barf butik
Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-01-07 11:02

nogen der kender denne her?
http://www.dogxperts.com/default.efact?pid=2054&mid=1069&hid=1290&sub=1290

den ser ihvertfald meget spændende ud, meget informativ læsning synes jeg.
det er en dyrlæge og en biolog der står bag.
Det var da en mulighed for dem der gerne vil begynde, men som føler
usikkerhed over projektet.

mvh. marie

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 15-01-07 14:41

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:45ab50fa$0$179$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> det er en dyrlæge og en biolog der står bag.
> Det var da en mulighed for dem der gerne vil begynde, men som føler

hej Marie

det er sikkert helt fint til at putte ind imellem de rå kødfulde ben, men
jeg bryder mig ikke om, at det indeholder kornprodukter, det undgår jeg
helst til mine hunde.

Af samme grund bruger jeg heller ikke ElKamas grøntmix, men laver selv
grøntmix i en arvet saftpresse/blender.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : pwh

Dato : 15-01-07 18:26

A. S. Nielsen, skrev:

> Af samme grund bruger jeg heller ikke ElKamas grøntmix, men laver selv
> grøntmix i en arvet saftpresse/blender.

Må vi få opskriften på hvad/hvordan du gør.
Jeg har ikke haft den store succes med at blende grøntsger selv,
de gider ikke rigtigt æde den mos, El Kama glider bedre ned

/Jens

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 15-01-07 19:14

> Må vi få opskriften på hvad/hvordan du gør.
> Jeg har ikke haft den store succes med at blende grøntsger selv,
> de gider ikke rigtigt æde den mos, El Kama glider bedre ned
>
> /Jens

Det er såre enkelt: jeg vasker grøntsagerne, men skræller dem ikke. Bruger
gulerødder, pastinak, bladselleri, blomkål, hvidkål, squash, røde snack
peber, appelsiner, æbler, melon, mandariner, en bakke baby leafs (=
forskellige små salatblade fra Netto), kinakål, ananas, fersken ---
naturligvis bruger jeg ikke alle disse forskellige slags hver gang, men 5-6
af dem mixes.

Grønt og frugt skæres i passende stykker, så de kan komme ned i den "Braun
Multipress automatic", som jeg har arvet efter en veninde, der også barfer
og som købte sig en nyere model.
Maskinen purerer frugt og grønt, saften løber ud i en plastbeholder, pulpen
= resten opsamler maskinen i et rum for sig. Begge dele røres sammen og
fordeles i små plastbeholdere, der rummer 4-500 g, som fryses ned.
Nu, hvor jeg kun har én lab., holder sådan en beholder i 3 dage.

Jeg laver 10-12 beholdere ad gangen. Det er ikke specielt billigt, jeg
regnede en gang ud, at én beholder med 4-500 g stod mig i ca. 7,50 kr., til
gengæld ved jeg ganske nøje, hvad hunden får at spise (og min lab er
altædende og spiser gerne grøntmixen uden nogen som helt tilsætning) - og
ikke at forglemme - jeg er folkepensionist og har altså tiden til det

Venlig hilsen, Anelise

Fra : pwh

Dato : 15-01-07 19:24

A. S. Nielsen, skrev:
> [...]
> min lab er altædende og spiser gerne grøntmixen uden nogen som helt
> tilsætning) - og ikke at forglemme - jeg er folkepensionist og har

Mange tak for en udførlig opskrift, jeg må til at se mig om efter en saftpresse.
Sådan en ville værer rar at have alligevel, jeg har nemlig 3 æbletræer i min have.

Hvis jeg har forstået det ret mht mængden,
så giver du din Lab ca 150 gr/dagen, er det rigtigt forstået :-?
Hvor meget giver du så ca af kød/ben :-?

/Jens (som glæder sig over seriøs Barfsnak igen)

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 15-01-07 19:58

> Hvis jeg har forstået det ret mht mængden,
> så giver du din Lab ca 150 gr/dagen, er det rigtigt forstået :-?
> Hvor meget giver du så ca af kød/ben :-?
>
> /Jens (som glæder sig over seriøs Barfsnak igen)

Som jeg vist nok tidligere har skrevet om, tog Sally altfor meget på -
faktisk fra 28 til 34 kg - og hun er en lille lab. - ganske kort tid efter,
at vi begyndte at barfe i april 2004.
Da jeg "lærte om Barf" var det overvejende via barfcenteret i Gilleleje,
hvor jeg fik at vide, at 2 % af legemsvægten ville være passende til en
voksen hund, der blev moderat motioneret (hun bruges ikke som jagthund, men
vi går to lange ture hver dag).

Det fandt jeg jo hurtigt ud af, ikke holdt stik til hende, så hun har lige
siden fået ca. 1% sv.t. ca. 300 g dagligt, uden at jeg dog har brugt at
veje maden af.

Gennem de sidste par mdr. er hun kommet ned på 30-31 kg, og min hundeveninde
mener bestemt ikke, at Sally skal veje mindre: "det er jo ikke en mynde, du
har". Men jeg har altså også været meget nøjeregnende: dag 1 og 2 har hun
fået ½ ration, den 3. dag kun to store gulerødder!
Nu er vi så småt gået tilbage til den ene procent dagligt, men jeg vil veje
hende en gang om måneden, så jeg kan tage en evt. overvægt i opløbet. Ikke
blot fordi jeg synes, at en slank lab er en smuk hund, men også fordi jeg
tidligere har haft en HD-hund og ved, hvor meget det betyder for dens
helbred, at den holdes slank - så hellere forebygge end helbrede.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : pwh

Dato : 15-01-07 20:14

A. S. Nielsen, skrev:
> [...]
>
> Det fandt jeg jo hurtigt ud af, ikke holdt stik til hende, så hun har
> lige siden fået ca. 1% sv.t. ca. 300 g dagligt, uden at jeg dog har

Mine har også ligget på ca 2-3% som anbefalet den første mnd,
og de havde begge taget 2 kg på hver, og de fik af vide ved sidste
check at de ikke måtte blive størrer, så de 2 kg skal af igen.
Der må værer godt med krudt i det mad vi giver dem i forhold
til tørkost, troede faktisk det forholdt sig omvendt

> [...]
> jo ikke en mynde, du har". Men jeg har altså også været meget
> nøjeregnende: dag 1 og 2 har hun fået ½ ration, den 3. dag kun to

Lyder rigtigt fornuftigt, en overvægt på 5-6 kg er ikke til at spøge med
for en lille Labtæve.
Min Angel er kommet op på 40kg rent, men hun er jo også ½ Rotte,
hendes idealvæget er 38kg, så er hun smukt slank at se på.
Men self noget mere bredskuldret end en alm Lab, Fars lille bryder

> Nu er vi så småt gået tilbage til den ene procent dagligt, men jeg
> vil veje hende en gang om måneden, så jeg kan tage en evt. overvægt i
> opløbet.

Precis det samme vil jeg gører, det var også derfor jeg i opløbet fik
fanget at de begge var begyndt at tage på. Så nu skal mængden
bare justeres rigtigt ind, og så kontrol på vægten en gang om mnd.

