tæverne steriliseret ? Undskyld jeg siger det, men han må da
være komplet ligeglad.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Eva

Dato : 26-01-07 22:09

> [...]
>
> Kunne han mon ikke have brugt noget af det han tjente på hvalpene til at
> få tæverne steriliseret ? Undskyld jeg siger det, men han må da være

Det kan jo også være, at han synes, at det var da egentlig en fed
forretning - især når andre gør arbejdet for ham (annoncer)
Så 14 hvalpe mere til 1000 kr pr. styk - det er ikke at kimse af !

Eva

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-01-07 22:27

Eva wrote:
> [...]
> forretning - især når andre gør arbejdet for ham (annoncer)
> Så 14 hvalpe mere til 1000 kr pr. styk - det er ikke at kimse af !

Nah, ikke helt. Leyna fik Oy uden betaling (det manglede da osse'
bare), og 2 blev stjålet så er man nede på 11. Der var 3 tilbage for
en uges tid siden, det giver 8 resterende og så var der også noget med
Leyna's datter der skulle erhverve 1, men alligevel. Det har da
selvfølgelig heller ikke været billigt for ham med mad til dem alle,
så det her med fortjenesten er nok så som så.

Jeg blev altså bare lige i øjeblikket så forarget på Leyna's vegne, da
jeg synes det er urimeligt, at hun skal bekoste ekstra hegn, fordi
bondens tæver springer over hendes hegn.

Det kommer da selvfølgelig ikke andre ved, men jeg synes Leyna har nok
at se til i forvejen, man kan altså også være _for_ flink. Håber du
klarer denne situation også, Leyna. Det er du da efterhånden godt øvet
i.

Fra : Eva

Dato : 26-01-07 23:36

> [...]
> siden, det giver 8 resterende og så var der også noget med Leyna's datter
> der skulle erhverve 1, men alligevel. > --

Ok, det er så omkring 8000 kr - det er da også en slat.
Nu ved jeg ikke, om jeg husker forkert, men jeg mener ikke, at deres foder
var noget at skrive hjem om, så det har vist ikke væltet budgettet.
Jeg tænkte også mere, hvis der kom 14 hvalpe igen - det er jo gået meget
godt med at komme af med dette kuld - stort set.
Men jeg giver dig da ret i, at det er for dårligt, at manden er så
ansvarsløs, at han lader sine løbske tæver rende frit rundt og så lade andre
om at passe på, at de ikke bliver parret.
Selv om der ikke er andre naboer i umiddelbar nærhed, så kan hanhunde jo få
færten af løbske tæver på lang afstand og skal så nok indfinde sig.
Det er trist, når folk ikke kan eller vil tage ansvar for de dyr, de vælger
at anskaffe sig.

Eva

Fra : Leyna

Dato : 28-01-07 18:34

On Fri, 26 Jan 2007 23:35:34 +0100, "Eva" <safeni@gfnet.dk> wrote:

>Selv om der ikke er andre naboer i umiddelbar nærhed, så kan hanhunde jo få
>færten af løbske tæver på lang afstand og skal så nok indfinde sig.

Der er skam andre naboer, men vist ingen med hund.

>Det er trist, når folk ikke kan eller vil tage ansvar for de dyr, de vælger
>at anskaffe sig.

Jeg gør nu hvad jeg kan både for mine egne og for tæverne. De kan jo
ikke gøre for det.

Fra : Leyna

Dato : 28-01-07 18:32

On Fri, 26 Jan 2007 22:27:12 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
>selvfølgelig heller ikke været billigt for ham med mad til dem alle,
>så det her med fortjenesten er nok så som så.

Okay, så lad os da får regnestykket på banen...
15 hvalpe minus 3 (den ene fik jeg - eller tog hehe og 2 stjålet)
Min datters hvalp er skam købt og betalt på helt normale vilkår, så vi
er nede på 12 minus de 3 han har tilbage. Det betyder 9000 kr.so far.
Det skulle han nok kunne betale 2x neutralisering for, men det er så
ikke mig der skal bestemme det. JEG ville ha' gjort det, hvis det
havde været mine... De 3 han har tilbage sætter han ned til halv pris,
så hele regnestykket skulle blive en indtægt på 10.500 kr. Skal vi så
kigge på føden så er det vist basseører vi skal trække fra, for det er
det meget billige foder han bruger. De har så allesammen fået 2x
ormekur (fordi jeg punkede ham), og han har da osse forespurgt mig om
hvad vaccination og chipning koster. Så måske sker der lidt.

