Våd hund med lang pels
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-01-07 20:21

Hej

Hvad gør I andre med langhårede hunde i det her møgvejr?

De skal jo børstes, de kræ. Men det er simpelthen ikke til, når der er
så vådt og mudret. Hunden når jo aldrig at blive tør hele vejen ind.
Og når det er vådt, så filtrer pelsen jo endnu mere.

Vi har prøvet at forklare Siri, at en hårtørrer altså ikke er voldsom
farlig, men ganske uden held.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 21:17

> [...]
> Og når det er vådt, så filtrer pelsen jo endnu mere.
>
> Vi har prøvet at forklare Siri, at en hårtørrer altså ikke er voldsom

Ifølge mine hunde så er en varm brændeovn afgjort en god opfindelse.
Ingen våde hunde her efter et par timer, heller ikke selvom at man har været
et par ture i havet

Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 21:21

> [...]
> Og når det er vådt, så filtrer pelsen jo endnu mere.
>
> Vi har prøvet at forklare Siri, at en hårtørrer altså ikke er voldsom

Hej
Tja det er jo en tilvænningsag, det med føntørre, tro mig, jeg har 4
afghanske mynder og 3 små kinesere, alle med lang pels, og jeg er ved at få
grå hår over det dårlige vejr, det er simpelthen vask og føn hele tiden.
Ulla

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 14-01-07 21:23

> [...]
> Og når det er vådt, så filtrer pelsen jo endnu mere.
>
> Vi har prøvet at forklare Siri, at en hårtørrer altså ikke er voldsom

hej trine!

jeg bliver bekræftet i min beslutning om ikke at have langhårshunde, netop
når det er vejr som nu.. selv om jeg da ofte savner en blød pels at varme
tæerne i..
men emmas tykke mave er nu også god (-;

mon ikke at siri kunne vænnes til hårtørreren? start i det små, lad den stå
på laveste effekt i kort tid af gangen indtil hun accepterer den?.

jeg ved at nogle af de proff. langhårsejere (udstillingsfolket), har
deciderede tørreskabe/kasser/bure, eller hvad de nu kalder dem,som hundene
bliver placeret i, efter bad feks., men det er nok at gribe til
ekstremiteter (-;

mvh. marie

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-01-07 21:35

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk>
writes:

> [...]
> deciderede tørreskabe/kasser/bure, eller hvad de nu kalder dem,som hundene
> bliver placeret i, efter bad feks., men det er nok at gribe til

Er du klar over hvor meget sådan en ville fylde til en stor newf?
Selvom vi flytter i hus om 70 dage (but who's counting?), så er det
altså kun 100 kvadratmeter. :)

Men planen er også at hun skal vænnes til hårtørreren, og mon ikke det
lykkes på et tidspunkt. Ellers får vi brændeovn i huset.

Mvh Trine

Fra : Kim Christensen

Dato : 14-01-07 22:53

Trine Kornum Christiansen skrev:
> Hej
>
> Hvad gør I andre med langhårede hunde i det her møgvejr?

1: Se på DM's hjemmeside http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/radar.htm
hvornår der er et hul i regnvejret og tilpasse gåturene efter det.

2: Bruge regnfrakke også til hundene. De kan faktisk lære at gå med
sådan noget.

3: I mangel af regnfrakke - flere men kortere ture, så vandet ikke
trænger så langt ind. Så kan hunden tørres med et håndklæde, men
uden at gnubbe.

Sådan har jeg klaret det indtil videre.

Hilsen Kim

Fra : jopa

Dato : 14-01-07 22:56

Kim Christensen skriblede bla:

> 2: Bruge regnfrakke også til hundene. De kan faktisk lære at gå med
> sådan noget.

Så er vi i gang med menneskeliggørelsen igen.
Nej en ordentlig hårtrimmer og så af med pelsen så er problemet væk

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Anette

Dato : 14-01-07 23:50

"jopa" <
> Nej en ordentlig hårtrimmer og så af med pelsen så er problemet væk

Hullo, man får sig jo ikke en langhåret hund for at klippe den halvskaldet
hvert efterår.
Det er de fleste langhårede hunde der ser ufatteligt dumme ud, når de er
klippet....mine gør i hvertfald

Og det er et bøvl at børste hunde når de er våde. Jeg forsøger at "fange"
mine tre, inden en gåtur så de er nogenlunde tørre. Balsam efter bad,
hjælper gevaldigt.
Og de gange hvor "fanerne" på benene er for våde - så springer vi dem over.
Det sker at fanerne og pelsen på maven filtrer til, men så bliver børstet
med saks den dag.
Mine hunde skal ikke udstilles, så de må godt se lidt fjollede ud med tynde
korthårede ben og bare maver, i grønne vintre som denne

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-01-07 13:13

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> writes:

> 1: Se på DM's hjemmeside http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/radar.htm
> hvornår der er et hul i regnvejret og tilpasse gåturene efter det.