Det er da også det jeg finder lidt spændende ved Barf bla.
Bliver din hund fed på tørkost, ja så kan du sætte mængden ned,
ikke ret meget andet, med Barf har man mange flere muligheder
en blot at "sulte" hunden.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-01-07 21:07

> [...]
> Bliver din hund fed på tørkost, ja så kan du sætte mængden ned,
> ikke ret meget andet, med Barf har man mange flere muligheder

præcis!
det er så såre enkelt at tilpasse, så det passer netop til sin hund, nu har
jeg 3, og de får absolut ikke de samme. ellers havde emma trillet rundt med
maven på et skateboard, ebbe også for den sags skyld, eller også havde Loui
lignet en kz fange.
her til aften, har de delt en kylling på 1500 gr. emma fik et lår, ebbe en
vinge med lidt ryg, og loui resten.. samme med deres grøntmåltid,der får
emma kun magert og ikke ret meget kød, hun buler meget hurtigt ud, mens Loui
får ret meget kød i sin ration, plus jeg laver portioner kun til ham, hvori
jeg hakker ekstra fedt i, ellers kan jeg ikke holde sul på ham. Og
mængdemæssigt kan jeg ikke sætte det op, da han ikke kan æde mere end han
gør pt.
Emma ville æde sig ihjel hvis hun fik chancen.. har aldrig oplevet at hun
har sagt nej tak til mad.. GG. tror hun skulle have været en labber i
stedet. (-;

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 06:07

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> [...]
> Emma ville æde sig ihjel hvis hun fik chancen.. har aldrig oplevet
> at hun har sagt nej tak til mad.. GG. tror hun skulle have været en

Det er precis hvad jeg mener, man får et helt andet fokus på sin
hund når man Barfer, nu kan man jo selv påvirke den gennem foderet.
Og jeg holder da også nu ekstra øje netop for ikke at komme til
at gører noget galt. Aldrig er ører, øjne , ect blevet chekket så meget

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 15-01-07 21:36

On Mon, 15 Jan 2007 19:57:59 +0100, "A. S. Nielsen"
<nilleFJERNDETTE@jubii.dk> wrote:

>Det fandt jeg jo hurtigt ud af, ikke holdt stik til hende, så hun har lige
>siden fået ca. 1% sv.t. ca. 300 g dagligt, uden at jeg dog har brugt at
>veje maden af.

Jeg er så startet på at veje maden af, og Vaks (som får mest kød) får
lige knapt 200 gr. om dagen. hans og Oy får så lidt mindre, men Vaks'
idealvægt ligger vel på lige godt 40 kg. så det ville løbe op i 800
gr. om dagen... Det er MEGET mere end han får, og alligevel har han
taget et enkelt kg på siden vi startede på barf. Jeg tror man skal
holde mere øje med dem og deres vægt end med målebægeret.

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 06:13

Leyna, skrev:

> [...]
> taget et enkelt kg på siden vi startede på barf. Jeg tror man skal
> holde mere øje med dem og deres vægt end med målebægeret.

Det står bag på enhver tørkostpose at man skal holde øje med
hundens vægt og tilpasse fodermængden efter det.
Hvorfor i alverden skulle det værer anderledes på Barf,
det er der skam intet nyt i. Men som udgangspunkt er det jo
godt at have nogle nøgletal til at rette ind efter.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 16-01-07 08:56

On Tue, 16 Jan 2007 06:13:17 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det står bag på enhver tørkostpose at man skal holde øje med
>hundens vægt og tilpasse fodermængden efter det.

Som regel følger der osse et målebæger med, og der står så hvor meget
hunden i den givne størrelse og vægtklasse skal have pr. dag.

>Hvorfor i alverden skulle det værer anderledes på Barf,
>det er der skam intet nyt i. Men som udgangspunkt er det jo
>godt at have nogle nøgletal til at rette ind efter.

Rette ind er vel så meget sagt. Hvis anbefalingen er 800 gr. pr. dag,
og man skal ned på en fjerdedel, for at holde vægten på plads, så
synes jeg lidt at det er at sætte nye standarden og ikke bare at rette
ind.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 16-01-07 10:15

> [...]
> og man skal ned på en fjerdedel, for at holde vægten på plads, så
> synes jeg lidt at det er at sætte nye standarden og ikke bare at rette

Jeg har altid haft labber og var vant til, dengang de fik tørfoder, at de
kun skulle have ca. det halve af, hvad fabrikanten anbefalede.
Jeg havde meget lettere ved at holde mine labber slanke dengang end på barf.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 19:01

A. S. Nielsen, skrev:

> [...]
> at de kun skulle have ca. det halve af, hvad fabrikanten anbefalede.
> Jeg havde meget lettere ved at holde mine labber slanke dengang end

Jeg syntes nu at den opgivne fodermængde fra Olivers passede
meget godt til mine, men eftersom at mine også bliver federe
på Barf må jeg have betalt dyrt for foder uden reelt indhold

/Jens

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 18:58

Leyna, skrev:

> Som regel følger der osse et målebæger med, og der står så hvor meget
> hunden i den givne størrelse og vægtklasse skal have pr. dag.

Det tørkost jeg har kørt med har der stået på at man primært skal
se på hunden (veje den), og at fodermængderne er vejledene.

> [...]
> og man skal ned på en fjerdedel, for at holde vægten på plads, så
> synes jeg lidt at det er at sætte nye standarden og ikke bare at rette

Du har så valgt en forkert anbefaling.
Det jeg selv syntes jeg fandt frem til ved at surfe lidt var at de fleste
fodrede langt mindre end 2-3%.
Men det kommer self også helt an på hvad det er 2-3% af.
Du skal jo også tage med at Vaks er kastreret, så han skal nok
(som Tyson) have lidt mindre end hvis han var fertil.

Men det er jo almen viden, så det er nok ikke nyt for dig.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 16-01-07 22:03

On Tue, 16 Jan 2007 18:58:03 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Du skal jo også tage med at Vaks er kastreret, så han skal nok
>(som Tyson) have lidt mindre end hvis han var fertil.

hehe... Nu kludrer du altså lige i det, Jens!
Hvis Vaks var kastreret, så ville han nok ikke være blevet far for
nylig, og så ville jeg slet ikke ha' fået Oy.

Men jeg ved godt at jeg skal passe på vægten på neutraliserede dyr, og
derfor brugte jeg nu osse Vaks som eksempel frem for Hans. Hans ER jo
større end han skal være, så der skal ikke beregnes ud fra hans
nuværende vægt, men nok mere ud fra hans idealvægt... som jeg faktisk
ikke er helt klar over.

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 22:11

Leyna, skrev:

> hehe... Nu kludrer du altså lige i det, Jens!
> Hvis Vaks var kastreret, så ville han nok ikke være blevet far for
> nylig, og så ville jeg slet ikke ha' fået Oy.

Arrrh... mig og navne du ved
jeg mente self Hans, din ord(navne)kløver

> [...]
> større end han skal være, så der skal ikke beregnes ud fra hans
> nuværende vægt, men nok mere ud fra hans idealvægt... som jeg faktisk

Jeg fandt da ud af at Tyson skulle sættes ned i tørkost ½ år efter han
blev kastreret, og der skal ikke meget til før han tager på nu.
Før kastreringen lå han fint på ca 40kg, nu kan jeg ikke få han under 42kg
uden vold, og der skal intet til før han ryger op på 45-46kg.
Pudsigt nok ser det ikke ud til at have ændret noget for Angel at værer
blevet neutraliceret, men det kan jo pludselig komme.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 17-01-07 09:32

On Tue, 16 Jan 2007 22:11:07 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Arrrh... mig og navne du ved
>jeg mente self Hans, din ord(navne)kløver

hehe... Jeg vidste da udemærket godt HVEM af dem du snakkede om, men
jeg MÅTTE altså lige tvære lidt rundt i det!

>Jeg fandt da ud af at Tyson skulle sættes ned i tørkost ½ år efter han
>blev kastreret, og der skal ikke meget til før han tager på nu.