>Jeg blev altså bare lige i øjeblikket så forarget på Leyna's vegne, da
>jeg synes det er urimeligt, at hun skal bekoste ekstra hegn, fordi
>bondens tæver springer over hendes hegn.

Du er nu så sød, Tove.

> [...]
>at se til i forvejen, man kan altså også være _for_ flink. Håber du
>klarer denne situation også, Leyna. Det er du da efterhånden godt øvet

Jeg ved ikke om jeg er _for_ flink. Jeg vil bare hundenes bedste, og
jeg er jo lige så vild med de to tæver, som jeg er for mine egne, så
selvfølgelig gør jeg mit til at der ikke sker flere "ulykker".
Forhøjningen af hegnet virker, så nu kan jeg da i det mindste slippe
dem ud i haven i sikkerhed.

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-01-07 23:31

Leyna wrote:

> Du er nu så sød, Tove.

Tak - i lige måde

> [...]
> selvfølgelig gør jeg mit til at der ikke sker flere "ulykker".
> Forhøjningen af hegnet virker, så nu kan jeg da i det mindste slippe

Selvfølgelig er du da glad for bondens tæver, hvem ville ikke være det
for to så søde hunde. De følger jo bare deres natur. Godt forhøjningen
virker, det lyder godt. Det er dog godt at du alligevel er obs på
deres færden.

Fra : Leyna

Dato : 28-01-07 18:21

On Fri, 26 Jan 2007 22:08:59 +0100, "Eva" <safeni@gfnet.dk> wrote:

>Det kan jo også være, at han synes, at det var da egentlig en fed
>forretning - især når andre gør arbejdet for ham (annoncer)
>Så 14 hvalpe mere til 1000 kr pr. styk - det er ikke at kimse af !

Nej, det synes han nu ikke, og han betaler altså annonceudgifterne. At
jeg så gør arbejdet er en helt anden sag. Det er jo osse lidt mine
hvalpe, og det vigtigste for mig er at de kommer ud i nogle gode hjem.
Derfor gør jeg det.

Fra : Leyna

Dato : 28-01-07 18:19

On Fri, 26 Jan 2007 21:37:16 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>Netdyredoktoren skriver at løbetiden typisk varer 3 uger, men at
>længden kan variere fra 3 til 21 dage ??

Det er godt nok læææænge.

>Det kan godt være, at din nabo er flink, men han må da være
>alternativt begavet, når han tilsyneladende ikke er nervøs for at
>komme i den samme suppedas igen så hurtigt

Han er ikke det hurtigste dyr i skoven, og vi passer begge lidt på.
Vores have er nu (forhåbentligt) forsvarligt indhegnet, go det var jo
herinde at miséren begyndte...

>Det kan da for pokker ikke være din opgave at sørge for, at hans tæver
>ikke bliver gravide igen.

Næeh, men jeg VIL IKKE lægge hanhund til flere hvalpe.

>Kunne han mon ikke have brugt noget af det han tjente på hvalpene til
>at få tæverne steriliseret ? Undskyld jeg siger det, men han må da
>være komplet ligeglad.

Han er ikke ligeglad, men han er heller ikke en af dem der sådan
bruger penge på sine hunde. Tæverne er jo end ikke vaccineret, og
dyrlægen har ham godt nok i kartoteket, men det er kun med grise og
får. *SUK*

Fra : Søren LH

Dato : 28-01-07 18:43

> Det er godt nok læææænge.

Jamen hun er kun højløbsk 4-5 dage. Altså hvor hun selv er indstillet på
"sjov". Men kunsten er selvfølgelig at vide hvornår det er.

Mvh
Søren

Fra : Leyna

Dato : 28-01-07 19:22

On Sun, 28 Jan 2007 18:43:21 +0100, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse

>Jamen hun er kun højløbsk 4-5 dage. Altså hvor hun selv er indstillet på
>"sjov". Men kunsten er selvfølgelig at vide hvornår det er.

Præcis, og derfor vil jeg heller ikke ta' nogen chancer.

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-01-07 23:34

Leyna wrote:
> [...]
> bruger penge på sine hunde. Tæverne er jo end ikke vaccineret, og
> dyrlægen har ham godt nok i kartoteket, men det er kun med grise og

Nej Leyna, det er jo en "offentlig" hemmelighed, at bønderne er
temmelig påholdende. Det synes jeg dog ikke de bør være når der er
levende væsener involveret, men sådan er der jo så meget.

Fra : Leyna

Dato : 29-01-07 10:21

On Sun, 28 Jan 2007 23:34:24 +0100, "Tove Krieger"
> [...]

>temmelig påholdende. Det synes jeg dog ikke de bør være når der er
>levende væsener involveret, men sådan er der jo så meget.