Det er primært det vand der kommer fra jorden når hun går, altså op
under maven og på benene. Maven er værst.

> 2: Bruge regnfrakke også til hundene. De kan faktisk lære at gå med
> sådan noget.

Se ovenstående.

> 3: I mangel af regnfrakke - flere men kortere ture, så vandet ikke
> trænger så langt ind. Så kan hunden tørres med et håndklæde, men
> uden at gnubbe.

Tjo, det kunne være en mulighed. Men så skal hun bare heller ikke have
lov til at være i haven. Og hun tilbringer 80% at tiden der. Så det
vil give en meget utilfreds hund.

Mvh Trine

Fra : Jørgen

Dato : 15-01-07 00:07

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> [...]
> Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
> Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Jeg har da ikke problemer , min Hovawart er da stadig ren i pelsen uanset
vejret. Snavset sidder da ikke fast på hende.

Mvh. Jørgen

Fra : qfha

Dato : 15-01-07 00:15

Hvis du ikke bruger dem til udstilling vil det være en god ide at
klippe pelsen en del ned, således den er nemmere at holde. At tørre
med hårtørren er en tilvænningssag, alle hunde jeg har haft har
været udstillingshunde og derfor vasket ofte. De har alle skullet
lære at synes om hårtørren, og for den sags skyld trimning, og det
er de alle kommet til. Nu er der nærmest kamp om at komme til.

Tag hunden i line og hold den på stedet, start med at tørre bagfra,
og under bugen. Det virker ikke så farligt. Og arbejd dig så fremad.
Du kan springe over hovedet de første mange gange. Giv hunden nogle
pauser ind i mellem.
Og få en hyggesnak samtidig.

De kan vikelig komme til at holde af det, nogle står helt stille med
lukkede øjne og nyder det, andre arbejder engageret med, og vender
først den ene side af rumpen til og bagefter den anden.

Klø du bare på.

mvh
qfha

Fra : JKrigslund

Dato : 15-01-07 13:24

Jeg har lært Sigfus (Newf 3 år) at hoppe op i sengen og rulle sig i
dynerne. Så er han knap så våd som før.

/Jesper

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-01-07 15:18

"JKrigslund" <jdk@stibo.dk> writes:

> Jeg har lært Sigfus (Newf 3 år) at hoppe op i sengen og rulle sig i
> dynerne. Så er han knap så våd som før.

Det lyder hyggeligt. Men desværre er Kåre, min mand, ikke specielt
begejstret for hunde i sengen. Og på den anden side er jeg ikke så
begejstret for at vaske sengetøj.

Så stakkels, stakkels Siri må finde sig i at sove på gulvet. For
tæpper, kurve og puder kan vi godt opgive. Hun ligger sig ved siden
af.

Mvh Trine

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 15-01-07 23:22

> Hej
>
> Hvad gør I andre med langhårede hunde i det her møgvejr?

Jeg har ikke selv prøvet det på mine endnu, men der findes
special-"håndlæder" som suger helt vildt.

De må være lavet som en slags vaskeskind, for de må ikke tøre ud.

Jeg har hørt flere sige, at når de har vasket hunden, lægger de håndklædet
over hunden og i løbet af få minutter (10?), er deres pels så godt som tør,
der hvor den har dækket hunden. Det betyder at der ikke er meget tilbage,
som evt. skal føntørres.

Den virker også kølende på en varm sommerdag - jeg så adskillige hunde ligge
med de opvredne "håndklæder" til den brandvarme DKK udstilling i Brøndby i
juli.

De er ikke billige, men hvis man passr på dem, kan de holde i flere år. Jeg
kan desværre ikke huske hvad de hedder.

Hilsen Jeannie
http://ckcs.dk