Da jeg overtog Hans var han allerede kastreret og meget, meget mager.
Han havde så absolut heller ingen muskelmasse dengang, men skulle
først ha' opbygget et lager.
Hans tog ikke voldsomt på af tørfoderet (og der har altid stået
tørfoder fremme), men han bulede voldsomt ud i løbet af den første uge
han fik Prednisolon. Dette helvedesmiddel har han jo fået nogle kure
med pga. eksem og kløe, og det gør altså et eller andet ved
størrelsen/vægten.
Nu ved jeg ikke om du kender noget til dette præperat, men jeg har set
hvordan mennesker kan komme til at se ud af det, og det kan godt virke
temmelig voldsomt. Min mor fik det i begrænsede mængder, og hun bulede
da lidt ud, men min svigermor fik det fast i det meste af hendes to
leveår og hun bulnede voldsomt ud og fik måneansigt. Hun lignede i det
hele taget en hårdt oppustet ballon, men det hjalp hende til at få et
par gode år mere... dog i en noget tykkere version end vi var vant
til.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-01-07 19:34

> Må vi få opskriften på hvad/hvordan du gør.
> Jeg har ikke haft den store succes med at blende grøntsger selv,
> de gider ikke rigtigt æde den mos, El Kama glider bedre ned

hvis du vil vide hvordan jeg gør, så gør jeg ret det samme som Annelise, dog
bliver mit nok ikke så finpureret, jo det er da totalt smat, men helt lind
er det ikke.
jeg har nu ikke indtryk af, at hundene ikke optager det som det er.
jeg bruger også 3-5 forskellig ingredienser pr. gang , som regel er gulerod
fast ingrediens, og ellers broccoli, peberfrugt, persille, forskellige
frugter, kogte kartofler, tomat (rå eller dåse) og hvad jeg nu ellers falder
over. dog gider mine altså ret nødigt frostgrønt, der må være noget
anderledes i smagen siden de ikke gider det ret godt.

og når jeg nu ikke lige har noget grønt på lager, så står den på el kama,
som de dog er meget glade for.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 15-01-07 19:54

> [...]
> jeg nu ellers falder over. dog gider mine altså ret nødigt
> frostgrønt, der må være noget anderledes i smagen siden de ikke gider

Det har mest været de frosne jeg har prøvet med, det kan værer at det
er det der har været galt, men man er vel doven

> og når jeg nu ikke lige har noget grønt på lager, så står den på el
> kama, som de dog er meget glade for.

Mine er også begyndt at sætte pris på El Kama, dog har de ikke fået
det uden et eller andet kød i.
Idag fik de det med en dåse flåede tomater + ølgær + fiskeolie + en dåse tun,
madskålen blev da slikket bagefter, men de var nu også på smalkost igår

Det er jeg begyndt lidt på, altså at fodrer dem lidt varieret mht mængden,
disiderede fastedage tror jeg ikke jeg vil begynde på. Men en dag ind imellem
hvor de bare får lidt grønt med en smule fisk/kød tror jeg er godt
hvis de så har fået lov til at guffe lidt ekstra dagen før.
Det er mest Tyson som skuler til mig når den står på smalkost,
men der var ingen problemer med at æde som et svin dagen før for ham

/Jens (som stadig hygger sig med Barf, hundene også)

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 15-01-07 20:05

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:45abc91e$0$183$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

..
> [...]
> gulerod fast ingrediens, og ellers broccoli, peberfrugt, persille,
> forskellige frugter, kogte kartofler, tomat (rå eller dåse) og hvad jeg nu
mvh. marie

hej Marie
jeg har tidligere også brugt broccoli (og hvidløg) i grøntmixet, men er
ophørt med det, efter at have fundet en artikel på nettet, hvor det stod
opført som planter, der var giftige for hunde, det samme gælder rå
kartofler.

http://www.hundeleksikon.dk/tox.html

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-01-07 18:46

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helst til mine hunde.
>
> Af samme grund bruger jeg heller ikke ElKamas grøntmix, men laver selv

ifølge butikkens oplysninger, ER det el kama de bruger..

mvh. marie

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 15-01-07 20:16

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:45abbdd0$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> ifølge butikkens oplysninger, ER det el kama de bruger..
>
> mvh. marie

øhmm, Marie, jeg er ikke helt med?

Det, jeg mente, var, at jeg ikke vil bruge Elkamas grøntmix, fordi det
indeholder kornprodukter, i hvert fald ris og vist også hvede, og det vil
jeg ikke give min hund.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : pwh

Dato : 15-01-07 20:31

A. S. Nielsen, skrev:

> Det, jeg mente, var, at jeg ikke vil bruge Elkamas grøntmix, fordi det
> indeholder kornprodukter, i hvert fald ris og vist også hvede, og det
> vil jeg ikke give min hund.

Jeg tror da ikke at der er ris i El Kama, hvor har du det fra.
Hvede er der i, og havre så vidt jeg kan se, men de 2 kornsorter
burde man også i begrænsede mængder sagtens kunne fodrer
til sine hunde, de skal bare ikke ligefrem leve af det.

/Jens

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 15-01-07 21:03

> [...]
> burde man også i begrænsede mængder sagtens kunne fodrer
> til sine hunde, de skal bare ikke ligefrem leve af det.

For lang tid siden overvejede jeg Elkama og ringede til producenten. Så vidt
jeg husker, (men det kan godt være forkert, for det er længe siden), nævnte
han ris og hvede.
Som sagt er jeg "udlært" via Barfcenteret, og kornsorter indgår ikke i deres
opfattelse af barfkosten - men inden vi kommer ud i nogen "barfdiskussion",
vil jeg straks sige, at enhver er salig i sin tro, og enhver fodring i form
af barf-, rå- eller hjemmelavet tilberedt mad, er i mine øjne bedre end
tørfoder.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-01-07 21:12

> [...]
>
> Det, jeg mente, var, at jeg ikke vil bruge Elkamas grøntmix, fordi det
> indeholder kornprodukter, i hvert fald ris og vist også hvede, og det vil

det jeg mente, var at det rent faktisk er el kama, som de bruger i
fremstillingen af de her pølser i den omtalte butik.

der er delte meninger om det med at give kornprodukter, det ved jeg godt.
ifølge min teori er det en naturlig ingrediens i et byttedyr, det indeholder
kulhydrater som hunden da også har brug for, ligeledes fibre, som sikrer god
mavefunktion.
men så længe hunden trives på det den får, er alt som det skal være, korn
eller ej. (-;
mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 15-01-07 18:24

> [...]
> jeg. det er en dyrlæge og en biolog der står bag.
> Det var da en mulighed for dem der gerne vil begynde, men som føler

Nemt er det da, men nok også lidt ½ dyrt kun at bruge det.
Men jeg kunne da godt finde på at købe en kasse hjem så man
havde lidt at varierer med

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-01-07 18:49

> Nemt er det da, men nok også lidt ½ dyrt kun at bruge det.
> Men jeg kunne da godt finde på at købe en kasse hjem så man
> havde lidt at varierer med

er det dyrere end de øvrige barfbutikker?
jeg er nok forvent med det jeg kan købe kødet til, men jeg synes generelt at
det er ublu priser generelt over hele feltet..

Jeg synes så også, at det ser ganske fornuftigt ud, det de her tilbyder, og
det er nemt for feks. nybegyndere at gå til.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 15-01-07 19:31

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> er det dyrere end de øvrige barfbutikker?

Næh det tror jeg ikke, jeg mente i forhold til hvis man selv køber
kød efter tilbud. Mine har da idag fået kylling fra Netto til 10 kr/kg.
Sådan et helt lår holder kun ca 1 minut efterhånden,
de er ved at blive skrappe

> jeg er nok forvent med det jeg kan købe kødet til, men jeg synes
> generelt at det er ublu priser generelt over hele feltet..

Der er desværrer for lidt konkurence endnu, så de lægger nok
priserne tæt op af hinanden, det skal nok blive bedre ad åre

> Jeg synes så også, at det ser ganske fornuftigt ud, det de her
> tilbyder, og det er nemt for feks. nybegyndere at gå til.

Precis.
Og jeg kunne da nemt finde på at have nogle pølser liggende
i fryseren til en doven dag, det er helt sikkert bedre end at man
stikker dem en gang pasta eller leverpostejsmadder

/Jens (som stadig er nybegynder)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-01-07 21:27

> Næh det tror jeg ikke, jeg mente i forhold til hvis man selv køber
> kød efter tilbud. Mine har da idag fået kylling fra Netto til 10 kr/kg.

så skal du i stedet gå efter de hele på frost, den jeg købte sidst var på
1500 gr, til 19 kr., så ligner det jo noget!