Det ved jeg godt, men han er nu ikke aktiv bonde. På mig virker han
bare uoplyst, og så prøver jeg så diplomatisk som muligt, at få sneget
lidt holdningsændringer ind. Jeg tror aldrig han har så meget som
overvejet en ormekur før, men det blev så gjort med disse kuld hvalpe,
og han har spurgt til prisen på vaccination og chipning, såeh...
Hans hunde er på ingen måde misrøgtet, men de kunne godt træmge til
lidt opdragelse og osse en bedre kost, men det kan jeg jo ikke så godt
blande mig i. Jeg kan bare forsøge at påvirke ham. Jeg har dog ikke
fået ham med på at barfe... endnu!

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 26-01-07 21:58

> Så er tøserne kommet i løbetid igen (altså naboens), og jeg skal til

Det er først farligt, når de holder op med at bløde (på ca. 8-14dagen).

Det er nemlig her de har ægløsning - og de løfter halen og bakker deres
bagdel op i hovedet på en enhver han (og-hunhund).

Men fra ca en uge fra de begynder at bløde til ca. 20 dage efter første
blødning, kan de være parrings-parate (og modtagelige).

Hilsen Jeannie

Se evt. mine første erfaringer med en hunhund som er parret (men det er jo
bevidst og ikke et uheld)

http://ckcs.dk/readarticle.php?article_id=8

Fra : Leyna

Dato : 28-01-07 18:38

On Fri, 26 Jan 2007 21:57:47 +0100, "Jeannie Kristensen \(4700\)"
<virker@ikke.dk> wrote:

>Men fra ca en uge fra de begynder at bløde til ca. 20 dage efter første
>blødning, kan de være parrings-parate (og modtagelige).

Jeg tror jeg satser på at være påpasselig de næste 3 uger... eller 5.
De følges jo ikke helt ad.

Fra : Søren LH

Dato : 26-01-07 22:56

Prøv at holde øje med tæven, hvornår hun starter med at ville ind til
drengene, og drejer halen til siden, og hvornår hun stopper igen, så du ved
det til næste gang. Men altså typisk tager hun imod på tiendedagen og fire
dage frem, men det kan variere.

Mvh
Søren

Fra : Leyna

Dato : 28-01-07 18:39

On Fri, 26 Jan 2007 22:56:21 +0100, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

> [...]
>det til næste gang. Men altså typisk tager hun imod på tiendedagen og fire

Hun vil ind til drengene. Det er helt tydeligt, men om hun drejer
halen har jeg ikke set. Jeg har sg* ikke turde at ta' drengene ud, når
hun er i nærheden. Men tak for hjælpen.

Fra : Søren LH

Dato : 28-01-07 18:42

> Hun vil ind til drengene. Det er helt tydeligt, men om hun drejer
> halen har jeg ikke set. Jeg har sg* ikke turde at ta' drengene ud, når
> hun er i nærheden. Men tak for hjælpen.

Så vidt jeg husker fra min, så ville hun også ind til naboens dreng inden
hun blev højløbsk (eller for at være mere præcis, naboen fandt hende inde i
deres have, hun fandt vist et upåagtet hul i hegnet ). Så det er halen
der gælder.

Mvh
Søren

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 28-01-07 19:24

"Søren LH" skrev
> [...]
> drengene, og drejer halen til siden, og hvornår hun stopper igen, så du
> ved det til næste gang. Men altså typisk tager hun imod på tiendedagen og

Jeg har fået fortalt - og jeg ved ikke om det er en skrøne, at nogle tæver
kan tage imod inden de er højløbske, og at hannens sæd kan forblive intakt
og virksomt i tæven, i op til en uge.

Jeg lader i hvert fald ikke Berta ude af syne på noget tidspunkt i hendes
løbetid

- Winnie

Fra : Leyna

Dato : 28-01-07 22:26

On Sun, 28 Jan 2007 19:24:24 +0100, "Winnie Schildknecht"
<winnie@schildknecht.123dk> wrote:

>Jeg lader i hvert fald ikke Berta ude af syne på noget tidspunkt i hendes
>løbetid

Og hvis jeg skal gi' Vaks den frihed at rende løs, så ringer jeg lige
til naboen først, for at advisere ham. Det synes jeg, at jeg er nødt
til. Så skulle vi være rimeligt sikret.

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 28-01-07 22:38

"Leyna skrev
Winnie Schildknecht wrote:

> Og hvis jeg skal gi' Vaks den frihed at rende løs, så ringer jeg lige
> til naboen først, for at advisere ham. Det synes jeg, at jeg er nødt
> til. Så skulle vi være rimeligt sikret.

