Savl... !!
Fra : Kasper

Dato : 17-01-07 17:31

Hej

Vi har en hvalp på snart ½år.

Han opfører sig utrolig pænt og lytter fint til hvad vi siger.

Han er utrolig bundet til os, han er meget social, og har det bedst med hele
tiden være sammen med os...

Helt fra starten har han ikke været glad for at være alene, men problemerne
spidser til, og vi ved ikke rigtigt hvad vi skal gøre ved det...

Jeg tror han har fået et chok fra starten af, da der af flere årsager ikke
var så meget tid til at vænne ham til at være alene fra starten.

Problemet er at han hylder og skriger, og hopper rundt nu når han er alene,
det sidste er han hidser sig så meget op han savler MEGET!!

Pga af hans totale ivrer efter at komme hen til os har han skrattet døre
o.lign.

Vi blev derefter anbefalet at købe en af de helt store transport kasser han
kunne være i når han var alene. Både af kennelen og dyrlægen, da han meget
bedre kunne overskue det lille rum og være tryk.

I starten var han alene hjemme ca fra 8 til 13:30, men tiderne er blevet
lidt længere på det sidste måske til klokken 15...

Vi har monteret webcam så vi kan holde øje med ham, det går normalt meget
fint indtil 11-12 tiden hvor han sover mere eller mindre, men så starter
det.. han bliver sikkert vågen og keder sig, eller mangler os...

Hvad kan vi gøre ?

Vi prøver at lukke ham ind i kortere tid af gangen bla. mens vi spider,
buret er lige bag vores køkken bord...

I sidste weekend øvede vi også i kortere perioder af gangen...

Kasper, der har det dårligt med det er sådan!!

Fra : jopa

Dato : 17-01-07 17:40

Kasper skriblede bla:

> Hvad kan vi gøre ?

Hvad er det for en hund ?
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Kasper

Dato : 17-01-07 17:47

> Hvad er det for en hund ?

Sort labrador

Fra : jopa

Dato : 17-01-07 21:16

Kasper skriblede bla:

> Sort labrador
Ok kender ikke specifikt racen, men har i hus og have.
I så fald kunne en hundegård være optimal.
Min elsker sin hundegård og vil gerne være der også når vi er hjemme.
Den er så vænnet til det far den var hvalp.
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 17-01-07 21:52

"Kasper" <kasper@kasper.kasper> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I sidste weekend øvede vi også i kortere perioder af gangen...
>
> Kasper, der har det dårligt med det er sådan!!

Det er da også synd for hvapsen, han er jo stadig bare en hvalp, og har han
aldrig haft en god oplevelse af det at være alene, så går det ikke over bare
sådan lige.

jeg ville råde jer til, om muligt,at tage ferie, evt på skift og starte helt
forfra med alene hjemme træningen, jo ældre hvalpen bliver før der bliver
gjort noget ved problemet, jo sværere.
han er bange for at være efterladt, og stresser voldsomt op, han har det
forfærdeligt.
jeg ved ikke om buret er en løsning når situationen er som den er, jeg har
selv brugt burløsningen, men det var med en voksen tæve (omplaceringshund)
så det vil jeg slet ikke sammenligne med en hvalp.
måske hvis i kan gøre den tryg ved at være i buret, at den vil søge derind,
når verden er ond og farlig, men det kan virke stik modsat, hvis den lukkes
derind og den ikke er tryg ved buret.
jeg synes at i skal bruge første mulighed som nr.1

at han er utrolig social og vil være ved jer hele tiden er vel ret
naturligt, labberen er en social hund, der knytter sig meget til sine
mennesker, og han er fortsat bare en hvalp!.

hvad gør i i det daglige for at aktivere ham?
hvordan er rutinerne når han efterlades alene?
hvor i huset er han, når han er alene?

jeg har fundet et par brugbare links, som i kan læse lidt på.

http://home13.inet.tele.dk/Trofast/alhjem.htm
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/alene
http://www.dyreterapi.dk/CHAP.html

sidstnævnte er der faktisk mange gode råd på, synes jeg.

mvh .marie

Fra : Kasper

Dato : 17-01-07 23:24

> hvad gør i i det daglige for at aktivere ham?
Jeg vil indrømme at på det sidste har det været svært at lave noget udenfor,
både pga mørket og møgvejret
(han gider heller ikke være ude)...

Men normalt har vi været ude at træne næsten hver dag, hvor vi skiftevis
"arbejder" og så har han lidt fri...
Han kan Fint gå pænt, komme og alle de der ting...

På søndag starter han i hundeskole, der har ikke været startet holde de
sidste måneder :(, så det er lidt sent, men
det er jo heller ikke så meget den ene søndag der gør forskellen (heller
ikke her han lære at være dygtig, han/vi får værktøjerne der til det)

Ellers plejer vi at spille tennis bold i vores 7-8 meter lange gang, og gå
vores aftens tur, lidt kortere hvis der er møg vejr...