> Sådan et helt lår holder kun ca 1 minut efterhånden,

et helt minut?! ((-;

> Der er desværrer for lidt konkurence endnu, så de lægger nok
> priserne tæt op af hinanden, det skal nok blive bedre ad åre

det tror jeg også, der er faktisk kommet en del til, så man kan da håbe.
Jeg ville frygtelig gerne have mulighed for både kanin/hare, og noget mere
fjerkræ and,kalkun feks. men jeg synes at det er ret mange penge de
forlanger for de småportioner.
alt andet kan jeg selv trylle frem.

mvh. marie

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 15-01-07 22:03

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:45abe396$0$184$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Jeg ville frygtelig gerne have mulighed for både kanin/hare, og noget mere
> fjerkræ and,kalkun feks. men jeg synes at det er ret mange penge de
> [...]

Hej Marie,

Kalkun køber jeg gerne i Føtex. De har i en lang periode haft tre pakker
kalkununderlår for 100 kr. Der er seks stk i hver og så vidt jeg husker er
der omkring 2,5 kg. i hvae pakke altså 7,5 kg for 100 kr. Det er billigt!

mvh. Renate

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-01-07 06:20

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der omkring 2,5 kg. i hvae pakke altså 7,5 kg for 100 kr. Det er billigt!

ja det er billigt, men nu bor vi nærmest i udlandet (bornholm), og her er
hverken bilka eller føtex, men det kunne være at jeg skulle tage forbi
superbest, jeg mener at de har forhandlet kalkunlår, det var da en mulighed.

mvh.marie

Fra : Leyna

Dato : 15-01-07 23:48

On Mon, 15 Jan 2007 21:27:13 +0100, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg ville frygtelig gerne have mulighed for både kanin/hare, og noget mere
>fjerkræ and,kalkun feks. men jeg synes at det er ret mange penge de
>forlanger for de småportioner.

Jamen det har de da her
http://www.rigtighundemad.dk/index-filer/rigtighundemad.htm

men kan jo godt se at forhandlerne ligger lidt langt væk for dig.
28 kr. pr. kg er det voldsomt dyrt?
Man kan så osse spare lidt ved storkøb. 10 kg. for 225 kr. og så er
der frit valg undtaget hestekød.
Jeg tror sørme mine skal smage rensdyr! Bare det nu ikke er Rudolf!

Fra : Anette

Dato : 16-01-07 00:09

"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse >
> Jamen det har de da her
> http://www.rigtighundemad.dk/index-filer/rigtighundemad.htm

Hmm er det mig der ikke kan læse idag eller er det også hakket kød?

Deres kyllingpris er dyrt. Føtex har kyllingoverlår 3 kg for 25,- kr

> Jeg tror sørme mine skal smage rensdyr! Bare det nu ikke er Rudolf!

Fristende, at give hundene en oplevelse med noget anderledes kød, men det er
vist heller ikke billigt

/ Anette

Fra : Leyna

Dato : 16-01-07 08:52

On Tue, 16 Jan 2007 00:08:52 +0100, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>Hmm er det mig der ikke kan læse idag eller er det også hakket kød?

Det har jeg ikke set nogen steder, men når prisen er pr. kg. så er det
sikkert hakket.
Det havde jeg slet ikke tænkt på...

>Fristende, at give hundene en oplevelse med noget anderledes kød, men det er
>vist heller ikke billigt

28 kr. pr. kg eller 10 kg for 225 kr.

Nu har flere af jer anbefalet kylling som god diætmad til mine vapser,
men her læser jeg så dette:
"Kylling smager forrygende, men kyllingen er kunstig fugl uden den
helt store næringsværdi. Vi tilråder, at man max fodrer med kylling 2
gange om måneden." (citat fra siden rigtighundemad.dk)
Jeg troede da at kylling var godt... osse ernæringsmæssigt???

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-01-07 11:57

> [...]
> gange om måneden." (citat fra siden rigtighundemad.dk)
> Jeg troede da at kylling var godt... osse ernæringsmæssigt???

hvis det drejer sig om at foderdyrene er "kunstige", så burde både køer,
grise m.m også høre ind under den kategori, og egentlig kun efterlade
vildtet som "ægte"?, og jeg vil da tro at det drejer sig om det foderdyrene
selv spiser? eller hvordan tolker du det?

mvh. marie

Fra : Leyna

Dato : 16-01-07 15:52

On Tue, 16 Jan 2007 11:56:38 +0100, "Torben og Marie-louise Ager"
> [...]

>vildtet som "ægte"?, og jeg vil da tro at det drejer sig om det foderdyrene
>selv spiser? eller hvordan tolker du det?

Jeg har egentlig ikke tolket det, men var bare lidt forundret over at
det ikke skulle havde den store næringsværdi...

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 19:21

Leyna, skrev:
> On Tue, 16 Jan 2007 11:56:38 +0100, "Torben og Marie-louise Ager"

> Jeg har egentlig ikke tolket det, men var bare lidt forundret over at
> det ikke skulle havde den store næringsværdi...

Jeg tror også du lidt forvirrer dig selv nu Leyna, på nettet kan man
finde alle de oplysniger man vil, og de er ofte modstridene.
Marie har som jeg har forstået det primært fulgt de anbefalinger
fra den avler som hun fik sin hund fra.
Jeg har så primært valgt at følge "ham hvis navn jeg ikke tør nævne"
fordi ellers bliver man sgu bare snoskforvirret af for mange oplysninger.
Simpelthen at skær igennem og sig til dig selv at du 90% vil følge
anvisningerne fra den ene eller den anden du føler tillid til.
Så kan man altid justerer på metoden når man bliver mere garvet.

Det uheldige for dig er så bare at de fleste principper bygger
på hvad "ham hvis navn jeg ikke tør nævne" har udtalt

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-01-07 19:34

> Marie har som jeg har forstået det primært fulgt de anbefalinger
> fra den avler som hun fik sin hund fra.

nej, jeg har omvendt hende til barfer..(-;
hun har råfodret, el kama og råt kød, men egentlig ikke rigtig barfet med
deciderede benmåltider som jeg gør.

jeg har hentet hjælp hos hende, omkring hvalpefodring, tilskud osv. for der
er jeg jo uerfaren!.

mvh, marie

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 19:51

> [...]
>
> nej, jeg har omvendt hende til barfer..(-;
> hun har råfodret, el kama og råt kød, men egentlig ikke rigtig barfet

Ok, det havde jeg så misforstået.
Men det var jo også den metode med El Kama/kød Leyna har kørt med,
så har hun altså ikke fulgt dine anvisninger som jeg troede.

Hvad byggede du du så på til at starte med :-?

> jeg har hentet hjælp hos hende, omkring hvalpefodring, tilskud osv.
> for der er jeg jo uerfaren!.

Du hører fra mig når jeg skal have en hvalp mere

/Jens (hvis hunde lige har fået et okseben hver, gnaske gnaske gumle)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-01-07 20:03

> Ok, det havde jeg så misforstået.
> Men det var jo også den metode med El Kama/kød Leyna har kørt med,
> så har hun altså ikke fulgt dine anvisninger som jeg troede.
>
> Hvad byggede du du så på til at starte med :-?

det var da jeg i en al for lang periode kun havde en hund, Ebbe.
han gad ikke tørfoder, og var for mager.
jeg spurgte min dyrlæge, jeg læste hvad jeg faldt over, jeg spurgte andre
der fodrede alternativt til tørkost.
til at starte med, fik han foderris, blendede grøntsager og forskelligt kød,
kalk og vitamintilskud, senere gik jeg over på ren barf, efter at have læst
lidt mere på lektien, jeg har brugt marie kiplers fine hp som inspiration
bla.
da jeg fik loui, var han jo vandt til råfodring, så det var bare at
introducere ham for ben, hvad der ikke var noget problem overhovedet.

