forskel på hunde og katte
Fra : Battlefield's

Dato : 25-01-07 12:11

Hej
Jeg sad og så på mine hunde lege, da det slog mig, hvor forskelligt hunde og
katte leger med hinanden. Den ene af mine voksne hunde tog en bold i munden
gik hen til hvalpen og viste ham (demonstrativt!) bolden, da så den lille
prøvede at tage bolden knurrede den gamle voldsomt af ham "kend din plads i
rangordenen". Men mine siamesere havde på et tidligere tidspunkt leget med
en pelsmus. Det var 2 - 3 af mine 6 måneders killinger og så lille Albert,
der er 3 måneder. De skiftedes fint til at have musen, selv Albert fik et
par minutter med den, mens de andre bare kiggede på.
Mon det skyldes at hunde er flokdyr og katte ikke er?
Hilsen Vibeke
www.battlefields.dk

Fra : C.H

Dato : 25-01-07 12:28

"Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> par minutter med den, mens de andre bare kiggede på.
> Mon det skyldes at hunde er flokdyr og katte ikke er?

Jeg tror faktisk, at den omvendte situation sagtens kan udspille sig hos
nogle andre hunde og katte.
Jeg tror det har meget at gøre med sindet hos individerne og så deres
indbyrdes forhold.
Dog tror jeg aldrig, at en hund ville kunne holde sig tilbage i flere
minutter, hvis en anden legede med noget legetøj - den manøvre skal der en
kat til, det må man se i øjnene

Connie

Fra : pwh

Dato : 25-01-07 12:43

Battlefield's, skrev:
> [...]
> den, mens de andre bare kiggede på.
> Mon det skyldes at hunde er flokdyr og katte ikke er?

Kunne man forestille sig at kattens leg simpelthen er
en form for træning af killingen i jagtens ædle kunst.

/Jens (som undrer sig over hvor Tove bliver af i en kattetråd)

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-01-07 13:29

pwh wrote:

> Kunne man forestille sig at kattens leg simpelthen er
> en form for træning af killingen i jagtens ædle kunst.
>
> /Jens (som undrer sig over hvor Tove bliver af i en kattetråd)

LOL Du behøver såmænd ikke at undre dig Jens, jeg er jo lige her.

Jeg har ikke så stor erfaring i hunde og katte sammen. Det er mange år
siden, men jeg tror at jeg vil give dig ret i, at det har noget at
gøre med jagt. Det ser man jo blandt de store katte, jeg mener her
løver. Der bliver de små med meget stor tålmodighed oplært i jagten
fra de er helt små.

Nu er der jo også en stor forskel på pelsmus og levende mus. Jeg ved
da, at når Mivser havde fanget en mus og Mini blandede sig, så
knurrede han voldsomt, og hun fik den først overladt når den var død,
men når de legede med deres legetøj så kunne de sagtens enes om det
uden knurren, og skiftedes pænt til at lege med det.

Katte er meget underfundige dyr, man kan jo lære utroligt meget ved at
iagttage dem. Nogle (bl.a. de indædte kattehadere) påstår at katte er
dumme, de aner ikke hvor kloge katte i virkeligheden er. En kat finder
sig heller ikke i alt det en hund gør, og jeg tror at det er derfor
mange ikke bryder sig om katte, fordi de ikke er så nemme at
"dressere".

Jeg tror dog, i Vibekes tilfælde med hundene, at det er en rigtig god
ting at den store hund opdrager den lille ved at sætte den på plads i
hierakiet. Den skal jo ikke oplæres til jagt, men bare kende sin
plads.

Jeg elsker begge arter lige højt, det er dejlige dyr med hver deres
særpræg.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : pwh

Dato : 25-01-07 14:20

Tove Krieger, skrev:

> LOL Du behøver såmænd ikke at undre dig Jens, jeg er jo lige her.

Jeg var lige ved at blive bekymret

> [...]
> men når de legede med deres legetøj så kunne de sagtens enes om det
> uden knurren, og skiftedes pænt til at lege med det.