Han har også diverse tyggeben / aktiverings bold han får udfordringer med,
ligesom diverse andre lege.. vi er begyndt at gemme hans mad lidt rundt
omkring
(noget af det, da han får det blødt op i vand er det ikke så nemt)

Men siden midt i december og til 1 uge siden har det været mere uregel
mæssigt med han alene hjemme perioder pga. eksamens læsning fra min kærestes
side.

> hvordan er rutinerne når han efterlades alene?
Så lidt som mulig opmærksomhed til ham, ikke de store farvel scener

> hvor i huset er han, når han er alene?
Køkkenet, vi har snakket meget om snart at lade ham gå i hele køkkenet, og
så må det koste den dør hvis han kradser meget mere i den
(men tror ikke det er løsningen på problemet, men han bliver jo større =
mindre plads i buret)

Men som det står på en af hjemmesiderne med soven i soveværelset, så gør han
jo det...

De første nætter sov jeg med ham ude i køkkenet, dernæst startede jeg med at
ligge derude og efter han faldt i søvn gå ind i sengen.. o.s.v
Men han ville ikke acceptere det, og efter ca 14 dage hvor det ikke kom til
at fungere med ham, blev være og være, han kunne skrige som et barn så blev
vi enige
om både for hans og vores skyld at han kunne sove i soveværelset, og der har
ikke været problemer siden...

Men det er jo måske nok samme kamp vi kænper nu, måske bare sværer at vinde
:(

Det med 2 ugers sommerferie, det er ikke så pisse nemt lige at realisere....
Men det er også svært at lave for meget træning når han har været alene
hjemme om dagen... :(

Mange Tak

Kasper

Fra : Anette

Dato : 18-01-07 00:47

Hej Kasper

Det er synd for jeres hund, men rart at se at I gør noget ved det.

Prøv også at læse på netdyredoktor

http://www.netdyredoktor.dk/sw24186.asp

Der er nogle tips til hjælp og forklaringer til at forstå hvorfor hunden
reagerer som den gør.

Bedste ønsker herfra

Anette
www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 18-01-07 06:39

Har I bil, og kan han være alene i bilen?

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 18-01-07 06:47

Her er mit forslag:

Hvis I har økonomisk råderum til det: Lad en hundesitter have ham om dagen i
en periode medens I laver alene-hjemme-træning om aftenen og i weekenderne.
En hund burde kunne lære det på et par uger.

Desuden følge reglerne i bogen "hundelytteren", d.v.s. kort hunden ikke i
møblerne, ikke hilse på hunden efter adskillelse før efter et par minutter,
hunden ikke først ud og ind ad døren, hunden ikke forrest når man går tur,
du og ikke hunden tager initiativ til leg og kæl. Men læs bogen.

Samt arbejde med hundens stress: Ignorere den når den er stresset, og ikke
lege stressende lege.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 18-01-07 11:04

Søren LH skriblede bla:

> [...]
> kæl. Men læs bogen.
> Samt arbejde med hundens stress: Ignorere den når den er stresset, og

Hold da op hvor må hundelytteren have stjålet mine metoder
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-01-07 15:10

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bogen.
>
> Samt arbejde med hundens stress: Ignorere den når den er stresset, og ikke

Enig i ovenstående, og leg med tennisbold i entreen vil stresse hvalpen op.
Det er bedre, som du skriver, at I er begyndt på, at lade ham bruge næsen
ved at søge efter foder (som ikke behøver blødes op, når han har den alder,
han har) eller andre emner (legetøj, træklods m.m.m.)
Mon savleriet kunne være forårsaget af tandskiftet - ved det ikke, men måske
en mulighed?

Forfatteren til bogen "Hundelytteren - lyt dig til en lydig hund" hedder Jan
Fennell, og jeg vil tro, at den kan lånes på biblioteket.

Held og lykke med hvalpen.

Venlig hilsen, Anelise, der selv får en ny lille lab. i slutningen af
februar

Fra : Kasper

Dato : 18-01-07 17:05

> Enig i ovenstående, og leg med tennisbold i entreen vil stresse hvalpen
> op.

Det foregår heller ikke inden han skal være alene....

> [...]
> alder, han har) eller andre emner (legetøj, træklods m.m.m.)
> Mon savleriet kunne være forårsaget af tandskiftet - ved det ikke, men

Tror det ikke, så ville han nok gøre det når vi var hjemme også

Det meget sjove er at han de første 3 - 3½ time normalt bare ligger og sover
efter vi tager af sted, og først deefter bliver det slemt

I dag kom kæresten hjem ved 11:30 tidne og der havde ikke været problemer...

Nå kan vidst lige nå at komme ud inden det bliver mørkt

Kasper

Fra : Søren LH

Dato : 18-01-07 17:48

> Det foregår heller ikke inden han skal være alene....

Jamen det er generelt. Ikke generelt til alle hunde, men generelt til din
hund med de problemer du arbejder med, indtil de er løst.

Mvh
Søren