> Du hører fra mig når jeg skal have en hvalp mere

jamen kan jeg være til nogen gavn, så hjælper jeg da gerne.

> /Jens (hvis hunde lige har fået et okseben hver, gnaske gnaske gumle)

mvh. marie - hvis hunde må sulte til aften, da de fik alt for meget at æde i
går.. (-;

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 20:20

> mvh. marie - hvis hunde må sulte til aften, da de fik alt for meget
> at æde i går.. (-;

Hundeplager

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 16-01-07 22:08

On Tue, 16 Jan 2007 19:21:24 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det uheldige for dig er så bare at de fleste principper bygger
>på hvad "ham hvis navn jeg ikke tør nævne" har udtalt

Beklager, Jens! Jeg overtager IKKE din religion. Osse i barf
sammenhæng er jeg ateist.

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 22:21

Leyna, skrev:

> Beklager, Jens! Jeg overtager IKKE din religion. Osse i barf
> sammenhæng er jeg ateist.

Det er det jeg mener, så står du med et problem hvis konsekvent
vil gå imod "ham hvis navn jeg ikke tør nævne" da mange grundlæggende,
og nok fornuftige Barfprincipper bygger på hans teorier

Men har du et bedre bud på god vejledning end
"ham hvis navn jeg ikke tør nævne" er jeg bestemt lydhør.
Som skrevet mange gange før, nettet synes jeg ikke er en optimal
kilde for information i den retning.
Der er alt for mange der mener noget vidt forskelligt, og flere af
dem har desværrer også en økonomisk interesse i at sælge et Barfprodukt.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-01-07 22:46

pwh wrote:

"ham hvis navn jeg ikke tør nævne" >

LOL Jeg tror at du har set for mange "Harry Potter film".

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 22:54

Tove Krieger, skrev:
> pwh wrote:
>>
> "ham hvis navn jeg ikke tør nævne" >
>
> LOL Jeg tror at du har set for mange "Harry Potter film".

Jeg har dem faktisk alle 4, de er slet ikke dårlige

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 17-01-07 12:08

On Tue, 16 Jan 2007 22:20:48 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det er det jeg mener, så står du med et problem hvis konsekvent
>vil gå imod "ham hvis navn jeg ikke tør nævne" da mange grundlæggende,
>og nok fornuftige Barfprincipper bygger på hans teorier

Og det er netop her dit problem kommer ind. Du ser tingene i
sort/hvid. Hvis ikke man er "med", så er man "imod".
Hvis jeg siger at jeg elsker frikadeller, så betyder det ikke at jeg
ikke kan fordrage oksesteg... og omvendt.

>Men har du et bedre bud på god vejledning end
>"ham hvis navn jeg ikke tør nævne" er jeg bestemt lydhør.

Osse her er du på forkert spor. Jeg prøver ikke at belære nogen om
hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert... undtagen når jeg ser
folk give deres hunde chokolade, så oplyser jeg om at det rent faktisk
er giftigt for dem, så du skal ikke regne med patantløsningen fra mig.

Fra : pwh

Dato : 17-01-07 12:42

Leyna, skrev:

> Og det er netop her dit problem kommer ind. Du ser tingene i
> sort/hvid. Hvis ikke man er "med", så er man "imod".

Sikke dog en gang fordrukken sludder at komme med
Mig bekendt var det dig der i den sidste tråd var ret firkantet
i din opfattelse af hans teorier, du meldte klart ud at ham skulle
man bestemt ikke lytte for meget til og at du forkastede alle hans
ideer pgr et enkelt punkt der stod dig imod.
Kan du ikke selv huske det skal jeg gerne grave det frem igen.
Har du ændret mening ville det da værer rart for mig at vide.

> [...]
> folk give deres hunde chokolade, så oplyser jeg om at det rent faktisk
> er giftigt for dem, så du skal ikke regne med patantløsningen fra mig.

Det var faktisk seriøst ment.
Du kunne måske henvise til nogen som du mente havde en bedre
baggrund end "ham hvis navn jeg ikke tør nævne"
Jeg læser da også meget andet om Barf end hvad Billin.... skriver,
men jeg har altså valgt at læne mig mest op af hans teorier til at starte med.
Du påstod jo selv på et tidspunkt at du baserede din Barf på hvad du
fik af vide af Marie, det har så siden vist sig at det har du slet ikke fulgt
men plukket nogle elementer ud og digtet resten selv.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 16-01-07 18:14

"Leyna" <leyna@leyna.dk>

> Jeg troede da at kylling var godt... osse ernæringsmæssigt???

Det er det også..tror jeg på. De fleste tørfoder produkter bla de fleste fra
Olivers er lavet udelukkende af kylling. Og det bliver da rost i høje toner
for at være godt ernæringsmæssigt.

Så der kan vel ikke være noget galt i at fodre med kylling tiere end 2 gange
om ugen, selvom det er rigtig kylling og ikke en frysetørret og pulveriseret
kylling presset ned i pilleform

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Leyna

Dato : 16-01-07 21:59

On Tue, 16 Jan 2007 18:14:14 +0100, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>Så der kan vel ikke være noget galt i at fodre med kylling tiere end 2 gange
>om ugen, selvom det er rigtig kylling og ikke en frysetørret og pulveriseret
>kylling presset ned i pilleform

Det anbefalede var endda max 2 gange om måneden...

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 22:13

Leyna, skrev:

> Det anbefalede var endda max 2 gange om måneden...

Og du kan sikkert uden det store besvær finde et par Barfsider der anbefaler
kylling som primært kød, hvem har så lige ret, jeg ved det sgu ikke

/Jens

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 19:12

Leyna, skrev:

> [...]
> gange om måneden." (citat fra siden rigtighundemad.dk)
> Jeg troede da at kylling var godt... osse ernæringsmæssigt???

Hvis det er rent kyllingekød er det måske rigtigt, det er jo vigtigt at
de også æder knoglerne.
Se feks. på deres andemad (høhø), der fremhæver de at der er ben i og
at det derfor er godt.
Jeg hæfter mig også ved at det meste tørkost baserer sig på kyllingekød,
der skulle værer en god sammenhæng mellem ernæring/pris ved kylling.
Tænker du kun på ernæring og er ligeglad med prisen, så findes der da
muligvis bedre kød end kylling.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 16-01-07 22:06

On Tue, 16 Jan 2007 19:12:29 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Tænker du kun på ernæring og er ligeglad med prisen, så findes der da
>muligvis bedre kød end kylling.

Jeg tænker på ernæring i diæt sammenhæng. Kylling er i hvert fald en
af de fedtfattige spiser, som mennesker ofte bliver anbefalet, og de
bliver vel ikke federe fordi man fodrer hundene med dem?

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 22:29

Leyna, skrev:

> Jeg tænker på ernæring i diæt sammenhæng. Kylling er i hvert fald en
> af de fedtfattige spiser, som mennesker ofte bliver anbefalet, og de
> bliver vel ikke federe fordi man fodrer hundene med dem?

Nu skal jeg værer den sidste til at gører mig klog på menneskediæt,
jeg er selv en tynd gut
Men hvis det er fjerkræ vil jeg da tro at kalkun er mere fedtfattigt
end kylling, kan sådan en kylling med skind og det hele ikke godt
værer lidt fed i det ???
And skal du nok slet ikke give Hans

"ham hvis navn jeg ikke tør nævne" har listet op for hver kødart
hvad der er af fedt/proteiner/vitaminer/mineraler i dem.
Jeg kan ikke huske dem alle i hovedet, men du vil jo alligevel ikke
bruge "ham hvis navn jeg ikke tør nævne" oplysninger,
så det er jo også ligegyldigt

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 17-01-07 09:39

On Tue, 16 Jan 2007 22:28:42 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Men hvis det er fjerkræ vil jeg da tro at kalkun er mere fedtfattigt
>end kylling, kan sådan en kylling med skind og det hele ikke godt
>værer lidt fed i det ???

