Renlighedstræning af skibshund
Fra : Bente Andersen

Dato : 25-01-07 12:14

Hej derude!

Vi er et par, der bor i vores båd hele sommeren. Til sommer får vi en ny
hund, en Bordercollie som vi gerne vil lære, at "sætte" sig på dækket. Jeg
forestiller mig noget i retning af, at lære den at sætte sig på et stykke
sækkelærred el. lign som vi så kan skylle rent.
Er der nogen her, der har erfaring i dette? Eller kan komme med et forslag
til, hvordan vi kan gøre det?
Vores gamle hund (Tervueren) lærte det aldrig, men hun var også voksen, da
vi startede.
Nu er det ikke sådan, at det er hver gang. Som regel ligger vi i havn, men
vi kan komme ud for, at skulle sejle langt, og så ville det være en stor
lettelse, hvis hunden kunne luftes på båden.

Mange hilsner Bente

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 26-01-07 07:24

"Bente Andersen" <benefine@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vi kan komme ud for, at skulle sejle langt, og så ville det være en stor
> lettelse, hvis hunden kunne luftes på båden.

Hej Bente!

Nu har jeg ikke selv erfaring i jeres kommende projekt, men jeg kender et
par, der ligesom jer, lever for sejlerlivet.
de har en blandingshund, på størrelse med en border. Den har de
"pottetrænet", dvs. de har en stor bakke, kattebakke med sig, incl.
kattegrus. som den har lært at besørge på i nødstilfælde.
Start med at læg noget af hvalpens afføring i bakken, så den kan lugte sig
selv i den, og forbinder den med det sted hvor det er lovligt at gøre det.
På samme måde kan man lære hunden at besørge et bestemt sted i haven, hvis
det er det man vil, så jeg vil da mene at det sagtens kan lade sig gøre på
den måde.
Måske lave et hjørne i haven med kattegrus, og lær den at det er der det
foregår, så vil overgangen til skibslivet måske også være nemmere for den?.

Held og lykke med projektet!

mvh. marie

Fra : Bente Andersen

Dato : 26-01-07 11:28

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:45b99e7b$0$136$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]

foregår, så vil overgangen til skibslivet måske også være nemmere for den?.

Hej Marie!
Tusind tak for dit svar, det var dejligt at høre om andre, som det er
lykkedes for. Det med kattebakken er en rigtig god ide, så jeg vil arbejde
videre udfra det. Jeg skal nok komme med en tilbagemelding om, hvordan det
der gået til sin tid. Det er længe at vente indtil juli med at få hvalpen,
men det er planlagt, da vi så kan træne den på båden fra start.

Mange hilsner Bente