Min kat knurrer også indædt af mig hvis den har et bytte,
jeg har aldrig turde prøve at tage det ud af munden på den

> [...]
> sig heller ikke i alt det en hund gør, og jeg tror at det er derfor
> mange ikke bryder sig om katte, fordi de ikke er så nemme at

Som jeg ser det har hver race sine fordele og ulemper.
Det er nu meget behageligt at man kan opdrage sin hund,
det ville jeg ind imellem ønske jeg kunne med katten, men så var det
jo ikke en kat, men bare en form for mini Schæfer med de der stritører

> [...]
> ting at den store hund opdrager den lille ved at sætte den på plads i
> hierakiet. Den skal jo ikke oplæres til jagt, men bare kende sin

Det kan ændrer sig når den lille bliver stor
Tyson skal da ikke formaste sig til at prøve at tage noget fra Angel,
det gik bedre da hun kun vejede 10 kg og kunne mosles

> Jeg elsker begge arter lige højt, det er dejlige dyr med hver deres
> særpræg.

Skulle jeg vælge blev det nu helt klart hund, den race giver mig
alligevel meget mere end en kat gør.
Hundene fortager jeg mig jo meget sammen med, det gør jeg
ikke rigtigt med min kat, andet end at hygge.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 26-01-07 00:12

pwh wrote:

> Min kat knurrer også indædt af mig hvis den har et bytte,
> jeg har aldrig turde prøve at tage det ud af munden på den

Det er også en rigtig rigtig dårlig idé. Been there - done that
En af vores katte kom med en flagermus. 30-40% af alle danske flagermus er
bærere af rabies virus,
og det er kun når en flagermus er syg at katte kan fange den - så ud af
munden på katten skulle kræet. Det var Knirke ( katten) ikke tilfreds med og
det gik ud over min hånd og underarm - den hånd der ikke havde
arbejdshandske på _ flagermusen overlevede, rystet og savlet til, men
levende

Back on topic
Når man ser hankattene her i huset leger de næsten ligeom hundene.
Sidestepper hen mod hinanden med strittende hale, høj ryg og alle tegn på "
jeg er stor og farlig" for næste øjeblik at suse afsted med den anden efter
sig. Hundene bruger mere tid på at stille sig an, men skifter hurtigere
"roller" fra dominans til underkastelse og omvendt. Dominans/underkastelse
er næsten ens hos de to slags dyr her i huset - mens kropssproget er
forskelligt.
Når en af kattene har et bytte bliver der advaret i god tid - ingen kommer
tæt på. Når hundene har "bytte" undgår de at komme tæt på hinanden - der
bliver ikke sagt en lyd, men de undgår bare hinanden...lige indtil den der
har kødbenet går vare 20cm væk - så er det ben snuppet af en anden.
Især Philana ser ud til at have en holdning der siger " det er altid de
andre der får de bedste ben"
så der bliver byttet en del

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 26-01-07 00:21

Anette, skrev:

> [...]
> Sidestepper hen mod hinanden med strittende hale, høj ryg og alle
> tegn på " jeg er stor og farlig" for næste øjeblik at suse afsted med

Kunne værer jeg skulle satse på 2 katte når det bliver aktuelt,
den jeg har nu er 10 år gl og ikke til en kat mere.

/Jens

Fra : Battlefield's

Dato : 25-01-07 14:55

> [...]
> plads.
>
> Jeg elsker begge arter lige højt, det er dejlige dyr med hver deres

Ja, katte bliver oplært af de voksne, det ser man vel ikke hunde gøre på
samme måde?. Men om det er en form for træning, der gør at de større katte
lader den absolut mindste få lov at have legetøjet, ved jeg ikke. Nu er han
også en selvbevidst ung herre, lille Albert
Den yngste hund får i hvert fald ikke lov til at have noget legetøj, hvis
det ikke var fordi vi ind imellem blandede os. Jeg tror faktisk ikke det vil
ændre sig, han vil måske avancere en enkelt plads op i hundehierakiet, men
helt på toppen tror jeg ikke han kommer før den midterste hund er helt
affældig. Den ældste hund holder sig mere for sig selv og vil helst undgå
konflikter.
Og jo! Han skal oplæres til jagt, Tove, bare ikke til selv at fange byttet
som kattene
Hilsen Vibeke, der nu mener at siamesere kommer meget tæt på at være hunde.