Både kalkun og kylling er fedtfattigt. Er man på diæt anbefales det at
man KUN spiser kødet. Ikke noget med lækkert sprødt kyllingeskind.
*SUK*

>And skal du nok slet ikke give Hans

Det smager ellers osse godt!

>"ham hvis navn jeg ikke tør nævne" har listet op for hver kødart
>hvad der er af fedt/proteiner/vitaminer/mineraler i dem.

Det kunne ellers være en god liste at have.

>Jeg kan ikke huske dem alle i hovedet, men du vil jo alligevel ikke
>bruge "ham hvis navn jeg ikke tør nævne" oplysninger,
>så det er jo også ligegyldigt

Stop nu med at se verden i sort/hvid! Jeg fandt nogle af de ting han
skrev omkring hvalpe helt hen i vejret, men derfor behøver han jo ikke
være forkert påden på ALLE områder.

Fra : pwh

Dato : 17-01-07 10:45

Leyna, skrev:

> Det kunne ellers være en god liste at have.

Scanner da gerne siderne ind til dig.
Self er det ikke alle kødarter han omtaler, men de mest brugte.

> Stop nu med at se verden i sort/hvid! Jeg fandt nogle af de ting han
> skrev omkring hvalpe helt hen i vejret, men derfor behøver han jo ikke
> være forkert påden på ALLE områder.

Det var dig der sidst var sort/hvid, jeg spurgte dig direkt sidst om det
ene punkt med lortespisning var nok for dig til at afvise samtlige udtalelser
fra den mand. Det svarede du blankt JA til,
så var det at vi vist derefter kørte lidt skævt af hinanden.
Jeg har prøvet at læse tråden igennem igen, og ikke for at placerer skyld,
men så vidt jeg kunne se henviste jeg kun en gang til Billin..... da jeg sagde
at han anbefalede kylling som et godt foder. Så gik du ligesom helt i baglås
syntes jeg, hvorfor kunne jeg ikke rigtigt blive klog på.
Men mig fik du altså pisset af til sidst, som du nok opdagde

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 17-01-07 10:52

> Men mig fik du altså pisset af til sidst, som du nok opdagde

hmm.. jeg var ellers af den overbevisning, at du havde drukket af
natpotten.. ((-;

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 17-01-07 12:43

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse
>>

> hmm.. jeg var ellers af den overbevisning, at du havde drukket af
> natpotten.. ((-;

Jaja... det havde jeg så også

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 17-01-07 12:38

On Wed, 17 Jan 2007 10:45:18 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Scanner da gerne siderne ind til dig.
>Self er det ikke alle kødarter han omtaler, men de mest brugte.

Det lyder som et godt tilbud, som jeg gerne takker ja til... selvom
sådan noget naturligvis er ulovligt!

>Det var dig der sidst var sort/hvid, jeg spurgte dig direkt sidst om det
>ene punkt med lortespisning var nok for dig til at afvise samtlige udtalelser
>fra den mand. Det svarede du blankt JA til,

Du var firkantet, og så blev jeg det osse!

> [...]
>at han anbefalede kylling som et godt foder. Så gik du ligesom helt i baglås
>syntes jeg, hvorfor kunne jeg ikke rigtigt blive klog på.

For at være ærlig, så gider jeg ikke at ta' den diskussion igen, men
vend den lige lidt om, og tænk på hvordan du selv reagerer når du
bliver gjort opmærksom på at det du gør er helt forkert. (F.eks. ikke
at have hunde i snor hvor det er påbudt). I dette tilfælde anklager du
mig for vanrøgt, og så stiger jeg altså af. Du behøver ikke svare lige
på dette, for det er en diskyussion uden formål, da vi ikke bliver
enige, men jeg vil da lige tilføje at Oy lever endnu!

>Men mig fik du altså pisset af til sidst, som du nok opdagde

Det gik nok begge veje. Jeg valgte så bare at slutte diskussionen ved
at holde min kæft.

Fra : pwh

Dato : 17-01-07 13:05

Leyna, skrev:

> Det lyder som et godt tilbud, som jeg gerne takker ja til... selvom
> sådan noget naturligvis er ulovligt!

Så må du hellere oprette en Ftp til formålet igen, det er ikke en disideret
liste, men nogle afsnit i et kapitel der forklarer om hver kødart.
Så det drejer sig vel om ca 10-12 sider, og det fylder jo lidt.

> Du var firkantet, og så blev jeg det osse!

Jeg gav ikke udtryk for nogen holdninger jeg ikke idag vil stå ved,
det har du så måske gjort, det ved du bedst selv.

> [...]
> bliver gjort opmærksom på at det du gør er helt forkert. (F.eks. ikke
> at have hunde i snor hvor det er påbudt).

Det var en forkert fodringsmetode du brugte efter min mening,
må jeg ikke have lov til at skrive det.
Hvis jeg bliver sagt imod i en diskussion om feks hunde i snor,
så går jeg da ikke i baglås, men argumenterer for mine synspunkter
til folk bliver trætte af at hører på mig og giver op
Kan du ikke tåle at blive sagt imod på Usenet har du da et problem.

> I dette tilfælde anklager du
> mig for vanrøgt, og så stiger jeg altså af.

Det kom først ind meget senere i diskussionen da du ikke gav mig
indtryk af at ville ændrer en forkert fodringsform.
Og det står jeg ved, din dyrelæge har jo også samme mening som mig.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 17-01-07 16:27

On Wed, 17 Jan 2007 13:04:52 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]

>liste, men nogle afsnit i et kapitel der forklarer om hver kødart.
>Så det drejer sig vel om ca 10-12 sider, og det fylder jo lidt.

Okay, den har jeg så misforstået dig. Jeg troede det var i listeform
hvor man kunne lige kunne slå op hvad hver enkelt kødart indeholdt.
Det ville være meget praktisk at have sådan en hængende på kæleskabet
eller opslagstavlen i køkkenet.
10-12 sider vil være lidt rigeligt at skulle igennem hver gang man
lige skal tjekke, så du sparer hermed en ordentlig gang scanning.

>Jeg gav ikke udtryk for nogen holdninger jeg ikke idag vil stå ved,
>det har du så måske gjort, det ved du bedst selv.

Jeg gider ikke ta' den diskussion igen. Du har sagt hvad du ville
sige, og jeg har sagt det jeg ville sige. Jeg gider ikke skændes med
dig om det. Hvad du tror og formoder ang. mine hunde og deres pasning
må stå for egen regning.

Fra : pwh

Dato : 17-01-07 16:48

Leyna, skrev:

> [...]
> hvor man kunne lige kunne slå op hvad hver enkelt kødart indeholdt.
> Det ville være meget praktisk at have sådan en hængende på kæleskabet

Det var mig der udtrykte mig forkert ved at kalde det en liste, beklager.
Men logisk set kan sådan en liste jo heller ikke fremstilles, da de enkelte
kødarter jo også varierer i kvalitet og indhold.

> 10-12 sider vil være lidt rigeligt at skulle igennem hver gang man
> lige skal tjekke, så du sparer hermed en ordentlig gang scanning.