Det håber jeg
Godt nok er Oy skøn, og det er de andre hvalpe også, men der skulle helst
ikke ske yderligere familieforøgelse

- Winnie

Fra : Leyna

Dato : 29-01-07 10:15

On Sun, 28 Jan 2007 22:37:36 +0100, "Winnie Schildknecht"
<winnie@schildknecht.123dk> wrote:

>Godt nok er Oy skøn, og det er de andre hvalpe også, men der skulle helst
>ikke ske yderligere familieforøgelse

Alle hvalpene var sørme dejlige, men der bor jo stadig 3 stykker
"hjemme", og udover at det så er svært at få dem afsat, så vil det
osse være synd for tæverne at skulle igennem endnu en fødsel.

Vaks skal IKKE levere flere hvalpe... i hvert fald ikke dér, og helt
heller ikke andre steder. Jeg overvejer faktisk at få ham kastreret...
Jeg er bare bange for at han vil miste noget af sin personlighed ved
det, for det er jo den store, voldsomme og aktive hanhund vi er faldet
for. Bliver han lige så lad som Hans, så eer det ikke længere "vores"
Vaks... hvis du forstår.

Fra : JB

Dato : 29-01-07 10:28

> [...]
> det, for det er jo den store, voldsomme og aktive hanhund vi er faldet
> for. Bliver han lige så lad som Hans, så eer det ikke længere "vores"

Hej Leyna.

Du kan vælge den løsning med Vaks at få ham sterilliseret. Så er han
stadigvæk hanhund, men kan ikke få hvalpe. Vi fik det gjort i sin tid med en
hanhund, som vi ikke ønskede at bruge i avlen, og jeg kender også andre, der
har fået det gjort.

Hilsen
Jytte

Fra : Leyna

Dato : 29-01-07 12:11

On Mon, 29 Jan 2007 10:27:58 +0100, "JB" <vingekattenfjern@mail.dk>
wrote:

> [...]
>hanhund, som vi ikke ønskede at bruge i avlen, og jeg kender også andre, der

Beholder han så sin hanhunde attitude?
Det er mere det der bekymrer mig.

Fra : JB

Dato : 29-01-07 12:38

> Beholder han så sin hanhunde attitude?
> [...]

Ja du kan slet ikke mærke nogen forandring på ham, han parrer også, hvis der
er mulighed. Der kommer bare ingen hvalpe.

Mænd der bliver sterilliserede forandrer sig jo heller ikke.

Hilsen
Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 29-01-07 12:43

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der er mulighed. Der kommer bare ingen hvalpe.
>
> Mænd der bliver sterilliserede forandrer sig jo heller ikke.

så man skal kastrere dem (mændene) hvis man vil se resultater?? GGG
-kunne ikke dy mig..

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : JB

Dato : 29-01-07 12:51

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:45bdddeb$0$184$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> "JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> så man skal kastrere dem (mændene) hvis man vil se resultater?? GGG
> [...]

Ja og det går de vist ikke med til (mændene altså).

hilsen
Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 29-01-07 13:15

> Ja og det går de vist ikke med til (mændene altså).

Nej.. det gør de sikkert ikke..(-;

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 29-01-07 10:29

"Leyna skrev
"Winnie Schildknecht wrote:

> [...]
> det, for det er jo den store, voldsomme og aktive hanhund vi er faldet
> for. Bliver han lige så lad som Hans, så eer det ikke længere "vores"

Det forstår jeg udemærket. Og som andre tråde fortæller, så er der jo
overvejende risiko for at det sker.
Det er lidt af et dilemma...

- Winnie

Fra : gitte

Dato : 27-01-07 00:33

> Men mit spørgsmål er egentlig, hvor længe er de i løb?

jeg ved ikke hvor længe andre er, men min er konstateret i løbetid 3 uger,
den første uge gad vores hanhund ikke interesserer sig for den, de næste 6
dage, var han simpelthen ikke til at flå væk fra hende, den sidste del af
perioden, var ingen af den interesseret i noget som helst.

gitte

Fra : Leyna

Dato : 28-01-07 18:41

On Sat, 27 Jan 2007 00:32:52 +0100, "gitte" <gitte@gotoheaven.dk>
wrote:

> [...]
>dage, var han simpelthen ikke til at flå væk fra hende, den sidste del af
>perioden, var ingen af den interesseret i noget som helst.

Fra første parring så jeg så, at det kun var nogle få dage, hvor tæven
rent faktisk lod sig bestige, men Vaks var nu meget obs på hende i
HELE perioden, så det sikreste er nok at holde dem totalt adskilt.