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-01-07 15:16

Battlefield's wrote:

> [...]
> de større katte lader den absolut mindste få lov at have legetøjet,
> ved jeg ikke. Nu er han også en selvbevidst ung herre, lille Albert

Han er bare så bedårende, jeg _måtte_ jo lige ind på din hjemmeside,

> [...]
> holder sig mere for sig selv og vil helst undgå konflikter.
> Og jo! Han skal oplæres til jagt, Tove, bare ikke til selv at fange

Joh, men så er det jo nok også mennesker der skal træne ham, kan jeg
forstå

> Hilsen Vibeke, der nu mener at siamesere kommer meget tæt på at
> være hunde.

Det tror jeg faktisk også. De er helt i særklasse. Fantastisk smukke
og aristokratiske.

P.S. Håber det går godt med den lille "Irishman"

Fra : Battlefield's

Dato : 25-01-07 15:43

> Joh, men så er det jo nok også mennesker der skal træne ham, kan jeg
> forstå

Ja, det er jo det

> Det tror jeg faktisk også. De er helt i særklasse. Fantastisk smukke
> og aristokratiske.

Ja, og intelligente, de kan også sagtens lære forskelligt. Flere af mine
apporterer da piberensere lige så godt som hundene

> P.S. Håber det går godt med den lille "Irishman"

Jo, tak! det går fint, han er (og har været længe) helt renlig, og bortset
fra at han har lidt svært ved at kende forskel på katte- og hundelegetøjet,
så er der ingen problemer med ham. Min mand er begyndt at træne ham lidt og
det går rigtigt fint .-))

Hilsen Vibeke

Fra : C.H

Dato : 25-01-07 15:19

> Hej
> Ja, katte bliver oplært af de voksne, det ser man vel ikke hunde gøre på
> samme måde?.

Jo, det tror jeg nu nok, man gør. Tror bare, det handler om, at hundene i
højere grad indgår i et fælleskab med menneskene og deres adfærd hinanden
imellem bliver påvirket så meget af os, at muligheden ikke rigtig opstår.

I vilde hundeflokke forestår hannerne netop undervisningen af hvalpene når
de er holdt op med at die. De får undervisning i jagt og hensigtsmæssig
adfærd, og legen er vejen frem.
De ansvarlige voksne hanhunde agerer eksempelvis gerne bytte for de små, og
lader sig jagte. (Det vil man også kunne opleve to voksne hunde imellem,
hvor den med en største selvtillid nogengange vælger at være den, der lader
sig jage).

Connie

Fra : pwh

Dato : 25-01-07 15:46

C.H, skrev:
> [...]
> hundene i højere grad indgår i et fælleskab med menneskene og deres
> adfærd hinanden imellem bliver påvirket så meget af os, at muligheden

Jeg synes med mine egne hunde mere at have bemærket at Angel
har efterabet Tyson da hun var lille. Jeg grinede tit af dem når jeg gik bagved,
det var nærmest som at se på et par synkronsvømmere
Tyson kan da også stadig finde på at irettesætte Angel hvis han mener
hun har været lidt ulydig, ret sjovt at se på, så får han også ros af mig

> [...]
> små, og lader sig jagte. (Det vil man også kunne opleve to voksne
> hunde imellem, hvor den med en største selvtillid nogengange vælger

Jeg oplevede det da meget da Angel var hvalp, der smed Tyson sig
pænt ned på jorden og lod hende gennembanke sig.
Det har da uden tvivl været "kamptræning" fra hans side,
jeg ser det ikke så ofte mere, Angel har det nemlig med at puste
sig gevaldigt op hvis han bliver lidt grov,
og så bliver Tyson (Splejson) jo bange det lille pus

/Jens