Ideen er jo at man læser sig til hvad der er fordele/ulemper ved
de forskellige kødarter og så vel prøver at huske det.
Ellers synes jeg det er nemt nok lige at slå op igen hvis man er i tvivl,
det er mest det jeg bruger bogen til, hans prædiken mod tørfoder
gider jeg ikke læse en gang mere

> [...]
> sige, og jeg har sagt det jeg ville sige. Jeg gider ikke skændes med
> dig om det. Hvad du tror og formoder ang. mine hunde og deres pasning

Jeg tror og formoder intet,
men forholder mig udelukkende til hvad du selv skriver.
Så har jeg fået en forkert opfattelse må skylden primært ligge
hos dig selv, du har haft masser af chancher for at rette mig hvis
jeg havde fået noget galt i halsen, det plejer jeg ikke at værer bleg
for at tage på mig når det er tilfældet.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 19:04

Anette, skrev:

> Deres kyllingpris er dyrt. Føtex har kyllingoverlår 3 kg for 25,- kr

Jeg skal snart i Føtex kan jeg læse, der er åbnet en 2 km fra mig for
1 år siden, har ikke været i den endnu

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-01-07 06:31

> [...]
> der frit valg undtaget hestekød.
> Jeg tror sørme mine skal smage rensdyr! Bare det nu ikke er Rudolf!

jo, jeg er lidt lost mht. gode forhandlere..
og 28 kr.pr. kg er noget mere end jeg køber kød for her, det nærmer sig
lammekødspriser.
så jeg ville føle mig lidt latterlig ved at give så meget for fjerkræ, når
jeg kan købe kylling for under 10 kr i netto pr kilo.

mvh.marie

Fra : Leyna

Dato : 16-01-07 09:22

On Tue, 16 Jan 2007 06:30:36 +0100, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

>så jeg ville føle mig lidt latterlig ved at give så meget for fjerkræ, når
>jeg kan købe kylling for under 10 kr i netto pr kilo.

Tror heller ikke at jeg vil købe kylling dér. Der holder jeg mig osse
til Netto og nogle tilbud i div. supermarkeder, og kallun kan jeg da
osse få langt billigere, men hvor i alverden køber man ellers rensdyr?

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 19:24

Leyna, skrev:

> Tror heller ikke at jeg vil købe kylling dér. Der holder jeg mig osse
> til Netto og nogle tilbud i div. supermarkeder,

Hvordan gik det med den rå kylling du ville give dem den anden dag,
var det guf eller hvad

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 16-01-07 22:12

On Tue, 16 Jan 2007 19:23:30 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Hvordan gik det med den rå kylling du ville give dem den anden dag,
>var det guf eller hvad

Det var i den grad guf. Vaks opførte sig som når han får store
okseben. Han knurrede ad alt og alle bare man så meget som kiggede i
hans retning. *GGG*
Og Oy, den lille skiderik, gik ufortrødent i gang med at knase ben.
Det er lidt imponerende at se sådan en bette hvalp få kvast benene,
men ok... han huggede jo osse en af de store okseben fra Hans og
begyndte at gumle på det, såeh...

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 22:32

Leyna, skrev:

> [...]
> Det er lidt imponerende at se sådan en bette hvalp få kvast benene,
> men ok... han huggede jo osse en af de store okseben fra Hans og

Nu ægrer du dig over at du ikke begyndte på det lidt før hva
God, billig og nem Barfmad.
Det lyder rimeligt brutalt når de gumler sig igennem sådan en kylling,
det hygger jeg mig gevaldigt over at se på

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 17-01-07 12:13

On Tue, 16 Jan 2007 22:31:55 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Nu ægrer du dig over at du ikke begyndte på det lidt før hva
>God, billig og nem Barfmad.

Egentlig ikke, men jeg havde en lidt uheldig episode med en kylling
jeg havde købt. Den var simpelthen dårlig, så da den var optøet stank
der i hele huset. Den røg ud, og så har jeg været lidt forbeholden ved
at prøve med kylling igen.

Noget helt andet er så at det strider imod mine principper at købe de
billige frostkyllinger. Det er ikke dyr der har haft det godt, og jeg
vil faktisk helst ikke støtte den industri, men vores egne høns
producerer bare ingenting, såeh...

Fra : pwh

Dato : 17-01-07 12:46

Leyna, skrev:
> [...]
> billige frostkyllinger. Det er ikke dyr der har haft det godt, og jeg
> vil faktisk helst ikke støtte den industri, men vores egne høns

Tror du det er kød fra økologiske høns der er brugt i tørfoder
Ingen forbyder dig at købe økologiske høns til dine hunde,
det ville de da sikkert sætte pris på at få med fjer og det hele

/Jens

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 06:19

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> så skal du i stedet gå efter de hele på frost, den jeg købte sidst
> var på 1500 gr, til 19 kr., så ligner det jo noget!

Det var da dyrt 19kr/1.5kg=12.6 kr/kg
Netto har tit poser med 2 kg hele kyllingelår til 20 kr,
så snupper jeg lige 2-3 poser af dem.

> et helt minut?! ((-;

Ja til Angel, hun har kun en lille mund
Det er også de store lår med rygstykke og det hele,
ca 300gr pr lår.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-01-07 06:40

> Det var da dyrt 19kr/1.5kg=12.6 kr/kg
> Netto har tit poser med 2 kg hele kyllingelår til 20 kr,
> så snupper jeg lige 2-3 poser af dem.

her er de standardvare i frysedisken, men hold øje med dem, for de har
jævnligt de helt store poser 4kg? til 25,- mener jeg de plejer at sælge dem
for.

jeg synes blot at det bliver ensformigt med lår i længden, men de er gode at
have som "lagervare". ligesom grisehaler er.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 19:28

> [...]
>>

> her er de standardvare i frysedisken, men hold øje med dem, for de har
> jævnligt de helt store poser 4kg? til 25,- mener jeg de plejer at

Det har jeg ikke set endnu dernede.

> jeg synes blot at det bliver ensformigt med lår i længden, men de er
> gode at have som "lagervare". ligesom grisehaler er.

Der er for meget kød og for lidt ben på de lår efter min mening,
hundene synes nu ikke det er et problem
Jeg er begyndt lidt på at købe 2 kyllinger og skærer lårene
af til mig selv og give dem resten, det falder også i god jord

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-01-07 19:36

> [...]
> Jeg er begyndt lidt på at købe 2 kyllinger og skærer lårene
> af til mig selv og give dem resten, det falder også i god jord

så giver man bare mindre kød i grøntmixen, så er den pingeling..

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 19:57

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> så giver man bare mindre kød i grøntmixen, så er den pingeling..

Arrh det regnestykke kan jeg ikke få til at gå op,
de får da ikke mere knogle af at jeg giver dem mindre kød i grøntmixen.
Der er altså så og så meget kød på et kyllingelår, det kan jeg ikke
rigtigt ændrer på uden en kniv, det er den mest kødfulde del.
Derfor synes jeg det er en fidus at tage lårene til mig selv,
og give hundene skroget/indvoldene fra en hel.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-01-07 21:46

> [...]
> Derfor synes jeg det er en fidus at tage lårene til mig selv,
> og give hundene skroget/indvoldene fra en hel.

knogle er nok svært at få til at strække sig, men forholdet mellem kød og
knogle kan gå lige op.
jeg synes ikke at de lår jeg køber, dem med rygstykke, de er da ikke
voldsomme i kødmængden i forhold til knogle.
der er sgi da også meget brystkød på en ordentlig kylling, da mere end begge
lår tilsammen.
det gider jeg ikke gå så hysterisk op i.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 22:04

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> der er sgi da også meget brystkød på en ordentlig kylling, da mere
> end begge lår tilsammen.
> det gider jeg ikke gå så hysterisk op i.

Rigtigt nok, jeg er da heller ikke hysterisk med det.
Men jeg synes de har mere arbejde i sådan et kyllingeskrog
end de har i et lår, det er også sjovere at se dem æde

/Jens

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 15-01-07 21:59

> [...]
> det er en dyrlæge og en biolog der står bag.
> Det var da en mulighed for dem der gerne vil begynde, men som føler

Hejsa

Jeg ville aldrig købe andet, end det jeg gør nu. Jeg laver mixet fra bunden
af, og så har jeg helt styr på, hvad der er i! Som erstatning for
kødrationer, ville jeg aldrig bruge noget der er "fortygget". Mine hunde
skal da ha' hele fornøjelsen af BARF'en....
Egentlig, synes jeg også det er en dårlig ide, at anbefale "færdig-BARF" til
nybegyndere. På den måde lærer man ikke ret meget om sammensætning af maden,
og man styrer ikke selv, hvad man giver at spise. Endelig synes jeg, at det
begynder at lugte af "industrifoder" - og så er det jo, at man ikke tager
ansvaret for sin egen hunds foderstand, som jeg synes er en vigtig del af
det at BARFe.

Mvh. Renate

Fra : Anette

Dato : 15-01-07 23:32

"Renate Jacobsen" <
> [...]
> kødrationer, ville jeg aldrig bruge noget der er "fortygget". Mine hunde
> skal da ha' hele fornøjelsen af BARF'en....

Enig - det er netop hundenes fornøjelse med at gumle sig igennem foderet,
der gør det det ekstra besvær værd.

> Egentlig, synes jeg også det er en dårlig ide, at anbefale "færdig-BARF"
> til nybegyndere. På den måde lærer man ikke ret meget om sammensætning af
> maden, og man styrer ikke selv, hvad man giver at spise.

Også enig. Som nybegynder i råfodring i februar sidste år, brugte jeg
oceaner af tid på at lære at se på mine hunde hvornår der var for meget af
hvad, finde ud af hvad de kan lide, hvad er "SUPER" og hvad er okay. Bare
det at hitte noget der kunne erstatte godbidder til træning var et bøvl
Læste side op og side ned om hundeernæring, hvad de har brug for og hvor de
ville få det fra hvis de levede vildt. Igen se på dem hvad sker der, er de
ved at tage på....hvad skal man så skære ned på o.s.v.
De erfaringer ville jeg ikke have fået ved at købe færdiglavet foder.
I dag er der gået sport i at finde godt kød, gode ben og gode forskellige
grøntsager, til en overskuelig penge. ( sidegevinst er at vi selv er begyndt
at spise flere grøntsager
Og samvittigheden har det fint med at jeg ved hvad de får og jeg ved at det
er hvad de har brug for. Jeg ved også godt når de har fået i overkanten,
fordi jeg er gået i "forkælelses-mode" når Brugsen har tilbud på supergodt
kød og jeg er ved at få lært at hundene går ikke i spåner over at have
en dag hvor det eneste de får er et godt oksekødben. ( Det holdt hårdt at få
mig lært det, hundene har det fint med det , de er ikke superoversultne
dagen efter eller lign., men jeg er stadig lidt pylret...de skal jo ikke
sulte..o.s.v.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-01-07 06:25

> [...]
> jeg, at det begynder at lugte af "industrifoder" - og så er det jo, at man
> ikke tager ansvaret for sin egen hunds foderstand, som jeg synes er en

Jeg er da for så vidt enig med díg, jeg kunne heller ikke drømme om at købe
færdige foderpølser..
mine skal da også have en oplevelse hver dag!.
men jeg tror at der er mange der godt kan se ideen med barf, men som
simpelthen ikke tør gå i gang, pga. usikkerhed, og som ikke gider/vil sætte
sig ordentlig ind i hvad barf vil sige.
dem ville det være en god løsning for, og det er vel bedre at give
barfpølser, end helt at lade være?!, om ikke andet er det en start.
det jeg så også godt kan lide, er at det er en dyrlæge der står bag.

mvh. marie

Fra : Leyna

Dato : 16-01-07 09:20

On Tue, 16 Jan 2007 06:25:13 +0100, "Torben og Marie-louise Ager"
> [...]

>men jeg tror at der er mange der godt kan se ideen med barf, men som
>simpelthen ikke tør gå i gang, pga. usikkerhed, og som ikke gider/vil sætte

Når man kigger rundt på nettet for at finde oplysninger om barf synes
jeg mange gange at det ser ud som et kæmpe projekt, og så kan det være
svært at komme i gang. Med sådanne færdige pakkeløsninger er det ikke
mere uoverskueligt. Det er jo lige så nemt som at fylde skålen med
tørfoder, og jeg tror da at madglæden bliver større hos hundene.

>dem ville det være en god løsning for, og det er vel bedre at give
>barfpølser, end helt at lade være?!, om ikke andet er det en start.
>det jeg så også godt kan lide, er at det er en dyrlæge der står bag.

Jeg er enig i at det er en bedre løsning, men om det er en fordel at
en dyrlæge står bag ved jeg ikke rigtigt. Dyrlæger er jo osse uenige
om hvad der er godt. Bare se på min dyrlæge, der så absolut er
modstander af barf. Hvis min egen dyrlæge, som jeg har tillid til,
siger at det kan gøre mere skade end gavn, og det står op imod en
dyrlæge, som jeg ikke kender, så ville jeg nok som usikker nybegynder
bare skrotte projektet.
Nu har jeg set hvor meget bedre Hans er blevet, men osse dette
tilbageviste min dyrlæge. Altså ikke at han var blevet bedre, for det
kunne hun jo godt se, men det skyldtes i hvert fald ikke at jeg
barfede. Hun mente så at han havde noget foderallergi (og IKKE
loppeallergi) og at et hvilket som helst foderskifte kunne have været
årsagen til bedringen. Det eneste hun ikke lige kunne svare på var at
det jo var hende selv der havde diagnosticeret Hans og dømt
loppeallergi! Og det ER loppeallergi. Ingen tvivl om det. Symptomerne
er helt klassiske, men så ville hun jo være nødt til at sluge en
kamel, og det var hun åbenbart ikke villig til.

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 19:44

Leyna, skrev:

> [...]
> mere uoverskueligt. Det er jo lige så nemt som at fylde skålen med
> tørfoder, og jeg tror da at madglæden bliver større hos hundene.

Jeg er da også sikker på at det er sundere end et hvilkent som helst tørkost.
Og skifter man feks. som dig udelukkende pgr allergi og ikke fordi man
ar betaget af Barfideen (ingen fejl på det) er det da en kanon løsning.
Problemet er bare at man kommer til at betalt ved kasse 1,
forestil dig at du skal fodrer 3 voksne store hanhunde på deres pølser,
dig og Kong Kurt kommer så til at æde en del pasta

Og hende har du tillid til, hmmmm......

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 16-01-07 22:18

On Tue, 16 Jan 2007 19:43:58 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Leyna, skrev:

>Problemet er bare at man kommer til at betalt ved kasse 1,
>forestil dig at du skal fodrer 3 voksne store hanhunde på deres pølser,
>dig og Kong Kurt kommer så til at æde en del pasta

Det kommer vi nu osse til hvis Hans skal leve resten af sit liv på
Prednisolon, og til dyrlægen ca. en gang om måneden. Det løber sørme
hurtigt op...
Men nu har jeg så heller ikke tænkt mig at investere i deres færdige
pølser, men købe en storkøbs pakke med kød.

>Og hende har du tillid til, hmmmm......

Jeg tror på hende når hun siger at hun har set en del fejlernæring
pga. barf, og generelt synes jeg hun er dygtig og har en fornuftig
holdning til tingene, men det var nu alligevel lidt sjovt at se hendes
ansigt da hun havde rost Oy's pels til skyerne og lige skulle høre
hvad jeg fodrede med...

Fra : pwh

Dato : 16-01-07 22:52

Leyna, skrev:

> Jeg tror på hende når hun siger at hun har set en del fejlernæring
> pga. barf,

Så er vi nok inde ved sagens kerne, der er nok en del der siger
de Barfer uden at de faktisk gør det, det er jo blevet et modeord.

Der er da slet ingen tvivl om at forkert barfning er direkte farligt,
det er også defor jeg mener man lige skylder sin hund at sætte
sig godt ind i sagerne inden man går igang.

Den med bare at se på hunden holder i min verden ikke helt vand,
mange skader er jo flere år om at udvikle sig.
Så bare fordi en hund feks. har en flot pels kan den
jo godt værer igang med at udvikle HD, sukkersyge, ect.

Så din dyrelæges advarsel er jo reel nok, jeg synes bare den
skal forståes som at man skal Barfe korrekt ved at sørge
for at hunde får dækket samtlige sine behov i ernæringen.
Men det burde heller ikke værer svært som jeg har forstået det.

/Jens